Kajakin vauhtipyörä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Kajakin vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Minkäslaisia vauhtipyörävirityksiä ootte käyttäny?

Mikä on 96:n vauhtipyörän tarkka vakiopaino ja paljon on yleensä otettu pois virikoneita varten?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Toinen kevennetty vauhtipyöräni on VM:n ohjeen mukaan jyrsitty. Ohjeessa muistaakseni sanottiin tuon mallin olleen käytössä myös rallitallissa.
Se paksu pahka jyrsitään muualta pois paitsi paineasetelman pulttieen kohdalta.

Toinen on omaa suunnittelua. Se on tuota toista vielä huomattavasti kevyempi. Sorvasin sen pahkan pois kokonaan ja tein uudet kiinnitysreiät ladan tähtimallin paineasetelmalle. Käytännössä vauhtipyörä on noin (ulkomuistista) 10 mm paksuinen keskiötä lukuun ottamatta.

Muuten sain sen pelaamaan hyvin, mutta Saabin om painelaakerin vivusto ei keskitä painelaakeria riittävän hyvin tähtimallin asetelmalle. Vipusysteemissähän laakerin sijainti asetelman keskiön suhteen muuttuu vivun asennon mukaan. Painelaakerin paininpinta kului erittäin nopeasti, vaikka juotin siihen hopealla Ladan painelaakerista irroitetun karkaistun kulutuspinnan. Jossain pelivälissä on tarkoituksena ottaa tuo viritelmä uudelleen työn alle. Ajattelin testata sovittamalla vaihdelaatikon koppaan kytkinakselin ympärille saman tyyppisen painelaakerin ohjausholkin kuin esimerkiksi Ladan vaihdelaatikossa on.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: Kajakin vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Playboy kirjoitti:Minkäslaisia vauhtipyörävirityksiä ootte käyttäny?
Muistaakseni mää laitoin ainakin joitain vaihtoehtoja tonne SAAB 96 V4 1700 S -topiciin (en nyt jaksa tarkistaa...)

Edit:

Ääh, eihän siellä ollutkaan paljoa.
Nyt mulla on kajakissa kiinni vakiosta vauhtipyörästä TOSI paljon kevennetty versio Ford Caprin tähtiasetelmalle. Vakiolevy. Toimii tosi hyvin.

Sitten vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta, riippuen mitä haluaa.
Yksi on (muistaakseni) 2.0:n V6:n VP ja siihen 2.0 OHC:n asetelma. Levy joko tekemällä jostain, tai MivaCarista 215mm levy kajakkiin sopivalla keskiöllä.
Yksi olis toi kuplan asetelma, asetelmista löytyy ainakin valinnan varaa! Ja siihenkin sitten isompi levy .

Kummatkin olis mulla jo valmiina, mistä vaan saisi inspiksen vaihtaa sen kykän kun kaikki aika menee tuon kilpa-auton kanssa???? :lol:

Sitten kunnon racemiehet teettää PO-metallissa mittojen mukaan vauhtipyörän (vaikka alumiinista jos välttämättä haluaa) ja istuttaa siihen haluamansa asetelman ja ostaa samasta paikasta vielä sintterilevyn :twisted: Ja muuten pitää, ja vasemman jalan pohje saa kokoa :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kajakin vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

kallejh kirjoitti:[Nyt mulla on kajakissa kiinni vakiosta vauhtipyörästä TOSI paljon kevennetty versio Ford Caprin tähtiasetelmalle. Vakiolevy. Toimii tosi hyvin.
Onko painelaakeri Caprista vai kajakista?
Laakerin painin vivusto?
Laakerin ohjaus?
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

1. kajakista, mutta modifioitu. Asetelma on matalampi kuin kajakin, joten painelaakeriin on sorvattu muutaman millin korotusholkki...
2. vakio
3. ei vaadi mitään

Tuo on ollut käytössä jo jokusen vuoden ja hienosti pelittää. Ei ole holkkikaan kulunut eikä mitään ongelmia keskitysten kanssa.

Jos multa kysytään, tuo kuplan kykä olis rok, on ainakin erilaisia vaihtoehtoja vaikka muille jakaa, hinnat ihan alueella ja menee suht helposti vakioon vauhtipyörään.

Jahka saan inspiraation vaihtoon jää tuo mun nykyinen ylimääräiseksi... jos jotakuta kiinnostaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Vielä poijjaaat jos sais tietää montako kiloa vauhtipyörästä voi ottaa pois turvallisin mielin...
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Sport&rally kataloogi sanoo näin:

vakio 7,3kg
mod. 1 n.5,8kg
mod. 2 n.5,2kg

Eli tuon painoisia ne on vissiin sitten olleet.

Turvallisin mielin... paha sanoa mikä on ehdoton maksimi.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kyllä toi 1,5 kg varmaan on vielä turvallinen pudotus. Olen kuullut myllyistä joista on yli kolmea kiloa järsitty pois, mutta se vaatii sitten jo vahvistetut vauhtipyörän pultit eikä nekään välttämättä kestä.

Kiitos infosta!
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Vastaa Viestiin