Vaihdelaatikko

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jamala »

Osaakos kukaan sanoa paljonko kuupan vaihdelaatikko painaa? Onko lootilla vuosimallikohtaisia eroja? Sininen biblia ei ainakaan erottele vuosimalleja joten ilmeisesti esim -70--> kaikki sopii päikseen?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Kai se muutaman kymmentä kiloa painaa. Kyllä sitä käsivoimin nostelee mutta äkkiä siinä hiki tulee.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Näytti painavan 35,5kg kun kävin punnitsemassa.Samanlaisia kaikki alumiinilohkot, rautanen painaa varmaan enempi.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Lootat sopii päikseen, jos kokonaisena vaihtaa. Tahtariinkin kytkinkopan vaihtamalla. Sisuskaluihin on tehty muutoksia vuosien varrella.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Justiinsa. Mistäs eteenpäin noissa on tollanen alumiinilohko ja onko tossa "vuosienvarrella" tapahtunut muutosta suuntaan tai toiseen keston kannalta jne..?

EDIT: Ja kiitos paljon viitseliäisyydestä punnita!
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ensimmäiset 3-vaihteiset olivat sileäkuorisia, ensimmäiset 4-vaihteiset myös sileäkuorisia mutta valussa iso "4". Sitten tuli ristirivoituksella vahvistetuja koteloita ilmeisesti V4:n aiheuttamien harmien takia. Tällaisia malleja on varastollani noin 20 vaihteiston kokoelmassa. Sisäisistä muutoksista en tiedä, mutta varmaan moottorin suurentuessa tehtiin monia temppuja lujuuden parantamiseksi, esim. vapaakytkimen rullien määrän lisäys.
Vaihteistolla oli huono maine nelitahtisten alkuvuosina, mutta sitten tilanne korjaantui jotenkin normaaliksi. Esimerkiksi itse ostin vuonna 1969 pari vuotta vanhan 96:n ScanAutosta ja siihen vaihdettiin täyskorjattu vaihtovaihteisto takuuna muutaman kuukauden kuluttua kun ääntä alkoi olla liikaa.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Kyllä Saabin vaihteistoilla ja vetareilla oli heikon maine jo tahtariaikoina.
Liekö sitten johtunut vertailukohdista (jäykkiä, vetäviä taka-akseleita, lattiavaihteiset, ylimitoitetut laatikot)
96 V4 -75
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

No, minä en ehtinyt ajella vajaatahtisilla (3autolla) kuin 4 vuotta ja reilut 100 tkm enkä kuullut tai nähnyt mitään vaihteisto-ongelmia, vaikka autoalalla olinkin. Siihen aikaan oli vaikea kuvitella löytävänsä parempaa pikkuautoa kuin 96.
Vaihteisto-ongelmat tulivat sitten kun se Fordin möykky pantiin nokalle, ja auton teho ja matkanopeus nousi 140 km/h lukemaan.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

No, ennen tasanopeusniveliä, taisi kaikki etuvetoisten vetonivelet olla enemän tai vähemmän heikkoja ja laatikon vikahan se toki on, jos vivuston saa väkisin runnottua säädöistään... :roll:
96 V4 -75
Vastaa Viestiin