Lämpöä kuuppaan..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Wipeout
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 14:32
Paikkakunta: Tuusula

Lämpöä kuuppaan..

Viesti Kirjoittaja Wipeout »

Hommasin pitkän etsinnän jälkeen itselleni kuupan, ja elämä on siltä osin kunnossa :D. Pientä säätöä on päivittäin tehty ja meno senkuin paranee. Auto on seissyt "navetan takana" ilmeisen kauan ja siitä on aiheutunut muutamia vikoja, mm. jumiutunut lämmityslatteen vipu. Eli lämppäri puhaltaa nyt vain kylmää. Nuoruudessani Ysikutosia omistaneena muistelen, että tämä jumimttuminen oli tyypillisä, jos auto oli seissyt pitempään. Oletin että vaijeri on syypää. Irrotin vaijerin kojetaulun/vivun päästä, vedin sen rintapellin läpi ja voitelin CRCllä oiken kunnolla. Jumittaa edelleen. :( . Eli jumissa on ilmeisesti lämppärin hana. Kysymys kuuluukin: onko mitää kätevää keinoa palautta hanan toiminnallisuus (muuten kuin valuttaa glykoolit ulos ja purkaa systeemi)?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hanahan on, kuten ilmeisesti tiedätkin, siellä muovisen kotelon alla. Ota se auki ja yritä CRC:n avulla saada vivut liikkeelle. Tosin se tiivistekin voi olla jumissa ja silloin voi olla vaikeampi homma saada sitä enää pelaamaan. Sitten ei auta kuin korvata ana jollain tarvikkeella, uusia taitaa olla tosi vaikea saada, joskin likimain sama hana on mm. Amazonissa ja niitä saa Ruotsista
# 419 Vesa Pohjalainen
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Voi olla että tulee vaihdon paikka. Osat ovat varmasti sen verran hapettuneita että pelkällä elvyyttämisellä se ei tule toimimaan. Vaihto ei sinäänsä ole kova homma. Samallahan siinä tulee vaihdettua jäähdytinnesteetkin. :wink:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

f.pentti88 kirjoitti:Voi olla että tulee vaihdon paikka. Osat ovat varmasti sen verran hapettuneita että pelkällä elvyyttämisellä se ei tule toimimaan. Vaihto ei sinäänsä ole kova homma. Samallahan siinä tulee vaihdettua jäähdytinnesteetkin. :wink:
Hanan löytyminen vaan saattaa ottaa koville, ellet sitten korvaa jollain tarvikkeella.
# 419 Vesa Pohjalainen
Wipeout
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 14:32
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Wipeout »

Oukei, kiitti vinkeistä,

Romuista löytyy ainakin yksi hana, joten jos elvytys ei onnistu niin vaihdetaan..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Oraksen perus pallohana tomii riittävän hyvin ja siihen saa kytkettyä normivaijerin. Laittaa vaan suoraan letkunvälille ja kiinnittää poikkiputkeen, ei alkuperäinen mutta toimii ja ei jumitu/vuoda pitemmässäkään seisonnassa.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Hieman OT: Viime vuonna menin ostamaan paikallisesta varaosaliikkeestä yleismallin hanaa kuuppaan ja hyllystä löytyi alkuperäinen Saabin pussissa ollut hana. Hinta alle 20€. :D
#2277
Wipeout
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 14:32
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Wipeout »

No niin,

Jo toimii :D . Voitelu teki ihmeitä ja hanan vipu alkoi pelittämään. Koeajo korttelin ympäri ja jo puhaltaa lämpöä sisuksiin. Hana ja kotelo pienine ruuveineen oli tosin vähän hankala näpertää takaisin vesiletkujen ollessa kiinni.
Vastaa Viestiin