V4:n 91 mm:n pattipää Mahlet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

V4:n 91 mm:n pattipää Mahlet

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itselläni on V4 kone 1.7 l kammella, mistä löytyy Mahlen 91 mm viritys männät. En ollut niitä koskaan mittaillut ja oletin niiden olevan omatekoiset Opelin 93 mm:set, mutta mittaus kertoi aivan muuta. No Kouvolassa juttelin jokkis kaverin kanssa ja kertoi sellaisia löytyvän tehtaan tekemänä ja tällöin olisi kyseessä takomännät. No tarkemman katselun jälkeen oletan niiden olevan juuri nämä tehdastekoiset. Onko tietoa näistä männistä ja varsinkin löytyykö niihin männänrenkaita ? Uudet männänrengasurat kyllä saan koneistettua, mutta kiinnostaisi toki alkuperäiset.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.

Määräykset koskevat myös SAABisteja 8) 8) 8)
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Hyvä tietää! Koskeeko määräykset myös Toyotalla ajavia? Teillä kun näkyy niin reikäisiä rasseja, että ihmettelen miten katsastuksen läpäisevät... Mahtaakohan kyseessä olla ollut asiansa osaamaton katsastusmies :lol: </provo>
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Yrjömäki kirjoitti:Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.
VOI LUOJA!!!!!!!!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

jamala kirjoitti:Hyvä tietää! Koskeeko määräykset myös Toyotalla ajavia? Teillä kun näkyy niin reikäisiä rasseja, että ihmettelen miten katsastuksen läpäisevät... Mahtaakohan kyseessä olla ollut asiansa osaamaton katsastusmies :lol: </provo>
Kyllä määräykset koskevat myös Toyota-merkkisiä ajoneuvoja.
Missä tällainen katsastusasema sijaitsee?
Täytyy oitis tiedottaa asiasta korkeammille tahoille.
En voi sietää katsastusinsinöörin jalon ammatin halventamista määräysten törkeällä laiminlyönnillä :!:
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Yrjömäki kirjoitti:Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.

Määräykset koskevat myös SAABisteja 8) 8) 8)
Mites tämä tähän liittyy? Onko kyseinen auto edes liikenteessä?

Eikö tämän Yrjömäen vois pistää jo banniin, kun tulee aina offtobicia?

Kaiken lisäksi äijä/ämmä on ihan selkee rulli?
VW transporter 2.5tdi vm.99
yrjömäki
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 13, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja yrjömäki »

letin niiden olevan omatekoiset Opelin 93 mm:set, mutta mittaus kertoi aivan muuta
No tarkemman katselun jälkeen oletan niiden olevan juuri nämä tehdastekoiset
Ettei nyt sitten menisi offtopic hommiksi.

Mitkä ne männän mitat siis olikaan. Puristekorkeus, halkaisija, männäntapinkoko.. ym.

Mulla on ollut myös opeleita ja niissä oli oletettavasti juuri ne samanlaiset männät, arwidsonilta saa männänrenkaita!
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Yrjömäki kirjoitti:
letin niiden olevan omatekoiset Opelin 93 mm:set, mutta mittaus kertoi aivan muuta
No tarkemman katselun jälkeen oletan niiden olevan juuri nämä tehdastekoiset
Ettei nyt sitten menisi offtopic hommiksi.

Mitkä ne männän mitat siis olikaan. Puristekorkeus, halkaisija, männäntapinkoko.. ym.

Mulla on ollut myös opeleita ja niissä oli oletettavasti juuri ne samanlaiset männät, arwidsonilta saa männänrenkaita!
Männät on koneessa kiinni, joten nyt tiedän vain männä halkaisijan. Ne on omat männät ja mäntien männänrengasurat koneistetaan joillekkin muille 91 mm männänrenkaille. Sain tutusta koneistamosta tarjouksen, josta on vaikea kieltäytyä. :D

Tuohon sivuraiteille menneeseen vastailuun voisi sanoa, että eivät ne männät itsessään tuo sen taivaallista lisää tehoa. Puristusta kylläkin mikä todennäköisesti haittaa vakiokoneessa. Sen verran on pattipäätä noissa Mahleissa. Johonkin koneeseen ne tulee myöhemmin kunnon viritysasteella, joten ehkäpä tuollainen 100 % ylitys alkuperäistehoista voisi olla tavoitteena. Nauretaan sitten yhdessä katsastajan kanssa että hienoa että väki laittaa vanhoja autoja vireeseen. :P 8) :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Jep, ja kyllähän vaparikonetta saa virittää melkein vapaasti (teho-paino 7kg/kW). Koneen vaihto on sitten asia erikseen (siinä se 20%), sehän tässä EI ole kyseessä (eikä iskutilavuutta kasvateta yli 10%:a.)....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Yrjömäki kirjoitti:Kyseisenkaltaista muutosta suunniteltaessa kannattaa huomioida ettei viritetyn moottorin teho ylitä valmistajan ilmoittamaa mallisarjan suurinta tehoa yli kahdellakymmenellä prosentilla, sillä ilman poikkeuslupaa tämä ei tietenkään ole sallittua Suomessa. Mäntien vaihtaminen vaikuttaa luonnollisesti myös prosenttehin , paitsi jos koneen vaihdosta on merkintä rekisteriotteessa sillä tällöin mäntien prosentit sisältyvät jo vaihdetun koneen prosentteihin.

Määräykset koskevat myös SAABisteja 8) 8) 8)
katsastus sitä muutoskatsastus tätä :lol: :lol: :!:
Viimeksi muokannut anaconda, Ke Loka 26, 2005 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bmw e46 alias proteesi
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Mitenkähän ne siellä kanikonttorilla saa selville millaset männät sulla siellä koneessa on jos vakiolohkoa porailtu. Normaalisti kokeillaan onko akku kiinni ja sillä selvä. Jos tosta 1500cm3 tekee 2000cm3 niin mistä sen päällepäin tiiät. Voihan sitä epäillä mutta taitaisisivat joutua purkaman koneen jos pitäisi tarkemmat tiedot saada.

Ei kuulunut taas tähän otsikkoon juttu mitenkään.
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus. :twisted: :wink: :wink:
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kölli kirjoitti:ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus. :twisted: :wink: :wink:
En ole kuullut meillä päin tuota tehdyn katsastuksen yhteydessä. Alkaa ihan jännittää seuraavaa kertaa miettiessä. :D :P :wink:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Kölli kirjoitti:ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus. :twisted: :wink: :wink:
En ole kuullut meillä päin tuota tehdyn katsastuksen yhteydessä. Alkaa ihan jännittää seuraavaa kertaa miettiessä. :D :P :wink:
Paskat.Sen kuin keskeyttää katsastuksen jos katsari meinaa jotain tollasta.Rajansa kaikella.
nimimerkki:yhden katsastuksen keskeyttänyt kupla aikaan.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Kölli kirjoitti:ei sitä konettatarvitsepurkaa tulpanreijästä nestettä vaan sylinteriin ja kerrotaan tässä tapauksessa neljällä tulee tilavuus. :twisted: :wink: :wink:
ja milläs oikeudella se katsastusmies edes kaatelis sinne mitään litkuja,eihän siitä konekaan tykkää.. ja samahan se on mikä on kuutiotilavuus,penkkiinhän sen se pitäis laittaa jos se jotain v*ttuilemaan haluis ruveta! mutta en nyt taas jaksa uskoa!! :!:
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin