Ihme nykäys?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Ihme nykäys?

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ongelmat jatkuu Solexin kanssa! Nyt kun kaasutin toimii kaikenpuolin hyvin niin tyhjäkäynniltä noustessa tulee outo nykäys/sammuminen.

Jos tyhjäkäynnin nostaa vähän ylemmäs ehkäpä jotain 1500k/min kohdalle ei ongelmaa tuolloin ole. Oon jo koittanu vaihtaa yhtä ykköskurkun suutinta 130-->135 eikä mitään vaikutusta.

Tiivisteet ym. kalvot on kaikki vaihdettu välilaipat ja pohjat tasotettu.

Koneessa on 1.7 kampi/männät, simons putki. Pakokanavat avarrettu.

Tuo siis käy aivan hyvin tyhjäkäyntiä, harvoin edes noin tasasesti voi käydä. Vetää niinkuin pitää. Joskus saattaa olla jotain tasakaasulta laskiessa pientä nypytystä, jota tuntuu olevan kaikissa kaasarikoneissa.

Venttiilit kaikki on säädetty ja sytytys myös.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1277
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Joissakin kaasuttimissa on kolmenlaisia virtauksia. Joutokäynnin bensa menee joutokäyntisuuttimen kautta rikastinläpän vaiheille ja tehokäynnin aine pääsuuttimen kautta kurkun keskelle. Lisäksi voi olla ylimenon ajaksi kolmas poraus, jonka kautta moottori saa ainetta siirtyessään joutokäynnistä tehokäyntiin. En tiedä onko näissä V-nelkun kaaasuttimissa tuollaista ylimenopiiriä, mutta sellaisen tukkeutumistakin voisi epäillä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tuommonen vois kyllä olla yks vaihtoehto. Kaipa täältä joku löytyy joka osaa kertoa onko tuossa kaasarissa tuollaista piiriä?

Löytyyköhän mistään räjäytyskuvaa solexiin?
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8159
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tarkoitit

Viesti Kirjoittaja mestari »

siis sitä nykäystä kun kaasuläppää hieman avataa ja kaasutin poistuu tyhjäkäyntiipiiristä ja pitäisi saada kakkua,mutta sitä ei tule.
kuinka iso sulla on pääsuuutin ykköskurkulla?
mikä ilmasuutin,onko kaikki va<<<<<<<kioina?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: tarkoitit

Viesti Kirjoittaja himmee »

mestari kirjoitti:siis sitä nykäystä kun kaasuläppää hieman avataa ja kaasutin poistuu tyhjäkäyntiipiiristä ja pitäisi saada kakkua,mutta sitä ei tule.
kuinka iso sulla on pääsuuutin ykköskurkulla?
mikä ilmasuutin,onko kaikki va<<<<<<<kioina?
Nyt haluaisinkin vähän infoo mikä suutin on mikä? Mutta tuommoisen 130 suuttimen siitä ykköskurkulta vaihdoin kakkoskurkun 135 toisesta kaasarista, eikä sillä ainakaan ollut mitään vaikutusta. Kaikki muut on tällä hetkellä vakiona. Siinä tyhjäkäynniltä siirtymisessä kuuluu sellanen selkee kova imuääni ja tulee nykäys/tyhjäkohta jossa ei vastaa mitenkää kaasuun.....joskus voi joutua hetken jopa oottelemaan että saa kaasua painettua.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Ilmasuuttimet ovat muistaakseni 130 ykköskurkulla ja 135 kakkoskurkulla. Pääsuuttimet siellä kohokammion pohjalla ovat x122 ja x130. Näin ne muistaakseni olivat tuossa sinisessä bibliassa, siis 1.5:lle.
Suomen kaasutin expertiltä saa solexiin 1.7:lle omat suuttimet, olisi aikeissa tilata itsekkin.
Ja kaasuttimessa on ylimenopiiri, sen tarkemmin en osaa sanoa toiminnasta. Opiskelen vielä itsekkin väkkyrän toimintaa :?
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jees...suuttimet on juuri tuota luokkaa. Olen noita ykkökurkun suuttimia vaihdellut isompaan, mutta ei muuta vaikutusta kuin että savuttaa kylmänä. Tänään koitin myös isompaa tyhjäkäynti suutinta ja tuntu siltä että paheni vain. Huomasin myös että ykköskurkulla oleva pieni käyrä putki vuotaa juuresta voi olla että siinä on vika. Missähän tuo ylimenopiiri nyt sitten sijaitsee?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

