Kajakin vauhtipyörä
Kajakin vauhtipyörä
Minkäslaisia vauhtipyörävirityksiä ootte käyttäny?
Mikä on 96:n vauhtipyörän tarkka vakiopaino ja paljon on yleensä otettu pois virikoneita varten?
Mikä on 96:n vauhtipyörän tarkka vakiopaino ja paljon on yleensä otettu pois virikoneita varten?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Toinen kevennetty vauhtipyöräni on VM:n ohjeen mukaan jyrsitty. Ohjeessa muistaakseni sanottiin tuon mallin olleen käytössä myös rallitallissa.
Se paksu pahka jyrsitään muualta pois paitsi paineasetelman pulttieen kohdalta.
Toinen on omaa suunnittelua. Se on tuota toista vielä huomattavasti kevyempi. Sorvasin sen pahkan pois kokonaan ja tein uudet kiinnitysreiät ladan tähtimallin paineasetelmalle. Käytännössä vauhtipyörä on noin (ulkomuistista) 10 mm paksuinen keskiötä lukuun ottamatta.
Muuten sain sen pelaamaan hyvin, mutta Saabin om painelaakerin vivusto ei keskitä painelaakeria riittävän hyvin tähtimallin asetelmalle. Vipusysteemissähän laakerin sijainti asetelman keskiön suhteen muuttuu vivun asennon mukaan. Painelaakerin paininpinta kului erittäin nopeasti, vaikka juotin siihen hopealla Ladan painelaakerista irroitetun karkaistun kulutuspinnan. Jossain pelivälissä on tarkoituksena ottaa tuo viritelmä uudelleen työn alle. Ajattelin testata sovittamalla vaihdelaatikon koppaan kytkinakselin ympärille saman tyyppisen painelaakerin ohjausholkin kuin esimerkiksi Ladan vaihdelaatikossa on.
Se paksu pahka jyrsitään muualta pois paitsi paineasetelman pulttieen kohdalta.
Toinen on omaa suunnittelua. Se on tuota toista vielä huomattavasti kevyempi. Sorvasin sen pahkan pois kokonaan ja tein uudet kiinnitysreiät ladan tähtimallin paineasetelmalle. Käytännössä vauhtipyörä on noin (ulkomuistista) 10 mm paksuinen keskiötä lukuun ottamatta.
Muuten sain sen pelaamaan hyvin, mutta Saabin om painelaakerin vivusto ei keskitä painelaakeria riittävän hyvin tähtimallin asetelmalle. Vipusysteemissähän laakerin sijainti asetelman keskiön suhteen muuttuu vivun asennon mukaan. Painelaakerin paininpinta kului erittäin nopeasti, vaikka juotin siihen hopealla Ladan painelaakerista irroitetun karkaistun kulutuspinnan. Jossain pelivälissä on tarkoituksena ottaa tuo viritelmä uudelleen työn alle. Ajattelin testata sovittamalla vaihdelaatikon koppaan kytkinakselin ympärille saman tyyppisen painelaakerin ohjausholkin kuin esimerkiksi Ladan vaihdelaatikossa on.
Re: Kajakin vauhtipyörä
Muistaakseni mää laitoin ainakin joitain vaihtoehtoja tonne SAAB 96 V4 1700 S -topiciin (en nyt jaksa tarkistaa...)Playboy kirjoitti:Minkäslaisia vauhtipyörävirityksiä ootte käyttäny?
Edit:
Ääh, eihän siellä ollutkaan paljoa.
Nyt mulla on kajakissa kiinni vakiosta vauhtipyörästä TOSI paljon kevennetty versio Ford Caprin tähtiasetelmalle. Vakiolevy. Toimii tosi hyvin.
Sitten vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta, riippuen mitä haluaa.
Yksi on (muistaakseni) 2.0:n V6:n VP ja siihen 2.0 OHC:n asetelma. Levy joko tekemällä jostain, tai MivaCarista 215mm levy kajakkiin sopivalla keskiöllä.
Yksi olis toi kuplan asetelma, asetelmista löytyy ainakin valinnan varaa! Ja siihenkin sitten isompi levy .
Kummatkin olis mulla jo valmiina, mistä vaan saisi inspiksen vaihtaa sen kykän kun kaikki aika menee tuon kilpa-auton kanssa????
Sitten kunnon racemiehet teettää PO-metallissa mittojen mukaan vauhtipyörän (vaikka alumiinista jos välttämättä haluaa) ja istuttaa siihen haluamansa asetelman ja ostaa samasta paikasta vielä sintterilevyn Ja muuten pitää, ja vasemman jalan pohje saa kokoa
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Re: Kajakin vauhtipyörä
Onko painelaakeri Caprista vai kajakista?kallejh kirjoitti:[Nyt mulla on kajakissa kiinni vakiosta vauhtipyörästä TOSI paljon kevennetty versio Ford Caprin tähtiasetelmalle. Vakiolevy. Toimii tosi hyvin.
Laakerin painin vivusto?
Laakerin ohjaus?
1. kajakista, mutta modifioitu. Asetelma on matalampi kuin kajakin, joten painelaakeriin on sorvattu muutaman millin korotusholkki...
2. vakio
3. ei vaadi mitään
Tuo on ollut käytössä jo jokusen vuoden ja hienosti pelittää. Ei ole holkkikaan kulunut eikä mitään ongelmia keskitysten kanssa.
Jos multa kysytään, tuo kuplan kykä olis rok, on ainakin erilaisia vaihtoehtoja vaikka muille jakaa, hinnat ihan alueella ja menee suht helposti vakioon vauhtipyörään.
Jahka saan inspiraation vaihtoon jää tuo mun nykyinen ylimääräiseksi... jos jotakuta kiinnostaa.
2. vakio
3. ei vaadi mitään
Tuo on ollut käytössä jo jokusen vuoden ja hienosti pelittää. Ei ole holkkikaan kulunut eikä mitään ongelmia keskitysten kanssa.
Jos multa kysytään, tuo kuplan kykä olis rok, on ainakin erilaisia vaihtoehtoja vaikka muille jakaa, hinnat ihan alueella ja menee suht helposti vakioon vauhtipyörään.
Jahka saan inspiraation vaihtoon jää tuo mun nykyinen ylimääräiseksi... jos jotakuta kiinnostaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -