Pari triviaalikysymystä kuupasta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Pari triviaalikysymystä kuupasta

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Nyt kun on muutama sata kilsaa tullut kuupalla kurvailtua, niin on herännyt pari tyhmää kysymystä... Jotain juttua löytyi haullakin, mutta ei silti oikein selvinnyt.

Ensinnäkin, kannattaako kuupalle syöttää 95- vai 98-oktaanista. Edellinen omistaja sanoi, että kannattaa käyttää ysikasia, mutta pitääkö todella paikkansa?

Mikä on tällaisen menopelin normaali kulutus, onko kympin kulutus kaupunkiajossa normaali, kun ajotyyli ei oo välttämättä ollut ihan taloudellisin mahdollinen?

Vielä viimeisenä, mistä voi johtua. että auto kylmänä käy vähän ontuen ja lämmittyään tosi nätisti, mutta kohtuu isoilla kierroksilla (~1400 rpm)? Onko tämä ominaisuus, vai onko kaasarin säädöissä jotain pielessä (esim. kettuilevaa automaattiryyppyä kompensoitu tyhjäkäynnin nostamisella)?

Offtopiccina täytyy vielä todeta, että on se kuuppa vaan loistava peli :D . Käsittämättömän hauska ajettava, kääntää katseita kaikkialla ja kaikkiin mutkiin voi mennä miljoonaa (tai ainakin se tuntuu siltä...) :P 8) .
#1970
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

95 + oktaani korottajaa eli venttiilinsuoja ainetta.
kulutus riippuu kuskista 8-12l
kait se vesikierto lämmitteinen ryyppy takkuilee ..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

siis

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarkoititko että käy lämpimänä nätisti kohtuukierroksilla (1400)?
kuulostaa hieman hermeettiseltä.
otappa putsari irti ja tarkista ryypyn asento ettei ole päällä.
Bi metallikotelossa ja kaasarin rungossa on lovet joihin voit tähdätä.löysäät vain ne 3 kiinnitysruuvia ensin. mitä enemmän käännät vastapäivään sitä enemmän automaattiryyppy on päältä pois.Mieluummin niin päin. jos säätä ei auta niin tarkasta lämpimänä käydessä että neulaventtiili ei vuoda kaasuttimessa,yleensä vuotaa joskus.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Ryyppy ei ole lämpimänä päällä, sen tarkistin heti ensimmäiseksi. Täytyy jossakin välissä purkaa ja putsata koko kaasari kunnolla ja yrittää sen jälkeen saada säädöt kohdilleen.
#1970
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Suosittelen kyllä 98:a, venttiilinsuoja-ainetta unohtamatta.

Säädöissään olevalla FoMoCo:lla ja vapaakytkimen fiksulla käytöllä on päästy matka-ajossa reilusti alle 7 litran.

Vähän satunnaisilla säädöillä ja rauhattomalla ajotyylillä kulunut vanha tulppa-Solex hörppää helposti sen kymppilitran, varsinkin kylillä pyöriessä. Odotahan, kun pääset jääradalle ;)

Pitkiä myötäleitä uudelle kuupalle :)


terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
juppe
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Helmi 23, 2005 17:48

Viesti Kirjoittaja juppe »

se tukehtumis-ilmiö kylmänä ryyppy päällä johtuutodennäköisesti hieman vioittuneesta ryypyn kumikalvosta. siihen tulee ajanmittaa pieni reikä, joka sitten alkaa kasvaa. Uusia kalvoja varsineen ei taida enää saada, mutta jos häiritsee, irtokalvoja kyllä saa. se pitää vaan niitata varteen kiinni.
Makevuan
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 09, 2004 08:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Makevuan »

Mä olen tänä kesänä mitannut kuupallani maantiellä 6,1 ja 6,0 litraa sadalla kulutukset ja seuraavalla kerralla alitan kuusi litraa...
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

juppe kirjoitti:se tukehtumis-ilmiö kylmänä ryyppy päällä johtuutodennäköisesti hieman vioittuneesta ryypyn kumikalvosta. siihen tulee ajanmittaa pieni reikä, joka sitten alkaa kasvaa. Uusia kalvoja varsineen ei taida enää saada, mutta jos häiritsee, irtokalvoja kyllä saa. se pitää vaan niitata varteen kiinni.
Tarkoittanet kiihdytyspumpun kalvoa? Mistä olet hankkinut ja millaisia irtokalvoja?
Jari Ala-Ilomäki
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

jalmari kirjoitti: Tarkoittanet kiihdytyspumpun kalvoa? Mistä olet hankkinut ja millaisia irtokalvoja?
Ainakin solexissa on tuo alipainekalvo ryypylle. Ryypyn alipainekalvossa on varsi, minulle tuli tiivistesarjan mukana varrella, mutta liian pitkällä. Piti vaihtaa uudesta varresta alkuperäiseen. Ko sarjassa tulee kyllä ihan käypänen kiihdytyspumpun kalvo. Kalvoja saa ainakin solexiin Suomen kaasutinexpertiltä.
Miten minulla jäi sellainen pers tuntuma, että fomocossa olisi ollut mäntä tyyppinen kiihdytyspumppu, voin olla kyllä väärässäkin. Täytynee tarkistaa 8O
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

kromipuskuri kirjoitti:
jalmari kirjoitti: Tarkoittanet kiihdytyspumpun kalvoa? Mistä olet hankkinut ja millaisia irtokalvoja?
Ainakin solexissa on tuo alipainekalvo ryypylle. Ryypyn alipainekalvossa on varsi, minulle tuli tiivistesarjan mukana varrella, mutta liian pitkällä. Piti vaihtaa uudesta varresta alkuperäiseen. Ko sarjassa tulee kyllä ihan käypänen kiihdytyspumpun kalvo. Kalvoja saa ainakin solexiin Suomen kaasutinexpertiltä.
Miten minulla jäi sellainen pers tuntuma, että fomocossa olisi ollut mäntä tyyppinen kiihdytyspumppu, voin olla kyllä väärässäkin. Täytynee tarkistaa 8O
No sitten... FoMoCo-merkkisessä moponkaasarissa on vain kiihdytyspumpussa kalvo, jota painetaan mäntää muistuttavalla tapilla.
Jari Ala-Ilomäki
Vastaa Viestiin