Maitokahvia venttiilikopassa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Viippa
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 12:21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Viippa »

No niin...

Ei kai sitä muuten opi kuin tekemällä. Ja etenkin virheitä tekemällä... :? Luulen, että maitokahvini on tällä kertaa monen jutun summa.

Olen aiemmin käyttänyt halvempaa jäykempää öljyä, ja nyt vain kun isän luona remppaa tehtiin ja hänellä oli tuota täyssynteettistä hyllyssä, niin päätettiin laittaa samalla vähän notkeemmat öljyt. Ehkä huono idea.

Lisäksi yksi imukannen pulteista yksi oli epähuomiossa jätetty aivan liian löysälle. Eli saattoipa tuo johtua jo aivan tuostakin.

Päätin kuitenkin irrottaa imukannen ja tarkistaa tiivisteen kunnon, nyt kun kerran hommaan ryhdyin. Kun olin irroittanut imukannen ja tiivisteen, oivalsin, että olin viikko sitten laittanut KANNEN TIIVISTEET VÄÄRIN PÄIN! Oikan vasemmalle ja vasemman oikealle puolelle...

No, ei kai siinä muu auta, kun korjata virheensä. Tilasin uudet kannen tiivisteet, ja käyn uuteen taistoon ensi viikolla. Tällä kertaa ihan taatusti laitan ne tiivisteet oikein päin. Ja kiristän jokaisen mutterin. Ja laitan sinne just sitä öljyä mitä se on ennenkin syöny. Ja sitten puhdistan sen tyhjäkäyntisuuttimen. Ja sitten mä lähden ajelemaan Hermannilla ympäri pääkaupunkiseutua ja olen taas onnellinen. (Siihen asti mökötän mökissäni ja mietin, miksi en kerralla tenhy sitä kunnolla.)

Mutta kun nyt on taas oivallinen tilaisuus kysyä teiltä kokeneemmilta konkareilta, niin kertokaahan, onko sillä mitään väliä, jos ne kannen tiivisteet on väärin päin? Ne kyllä näytti sillon asentaessa, että ne sopii tosi hyvin paikalleen. Paitsi sillä lailla, että vasemmanpuoleisessa (auton edestä katsottuna) kannentiivisteessä kuuluu olla lärpäke, joka sitten sovitetaan menemään imukannen tiivisteen läpi. Ja nyt minulla siis ei mene mitään lärpäkettä mistään läpi, ja se lärpäke on painettuna alaspäin siellä missä se on, ettei se ole imukannen tiellä.

Teenkö turhaa työtä jos nyt päästän kannet taas irti ja laitan uudet tiivisteet?
Autolle pitää osata puhua...

Hermanni,
sininen 95-72
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

no ainakin vesireijät menee sekasin sielä,eli voi olla ettei vesi sitten kierrä oikein tai jotain..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Viippa
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 12:21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Viippa »

eltzi kirjoitti:no ainakin vesireijät menee sekasin sielä,eli voi olla ettei vesi sitten kierrä oikein tai jotain..
Selvä, ei kai siinä sitten muuta kuin kannet irti ja uutta tiivistettä paikalleen... :wink:
Autolle pitää osata puhua...

Hermanni,
sininen 95-72
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Viippa kirjoitti:
No, ei kai siinä muu auta, kun korjata virheensä. Tilasin uudet kannen tiivisteet, ja käyn uuteen taistoon ensi viikolla. Tällä kertaa ihan taatusti laitan ne tiivisteet oikein päin. Ja kiristän jokaisen mutterin. Ja laitan sinne just sitä öljyä mitä se on ennenkin syöny.
Riskinä paksuissa vanhan kansan mineraaliöljyissä on huono öljynkierto kylmäkäynnistyksissä. En ole löytänyt modernien öljyjen käytössä teoriassa mitään haittaa enkä sellaistä käytännösskään huomannut. Kertomuksia kisakoneiden kilahtamisesta 5W-50 synteettisillä olen kuullut, mutta vakio veenelkku on kylla enemmän maatalousmuseo-osastolta.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Modernin öljyn käyttö on hyvä idea, kunhan sitä käytetään alusta asti ts. kun kone on rempattu, putsattu ja siellä on uudet tiivisteet ja puhtaat öljykanavat, niin paremminhan se synteettinen öljy arktisissa olosuhteissa toimii.

Ikänsä mineraaliöljyillä kulkeneessa koneessa saattaa sitten tulla fataalejakin ongelmia. Toki useimmiten ei käy mitään, mutta tiivisteitten vuotaminen ja karstapalojen päätyminen öljykanaviin ei ole mitenkään ainutlaatuista.
96 V4 -75
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Jukka T kirjoitti:Modernin öljyn käyttö on hyvä idea, kunhan sitä käytetään alusta asti ts. kun kone on rempattu, putsattu ja siellä on uudet tiivisteet ja puhtaat öljykanavat, niin paremminhan se synteettinen öljy arktisissa olosuhteissa toimii.

