Mistä sitruunahappoa saa järjelliseen hintaan ja pienemmissä erissä. Apteekin hinnat tiedetään ja viimekesän kyselyn jälkeen 10kg pöntto oli pienin annoskoko maatalouspisteessä.ng900aero kirjoitti:Suosittelen sitruunahappoa ruosteenpoistoon
Osien puhdistus ja kiillotus
Ruosteenpoisto
Lehti juttu löytyy Mobilisti 7/04
Ruosteetonta tuli, pienen säätämisen jälkeen ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
24V näyti olevan kaikista tehokkain latausjännite tuohon hommaan, kidesoodan määrällä ja anodin ja katodin välisellä etäisyydellä sai säädettyä latausvirran sellaiseksi ettei laturi posottanut täysillä ja laukaissut lämpörelettään.
Soodaa minulla oli about 5% vesimäärästä, ehkäpä pienempikin seos olisi riittänyt, virta kuitenkin kulki paremmin kun kasvatin määrän 3->5%.
Anodi lähti kanssa sitten hapettumaan, mutta vasta tunnin kuluttua, anodin puhdistus teräsharjalla näyttää vähentävän pilattavan raudan määrää![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onkos raadilla tietoa siitä kuinka tuo elektrolyysi suhtautuu kromipintoihin, mietin uskallanko käsitellä jarrusatulat myös tuolla tavalla, ainakin sitruunahappo vei kromit täysin.
Tarkoitus olisi pistää jarrusatulat mäntineen liuokseen, satulassa on tiivisteet paikallaan ja nesteputken reikä on tukittu, mutta saattaahan sinne mäntään päästä siltikin nestettä.. ja mietin myös mitäköhän tuo elektrolyysi mahtaisi tehdä sylinterin pinnalle jos laittaisin satulan ilman mäntää käsittelyyn?
Onko joukossamme muita kemian alan miehiä kuin puistokemistejä?![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
24V näyti olevan kaikista tehokkain latausjännite tuohon hommaan, kidesoodan määrällä ja anodin ja katodin välisellä etäisyydellä sai säädettyä latausvirran sellaiseksi ettei laturi posottanut täysillä ja laukaissut lämpörelettään.
Soodaa minulla oli about 5% vesimäärästä, ehkäpä pienempikin seos olisi riittänyt, virta kuitenkin kulki paremmin kun kasvatin määrän 3->5%.
Anodi lähti kanssa sitten hapettumaan, mutta vasta tunnin kuluttua, anodin puhdistus teräsharjalla näyttää vähentävän pilattavan raudan määrää
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onkos raadilla tietoa siitä kuinka tuo elektrolyysi suhtautuu kromipintoihin, mietin uskallanko käsitellä jarrusatulat myös tuolla tavalla, ainakin sitruunahappo vei kromit täysin.
Tarkoitus olisi pistää jarrusatulat mäntineen liuokseen, satulassa on tiivisteet paikallaan ja nesteputken reikä on tukittu, mutta saattaahan sinne mäntään päästä siltikin nestettä.. ja mietin myös mitäköhän tuo elektrolyysi mahtaisi tehdä sylinterin pinnalle jos laittaisin satulan ilman mäntää käsittelyyn?
Onko joukossamme muita kemian alan miehiä kuin puistokemistejä?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sitruunahappo on ihan kelvollinen ruosteenpoistotapa, kylläkin jokseenkin toivottoman hidas, käytännössä täysi ruosteettomuus syntyy pahemmin ruostuneiden osien kohdalla vasta kuukauden kuluttua. Elektrolyysillä sain esim jarrukilvet ja jarrusatulat ruosteettomiksi muutamassa tunnissa (2h/esine), eli nopeusero on huomattava ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siksi toisekseen sitruunahappo on kohtalaisen kallista, elektrolyysissä käytettävä kidesooda maksaa noin 4.5e/pussi.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siksi toisekseen sitruunahappo on kohtalaisen kallista, elektrolyysissä käytettävä kidesooda maksaa noin 4.5e/pussi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Terve!
Aika kiinnostavia ja tarpeellisia tietoja
voisko joku tarkentaa, mitä olette käyttäneet elektrodeina?
Ja jos on kellään sitä mobilisti juttua skannattuna, niin sais ystävällisesti lähettää mun s/posti osoitteelle mart96@hot.ee
Täällä Virossa ilmeisesti en löydä sitä lehteä
Nyt kun talvi on tulossa ja aikaa enemmän voi iskeä taas halu taistella ruosteita vastaan, vaikka tää taistelu on aika lailla Don Quihotten taistelun tapaista
Aika kiinnostavia ja tarpeellisia tietoja
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
voisko joku tarkentaa, mitä olette käyttäneet elektrodeina?
Ja jos on kellään sitä mobilisti juttua skannattuna, niin sais ystävällisesti lähettää mun s/posti osoitteelle mart96@hot.ee
Täällä Virossa ilmeisesti en löydä sitä lehteä
Nyt kun talvi on tulossa ja aikaa enemmän voi iskeä taas halu taistella ruosteita vastaan, vaikka tää taistelu on aika lailla Don Quihotten taistelun tapaista
Tarvikkeet
Laturi, tarpeeksi iso muoviastia, soodaa, vettä, pala rosteria, ripustuslangat ja ruosteisia osia
. Siitä lähtee!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2417
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Osien puhdistuksesta vielä
Vilkaiskaapas tonne kuralätäkön toisenpuolisten autojen harrastajien sivuille siellä käytiin kovaa keskustelua myös samasta asiasta...jos kiinnostaa
http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... 7&start=15
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Mites tuon fosforihapon kanssa toimitaan? Huuhdellaan pois vain annetaan "kovettua" ja hiotaan/harjataan pois?vilpertti kirjoitti:Fosforihappoakin on nyt sitten testattu ja ensimmäiset kökeilut olivat lupaavia. 30%-happoa löytyy Biltemasta hintaan 6,5e. Fosforihappoa voi käyttää uudelleenkin, kun ottaa liemet talteen.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Tämä kokeiltu litku oli täysin nestemäistä.MindW kirjoitti:Mites tuon fosforihapon kanssa toimitaan? Huuhdellaan pois vain annetaan "kovettua" ja hiotaan/harjataan pois?vilpertti kirjoitti:Fosforihappoakin on nyt sitten testattu ja ensimmäiset kökeilut olivat lupaavia. 30%-happoa löytyy Biltemasta hintaan 6,5e. Fosforihappoa voi käyttää uudelleenkin, kun ottaa liemet talteen.
Poistetaan irtoköhnät harjaamalla ja mielellään vielä puhallus perään ja kappale happoon/ happoa kappaleeseen. Sitten voi vielä hinkata hapossa olevaa kappaletta (K18/Jackass -hommia ). Sitten poistetaan kappale haposta/happo kappaleesta (edelleen nestettä. Peittailuhommissa ei saa olla sitten kylmä. Eikä sitten lutrata kaljospäissään avokäsin miten sattuu, vaan varovasti kumihanskat kädessä ja turvalasit päässä. Mielellään ilmakin saisi vaihtua. HP-linjojen miehet tietää...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jaa, näkyy jääneen tuosta edellisestä viestistä pikkusen pois. Eli se Bilteman happo on 6,5e/litra. Ja sellaisenaan on käytetty, mitä sitä hyvää ainetta lantraamaan.