Vanteiden väri

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Kartsa
"Aero"

Vanteiden väri

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Tietääkös kukaan minkäväriset kuuluisivat olla vuoden 1958 93B:n vanteet? Auton väri on "toreadorröd" tjsp, siis punainen.

40-vuotiskirjassa punaisissa autoissa on punaruskeat pyörät (kuten harmaissakin autoissa), tai sitten ne tillbehör-ritilät, mutku ne sen kirjan kuvat ovat tehtaan arkistoista, eivätkä aina tuotantomalleja. Ainakin sisustukset ovat väreiltään mitä sattuu ysikolmosten kohdalla :?

Kirjassa mainittiin että vanteiden vakioväri (=hopeanharmaa) tuli vasta joskus 60-luvun alussa. Nyt mulla on hopeanharmaat pyörät, värisävy sinänsä on ihan OK näköinen, mutta maalia ne kaipaisivat niin tuli mieleen että jos sitten kerralla tekis oikein...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
tommij
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Ei mitään oikeaa tietoa ole mulla tarjolla, mutta aika kirjavaa sakkia on tuolla esim. ruotsin klubin sivustolla ja muissa gallerioissa. 93:ssa sekä tummanpunaista, kirkkaanpunaista, että hopeanharmaata vannetta.

Saab 50 v. läpyskässä 93:seen on piirretty tummanpunaiset vanteet (harmaa auto).

Samoin yhdessä värillisessä mainosfilmissä joka on tallessa, on 93, jossa tummanpunaiset vanteet (punainen auto).
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kartsa
"Aero"

Joo, nuo värit olen minäkin bongannut. Lisäksi taisin jossakin punaisessa lyhytnokassa nähdä mustat vanteet (mustissa ysikolmosissa oli kuitenkin kirkkaahkon punaiset vanteet).

Kai se on varminta vetäistä ne auton omalla värillä, tai sitten jollain himmeähköllä hopean sävyllä, kun tuo sävy-sävyyn kikkailu ei ole vahvimpia puoliani... Tulisi kuitenkin valittua se "just väärä" tummanpunaisen sävy :?

Autosta nyt tulee muutenkin lievästi tuunattu/kustomoitu versio, joten sen puoleen ei ole "ainoaa oikeaa" sävyä tässä tapauksessa. Alkuperäinen tai ajan hengen mukainen tyyli on toki tavoitteena.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Kartsa
"Aero"

Jaahas, itse itseäni korjaten...

Iltalehden autot-sivullahan näkyy melkoisen maukas ysikolmonen. On kuulemma alkuperäinen, vanteiden ja sisustan väri kaiketi ovat myös orkkiksia... Eli se sinivalkoinen sisustus jota useammin näkee ei ollutkaan ainoa vaihtoehto.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
tommij
"Hölösuu"
Viesti:

Noista mustista vanteista tulee mieleen, että minkähän värisiä tarvikevanteet on ollut?

Pohjoismaissa kuitenkin kahdet renkaat tarpeen, joten olisko tarvikkeet ollu esim. mustia mieluummin kuin punaisia?

MUOKATTU:

Mitä muuten tarkoittaa "tuunattu" tässä yhteydessä? Itsellä työn alla 96 -64, jota rakentelen rata-auton suuntaan (katukelpoinen toki). Koneeksi '65 kone triplakaasuttimilla, sportin tuplaputkisto, ja ehkä vähän muutakin "kivaa" mitä Chiltonin viritysoppaasta löytyy...

Todennäköisesti tulee muutoksia myös vetopuolelle ja alustaan (lähinnä madallus + säädettävät iskarit). Mutta ulkoasultaan luultavasti tulee näyttämään suht vakiolta.
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kartsa
"Aero"

tommij kirjoitti: Mitä muuten tarkoittaa "tuunattu" tässä yhteydessä? Itsellä työn alla 96 -64, jota rakentelen rata-auton suuntaan (katukelpoinen toki). Koneeksi '65 kone triplakaasuttimilla, sportin tuplaputkisto, ja ehkä vähän muutakin "kivaa" mitä Chiltonin viritysoppaasta löytyy...