Ikänsä mineraaliöljyillä kulkeneessa koneessa saattaa sitten tulla fataalejakin ongelmia. Toki useimmiten ei käy mitään, mutta tiivisteitten vuotaminen ja karstapalojen päätyminen öljykanaviin ei ole mitenkään ainutlaatuista.
Kiinnostava aihe. Synteettisten öljyjen 'pesevyydestähän' joskus puhutaan. Käsitykseni mukaan pesevät lisäaineet ovat olleet todellisuutta myös mineraaliöljyissä jo 60-luvun lopulta. Nämä lisäaineettomat 'veteraaniöljyt', joita joillakin valmistajilla nykyisin on, ovat sitten erikseen. Tiivisteitä turvottava lisäaineistuskin synteettisissä lukemani mukaan on. Kuten sanottua, omia negatiivisia kokemuksia ei 74-mallisen veenelkun osalta ole.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Oma kilaus tuli, kun ikänsä Mobil Super:ia käyttäneeseen koneeseen kaadettin Esso Ultron:ia. Savutusta ja öljyvuotoja. Kiertokangen laakerin hajoaminen jonkin ajan kuluttua menee saman, onnettoman kokeilun piikkiin, vaikka syy-seuraus suhdetta ei kaikin osin ole voitu varmistaa.
Tiedossa oli, että kone oli alkujaan todella karstainen ja täynnä pikeentymiä ja kilahtaessaan kohtuu siisti.

Vastaavalla koneella, jossa uudesta saakka Mobil I:stä, ei ongelmia ja kilometrejäkin enemmän, ei savua, ei kolinaa, ei öljyvuotoa.

Toki koneet on uutenakin yksilöitä.
96 V4 -75
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Jukka T kirjoitti:Oma kilaus tuli, kun ikänsä Mobil Super:ia käyttäneeseen koneeseen kaadettin Esso Ultron:ia. Savutusta ja öljyvuotoja. Kiertokangen laakerin hajoaminen jonkin ajan kuluttua menee saman, onnettoman kokeilun piikkiin, vaikka syy-seuraus suhdetta ei kaikin osin ole voitu varmistaa.
Tiedossa oli, että kone oli alkujaan todella karstainen ja täynnä pikeentymiä ja kilahtaessaan kohtuu siisti.

Vastaavalla koneella, jossa uudesta saakka Mobil I:stä, ei ongelmia ja kilometrejäkin enemmän, ei savua, ei kolinaa, ei öljyvuotoa.

Toki koneet on uutenakin yksilöitä.
Mikäpä moottori oli kyseessä ja paljonko ajettu? Saattoi tietysti olla huonoa tuuriakin, ehkäpä kilometrit vain tulivat täyteen.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Savutuksen ja öljyvuodon osalta syy-seuraus suhde selkeä.
Koneena mulla 3 cyl 800 ccm Suzuki (auto). Kilometreistä ei tietoa, (10 vuotias ostaessa, hajosi parin vuoden/5 000 km päästä ja öljylaadun vaihdoksesta alle 1 000 km) mutta kaikki merkit tuossa kilahtaneessa viittasivat alle 120 000 km:iin.
Synteettisellä öljyllä vastaavalla koneella ajettu todistettavasti lähes 200 000 km ilman ongelmia.
Vastaavia ongelmia tullut aikanaan muihinkin moottoreihin siirryttäessä mineraaliöljyistä synteettisiin.
Nykyään, kun auto, jossa uutena on ollut mineraaliöljyt, on vähintään 15 vuotias, voi minkä tahansa ongelman syy olla mikä tahansa.
96 V4 -75
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Jukka T kirjoitti:Nykyään, kun auto, jossa uutena on ollut mineraaliöljyt, on vähintään 15 vuotias, voi minkä tahansa ongelman syy olla mikä tahansa.
Mielestäni tämä on hyvin filosofinen lause.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

normaali kirjoitti:
Jukka T kirjoitti:Nykyään, kun auto, jossa uutena on ollut mineraaliöljyt, on vähintään 15 vuotias, voi minkä tahansa ongelman syy olla mikä tahansa.
Mielestäni tämä on hyvin filosofinen lause.
Elämä on... :mrgreen:
96 V4 -75
pirhomik
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Teboil Gold 5W/40

Viesti Kirjoittaja pirhomik »

96 vm -77 ja koneessa käytetty aiemmin mitä Konalan huolto on käyttänyt, sitten vanhaa Mobil I:stä jä nykyään Teboilin Goldia. Öljyn kulutus on todella minimaalista ja öljy on kirkasta eli tuntuu sopivan hyvin.

Kuinkas nuo 'engine flush' aineet toimivat? Putsasin aikoinaan mutaisen Talbotin koneen tuolla ja siirryin täyssynteettiseen. Lisättiin öljyn sekaan ja annettiin käydä tyhjäkäntiä hetki. Kun öljytulpan avasi, öljy oli notkeaa kuin vesi.
Vastaa Viestiin