Simons ja Humina..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Simons ja Humina..

Viesti Kirjoittaja himmee »

JOoh....nyt kun tuli vähän pitempi reissu tuolla kuupalla ajeltua rupesi tuo 100km/t vauhti ärsyttämään, kun humina Simonsista on ihan valtava.

Mulla on jo joustopalje..siinä heti alkuhässäkän jälkeen suorassa putkessa.
Eipä tuo mitään auttanut. Yhden jutun olen kuullut kun kaverintuttukaveri olisi tehnyt V8 huminalle sillai, et alkuhässäkkään molemmille puolille jotkut ylimääräset putket. Kuulemma olisi V-koneiden ominaisuus tämmönen pumppaushumina. Kyllähän tuon huminan kestäisi, jos ajelisi kerrankaks vuodessa, mutkun ajelee joka päivä. Muuten hiljanen auto.
VW transporter 2.5tdi vm.99
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

mul on ihan sama ongelma oman simonssinikin kanssa,just vauhdissa 95-115. ei viittis satkunka alueella ajaa 120 ku on kamerat ja kaikki.. jos vaan jotain ideoita on ni ilmottakaa ihmeessä!
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ja eipä se siellä 120 jälkeen täysin mihinkää katoa, mut jonkunverran kumminki.

Nyt vois joku pätevä kertoa, että onko tuon pitkän keskivaimentimen sisällä mitään? Vai onko kyseessä vain pelkkä evektori tai mikälie? Mulla kun putki lämpiää tarpeeksi rupee kuulumaan sellaista kilkatusta, justiinsa siitä keskivaimentimen kohdasta.

Olin muuten ymmärtänyt tuon V8 jutun väärin eli niissä olisi viidakkorummun tapaan sellainen väliputki mutta kuitenkin jatkuu suoraan siittä taakseppäin kahtena putkena eikä niinkuin kuupan viidakkorummussa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Olin muuten ymmärtänyt tuon V8 jutun väärin eli niissä olisi viidakkorummun tapaan sellainen väliputki mutta kuitenkin jatkuu suoraan siittä taakseppäin kahtena putkena eikä niinkuin kuupan viidakkorummussa.
Tuollaiset putket valmistui käsityönä juuri eilen Sonettiin. 45 mm käyrillä ja suoraa kahtena taakse. Väliin tuli vastaavankokoisesta väliputki. Neljä äänenvaimenninta. Kiinnitykset kun saan viikonloppuna kuntoon niin pääsee testaamaan ajossa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ppuusaari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 09:02
Paikkakunta: Janakkala

Sonett

Viesti Kirjoittaja ppuusaari »

Onko sulla Hämeenlinnassa Sonetti?

Terveiset Janakkalasta! :D
Pertti P.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

KeijoAnnikki kirjoitti: Tuollaiset putket valmistui käsityönä juuri eilen Sonettiin. 45 mm käyrillä ja suoraa kahtena taakse. Väliin tuli vastaavankokoisesta väliputki. Neljä äänenvaimenninta. Kiinnitykset kun saan viikonloppuna kuntoon niin pääsee testaamaan ajossa.
Juup juup....tuollaista itsekkin kaavailin rakentelun alussa, mut sit jostain syystä ehkäpä ajan puutteen vuoksi päätin tilata "helposti" asennettavan simonsin. Täytyy tehdä itse tuo alkupää ja liittää se sitten simonsin jatkoon.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ulostulon pienentäminen auttaa pakoputken huminaan ja jyminään.

Lisäksi kuupassa perinteinen kikka on vaihtaa omat moottorin tukikumet 99:n vastaaviksi. Ovat pehmeämmät ja näin vaimentavat resonanssiääniä reippaasti.
Aki Peltola #1132
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Aksu900 kirjoitti:Ulostulon pienentäminen auttaa pakoputken huminaan ja jyminään.

Lisäksi kuupassa perinteinen kikka on vaihtaa omat moottorin tukikumet 99:n vastaaviksi. Ovat pehmeämmät ja näin vaimentavat resonanssiääniä reippaasti.
Mulla on jo tuossa ihan upouudet kummit. Ku tuota simonsin loppupilliä katsoo vähän syvemmälle niin ei se kovin suuri ole...näyttää vain päälle päin. Mulla on nyt tuossa jo kolme vaimenninta eli itse pakoputkesta ei juurikaan kuulu mitään! Eli tuo humina tulee edestä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sonett

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ppuusaari kirjoitti:Onko sulla Hämeenlinnassa Sonetti?

Terveiset Janakkalasta! :D
Jep jep. Ja ei ole ainoa - kaverilla on niitä useita talleissaan. :D

Tässä huonolaatuinen kamerakännykkä kuva putkista:

Kuva
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Oho. Saako apinoida?
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vilpertti kirjoitti:Oho. Saako apinoida?
Totta kai. Takapöntöt on 45 mm Simonsit ja keskimmäiset normaalimmat. Pitää laittaa kokemuksia, miten toimii kun pääsen testaamaan ja varsinkin saadaan auto rullille säädettäväksi.

Sun linkittämässä jutussa OLI mun osien myynti-ilmoitus. GT-Motorsin nokka meni ja toinen nokka menossa jäärata autoon. Myös tuo lohko ja 93 mm ja 1.7 kampi ja 7.6 nokka oli myynnissä, mutta ei enää. Eli en silloin tiennyt, että lohkossa oli nuo 91 mm viritakomännät. Joku olisi saanut koko paketin Hämeenlinnan rompetorilla kesällä tinkimällä 80 euroon (pyynti oli 100 euroa). Mutta ei tosiaan enää. :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

KeijoAnnikki kirjoitti:
vilpertti kirjoitti:Oho. Saako apinoida?
Totta kai. Takapöntöt on 45 mm Simonsit ja keskimmäiset normaalimmat. Pitää laittaa kokemuksia, miten toimii kun pääsen testaamaan ja varsinkin saadaan auto rullille säädettäväksi.

Sun linkittämässä jutussa OLI mun osien myynti-ilmoitus. GT-Motorsin nokka meni ja toinen nokka menossa jäärata autoon. Myös tuo lohko ja 93 mm ja 1.7 kampi ja 7.6 nokka oli myynnissä, mutta ei enää. Eli en silloin tiennyt, että lohkossa oli nuo 91 mm viritakomännät. Joku olisi saanut koko paketin Hämeenlinnan rompetorilla kesällä tinkimällä 80 euroon (pyynti oli 100 euroa). Mutta ei tosiaan enää. :lol:
Joo ei muutakun kääntele vaan ihan vapaasti puukkoa haavassa. Ei tunnu missään. :D
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

SIMONS JA HUMINA.....

Viesti Kirjoittaja KaKe »

HML-romutori on Ykkönen!
Kari Keskinen p.040-5486282
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Sonett

Viesti Kirjoittaja himmee »

KeijoAnnikki kirjoitti:
ppuusaari kirjoitti:Onko sulla Hämeenlinnassa Sonetti?

Terveiset Janakkalasta! :D
Jep jep. Ja ei ole ainoa - kaverilla on niitä useita talleissaan. :D

Tässä huonolaatuinen kamerakännykkä kuva putkista:

Kuva
Minkä kokoinen kone sulla on tuossa sonetissa?

Eikös tuo 45mm ole turhan suuri...varsinkin kun tulee putket molemmin puolin?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

yhdessä näkemässäni sonetissa on putkisto rakennettu vastaavasti mut tuo yhdysputki heti siin mis 96:ses eka vaimennin. ja ihan normi koon putkesta tehty loppuun asti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin