96 käyttöautona?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

En voi muuta kun yhtyä kaikkiin edellissiin! Kuupalla on ajettu yhdessä vuodessa henk. koht käyttöautona n. 15 000 km. Ja on oikeasti parhaat kyydit, oli sää sitten mikä hyvänsä! Kyllä ne muut autoilijat joskus ihmettelee kun lumipyryssä viuhahtaa vasenta kaistaa ohi joku keltainen ohjus! (Ei muuten pysy nykyauto jossa on eps ja muut tsäkädäkädäät perässä :wink: )Mutta ei se vauhti tunnu huonossakaan kelissä pahalta kun on kaikkien aikojen paras talviauto alla!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä se tuli viime talvena huomattua, kun jouduin kansivian vuoksi turvautumaan 309 pösöön ja lähdin vieläpä pitkälle reissulle, ite en uskaltanut päästää yli 70km/h ja sitten paukahti ruskea 96 ohitse :)

Ainoa ongelmahan tässä on se, että puhelimeeni ei ole kukaan vielä tyrkyttänyt 96:sta vaihdossa satkuun, vaikka kukapa sitä hienoa klassikkoa uusmuotiseen vaihtaisi..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

On se hienoa, miten 96:sta täällä ylistetään. Siis ihan oikeesti. Alkaa ittelläkin tekemään mieli tuollaista. Ja onhan se jo tehnytkin, mutta kun ei ole kohdalle sattunut sopivasti. Ja mitä myynti-ilmoittelua olen seurannut, niin kuupalla osataan pyytää esim. tuplikseen nähden hyvää hintaa.

Mutta yhdyn lefa:n vaatimuksiin, että jos löytyisi ehjä, mutta ei liian hieno, että sillä tohtisi ajaakin. Ja hienolla kun tahtoo olla hienon hintakin, joten sellainen katsastuskunto olisi vaatimuksena, kuten näissä tupliksissakin.

Ja mitä satkun tylsyyteen tulee, niin yhdyn siihenkin. Tosin onneksi tämä nykyinen satku on osoittanut jokseenkin hauskaksi vempaimeksi, mutta on se hauskuus silti valovuosien päässä niistä fiiliksistä, mihin tupliksella pääsee. Voin vain kuvitella miten kuupalla :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulle saa kans tarjota kuuppaa, mutta vain marmorinvalkoinen kumihuuli kelpaa :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Päättelin, että kun satku on tylsä ja 99 hassu, niin 96:n on pakko olla mieletön :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos joku keksisi kuinka kuuppaan rakennetaan 5. vaihde niin auto olisi tuplasti hauskempi :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Jos joku keksisi kuinka kuuppaan rakennetaan 5. vaihde niin auto olisi tuplasti hauskempi :wink:
Ääh. Eikö sen vois ottaa uusimmista tupliksista, niin niistäkin tulisi hauskempia. Tai vaikka siitä sun nopasta :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ng900aero kirjoitti:Jos joku keksisi kuinka kuuppaan rakennetaan 5. vaihde niin auto olisi tuplasti hauskempi :wink:
Sonettin peränvälitys auttaa asiaa aika paljon.
Helasterän Mikolla lienee kokemusta asiasta. Ja Lindemanin Vesalla taisi olla jopa käytössä sellainen kajakissa. Viidettä pykäläähän se ei korvaa, mutta pidentää selvästi välityksiä kuitenkin.
# 419 Vesa Pohjalainen
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Milläs kierroksilla kuuppa ulvoo noin 90km/h vauhdissa?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 96 käyttöautona?

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Tässä muutama kommentti:

Kesällä puhaltaa siinä missä muutkin ilmastoimattomat.

Talvella tarkenee, ja talviautona mitä mainioin. Lämmin, hyvä ajettavuus (ei puske) hyvä etenemiskyky lumessa - tässä vain muutama esimerkki. Talviautona hakkaa kyllä satkun. (Kokemusta on molemmista).
Niin ja TM:n talviautovertailun voittokin (1980) kertoo jo jotain.

On luotettava. Edellyttäen tietysti, että on kunnossa. Täytyy nyt muistaa, että puhutaan jo museoikäisisistä autoista.
Puhaltaa mitä puhaltaa 8)
Erään enemmän harrastaneen mukaan kaikissa kuupissa lämppärin hana on enemmän tai vähemmän viallinen. No, kaupasta saa tarvike venttiilejä, jos ei saa alkuperäistä kuntoon.

Ohjekirjassa lukee, että kuuppa kulkee 28 km/h kierroksilla 1000. Tuosta laskien 90 vauhdissa kiekat olisi 3200 luokkaa.

Mitä meteliin tulee, niin kaupunkiajossa ei kuulu juuri mitään. 100:n vauhdissa jymisee aavistuksen verran, 80:n vauhdissa pieni moottorin ääni ja tuulen suhinaa :wink: Moottoritilan ja kapiinin välissä ei ole tällä hetkellä sisäpuolen mattoja kummempaa. Konepeitto oli vuorattu superloonilla, jonka revin pois pienien lämpöongelmien vuoksi (ei kyllä johtunut noista eristeistä)

Kannattaa katsella nettiautosta, siellä oli ainakin viime viikolla jokunen yksilö myynnissä.
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

lefa42 kirjoitti:Milläs kierroksilla kuuppa ulvoo noin 90km/h vauhdissa?
Kävin pikaisella testilenkillä ja sain seuraavia tuloksia:

nelosella:
80 km/h: n. 3000rpm
90 km/h: n. 3350rpm
100 km/h: n. 3700rpm
110km/h: n. 4050rpm

kolmosella 90km/h: 5300rpm 8O

Mitattu melko kuluneet renkaat edessä ja bilteman :oops: kiekkamittarilla..

Kuten täällä on aiemmin juteltu, kuupassa tulee ilmeisesti pakoputken kiinnitystavasta johtuen outo kumina 90-100 km/h:n vauhdissa. Omalla ei viitsi 95-100km/h vauhteja ajella, esim 110 lasissa on paljon hiljaisempaa. Tosin mulla on simonsin putki.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hienoa, nyt tiedän taas enemmän.

niin, onhan noita nettiautossa, mutta tarkoitus vaihtaa, kun budjetti ei anna periksi, joten varsinainen ostaminen ei käy ennen kuin satku on kadotettu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

joo pakko mullakin on laittaa omat kokemukset. Kuuppa on palvellut ympärivuotisena käyttöautona jo kolme vuotta ja olen erittäin tyytyväinen. Talvella kylän kiertoa harrastaessa on kuupan lämpö ollut ainakin nais väestön mieleen... kuuluu yleensä kommentia,että ompas täällä lämmin! :D
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin.. nyt menee jo kuupattoman kiusaamiseksi :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

isällä oli käyttöautona Kuuppa vuosina 87-97. Vuodesta 92-> mittariin tuli työmatkaa n.100km päivässä. Ajoja tuli suurinpiirtein 30tuhatta vuodessa... Ilmeisen hyvä laitos kaikenkaikkiaan. Täytyy tosin sanoa, että ihan murheetta ei tuo aika mennyt. kone ja loota on jouduttu vaihtamaan (en muista miksi), puhaltimen katkaisin jouduttu vaihtamaan, ja kerran hajosi lisävalon lasi :) ...


Myöhemminkin sillä on ajettu, mm. kun tuon jälkeen käytössä ollut kadetti :oops: ei suostunut kovilla pakkasilla liikkumaan (jarrut jäätyi aina... :lol: ) . Silloin puhdisteltiin lumet Saabin päältä ja mentiin sillä.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vastaa Viestiin