jarru rummut

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

jarru rummut

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

vieläköhän mahtais saaha jostain kuupan jarrurumpuja,vai joko saa heittää kirveen kaivoon ihan huoleta? :?:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: jarru rummut

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tuuttana kirjoitti:vieläköhän mahtais saaha jostain kuupan jarrurumpuja,vai joko saa heittää kirveen kaivoon ihan huoleta? :?:
Kyllä se on ihan sattuma, jos uudet löytää. Onko syväkin kaivo? :D
# 419 Vesa Pohjalainen
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

se taitaa olla melko syvä, jos niitä ei saa mistään!!
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

no miks ne pitää olla uudet??
saaha vanhoistakin yleensä kunnostamalla ihan hyvätkin!
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Me kaikki muutkin luotamme vanhoihin rumpuihin ja kyyti maistuu!!
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Takajarrujen kunnostukseen yleensä riittää uudet kitkapinnat (jarrukengät) ja rumpujen puhdistus, säätöruuvissa riittää kierrettä rumpujen kulumista kompensoimaan. Toinen tarvittava temppu saattaa olla jarrun sisällä olevan käsijarruvivuston kunnostaminen, välyksiä ja kuluneisuutta voi poistaa hitsaamalla pikku nokareet kriittisiin paikkoihin vivuissa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

niin no uudet ois aina uudet! alkaa vain tympimään ku katsastus setä motkottaa aina takajarruista... siellä on jo uudet sylinterit ja hitsatut hilppeet, niin ja vaijeritkin on uudet,sekä kengät.silti ei mee jarruista läpi. vaihdoin juhannuksena uudet levyt ja nivelet eteen,että niiden puolesta ainakin seuraavasta syynistä läpi!
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mullakin on ollut ongelmana kuluneet takarummut. käsijarrua ei taho saada säädettyä kun ei säätöruuvissa säätö riitä. Ajattelin teettää siihen uudet jarruhihnat paksummilla kitkapinnoilla kuin alkuperäiset. Sillon riittäää taas säätövara. Kustannukset ei ole kuitenkaan suuremmat kuin jarruhihnojen vaihto yleensä. Korsossa Kelatiellä on Kitkapinta oy joka tekee noita.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sininen piplia antaa max. sorvaushalkaisijaksi rummulle 204.7 mm. Muistaakseni yhdet rummut, joiden kanssa oli vaikeuksia saada jarruja pitämään kunnolla, olivat luokkaa 205-207 mm.
Uutena ovat olleet 8", eli 203.2 mm.
Kässäriin on tilauksessa ruostumattomat vivut Ruåttista.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Hitsailin parin millin täytteet jarrukenkien päihin, niin kehimisruuvin ei tarvitse mennä enää niin syvälle. Helpottaa säätöä ja paransi yllättäen myös käsijarrun pitoa sen verran, että meni katsastuksesta läpi.


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Tuo jarrukenkien pieni hitsi heppi auttaa kyllä levittämään kengät tarpeeksi ja vastaa paksumpia hihnoja. ja samalla säätö ruuviin kannattaa kans hitsata 13mm ruuvi niin on helppo kääntää ja kokeilla samalla jarrujen pitoja. saa yli 1.0 kN tehot.
Vastaa Viestiin