96:n jäähdytin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

96:n jäähdytin

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Millaiseen viritysasteeseen riittää kuupan oma jäähdytin... onko kokemuksia?
Kimmo #1373
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

No sen verran osaan sanoa, että ainakaan mun vehkeissä se ei riittänyt (linkki alla), vaan viisari alkoi heti nousemaan kun veti pedaalin lattiaan. Jouduin teettämään 3 rivisen ja laittamaan sähköflektin.
Mutta kyllä sen pitäisi miedommissa virityksissä mennä.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Miten muuten on muuten muilla kokemuksia tuosta vakiojäähdyttimestä? Omassani lähtee viisari heti nousemaan kun kesälläkuumalla (~25) joutuu vaikkapa kaupungilla/tietöissä jonottamaan. Tuoreet nesteet on aina ollut sisällä ja pudistusaineellakin olen syylärin käsitellyt.

Eetu
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Porkkanasorvin oma syyläri kannattaa heittää välittömästi roskiin. Mun kutvosissa on aina käytetty fordin/opelin isoja syyläreitä. Pitää lämmöt alhaalla ja on paljon kestävämpiä kuin vakio.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

99/90/900 jäähdyttimen sopivuus -> 96

Viesti Kirjoittaja jt »

miten lie 99/90/900 jäähdyttimen sopivuus 96:n keulalle? ne olis edullisia ja helposti saatavia, ja sähköflektihän niissä on valmiina.

onko kellään kokemuksia?

kysyy jt
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

99 jäähdytinhän on leveämpi ja siksi sellaisen kanssa käytetään jenkkimaskia, jossa lamput on kaposemmat (näin olen netistä omin silmin lukenut). Itse olen 99:n syyläriä mallaillut paikoilleen ja jättänyt homman myöhemmälle juuri tuon valohomman vuoksi.
Playboy: Mun kutvosissa on aina käytetty fordin/opelin isoja syyläreitä.
Minkähän mallisia ja miten noita on joutunut sovittamaan paikoilleen?

Eetu
#1516
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Meillä on jokkis käytössä Fiat Regatan / Ritmon paksumpi syyläri (vanhempi malli ?), missä lähdöt on kuten 96:n + paisari kiinteänä. Ei ole paljoakaan suurempi, mutta jäähdyttää hyvin kun on sähköflekti käytössä. Kiinnityspisteistä en muista koska ne on vesiletkujen ja nippareiden sitomana kiinni keulalla (erillinen alusta hitsattu).
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Minkähän mallisia ja miten noita on joutunut sovittamaan paikoilleen?
Ekassa kuupassa käytettiin Opel Asconan (muistaakseni -79) syyläriä. Se oli aika vaivalloinen saada paikalleen. Piti aika rankalla kädellä modifioida niitä keularakenteita joiden väliin syyläri tulee.

Nykyisessä on sitten mielestäni kaikkein paras ratkaisu. Ford Cortina mk3 kisapelistä napattu syyläri. Ainoa muutos mitä piti tehdä oli rälläköidä lovet syylärin reunoille niihin keularakenteisiin ja tehdä oma alavesiletku koska Cortinan syylärin alaulostulo osoittaa oikealle kun Saabissa se osoittaa alas.

70-luvun Taunuksienkin syyläri pitäisi sopia samalla tavalla.

Kiinnityksestä sen verran että Opelin syylärin joutuu hitsaamaan kiinni, että sitten ei paljon enää käytellä muita syyläreitä.
Cortinan/Taunuksen syylärit ovat erittäin hyviä, koska lovien rälläköinnin jälkeen syylärin pystyy upottamaan sinne väliin. Muuta kiinnitystä ei tarvitse. Istuu siellä vankasti. Jos alkaa harmittaa niin on taas ihan vapaa työmaa.

Toivottavasti tosta on apua...
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Hyvin tuo omakin on riittänyt. On siihen tosin istutettu termostaattiohjattu 900:sen sähköflekti.

Tehoa 115 hp, ollut katukäytössä useita vuosia.
Vastaa Viestiin