himmee kirjoitti:Huomasin myös että ykköskurkulla oleva pieni käyrä putki vuotaa juuresta voi olla että siinä on vika. Missähän tuo ylimenopiiri nyt sitten sijaitsee?
Tuo pieni putki ykköskurkulla tulee kiihdytyspumpulta. Se pitäisi nousta irti kapealla ruuvimeisselillä kammeten, ja sieltä pitäisi kait löytyä pieni o-rengas. Vaihtaessani omaani tiivisteitä, se ei tuntunut irtoavan ihan helpolla, joten jätin irroittamatta. Pelotti enemmänkin, että särkyy.
Tyhjäkäynnille löytyy vielä läppärungosta oma säätöruuvi, sain kokeneemmalta konkarilta siihen tällaisen säätöohjeen: Perussäätö ensin kiinni, sitten 2 1/2 - 3 kierrosta auki. Kiekkamittarin kanssa tyhjäkäynti säädetään 900 r/min . Sitten säädetään taas läppärungossa olevaa ruuvia aukipäin niin, että tyhjäkäynti alkaa huonontua ja siitä hieman takaisin päin. Itse en ole vielä kokeillut, kun ei oo vielä kiekkamittaria ja sytytyksetkin pitäisi saada varmaan paremmin kohdalleen.
"Ylimenopiiri", vai onko se nyt sellainen, on tuon läppärungossa olevan suuttimen yläpuolella olevat muutama pieni reikä. Soppaa tulee niistä tyhjäkäyntisuuttimen kautta kun kaasuläppää on aukaistu hieman.
Tänään pitäisi tulla suuttimet, joten varmaan huomenna (toivottavasti) taas jotain uutta.
Onko sulla muuten nostettu puristuksia yhtään? Paljonko mahtaa olla sytyksen perusennakko?
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jooff....nyt on tilanne se, että saa solexit lentää helevettiihin. Nyt on niin mitta täynnä. Taidan kokeilla ajan kuluksi yks kurkkusta kaasaria josko toimis paremmin. On sitte käyny vanhojen autojen expertit tutkimassa kaasarit läpikotasin eikä vikaa löydy. Ihan ku olisin joskus jonkun kuullu haukkuvan näitä solexia :roll:
VW transporter 2.5tdi vm.99
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Osta veberin DGV käsiryypyllä niin loppu noi pelleilyt kaasarinkanssa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

olli siekkinen kirjoitti:Osta veberin DGV käsiryypyllä niin loppu noi pelleilyt kaasarinkanssa.
Keino tuokin...
VW transporter 2.5tdi vm.99
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

himmee kirjoitti:
olli siekkinen kirjoitti:Osta veberin DGV käsiryypyllä niin loppu noi pelleilyt kaasarinkanssa.
Keino tuokin...
Minusta tuo on yks parhaista keinoista.

EDIT: Olethan sitten 101%-varma, ettei kaasarissa/imukannessa ole yhtään halkeamaa/säröä?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Imusarjassa ei tietääkseni voi olla halkeamaa tai vuotoa, koska muutoin katoaisi vettä. Kaasarin laipat ym. laipat on kyllä ehjiä ja hiottu tasaiseksi. Kaikki kaasarin kanavat/suuttimet puhistettu. Ja tiivisteet on kaikki uusia, kaasutinexpertiltä tilattu satsi. Tietysti tuommonen halkeama/vuoto on aina mahdollista, sitä nyt vaan ei löyry millään.
Täytyy vaikka testata ykskurkkusella kaasarilla.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin