Moottorin tukikummit=ongelma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Moottorin tukikummit=ongelma

Viesti Kirjoittaja himmee »

Dodiin vaihdoin tossa kuuppaan moottorin tukikummit ja nyt jostain syystä virtaavainta ei saa pois heiluttamatta vaihdekeppiä. En sit tiedä voisko noilla olla jotain yhteyttä.

Noh toinen onkelma on et nyt moottori täryyttää koko autoa. Kummit on saman korkuset kuin vanhat, mutta oisko nuo sit liian jäykät.

Millaset kummit tonne nyt sit pitäis laittaa? Jotkut sanoo et ysiysin kummit olis hyvät. Kun ei niitäkään saa uusia.
VW transporter 2.5tdi vm.99
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Oiskohan uusien tukikumien myötä moottorin ja vaihteiston asento sen verran muuttunut, että vaihdekeppi/pakkilukko vaatii uudelleen säätämisen.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22840
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12176
kostape kirjoitti:Vaihdekeppiä eli vivustoa voi/pitää säätää. Koko ohjauspylväs vaihdevipuineen liikkuu ylös-alaspäin kojelautaan nähden. Kaksi kiristysruuvia on hankalasti kojelaudan alla systeemin molemmin puolin. Niihin pääsee käsiksi parhaiten makaamalla selällään (auton) lattialla, jos on kätilön kädet voi yrittää istualtaankin, avainkoko 13 mm. Kun ko. ruuvit ovat löysällä,liikkuu systeemi ratista nostamalla/painamalla jonkun 10-20 mm edestakaisin ja se liike vaikuttaa vaihdevivuston tuntumaan.
Korjaamokirjoissa on säätöohje, joka muistaakseni menee seuraavasti: kytketään IV-vaihde, tunnustellaan ohjausakselin vieressä olevan vaihdekepistä alaspäin menevän pitkän vaihteensiirtotangon tangonsuuntaista välystä tarttumalla siihen alapäästä. Kun säätö on oikein, liikkuu vaihdekepin nuppi (IV asennossa) 10-15 mm, jos muistan oikein , kun sieltä alhaalta liikutetaan sitä tankoa ylös-alas. Jos on enemmän tai vähemmän pitää ratista nostamalla/painamalla hakea uusi parempi asento ja taas kokeilla ja mittailla vaihdenupin liikettä.
Kun nupin liike on kuten neuvottu, toimii vivusto melkoisen napakasti.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kiitos valaistuksesta!

Enää jää ongelmaksi nuo oikeanlaisien kummien löytäminen ellei sit koko tutina tuu kytkimestä. Nyt vaan huomaa paremmin kun on tukevat kummit.
VW transporter 2.5tdi vm.99
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Mikä niissä vanhoissa kumeissa oli vikana vai oletko hukannut ne?
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Noo lähinnä ne on VANHAT, mut ei kai niissä ny mitään erikoista vikaa ole. Ajattelin et olis tuo ihan pieni vibra karonnu kummien vaihrolla, mut näköjään paheni vaan. Pitää varmaan pistää takasi jos ei tuu mitään parempia ehdotuksia. Samalla säästyy vaihrekepin säädöstäki.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1277
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Perimätiedon mukaan mottorin kumityynyt kestävät yhtä kauan kuin sylinteriryhmän valukin. Eli eivät ole yleensä minkään oireen syynä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8159
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nykyään

Viesti Kirjoittaja mestari »

kun osat on jo alun 30 v vanhoja niin koneennoston jälkeen on syytä tarkastaa kuinka paskoja,siis repeytyneitä moottorin tukikumit on. yleensä
ne ovat poikittaissunnassa sämänä,jolloin ääni johtuu runkoon.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kyllähän tuon voi uskoa että kummit kestävät aika kauan, mutta kuitenki kovenevat ym. Mikään kummeista ei ole repeytynyt. Ja niinkuin sanoin mulla on tuolla nyt ihka uudet tarvikekummit. Eli voipi olla et tohon tärinään on syynä kytkin.

Noh josko joulun aikana virinnokan asennuksen välissä laittais myös paremman kytkimen.
VW transporter 2.5tdi vm.99
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Minun kuupan (mieletön) tärinä johtui kytkimestä, tai ainakin niin luulen. Ostin uuden kytkinpaketin sekä vaihdoin kuluneen irroitushaarukan. Nyt toimii kuin unelma.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juu mulla on kyl motonetistä tilattu kytkinpaketti täl hetkel kiinni. Ainaki levy oli Sachs. Paineasetelma tuntu vaan niin älyttömän kevyeltä et jotenki ihmetyttää...ja muutenki kytkin on tosi kevyt painaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin