Osien puhdistus ja kiillotus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
soossi kirjoitti:Lipeä ei ole terveellistä joten varovaisuutta aineen käsittelyssä.
Muuten noin 3-5% lipeäliuos (NaOH + vesi) 50-60 asteiseksi lämmitettynä puhdistaa mainiosti alumiiniosat. Ei tarvita sähköä eikä mittän muutakaan lisäainetta. Kannattaa varoa ettei unohda osia liemeen, saattaapi alumiini syöpyä kokonaan pois, mutta pinttynytkin lika ja tummentumat lähtevät varmasti.
Niin tuossa on ero sitruunahappoon sitä ei tarvitse lämmittää. Ihan huoneen lämpö riittää, mutta prosessi onkin hitaampi...
Mutta tuo liuoksen vahvuus on sama n. 3-5%...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Tekaisin äsken seoksen vedestä, sitruunahaposta ja tapettiliisteristä (jauhe).
(Tuokin kikka oli mainittu siinä toiseksi uusimmassa Mobilistissa).
Hyvin näytti kikka toimivan. Seoksesta tuli hyvin geelimäistä - sen jälkeen
vain sively pensselillä ruostepaikkaan. Mielenkiinnolla odotan tuloksia.
Minkä värisiä muuten ovat Kuupan alustaosat (jouset, jousen alaistukka, tukivarret ym.) alunperin?
Mustiako - jos - kiiltävää vai mattaa?
Sitten vielä toinen kysymys jousen alaistukasta (takapää):
Irrotin alaistukan ja sen alta varisi ruostetta ja jonkinlainen
metallinpalanen. Minkälainen se on ollut alkujaan?
(Tuokin kikka oli mainittu siinä toiseksi uusimmassa Mobilistissa).
Hyvin näytti kikka toimivan. Seoksesta tuli hyvin geelimäistä - sen jälkeen
vain sively pensselillä ruostepaikkaan. Mielenkiinnolla odotan tuloksia.
Minkä värisiä muuten ovat Kuupan alustaosat (jouset, jousen alaistukka, tukivarret ym.) alunperin?
Mustiako - jos - kiiltävää vai mattaa?
Sitten vielä toinen kysymys jousen alaistukasta (takapää):
Irrotin alaistukan ja sen alta varisi ruostetta ja jonkinlainen
metallinpalanen. Minkälainen se on ollut alkujaan?
Viimeksi muokannut Isolohko, Ma Helmi 28, 2005 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Sen Taka jousilaustasen malli on...Isolohko kirjoitti:Sitten vielä toinen kysymys jousilautasesta (takapää):Irrotin jousilautasen ja sen alta varisi ruostetta ja jonkinlainen metallinpalanen. Minkälainen se on ollut alkujaan?
Metallinen "kuppi" joka on kartion muotoinen ja yläreunassa on se "lautanen" ja koko komeus vulkanoitu kiinni kumiin joka on metallin sisäpuolella...
Saiko tosta mitään selvää.....
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Omastani oli tuo ko. metalli kappale oksidoitunut pois kokonaan
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Käytän 75% fosforihappoa syöpyneiden kohtien ruosteenpoistoon. Ensin pitää kyllä irtoruoste ottaa pois teräsharjalla, muuten homma liian hidasta. Tämän jälkeen sively hapolla, huuhtelu vedellä, kuivaus, teräsharjaa ja lopuksi uusi käsittely hapolla. Happo muodostaa pintaan fosfaattikalvon joka toimii hyvänä korroosiosuojana ja sen päälle voi suoraan vetää pohjamaalin. Hyvä aine korissa olevien ruostekohtien käsittelyyn. Pienet osat tietysti helpommin käsiteltävissä tuolla edellämainitulla elektrolyysillä.
Hapolla voi myös kirkastaa galvanoituja (kuumasinkittyjä)osia.
Haittapuolena se että käsittelyssä saa olla tosi varovainen ja pitää käyttää kumihanskojen lisäksi myös kasvosuojainta.
Passivoidut ja sinkityt osat olen hiekkapuhaltanut ja käyttänyt uudelleen pinnoituksessa. Ennen pintakäsittelyä syöpyneet kohdat on syytä hioa tasaisemmaksi jos haluaa hyvän pinnan.
Edit: Tätä väkevää happoa saa apteekista litran pulloissa ja hinta taisi olla muistaakseni n. 30 e/litra. Piti tosin täytellä joitain tikettejä mihin käyttöön aine menee.
Alumiiniosat pesen perusteellisesti tehopesuaineella ja puhallan kevyesti lasikuulilla. Ei tule ihan presiis uuden veroinen, pinta on hieman sileämpi, mutta kuitenkin paras tähän asti kokeilemistani menetelmistä. Kokeilemillani hapoilla ja hiekkapuhalluksella en ole saavuttanut toivotua tulosta.
Hapolla voi myös kirkastaa galvanoituja (kuumasinkittyjä)osia.
Haittapuolena se että käsittelyssä saa olla tosi varovainen ja pitää käyttää kumihanskojen lisäksi myös kasvosuojainta.
Passivoidut ja sinkityt osat olen hiekkapuhaltanut ja käyttänyt uudelleen pinnoituksessa. Ennen pintakäsittelyä syöpyneet kohdat on syytä hioa tasaisemmaksi jos haluaa hyvän pinnan.
Edit: Tätä väkevää happoa saa apteekista litran pulloissa ja hinta taisi olla muistaakseni n. 30 e/litra. Piti tosin täytellä joitain tikettejä mihin käyttöön aine menee.
Alumiiniosat pesen perusteellisesti tehopesuaineella ja puhallan kevyesti lasikuulilla. Ei tule ihan presiis uuden veroinen, pinta on hieman sileämpi, mutta kuitenkin paras tähän asti kokeilemistani menetelmistä. Kokeilemillani hapoilla ja hiekkapuhalluksella en ole saavuttanut toivotua tulosta.
Viimeksi muokannut anttipa, Ma Tammi 23, 2006 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Eli nyt täytyisi saada kanssa ruosteettomiksi 99:n osia kuten jarrukilvet, takapään pitkitäistangot, jne, eikä noita arvaa puhalluttaa jos ei jää kuin muisto jäljelle
Eli sitruunahappoko on lopullinen totuus ts kätevä ja sisäsiisti tapa syvemmänkin ruosteen irrotukseen?
Onko tuo 4% riittävä seos?
Kokeilin huvikseni kaataa muuttolaatikkoon jämät kokispullosta, ja siihen vähän vettä vielä jatkeeksi ja toinen jarrukilpi sinne.. ja siitähän alkasi ruostetta lähtemään, eli samantapainen vaikutus lienee myös fosforihapolla?
Edit: olen jahkaillut tuon taka-akselin hiekkapuhalluttamisen kanssa, huolenaiheena on että siitä irtoavan metallin määrä on suurempi kuin jäljellejäävän, eli sama metodi voisi toimia myös tuonkin suhteen, mikäli keksin vaan jonkin pöntön mihinkä tuon rumiluksen saa upotettua
Niin ja voiko tuota reagointiaikaa nopeuttaa esimerkiksi voimakkaammalla liuoksella tai veden lämpötilalla?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eli sitruunahappoko on lopullinen totuus ts kätevä ja sisäsiisti tapa syvemmänkin ruosteen irrotukseen?
Onko tuo 4% riittävä seos?
Kokeilin huvikseni kaataa muuttolaatikkoon jämät kokispullosta, ja siihen vähän vettä vielä jatkeeksi ja toinen jarrukilpi sinne.. ja siitähän alkasi ruostetta lähtemään, eli samantapainen vaikutus lienee myös fosforihapolla?
Edit: olen jahkaillut tuon taka-akselin hiekkapuhalluttamisen kanssa, huolenaiheena on että siitä irtoavan metallin määrä on suurempi kuin jäljellejäävän, eli sama metodi voisi toimia myös tuonkin suhteen, mikäli keksin vaan jonkin pöntön mihinkä tuon rumiluksen saa upotettua
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Niin ja voiko tuota reagointiaikaa nopeuttaa esimerkiksi voimakkaammalla liuoksella tai veden lämpötilalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suosittelen sitruunahappoa ruosteenpoistoon, 99:n taka-akseli tukivarsineen, jarrukilvet, ym. ruostuneet osat lojuivat kuukauden hapossa jonka jälkeen tuloksena oli 100% ruosteeton pinta ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kenelläs olikaan se Mobilistin ruosteenpoistojuttu skannattuna, eräs palstalainen lähetti sen minulle, mutta tiedostot jäivät hajonneelle kovalevylle
Kiinnostaisi se elektrolyysi ruosteenpoistokeinona, ajanpuutteen vuoksi nyt ei ole mahdollista pelata sitruunahapon kanssa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kenelläs olikaan se Mobilistin ruosteenpoistojuttu skannattuna, eräs palstalainen lähetti sen minulle, mutta tiedostot jäivät hajonneelle kovalevylle
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Kiinnostaisi se elektrolyysi ruosteenpoistokeinona, ajanpuutteen vuoksi nyt ei ole mahdollista pelata sitruunahapon kanssa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kokeiltu on
Kokeilin osien puhdistusta elektrolyysin kanssa ja hyvin tuntui toimivan. Rautakaupasta vaan pesusoodaa ja hyvin lähti. Puhdistin muutaman valurautaisen esineen , jotka olivat aika vahvassa ruosteessa ja ne tulivat erittäin siisteiksi, ja mikä parasta valurautamainen pinta ei hävinnyt käsittelyn mukana.
En saanut aluksi rosterianodia asetettua niin, että se olisi ollut yhtä kaukana puhdistettavan kappaleen eri pinnoista, ja tällä oli aika iso merkitys osan puhdistumiseeen. Tilanne tietysti korjautui kääntelemällä osaa silloin tällöin. Melko ruosteinen valurautapata puhdistui muutamassa päivässä.
Vinkki: Tein liuoksen isoon muovisaaviin ja kun satuin löytämään metallinkeräyslavalta rosterisen pyykinpesukoneen rummun, joka istui rummun sisään, nopeutui homma eikä puhdistettavaa kappaletta tarvinnut enää käännellä. Tämä tietysti niissä tapauksissa että puhdistettava osa mahtui kokonaan saaviin.
En saanut aluksi rosterianodia asetettua niin, että se olisi ollut yhtä kaukana puhdistettavan kappaleen eri pinnoista, ja tällä oli aika iso merkitys osan puhdistumiseeen. Tilanne tietysti korjautui kääntelemällä osaa silloin tällöin. Melko ruosteinen valurautapata puhdistui muutamassa päivässä.
Vinkki: Tein liuoksen isoon muovisaaviin ja kun satuin löytämään metallinkeräyslavalta rosterisen pyykinpesukoneen rummun, joka istui rummun sisään, nopeutui homma eikä puhdistettavaa kappaletta tarvinnut enää käännellä. Tämä tietysti niissä tapauksissa että puhdistettava osa mahtui kokonaan saaviin.
#2417
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Minkälaisilla jännitteillä/virroilla/vehkeillä olette noita elektrolyysi-poisto-operaatioita ruokkineet ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik kirjoitti:Minkälaisilla jännitteillä/virroilla/vehkeillä olette noita elektrolyysi-poisto-operaatioita ruokkineet
Mobilistin jutussa käyttivät 12 Voltin akkulaturia, joka puski virtaa parhaimmillaan 4 A.
Tietysti voi käyttää useampaa laturia samanaikaisesti.
Putsattaessa suuria esineitä yksinkertainen hitsausmuuntaja käy tarkoitukseen.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Nyt on pata "porisemassa", eli jarrukilpi on käsittelyssä, laturina on Einhellin 15A laturi, näyttäisi puskevan mittarin mukaan about 13A. Jarrukilpi poreilee ihan kauttaaltaan, tosin siihen anodiin en ole vielä saanut tarttumaan yhtään ruostetta mutta katodista irtoaa jo isoja ruostekönttejä, eli taitaa tuo homma toimia.
Tuo laturi on "jänis" asennossa eli suuremmalla teholla, koetin myös 24V latauksella mutta silloin latausvirta heikkeni. Aika hidasta hommaa, jo reilut puoli tuntia ollut eikä vieläkään ruosteeton![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit: kontakti oli huono, paransin sitä ja lähti 24V asennossa lataamaan mittari pohjassa, tosin 20min kuluttua laukesi laturin lämpösuoja, 12V asennossa tuntuu toimivan paremmin, jatketaan harjoituksia siis sillä.
Osaisiko joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoa miksi anodi ei lähde syöpymään mutta katodista irtoavat ruosteet? Minulla on anodina ihan tavallista ruostuvaa peltiä.
Tuo laturi on "jänis" asennossa eli suuremmalla teholla, koetin myös 24V latauksella mutta silloin latausvirta heikkeni. Aika hidasta hommaa, jo reilut puoli tuntia ollut eikä vieläkään ruosteeton
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit: kontakti oli huono, paransin sitä ja lähti 24V asennossa lataamaan mittari pohjassa, tosin 20min kuluttua laukesi laturin lämpösuoja, 12V asennossa tuntuu toimivan paremmin, jatketaan harjoituksia siis sillä.
Osaisiko joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoa miksi anodi ei lähde syöpymään mutta katodista irtoavat ruosteet? Minulla on anodina ihan tavallista ruostuvaa peltiä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98