Pari triviaalikysymystä kuupasta
Pari triviaalikysymystä kuupasta
Nyt kun on muutama sata kilsaa tullut kuupalla kurvailtua, niin on herännyt pari tyhmää kysymystä... Jotain juttua löytyi haullakin, mutta ei silti oikein selvinnyt.
Ensinnäkin, kannattaako kuupalle syöttää 95- vai 98-oktaanista. Edellinen omistaja sanoi, että kannattaa käyttää ysikasia, mutta pitääkö todella paikkansa?
Mikä on tällaisen menopelin normaali kulutus, onko kympin kulutus kaupunkiajossa normaali, kun ajotyyli ei oo välttämättä ollut ihan taloudellisin mahdollinen?
Vielä viimeisenä, mistä voi johtua. että auto kylmänä käy vähän ontuen ja lämmittyään tosi nätisti, mutta kohtuu isoilla kierroksilla (~1400 rpm)? Onko tämä ominaisuus, vai onko kaasarin säädöissä jotain pielessä (esim. kettuilevaa automaattiryyppyä kompensoitu tyhjäkäynnin nostamisella)?
Offtopiccina täytyy vielä todeta, että on se kuuppa vaan loistava peli . Käsittämättömän hauska ajettava, kääntää katseita kaikkialla ja kaikkiin mutkiin voi mennä miljoonaa (tai ainakin se tuntuu siltä...) .
Ensinnäkin, kannattaako kuupalle syöttää 95- vai 98-oktaanista. Edellinen omistaja sanoi, että kannattaa käyttää ysikasia, mutta pitääkö todella paikkansa?
Mikä on tällaisen menopelin normaali kulutus, onko kympin kulutus kaupunkiajossa normaali, kun ajotyyli ei oo välttämättä ollut ihan taloudellisin mahdollinen?
Vielä viimeisenä, mistä voi johtua. että auto kylmänä käy vähän ontuen ja lämmittyään tosi nätisti, mutta kohtuu isoilla kierroksilla (~1400 rpm)? Onko tämä ominaisuus, vai onko kaasarin säädöissä jotain pielessä (esim. kettuilevaa automaattiryyppyä kompensoitu tyhjäkäynnin nostamisella)?
Offtopiccina täytyy vielä todeta, että on se kuuppa vaan loistava peli . Käsittämättömän hauska ajettava, kääntää katseita kaikkialla ja kaikkiin mutkiin voi mennä miljoonaa (tai ainakin se tuntuu siltä...) .
#1970
siis
tarkoititko että käy lämpimänä nätisti kohtuukierroksilla (1400)?
kuulostaa hieman hermeettiseltä.
otappa putsari irti ja tarkista ryypyn asento ettei ole päällä.
Bi metallikotelossa ja kaasarin rungossa on lovet joihin voit tähdätä.löysäät vain ne 3 kiinnitysruuvia ensin. mitä enemmän käännät vastapäivään sitä enemmän automaattiryyppy on päältä pois.Mieluummin niin päin. jos säätä ei auta niin tarkasta lämpimänä käydessä että neulaventtiili ei vuoda kaasuttimessa,yleensä vuotaa joskus.
kuulostaa hieman hermeettiseltä.
otappa putsari irti ja tarkista ryypyn asento ettei ole päällä.
Bi metallikotelossa ja kaasarin rungossa on lovet joihin voit tähdätä.löysäät vain ne 3 kiinnitysruuvia ensin. mitä enemmän käännät vastapäivään sitä enemmän automaattiryyppy on päältä pois.Mieluummin niin päin. jos säätä ei auta niin tarkasta lämpimänä käydessä että neulaventtiili ei vuoda kaasuttimessa,yleensä vuotaa joskus.
Suosittelen kyllä 98:a, venttiilinsuoja-ainetta unohtamatta.
Säädöissään olevalla FoMoCo:lla ja vapaakytkimen fiksulla käytöllä on päästy matka-ajossa reilusti alle 7 litran.
Vähän satunnaisilla säädöillä ja rauhattomalla ajotyylillä kulunut vanha tulppa-Solex hörppää helposti sen kymppilitran, varsinkin kylillä pyöriessä. Odotahan, kun pääset jääradalle
Pitkiä myötäleitä uudelle kuupalle
terv. jt
Säädöissään olevalla FoMoCo:lla ja vapaakytkimen fiksulla käytöllä on päästy matka-ajossa reilusti alle 7 litran.
Vähän satunnaisilla säädöillä ja rauhattomalla ajotyylillä kulunut vanha tulppa-Solex hörppää helposti sen kymppilitran, varsinkin kylillä pyöriessä. Odotahan, kun pääset jääradalle
Pitkiä myötäleitä uudelle kuupalle
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Tarkoittanet kiihdytyspumpun kalvoa? Mistä olet hankkinut ja millaisia irtokalvoja?juppe kirjoitti:se tukehtumis-ilmiö kylmänä ryyppy päällä johtuutodennäköisesti hieman vioittuneesta ryypyn kumikalvosta. siihen tulee ajanmittaa pieni reikä, joka sitten alkaa kasvaa. Uusia kalvoja varsineen ei taida enää saada, mutta jos häiritsee, irtokalvoja kyllä saa. se pitää vaan niitata varteen kiinni.
Jari Ala-Ilomäki
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Ainakin solexissa on tuo alipainekalvo ryypylle. Ryypyn alipainekalvossa on varsi, minulle tuli tiivistesarjan mukana varrella, mutta liian pitkällä. Piti vaihtaa uudesta varresta alkuperäiseen. Ko sarjassa tulee kyllä ihan käypänen kiihdytyspumpun kalvo. Kalvoja saa ainakin solexiin Suomen kaasutinexpertiltä.jalmari kirjoitti: Tarkoittanet kiihdytyspumpun kalvoa? Mistä olet hankkinut ja millaisia irtokalvoja?
Miten minulla jäi sellainen pers tuntuma, että fomocossa olisi ollut mäntä tyyppinen kiihdytyspumppu, voin olla kyllä väärässäkin. Täytynee tarkistaa
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
No sitten... FoMoCo-merkkisessä moponkaasarissa on vain kiihdytyspumpussa kalvo, jota painetaan mäntää muistuttavalla tapilla.kromipuskuri kirjoitti:Ainakin solexissa on tuo alipainekalvo ryypylle. Ryypyn alipainekalvossa on varsi, minulle tuli tiivistesarjan mukana varrella, mutta liian pitkällä. Piti vaihtaa uudesta varresta alkuperäiseen. Ko sarjassa tulee kyllä ihan käypänen kiihdytyspumpun kalvo. Kalvoja saa ainakin solexiin Suomen kaasutinexpertiltä.jalmari kirjoitti: Tarkoittanet kiihdytyspumpun kalvoa? Mistä olet hankkinut ja millaisia irtokalvoja?
Miten minulla jäi sellainen pers tuntuma, että fomocossa olisi ollut mäntä tyyppinen kiihdytyspumppu, voin olla kyllä väärässäkin. Täytynee tarkistaa
Jari Ala-Ilomäki