96 Ylläpito

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
kotisalo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 21:44

96 Ylläpito

Viesti Kirjoittaja kotisalo »

Hankimme veljeni kanssa isoisämme vanhan pirssin mallia 96L (vuosimallia 95/96). Isoisäni on poistunut keskuudestamme jo yli kasikymmentä vuotta sitten, mutta isoäitini halusi säilyttää auton koska "ei sitä koskaan tiedä milloin tarvitsee". Nyt tuo auto on siirtynyt meille. Koska emme ole (vielä) ysikuutosten asiantuntioita kaipaisimme vinkkejä mitä autolle kannattaisi tehdä. Tarkoitus on lähinnä säilyttää auto (ja tietysti vähän kesäisin kruisailla). Auto on säilytety tähän saakka lämpimässä tallissa (nyt valitetavasti kylmässä). Autolla on ajettu vuosittain lukuunottamatta kahta viime vuotta. Mittarissa on 50500 ja vuosittain ajot näyttäisivät oleen noin 1 tkm/vuosi. Huoltokirjan mukaan 30tkm huolto on tehty 1984 ja 40tkm 93. Autolle on tehty ruosteenestokäsittely 1976. Nyt auto lähti uuden akun hankinnalla käyntiin ja siirto ajon, 150 km, aikana en huomannut muita vikoja kuin että pissapoika ei toimi ja mittarivalojen himmennin on rikki. Näiden lisäksi auton oikean etulokarin maalipinta on "palanut" (auton alkuperäinen akku on "räjähtänyt" ja happo polttanut maalin). Itse ajattelimme odottaa kevättä ja tehdä autolle hieman perusteellisemman huollon (kaikki nestee jne.). Lisäksi harkitsemme ruostesuojauksen teettämistä. Museorekistöröintikin on käynyt mielessä, mutta silloin auto pitäisi ilmeisesti maalata? Mitä mieltä olette? Mihin täytyisi kiinnittä erityistä huomiota? Kaikki vinkit tervetulleita. Eli autakaa uudet Saabistit alkuun.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Onnea ensinnäkin hienon auton johdosta. Ihan oikeanlaiset suunnitelmat teillä kuuluu olevan :wink: . Kylmä talli ei muuten ole välttämättä ollenkaan paha säilytyspaikka autolle, joka ei ole ajossa. Hyvä tietysti olisi jonkinlainen lattia: maalattia tekee autolle pahaa...

Ruostetilanne kannattaa kartoittaa huolellisesti ennen suojausta. Vuosimallin kohdalla taisi alkup. viestissä olla typo, mutta ainakin -70-luvun puolivälin jälkeen tehdyssä alkuperäiskuntoisessa kajakissa (ja sitä vanhemmissakin) melkein varmuudella on jonkin verran ruostetta.

Ruosteet kannataa tarkastaa varapyöräkotelon reunoista, tavaratilan kyljistä myös pyöränkotelon puolelta (siellä on kuralätkien, pakoputken ja sisälokareiden kiinnityspellit, joiden heppoisista hitsauksista tavaratilan sivupellit lähtevät ruostumaan. Kannattaa myös kipata takapenkki ja tutkia sen alta taka-akselin tukivarsien kiinnityspisteet koriin (kaksi pulttia&mutteria molemmin puolin.

Pitkään seisseessä autossa kannattaa tankki käyttää irti huuhtelua varten. Samalla pääsee kartoittamaan korin kunnon tankin alta: siellä jatkuvat ne samat saumat kuin varapyöräkotelon reunoillakin, sillä erotuksella, että kontin pohjalle mahd. päässyt kondenssi- ja muu vesi valuu alamäkeä tankin alle ja jää sinne muhimaan. Tankin alla on kyllä vedenpoistoreiät, mutta sinne kertyy kosteutta, joka syö varsinkin pohjalevyn taka-akselin suuntaisen etureunan, akselin takapuolelta.

Jos auto teknisesti on niin hyvä, kuin miltä vaikuttaa, kannattaa ehkä harkita maalauttamista hyvällä maalarilla. Näin etulokasuojan akkuhappo-ongelma poistuu, ja auto säilyy kauttaaltaan samansävyisenä. Toki, jos orggismaali on uuden veroinen, onnistuu yhdenkin osan sävytys loppuauton väriin, eikä kiiltoerokaan jää pahaksi.

