Pari kysymystä..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Pari kysymystä..

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Uuden perheenjäsenen kanssa askarrellessa tulee aina muutamia kiperiä kysymyksiä mieleen, jospa niistä saisi apuja täältä? :)

Ykkösenä mielessä on lohkolämmitin.
_TULPPA_ !, irtosi, nesteet maassa.
Aika älytön kiinnitystapa mielestäni.
Millä ihmeellä olette saaneet lohkolämmittimen pysymään kiinni?
Itselläni se toimi mainiosti koko siirtomatkan, mutta kotona sitten irtosi kun paikallaan kierrätin konetta hetkellisesti ja maltilla.
En kaasu pohjassa, mutta sanotaan että reilummin kuin normaalisti.

Sitten mieleen tulee kysymys, että miten pääsee mittarivaloihin käsiksi?
Ne ovat pimeänä, ja samoin vilkun merkkivalo, kuinka ne saa vaihdettua?

Kiitoksia vastauksista
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

pitäähän sitä kuupistia auttaa mäessä.

tarkistan vielä: tarkoitatko että lohkolämmittimen elementti ei pysy koneessa kiinni? aika hassua. mulla siinä elementissä (Calix) on tollanen ällän muotoinen kiinnitysrauta joka tulee jakopyörästön kannen kiinnityspultin alle kiinni.

koska olen surkea selittämään ja kuviakin on: kuva kuskin puolelta katsottuna, sininen on sitä elementtiä ja nuoli ilmaisee sen kiinnityspultin paikkaa. toivottavasti auttaa.
Kuva

Itse olen kiinnittänyt pudonneen mittarivalon tunkemalla käteni sinne kojelaudan sisuksiin alakautta. Ne taitaa olla sellaisia muovikantaisia nappuloita, jotka hiukan pyöräyttämällä pitäisi saada irti. Paremmin en tässä osaa neuvoa - esimerkkikappaleet eivät ole juuri nyt käsillä. Ovatko kaikki mittarivalot pimeänä? Kokeileppa myös pyöritellä sitä mittarivalojen himmenninnappia (mittariston oikea yläreuna), ettei vaan ois huono kosketus siinä. Joskus olen pimeällä sitä alkanut säätämään sillä seurauksella, että menetin kaikki valot mittaristosta. Ja sulakkeetkin kannattanee tarkistaa - mittaritaulun valot eivät taida olla sitä herkimmin palavaa sorttia.

Eetu
#1516
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Ymmärsin, että tuo kuva on otettu kuskin puolelta ja vastus on kiinni lohkon etupuolella?
Minulla on kiinni vänkärinpuoleisen lohkon takaosassa, eli akun etupuolella.
auto on vm. 76.

Kiitos eetu kuvista ja vaivasta, arvostan apua 8)

Jep, kurkkasin itsekkin sinne mittariston taakse ja näyttää olevan samanlaiset kantapolttimot kun satkussakin on, olen sitä himmennin namiskaa väännellyt, tosin tuloksetta.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

nyt tarkemmin katsoin kuvaa niin vastus näyttäisi juuri samanlaiselta, kierteettömältä ? ja tuossa on rautapala joka on pultattu tukemaan sitä paikallaan pysymään.
Itselläni on pelkällä tiivistemassalla kiinni. Hyvinhän tuo pysynyt on aikansa (ties kuin kauan?).
Irtosi se ja tuntuu pysyvän paikollaan, ei vuoda yms. en ole käynnissä käyttänyt ilman tekemääni puupalikkatukea, joten tiedä häntä.
Mites muillakin? miten on lohkolämmitin kiinni?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

Defan elementti asennetaan kuskinpuoleiseen lohkoon sen takaosaan sen kolmiomallisen moottorin tukiraudan taakse.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Pari kysymystä..

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ant_ti kirjoitti:Sitten mieleen tulee kysymys, että miten pääsee mittarivaloihin käsiksi?
Ne ovat pimeänä, ja samoin vilkun merkkivalo, kuinka ne saa vaihdettua?

Kiitoksia vastauksista
Katsopas korjauskirjasta. Ainakin 99 korjauskirjassa on yksiselitteinen kuva siitä, miten mittariston saa irti. Ei pitäisi olla paha rasti, kun vain tietää miten...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

lohkolämppäri

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Mä sain tuon lämmittimen kiinni siihen lohkon kylkeen ihan raa'asti moskalla ja puukalikalla..ilman mitään tiivistemassoja. Oli senverran timmi, ettei ole irronnut/vuotanut.

..ainiin, kone oli irti kun kiinnitin elementin..voi olla ahdasta muuten.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Tänään tuli puuhasteltua ongelman parissa, ja helppo se oli kun silmät aukaisi.
Siinä on jonkinlainen valuratua L-kappale kiinni mutterissa, jossa on myös akun miinusmaadoitus. Se ei ollut paikollaan, oli ihan päin prinkkalaa.
Panin sen päälle, kiristin ja voilá, ei lähde irti vetämälläkään :D
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Vastaa Viestiin