Solex triplakaasutin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Solex triplakaasutin

Viesti Kirjoittaja tommij »

Miten tuo Solexin triplakaasutin (yhteisellä kaasuläppäkotelolla) säädetään? Olettaisin että kotikonstein aika hankalaa saada seos samaksi joka pytylle?

Kuva
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Ulkopuolisia säätöjä kaasuttimissa on seosruuvi , joka sijaitsee keskimmäisessä kaasuttimessa kuvan vastakkaisella puolella. Kierrosnopeuden säätöruuvi sijaitsee läppäakselilla takimmaisen ( 1-syl )
kaasuttimen päässä. Normaaliajossa ei mitään suuttimien vaihtoa tarvita.
Perussäädöt tehdään ko. ruuveilla. Suurimmat ongelmat syntyy yleensä kuluneesta läppäkotelosta / -akselista, jolloin tyhjäkäyntia voi olla vaikea saada kohdalleen (=ilmavuotoa).
Bensapintojen säätöä tai muuten kaasuttimien purkutöitä ajatellen kannattaa hankkia / lainata korjaamokirja tai ottaa kaasuttimia koskevasta osasta kopioita.
HRalli
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Joo, sitä korjaamokäsikirjaa tuolta osin tässä vähän on kaipailtu.

Tossa omassa on jonkin verran väljää läppäakselilla, joten sen joutuu todnäk. holkittaan.

Minkä kokoiset suuttimet tuossa normaalisti on, omassa näyttäis olevan 220?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Toi 220 on seossuuttimen koko. Vakio pääsuuttimet on keskimmäiselle 135 ja reunimmaisille 120. Pääsuutin löytyy ruuvattuna messinkitulppaan kaasarien moottorin puoleiselta sivulta
Bensan pinta mitataan seuraavasti (vapaasti suomennettuna alkuperäisteksistä):
1. poista ilmansuodatin
2. Käytä konetta puolisen minuuttia ja sammuta koskematta kaasupolkimeen/ -vipuihin.
3. Irroita bensaletku kaasarista ja poista kaasarin kansi.
4. Mittaa työntömitalla bensan pinnan ja kohokammion reunan väli. '65 Sportissa mitta on 24,5+1 mm ja muissa pitkänokkaisen koneissa 26,5+1 mm. Lyhytnokka-Sportin kaasareista ei ole tietoja, mutta nehän on erilaiset.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Mitkäs noi ruuvit (näyttää säätöruuveilta) sitten on, jotka ovat kaasarien "takapuolella" heti kannen alapuolella?

Kuva

Perhana, kyllä tuosta täytyisi joku kaavio saada. Ei sattuis kellään oleen mahdollisuutta skannata ja laittaa sähköpostiin relevanttia kuvaa?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Eiks sillä ruuvilla ollut kurkku kiinni rungossa
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Katsotaanpas olenko nyt ymmärtänyt tämän oikein:

Eli pääsuutin on vain keskimmäisessä kaasarissa ja sen antama polttoaine jaetaan noiden imusarjan kanavien kautta eri pytyille. Ja tuo pikkuruinen kanava joka yhtyy vähän isompiin imusarjassa on ryypyn polttoainekanava?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Sori, väärää puolta tarjosin pääsuuttimille.
Pitää kaivaa varaosakirja ja skanneri esille, niin ei tarvii yrittää kirjallisesti selittää.
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Sori, väärää puolta tarjosin pääsuuttimille.
Juu, no nyt alkaa luullakseni näyttää selkeämmältä (aikas simppelit kaasuttimethan nämä kuitenkin on). Varaosakirja on itselläkin ja siitä noita suuttimia yritinkin katsella, mutta jotain hahmotusvaikeuksia taisi olla.

Eiköhän se rakenne siitä sitten selviä kunnolla, kun ottaa ja purkaa tuon satsin. (Yritän tässä vain selvitellä mikä on mikin, ennen kuin aloitan homman.)

Jos löytyis joku huolto-ohje tai korjaamokäsikirjan kappale tuota koskien, niin siitä voisi olla hyötyä. Mutta kiitokset näistäkin tiedoista.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin