Osien puhdistus ja kiillotus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sekoitussuhdetta en muista mutta kodinputkimiestä ja vettä ämpäriin venakoppa sinne tupakki tauko ja kuumalla vedellä huuhtelee maalit pois............
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

soossi kirjoitti:Lipeä ei ole terveellistä joten varovaisuutta aineen käsittelyssä.

Muuten noin 3-5% lipeäliuos (NaOH + vesi) 50-60 asteiseksi lämmitettynä puhdistaa mainiosti alumiiniosat. Ei tarvita sähköä eikä mittän muutakaan lisäainetta. Kannattaa varoa ettei unohda osia liemeen, saattaapi alumiini syöpyä kokonaan pois, mutta pinttynytkin lika ja tummentumat lähtevät varmasti.

Niin tuossa on ero sitruunahappoon sitä ei tarvitse lämmittää. Ihan huoneen lämpö riittää, mutta prosessi onkin hitaampi...
Mutta tuo liuoksen vahvuus on sama n. 3-5%...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tekaisin äsken seoksen vedestä, sitruunahaposta ja tapettiliisteristä (jauhe).
(Tuokin kikka oli mainittu siinä toiseksi uusimmassa Mobilistissa).

Hyvin näytti kikka toimivan. Seoksesta tuli hyvin geelimäistä - sen jälkeen
vain sively pensselillä ruostepaikkaan. Mielenkiinnolla odotan tuloksia.

Minkä värisiä muuten ovat Kuupan alustaosat (jouset, jousen alaistukka, tukivarret ym.) alunperin?
Mustiako - jos - kiiltävää vai mattaa?

Sitten vielä toinen kysymys jousen alaistukasta (takapää):
Irrotin alaistukan ja sen alta varisi ruostetta ja jonkinlainen
metallinpalanen. Minkälainen se on ollut alkujaan?
Viimeksi muokannut Isolohko, Ma Helmi 28, 2005 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Isolohko kirjoitti:Sitten vielä toinen kysymys jousilautasesta (takapää):Irrotin jousilautasen ja sen alta varisi ruostetta ja jonkinlainen metallinpalanen. Minkälainen se on ollut alkujaan?
Sen Taka jousilaustasen malli on...
Metallinen "kuppi" joka on kartion muotoinen ja yläreunassa on se "lautanen" ja koko komeus vulkanoitu kiinni kumiin joka on metallin sisäpuolella...
Saiko tosta mitään selvää..... 8O

Omastani oli tuo ko. metalli kappale oksidoitunut pois kokonaan :cry: Jousen yläpää makasi sisälokasuojaa vasten...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Sitruunahappo testattu ja todettu hyväksi.
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Tuli mieleen jonkun aikoinaan puhuneen oksaalihapon käytöstä ruosteen poistossa. :roll:
MAhtaako toimia? Vai onko liian "laihaa" tavaraa?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Käytän 75% fosforihappoa syöpyneiden kohtien ruosteenpoistoon. Ensin pitää kyllä irtoruoste ottaa pois teräsharjalla, muuten homma liian hidasta. Tämän jälkeen sively hapolla, huuhtelu vedellä, kuivaus, teräsharjaa ja lopuksi uusi käsittely hapolla. Happo muodostaa pintaan fosfaattikalvon joka toimii hyvänä korroosiosuojana ja sen päälle voi suoraan vetää pohjamaalin. Hyvä aine korissa olevien ruostekohtien käsittelyyn. Pienet osat tietysti helpommin käsiteltävissä tuolla edellämainitulla elektrolyysillä.
Hapolla voi myös kirkastaa galvanoituja (kuumasinkittyjä)osia.
Haittapuolena se että käsittelyssä saa olla tosi varovainen ja pitää käyttää kumihanskojen lisäksi myös kasvosuojainta.

Passivoidut ja sinkityt osat olen hiekkapuhaltanut ja käyttänyt uudelleen pinnoituksessa. Ennen pintakäsittelyä syöpyneet kohdat on syytä hioa tasaisemmaksi jos haluaa hyvän pinnan.

Edit: Tätä väkevää happoa saa apteekista litran pulloissa ja hinta taisi olla muistaakseni n. 30 e/litra. Piti tosin täytellä joitain tikettejä mihin käyttöön aine menee.

Alumiiniosat pesen perusteellisesti tehopesuaineella ja puhallan kevyesti lasikuulilla. Ei tule ihan presiis uuden veroinen, pinta on hieman sileämpi, mutta kuitenkin paras tähän asti kokeilemistani menetelmistä. Kokeilemillani hapoilla ja hiekkapuhalluksella en ole saavuttanut toivotua tulosta.
Viimeksi muokannut anttipa, Ma Tammi 23, 2006 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko kellään kokemusta rikkihapon käyttöä alumiinin puhdistuksessa(ilman sähköä).

Tarvisi saada alumiini verkkoa puhdistettua ja kiillotettua, aika hankalaa mekaanisesti(esim. Autosolilla) Vinkkejä miten tuon saisi helpostin tehtyä :roll: :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli nyt täytyisi saada kanssa ruosteettomiksi 99:n osia kuten jarrukilvet, takapään pitkitäistangot, jne, eikä noita arvaa puhalluttaa jos ei jää kuin muisto jäljelle :D
Eli sitruunahappoko on lopullinen totuus ts kätevä ja sisäsiisti tapa syvemmänkin ruosteen irrotukseen?
Onko tuo 4% riittävä seos?
Kokeilin huvikseni kaataa muuttolaatikkoon jämät kokispullosta, ja siihen vähän vettä vielä jatkeeksi ja toinen jarrukilpi sinne.. ja siitähän alkasi ruostetta lähtemään, eli samantapainen vaikutus lienee myös fosforihapolla?

Edit: olen jahkaillut tuon taka-akselin hiekkapuhalluttamisen kanssa, huolenaiheena on että siitä irtoavan metallin määrä on suurempi kuin jäljellejäävän, eli sama metodi voisi toimia myös tuonkin suhteen, mikäli keksin vaan jonkin pöntön mihinkä tuon rumiluksen saa upotettua :?:
Niin ja voiko tuota reagointiaikaa nopeuttaa esimerkiksi voimakkaammalla liuoksella tai veden lämpötilalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suosittelen sitruunahappoa ruosteenpoistoon, 99:n taka-akseli tukivarsineen, jarrukilvet, ym. ruostuneet osat lojuivat kuukauden hapossa jonka jälkeen tuloksena oli 100% ruosteeton pinta :)

Kenelläs olikaan se Mobilistin ruosteenpoistojuttu skannattuna, eräs palstalainen lähetti sen minulle, mutta tiedostot jäivät hajonneelle kovalevylle :(
Kiinnostaisi se elektrolyysi ruosteenpoistokeinona, ajanpuutteen vuoksi nyt ei ole mahdollista pelata sitruunahapon kanssa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 09:50
Paikkakunta: Padasjoki

Kokeiltu on

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Kokeilin osien puhdistusta elektrolyysin kanssa ja hyvin tuntui toimivan. Rautakaupasta vaan pesusoodaa ja hyvin lähti. Puhdistin muutaman valurautaisen esineen , jotka olivat aika vahvassa ruosteessa ja ne tulivat erittäin siisteiksi, ja mikä parasta valurautamainen pinta ei hävinnyt käsittelyn mukana.

En saanut aluksi rosterianodia asetettua niin, että se olisi ollut yhtä kaukana puhdistettavan kappaleen eri pinnoista, ja tällä oli aika iso merkitys osan puhdistumiseeen. Tilanne tietysti korjautui kääntelemällä osaa silloin tällöin. Melko ruosteinen valurautapata puhdistui muutamassa päivässä.

Vinkki: Tein liuoksen isoon muovisaaviin ja kun satuin löytämään metallinkeräyslavalta rosterisen pyykinpesukoneen rummun, joka istui rummun sisään, nopeutui homma eikä puhdistettavaa kappaletta tarvinnut enää käännellä. Tämä tietysti niissä tapauksissa että puhdistettava osa mahtui kokonaan saaviin.
#2417
Juha Muje


96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Minkälaisilla jännitteillä/virroilla/vehkeillä olette noita elektrolyysi-poisto-operaatioita ruokkineet :?:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Suomik kirjoitti:Minkälaisilla jännitteillä/virroilla/vehkeillä olette noita elektrolyysi-poisto-operaatioita ruokkineet :?:


Mobilistin jutussa käyttivät 12 Voltin akkulaturia, joka puski virtaa parhaimmillaan 4 A.
Tietysti voi käyttää useampaa laturia samanaikaisesti.

Putsattaessa suuria esineitä yksinkertainen hitsausmuuntaja käy tarkoitukseen.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Hemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 09:50
Paikkakunta: Padasjoki

Virtaa

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Joo, tein kokeiluni ihan vakio akkulaturilla.
#2417
Juha Muje


96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on pata "porisemassa", eli jarrukilpi on käsittelyssä, laturina on Einhellin 15A laturi, näyttäisi puskevan mittarin mukaan about 13A. Jarrukilpi poreilee ihan kauttaaltaan, tosin siihen anodiin en ole vielä saanut tarttumaan yhtään ruostetta mutta katodista irtoaa jo isoja ruostekönttejä, eli taitaa tuo homma toimia.
Tuo laturi on "jänis" asennossa eli suuremmalla teholla, koetin myös 24V latauksella mutta silloin latausvirta heikkeni. Aika hidasta hommaa, jo reilut puoli tuntia ollut eikä vieläkään ruosteeton ;)

Edit: kontakti oli huono, paransin sitä ja lähti 24V asennossa lataamaan mittari pohjassa, tosin 20min kuluttua laukesi laturin lämpösuoja, 12V asennossa tuntuu toimivan paremmin, jatketaan harjoituksia siis sillä.

Osaisiko joku asiasta enemmän ymmärtävä kertoa miksi anodi ei lähde syöpymään mutta katodista irtoavat ruosteet? Minulla on anodina ihan tavallista ruostuvaa peltiä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin