Eli käsiini eksyi parivuotta sitten tuollainen vm.76 alle 100tkm ajettu ysikutonen. Auto on seissyt parikymmentä vuotta, ja kori on kuin uusi. Ylimaalautin pari kesää takaperin, mutta tietysti minun onnellani joku peruutti parkkipaikalla toisen etulokarin muodottomaksi.
Koneesta meni joku tasapainoakseli, joka korjattiin. Kun kone saatiin taistelun jälkeen nippuun, meni parin viikon päästä vapaakytkin. Nyt on mennyt vuosi pelkällä "tankkaamisella" mutta nyt kuuppa huohottaa öljyt ilmanputsariin, jarrut laahaavat vaikka mitä tekisi ja hermo alkaa mennä.
Kysyisinkin onko tuollaisella autolla enää mitään arvoa? Kannattaako sitä laittaa myyntiin vai työnnetäänkö jätepuristimeen?
Sen verran saabistin verta virtaa kumminkin suonissa että tekisi mieli nostaa auto pukille, ottaa kone pois ja laittaa joku tehokkaampi tilalle (V6, jos sellaisia vain löytyisi nurkista?). Myös jarrujen vaihtaminen joihinkin toisenlaisiin (99/900) kävi mielessä? Onko tälläinen edes mahdollista Suomessa?
Kori on vaan niin hyvässä kunnossa ja autolla tunnearvoa, että tekisi mieli ottaa projektiksi. Vai kannattaako tuo heittää muiden romujen kanssa pois? Saksasta kun katsoin vastaavia 96:sia niin näyttivät maksavan hunajaa, mutta miten täällä meilläpäin?
Tietysti aito saabisti huutaa heti että "mulle mulle mulle"... ja auto on tietenkin myynnissä jos hinnasta sovitaan, mutta mieluiten pitäisin auton itse (ainakin siinä vaiheessa jos sillä on jotain muutakin kuin tunnearvoa)
Mitä tehdä kyttyrälle?
No jos tuon ikäisessä kajakissa on ehjä kori, niin eihän nuo muut ongelmat ole hankalia ollenkaan. Ehjiä koneita on joka miehellä, samoin vaihdelaatikoita, joissa vapari pelaa. Etulokasuojiakin vielä saa. Jarruihin voi vaihtaa vaikka vaihtosatulat niin pelaa eikä jumita, kokemusta on. Ei muuta kuin pukeille ja askartelemaan. Hyväkorisella kumihuulikajakilla tulee vielä olemaan arvonsa, vaikka juuri nyt et sillä paljon mitään saisikaan. Periksi ei anneta. Eikä ainakaan sulatusuuniin mutten myöskään muuttaisi sen tekniikkaa, vaan kunnostaisin alkuperäiseksi, niitä ei juuri ole jäljellä ainakaan muutaman vuoden jälkeen
Re: Mitä tehdä kyttyrälle?
yksi tapa vaihtaa V6:mursu kirjoitti: Sen verran saabistin verta virtaa kumminkin suonissa että tekisi mieli nostaa auto pukille, ottaa kone pois ja laittaa joku tehokkaampi tilalle (V6, jos sellaisia vain löytyisi nurkista?).
Saksasta kun katsoin vastaavia 96:sia niin näyttivät maksavan hunajaa, mutta miten täällä meilläpäin?
http://koti.mbnet.fi/saab9596/sekalsivu/koopaa.html
Saksan hintoja maksetaan käsittääkseni lähinnä A1-kuntoisista yksilöistä. Tietävät siellä, että täällä kylvetään alinomaa suolaa tielle...
Huippuluokan yksilöstä voi Suomessakin saada kohtuuhinnan, yleensä se kuitenkin vaatii melko tarkkaa alkuperäisyyttä.
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Eihän tuo ole edes paha! Mulla (niin kuin niiiiin monilla muillakin) on jokseenkin kaikki samat ongelmat ollut omassa ysikuupassa + RUOSTE. Ja se ruoste on aika iso ongelma. Joten katso olevasi siunattu. Tältä forumilta alkaa jo löytyä jokseenkin kaikki neuvot 96:n tyyppivikojen korvaukseen, loput löydät korjausoppaasta (esim. kirjastosta).
Jarrujen laahaus: Parhaimmillaan vain männät ovat etujarruista ruostuneet (motonetistä uudet männät, palat ja tiivisteet). Takajarruihin vaihdetaan uudet sylinterit ja palat. Myös letkut menee edestä sekä takaa vaihtoon.
Moottoriongelmiin en osaa vastata, itse vasta odotan niitä (siksi ostinkin kunnostetun koneen autotallin nurkkaan odottamaan). Forumilta näyttää käyntikuntoisia koneitakin löytävän varsin helposti! Ajattele vaikka että tämä on tilaisuutesi viedä kone porattavaksi, viri-v4 vs. v6 taitaa olla jo mielipidekysymys... eikun ei olekaan, onhan v4 ainoa oikea.
Kyllä on monesti mennyt hermot oman 96:n kanssa ja vieläkin jaksan, vaikka kolme vuotta käyttö(ralli)autona on vaatinut huomattavat määrät remontointia. Aikanaan kerääntyy osaamista, osia ja tietoa niin ettei pikku remontit vaikuta enää suurilta ongelmilta. Mitenpä tässä muuten lohduttaisi kuin sanomalla, että se on elämäntapa ja ensimmäinen tyyppi jonka kehuu autoasi kun olet sen tallista saanut ulos, saa jo koko homman vaikuttamaan kannattavalta.
Eetu (miltähän tuntuisi kun olisi kuupassa ruosteeton kori...)
Jarrujen laahaus: Parhaimmillaan vain männät ovat etujarruista ruostuneet (motonetistä uudet männät, palat ja tiivisteet). Takajarruihin vaihdetaan uudet sylinterit ja palat. Myös letkut menee edestä sekä takaa vaihtoon.
Moottoriongelmiin en osaa vastata, itse vasta odotan niitä (siksi ostinkin kunnostetun koneen autotallin nurkkaan odottamaan). Forumilta näyttää käyntikuntoisia koneitakin löytävän varsin helposti! Ajattele vaikka että tämä on tilaisuutesi viedä kone porattavaksi, viri-v4 vs. v6 taitaa olla jo mielipidekysymys... eikun ei olekaan, onhan v4 ainoa oikea.
Kyllä on monesti mennyt hermot oman 96:n kanssa ja vieläkin jaksan, vaikka kolme vuotta käyttö(ralli)autona on vaatinut huomattavat määrät remontointia. Aikanaan kerääntyy osaamista, osia ja tietoa niin ettei pikku remontit vaikuta enää suurilta ongelmilta. Mitenpä tässä muuten lohduttaisi kuin sanomalla, että se on elämäntapa ja ensimmäinen tyyppi jonka kehuu autoasi kun olet sen tallista saanut ulos, saa jo koko homman vaikuttamaan kannattavalta.
Eetu (miltähän tuntuisi kun olisi kuupassa ruosteeton kori...)