Todennäköisesti tulee muutoksia myös vetopuolelle ja alustaan (lähinnä madallus + säädettävät iskarit). Mutta ulkoasultaan luultavasti tulee näyttämään suht vakiolta.
No, mulla tulee poileri ja kuuppi... No ei vaiskaan :D

Listalla lähinnä:
- Alustan madallus ja pehmeähköt kaasuiskarit
- V4 jarrut (ehkä jopa 2-piirisinä)
- Haitekkiä eli paisari ja 2" pakoputki
- Sportin mittoihin fiilailtu 850cc (alkuperäinen "pikkulohko" hukassa), yksi kaasutin, neljä vaihdetta, mieluusti V4-vetarit kumilimppujen tilalle.
- Tehokkaampi laturi (jos saan vesipumpun asennuksen mietityksi)
- Turvavyöt
- Kiekkamittari
- Puskurit jää pois jos en löydä/raski hommata ehjiä nykyisten sököjen tilalle
- Olemukseksi siistitty, lähinnä pelkistetään entisestään jos muutetaan jotain, vältetään turhia himmeleitä. Ehkä vastaavaa tyyliä löytyisi "old school" Cal-looker folkkareista?

Että tältä pohjalta, samanlaiset taitaa olla ajatelmat meillä?

BTW, hianot sivut sinulla :)

Tommosia siis... Projekti nyt on lähinnä samassa vaiheessa kuin se on ollut vuosikymmenen verran, eli osia keräillään pikkuhiljaa ja odotellaan jos jostain tupsahtaisi tallipaikka...
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
tommij
"Hölösuu"
Viesti:

Joo, on itselläkin aika pitkässä varressa tämä projekti, nytkin mennyt taas pari kuukautta ettei ole ollut pätkääkään aikaa.

Itse päädyin laittamaan pitkänokan koneen juuri siksi, ettei tarvitse kikkailla laturi/vesipumpun kanssa, vaihtaa vain suoraan vaihtovirtalaturin siihen. Flekti sähköisenä (pitkänokassahan flekti edessä), samoin bensapumppu.

Ensivaiheessa normaali lohko, mahdollisesti kokeilen jotain koneistuksia jos ei meno tyydytä ilman. Yksi kokonainen pitkänokan vakiomoottori on (6-pulttinen imusarja) ja 8-pulttisella imusarjalla varustettu pitäisi olla tulollaan. Samoin puuttuu vielä apulaitteita tuosta toisesta koneesta ja kampura+männät (hankitaan kun ehditään).

Itse tulen todnäk laittamaan alkupään V4:n laatikon + vetarit + eturipustus (ei taida mikkihiirenkorvat oikein kestää ja 3:lla pykälällä tulee ehkä turhan pitkät vaihdot). Eli levyjarrut eteen. Tuo 64-vuosihan oli ensimmäinen jossa jo on kaksipiirijarrut, eli ei tarvitse muutoksia. Jarrupaineiden kanssa ei kuulemma pitäisi tulla ongelmia, mutta hiukan itse epäilen, jotain joutuu kuitenkin kikkailemaan.

Paisuntasäiliö + putkisto tulee ainakin alkuun sportin 2-putkisena ihan nostalgiasyistä. Mulla on piirrustukset myös säädettävällä kartiolla varustettua pönttöä varten, joten sekin tulee ehkä kokeiltua. Sen jälkeen voisikin sitten kokeilla XP-pöntön. Että vaihtoehtoja löytyy. :D
Ehkä vastaavaa tyyliä löytyisi "old school" Cal-looker folkkareista?
California Looker 93... Hmm, piti oikein miettiä hetki, mutta en vastusta. Itse asiassa voipi tulla todella siisti.
Vastaa Viestiin