Pakoputken kiinnitys pultti

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Pakoputken kiinnitys pultti

Viesti Kirjoittaja jamala »

Hei

Mitenkäs olette korjanneet moottorin kyljestä katkenneen pakosarjan pultin?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

yleensä

Viesti Kirjoittaja mestari »

pitää tehdä mitä vain mutta ei katkaista pulttia/vaarnaruuvia.mutta jos taitamattomana sen katkaisit niin todennäköisesti kysymyksessä on yläpultti joka pasahti. jos jäi jäljelle pätkää niin migillä uusi mutku tilalle ja
migitä myös pakosarjaa siitä pultin vierestä että lämpii:sit lekaa lekaa ja lekaa ja nesua ja varovasti yritystä.
jos on koneen poisotto muutenkin edessä niin ei hätää lattialla onnistuu poraus hienosti.
mutta joskus näkee mitä ihmeellisimpiä ampiaispesävuorauksia/ketjuvetosia pakosarjoja,taikka jos on jyrsijän vikaa niin jyrsi sellainen hahlo johon kierrettä ja pultti ja kiristele sillä huonompi puoli paikalleen.
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Joo siis kone lähtee pois nokalta... Eli siis kun en nyt tutustunut siihen sen tarkemmin niin onko se ihan normaali läpi pultti vai mikä se systeemi siinä on ja saako siihen viritettyä alkuperäistä vastaavan systeemin miten uudelleen? Ihan läpireiän poraamallahan ainakin saa laitettua normaalin pultin, mutta eipä ole alkuperäinen....

EDIT: Siis kysymyksessä on se pultti joka vetää sen etuvaimentimen yläosan kartion kiinni siihen puolipalloon, siis toinen niistä kahdesta...
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Ootteko kuulleet vastakierretapista?
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Isot pojat hiekkalaatikolla sanoo, että ne katkeaa vielä helpommin ja on vaikeampia porata pois.
96 V4 -75
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Joo olenhan sellaisesta kapistuksesta kuullut ;) En vain jäänyt siihen tutkimaan, että onko se pultti siinä ihan vain pinnapultti, joten olisi ihan kierteillä siinä kiinni? Jos on niin asiahan ei ole ongelma sillä siihen mahtuu hyvin hitsaamaan ja ehkä pääsee kiertämään sen siitä pois.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Mullaki katkes kerran yks niistä pinnapulteista. No problem. Putkitongeilla vaan jämät irti ja toinen pultti tilalle.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Ok. Kiitos vastauksista. Pitänee askarrella. On vain jotenkin niin läpiruosteisia pultteja ettei kestä yhtään vääntää...
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Jukka T kirjoitti:Isot pojat hiekkalaatikolla sanoo, että ne katkeaa vielä helpommin ja on vaikeampia porata pois.
Juu, se on se karkaisu, joka heikentää metallin käyttöominaisuuksia ;)

Auttasko asiaa, jos tekis vain vasenkätiset kierteet sillä jenkatapilla ja suorittaisi varsinaisen väkivallanteon k.o. reikään asennettua pulttia vääntämällä?

Tosin siihen pultintumppiin ei kovin vahvaa pulttia saa kierteytettyä. M8 jos mahtuu, sitä jo vääntää, mutta M6 ei maksa vaivaa edes yrittää :(

Olen neuvoton... poraaminen ja uudet kierteet?
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Jos kone kerran tulee nousemaan ylös, niin kilauta paikalliseen moottorikoneistamoon ja kysy operaation hintaa (uudet kierteet). Mieti sitten mitä maksaa vaivan tehdä itse kotikonstein.

Joskus se mutterin hitsaaminen pultin jämään riittää irrottamaan ruosteet.
96 V4 -75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niinpä

Viesti Kirjoittaja mestari »

johanmä sanoin että se on se ylempi pinnapultti.
enste migiä ja mutteria ja lekaa nin lähtee.
jos ei lähde niin poraa pois ja uutta m 8 keskelle.

muista kuparirasva jonka edellinen omistaja unohti.
jos haluut orkkiksen kannen niin täällä on pari ylimääraistä
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Kiitos vain, mutta eiköhän tuokin ihan kuntoon tule ;)

EDIT: Aukes, kiitos vinkeistä kaikille!
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Vastaa Viestiin