Kertomanne perusteella auto voi muilta osin kärsiä vain ajon puutteesta. Tämä ilmenee kajakissa yleensä jarrujen jumiutumisena. Lisäksi tietysti kaikki kumit tapaavat kovettua, tämä voi näkyä juuri jarruissa ja myös nestekytkimessä. Ennen isompia ajeluita kannattaa tosiaan uusia kaikki nesteet, ja tehdä muutenkin huolellinen huolto. Sen jälkeen mahdollisesti ilmeneviä oireita voidaan puida täällä yksitellen... :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Mukava että tällaisia autoja löytyy ja aiotte säilyttää sen alkuperäiskuntoisena 8).

Milloin näemme kuvia tästä hienosta autosta?

(yleensä on raivostuttavaa lukea sellaisia viestejä: "sain vaarin vanhan 96:n ja ajattelin tuunata sitä" :twisted: )
kotisalo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja kotisalo »

Jep vuosimallissa kävi typo. Auto vuosimallia 76 ja otettu käyttöön 75, pyörii vain tuo 96 niin kielenpäällä.

Kiitoksia vinkeistä. Täytyy tarkistaa nuo mainitut ruosteherkät paikat. Päällisin puolin emme autosta ruostetta löytäneet. Kytkin ei tuntunut olleen jumissa, mutta jarruista en ole aivan varma. Auto kyllä pysähtyy, mutta voimaa tarvitaan rutosti. En tiedä onko normaalia vai olisiko takaa jompi kumpi puoli (tai molemmat) jumissa. (ei puoltanut jarrutettaessa). Mitä luulette? Epäilisin myös että kaasarin säädöt eivät ole aivan kohdallaan. Auton siirtomatkan aikana (noin 150 km tankista hävisi 3/4 osaa (ryypy ei ollut päällä). Auto kyllä kulki "ihan kivasti" Maantiellä pystyi pitämään suuremmitta tuskitta mittarin mukaan sellaista 110 km/h matkavauhtia.

Auto on nyt kylmässä tallissa odottamassa kevättä. Tarkistimme autosta pakkasnesteen kestävyyden ja kaadoimme kaasriin hieman öljyä auton käydessä. Olisiko mielestänne syytä tehdä vielä jotain muuta?

Keväällä täytyy minimissään tehdä sellaiset korjaukset että viranomainen antaa leiman. Täytyy harkita ruostesuojausta. Suojauksessa kannattaa varmaan kiinnittää erityistä huomiota mainitsemiinne paikkoihin. Maalaus, voi olla ettei raaski, ellei sitten rupea tosissaan sitä museokatsastusta harkitsemaan. En tiedä mitä kaikkea siihen vaaditaan, mutta täytyy ottaa selvää. Ei raaski enää näillä keleillä & talvella vanhuksella ajella Autoon löytyikin alkuperäiset nastarenkaat. On muuten nastoilla kokoa nykyrenkaisiin verrattuna. :wink:
Kuvia voisi räppäillä keväällä. Niin Saabisti en ole (vielä) että kävisin autoa kylmässä tallissa talvella ihastelemassa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

kotisalo kirjoitti:. Auto kyllä pysähtyy, mutta voimaa tarvitaan rutosti. En tiedä onko normaalia vai olisiko takaa jompi kumpi puoli (tai molemmat) jumissa. (ei puoltanut jarrutettaessa). Mitä luulette?
Ensinnäkin onnea ja menestystä hienon auton kunnostukseen ja ylläpitoon.
Kyllä kajakin jarrut on aika herkät ja tunnokkaat kunnossa ollessaan. Jarrujen jumittuminen on aika tyypillistä. Ei muuta kuin pyörät pois, palat pois ja sitten putsaamaan satulan liukupinnat. Kuparitahnaa sitten liukupinnoille. Männät ottavat myös usein ruostetta pintaansa. Nämä kun käy läpi niin jopa pysähtyy. Kajakin jarrut ovat yleensä varsin helpot pitää pelikunnossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

kotisalo kirjoitti:Auton siirtomatkan aikana (noin 150 km tankista hävisi 3/4 osaa (ryypy ei ollut päällä).
Ainakin omassa viipassa polttoainemittri näyttää vasta alle puolen välin jotain järjellistä. Jos yli, niin mittari töpöttää aina täyttä. Voisiko olla selitys tuolle järjettömälle kulutukselle :?:
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ihan hyvin on mielestäni auto "säilötty" yhden talven varalta. Ei muuta kuin kevättä odottelemaan! :wink:

Kajakin bensamittari on tosiaan aika suuntaa-antava aparaatti, ja sitäkin vain tien ollessa tasainen. Tarkempi kulutus selviää, kun pääset ajamaan enemmän, ja tarkastamaan kulutuksen tankkaamalla.

Talven ajan kannattaa pyöriä täällä, ja hämmästyä siitä, miten paljon "ruokahalu voi kasvaa syömistä odotellessa". Eiköhän sormet kutise auton kimppuun, kun alkaa kevätaurinko sulattelemaan lumia tallin räystäiltä! :D :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Viesti Kirjoittaja lennon »

Ensinnäkin älkää missään tapauksssa massatko vanhaa autoa, jos ette ole varmoja 100% ruosteettomuudesta, koska massa ruosteen päällä on yhtä tehokas ruostuttaja, kuin muovipussi ilmastointiteipin kanssa kostean pellin päällä. UUSI moottoriöljy(koska käytetyssä on rikkiä seassa)on paras ruosteenestoaine jo ruostuneelle pellille. Samoin käy myös muutkin öljyt, mutta ei koskaan jäteöljyt! Saabin mallivuosi vaihtui 70-luvulla elokuussa, joten -75 loppuvuodesta rekisteröidyt autot on vuosimallia -76. Esim. itse omistin saabin joka oli rekisteröity lokakuussa -67, mutta auto oli vuosimallia 1968, korkeenpine tuulilaseineen ja kolmipistevöineen ja takapenkinturvavyökiinnityksineen. Kajakin jarrut ovat todella helpot saada kesämään vuosien rasitukset, kun heti vaihtaa uudet jarrukumit, ja ehkäpä uudet männät(jos alkuperäiset ei ole enää käyttökelpoiset). Jarrujen kuuluu olla kevytkäyttöiset ja tehokkaat. Niitä ei tarvitse polkea koko perheen voimin, kun ne ovat alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Palojen kunto myös vaikuttaa jarrujen poljinvoimaan, koska jarrupalan profiili on kiilamainen ja tehostaa itsessään jarrutusvoimaa(en jaksa selventaa koko asiaa, mutta asiaan perehtyneet tietävät mistä kirjoitan.) Mutta oikealla huollolla ja korjaamisella Saab 96 on nykypäivänkin näkökulmasta katsoen yllättävänkin hyvä laite, sen voi vaan todeta. Toivotan onnea ja jos kysyttävää löytyy niin kysymyksiä saa esittää vapaasti. Saabisti vapaasta tahdosta ja elämänhalusta!
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

lennon kirjoitti:Ensinnäkin älkää missään tapauksssa massatko vanhaa autoa, jos ette ole varmoja 100% ruosteettomuudesta, koska massa ruosteen päällä on yhtä tehokas ruostuttaja, kuin muovipussi ilmastointiteipin kanssa kostean pellin päällä. UUSI moottoriöljy(koska käytetyssä on rikkiä seassa)on paras ruosteenestoaine jo ruostuneelle pellille. Samoin käy myös muutkin öljyt, mutta ei koskaan jäteöljyt!
Tästä olen täysin samaa mieltä!

Lisään kuitenkin, että mielestäni massaa ei pitäisi ylensäkkään laittaa kun vain ja ainoastaan puhtaaseen, ruosteettomaan pohjaan. Jos massaus jostain kohdin kuluu puhki, niin sen voi paikata. Muuten koko pohjan massaus on turhaa tai jopa haitallista. Jos haluaa tehdä vanhalle autolle kattavan ja ruostumista hidastavan käsittelyn, voi huolellisesti puhdistetun ja kuivan massan elvyttää ohuella kerroksella kotelonsuoja-ainetta ja samaa ainetta voi lisätä maltillisesti myös koteloihin. Aineen olisi hyvä olla samaa, kuin millä alkuperäinen käsittely on tehty. Jos siitä ei ole tietoa, niin aineitten yhteensopivuutta voi kokeilla johonkin helposti tarkistettavaan kohteeseen, esim. avaamalla oviverhouksen ja testaamalla sinne.

Jos rakenteet ovat päässeet jo ruostumisen alkuun, eikä ole mahdollista tai halua käydä koko koria läpi, voi ruostumista merkittävästi hidastaa peittämällä ruosteet rasvalla. Öljyruiskutus ruostekohtiin on hyvä alku. Kun kaikki ruosteet on kyllästetty öljyllä, ei vesi enää pääse kosketuksiin raudan kanssa ja ruostuminen pysähtyy niin kauaksi aikaa, kun öljy pysyy ruosteessa tai ruoste öljyssä, ihan kummin päin vaan. Moottoriöljy ei tässä mielessä ole paras mahdollinen, vaan monet öljysumuttajat ovat suosineet teräketjuöljyä (mineraaliöljypohjaista, ei hajoavaa bioöljyä) sen paremman tarttuvuuden takia. Kun ruosteet on kerran saatu öljyttyä ja enimmät öljyt ovat valuneet pois, voi käsittelyn kestävyyttä parantaa ruiskuttamalla päälle vaseliinilla tai jopa varovasti bitumipohjaisella massalla sakeutettu öljykerros. Itse olen (toistaiseksi menestyksellä) käyttänyt vaseliinin ja teräketjuöljyn seosta viimeistelyyn. Sillä saadaan tippumaton, ruosteeseen tunkeutuva ja vettä hylkivä kerros suojaa tarviviin kohteisiin. Käsittely on toki uusittava tai ainakin tarkistettava, käytöstä riippuen, 1-2 kertaa vuodessa.
96 V4 -75
kromipuskuri
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kromipuskuri »

Näkikö kukaan lyhyttä pätkää telkkarista, jossa jamppa levitti sititkan pohjaan pellavaöljy-terva mikstuuraa. Tarpeet auton alustan käsittelyyn makso kait jotain 20€ :!: Jutussa kehuttiin myös pellavaöljyn erittäin hyvää tunkeutumiskykyä. Voisi vaikka kokeilla jossain vaiheessa :wink:
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Porukka puhuu moottoriöljyistä ?
Miksi on sitten menty pistämään rahaa hukkaan ja keksitty dinitrol ML
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

900i kirjoitti:Porukka puhuu moottoriöljyistä ?
Miksi on sitten menty pistämään rahaa hukkaan ja keksitty dinitrol ML
Se toimii eri paikassa kuin wanhan cansan constit.
Vähän niinkuin ihmettelisi, miksei läppärillä voi säätää Solexia :roll:
:wink:
96 V4 -75
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

900i kirjoitti:Porukka puhuu moottoriöljyistä ?
Miksi on sitten menty pistämään rahaa hukkaan ja keksitty dinitrol ML
ML toimii nappia painamalla, ilman paineilmaa ym. releitä. Törkyhinnastaan huolimatta sillekin on "sosiaalinen tilaus", varsinkin jos joutuu autonsa huoltamaan parkkiruudussa kesät talvet...


edit: Myös pellavaöljyä löytyy spraypurkissa, samoin tervaa. Ostopaikan me kaikki tiedämmekin. (T:re, Vantaa, Espoo, Piispanristi jne.)
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Tarkoitatko, että peset sen auton pohjan parkkiruudussa vai että suojaat sen suolakuran ja ruosteet sillä MilläLienee :?: :?:
96 V4 -75
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

900i kirjoitti:Porukka puhuu moottoriöljyistä ?
Miksi on sitten menty pistämään rahaa hukkaan ja keksitty dinitrol ML
Täysin samaa mieltä. Jos noi pellavaöljy, terva yms. tökötit oikeasti toimisi niin kyllä niitä joku jo kauppaisi valmiissa purkissa valmiiksi sekoitettuna. Muutaman auton olen suojannut/suojauttanut peltitöiden jälkeen finikorin aineilla ja on ollut joka euron arvoista.
Vastaa Viestiin