Kytkin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Kytkin

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Ei irrota.

Mekaniikka (sylinteri, säiliö) ovat aika ilmava, ja kuuluu kurlausta.
Ilmasin kytkimen, tosin vähän pikaisesti. Tuntui auttavan, mutta väliaikaisesti.
Koetan vielä ilmata kunnolla, mutta onko muilla vastaavia kokemuksia?
Itse epäilen nestesäiliön vajautta.
Sehän periaatteessa saa ilmaa letkuun, kun letku lähtee sylinteriin ihan korkin vierestä, yläpuolelta!

Neuvoja?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Kannattaahan se kytkinnestesäiliökin täynnä pitää ja kuskin puolen roskiksessa lisäainepurkin kanssa jarrunestepurkki :D

Kuluttaako nestettä? Itsellä oli joitakin vuosia taaksepäin irroittamisen kanssa ongelmaa, työsylinterin tiivisteet oli kulunut ja vuosi. Se lopullisesti sitten laski nesteet läpi kun kovalla pakkasella polkasin kytkintä. Tiivistesarja taitaa Motonetissä olla kymppieuron luokkaa. Jos vika on siinä niin sylinterin sisäpintakin kannattanee hoonata uusien tiivisteiden iän pidentämiseksi.

Eetu
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

onko kytkimen työsylinterin irroitus ja korjaaminen vaikea homma?
Kuinka teit sen?

Työsylinteri kytkinkopassa.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

Siinä vaihdelaatikon päällä on se sylinteri. Ei ole iso homma irroittaa, siitä kun kuskin puolelta kurkkaa konetilaan pitäis olla kuvan mukainen näky - letku (1) ja pultti (2) irti. Siinä samalla pultilla on kiinni pakkivalon kytkin. Kytkinkoppaan menee tuosta sylinteriltä vain ohut varsi (jos nyt ihan oikein muistan). Ei siellä ole sisällä kuin muutama tiiviste, jotka tiiviste/korjaussarjassa pitäis tulla mukana.

Mäntä on vuosien mittaan voinut hangata sinne sylinterin sisäpinnalle ihan pienen kynnyksen jonka voi vaikkapa hienolla hiekkapaperilla hioa, jollei sopivan pientä hoonaustyökalua ole. Näin uusien tiivisteiden ikä pitenee. Olen aika varma, että paikallisesta autovaraosaliikkestä löytyy se tiivistesarja.

Kuva

Näillä eteenpäin?

Eetu
eetu.pajala@kotinet.com
http://www.kotinet.com/eetu.pajala/saab/
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Jeps, mutta tuleeko korjaussarjan mukana uusi mäntä?
Mitä materiaalia mäntä on, ja tarkoititko tuossa että mäntä antaa periksi, vai joku tiiviste?

Kyllä tuo tutun näköinen konkelo on kuvassa, ja kumiläpän alla vain se ohut tanko, joka irroittaa kytkimen työntymällä polkaisulla eteenpäin.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

männän tiiviste vuosi omassa, oli kulunut reunoista niin pahasti. koska siitä remontista on jo pari vuotta niin paremmin en osaa sanoa kuin että kaikki tarpeellinen tuli siinä sarjassa - siis ne kumiset tiivisteet, ei kokonaista mäntäsysteemiä. ota vaikka omasta kuupasta irti ja katso sisään niin tiedät heti mitä tarvitset, se on niin yksinkertainen vekotin ettei varmasti kauaa mene.

Eetu
#1516
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Jep, korjauskässäristä halkaisu ja räjäytyskuvia katsoin niin on se aika yksinkertainen mekanismi. Pitänee ottaa irti tässä jokupäivä, tiivisteitä löytyy varmaan kaupan hyllystä?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

¨Nyt kun olen aikani tutkinut ja hutkinut, olen tullut siihen tulokseen että kytkin vuotaa pääsylinteristä, eli kun kurkkaa kytkinpolkimen tapin juureen, siinä oleva kumitiiviste näyttäisi tihkuvan, ja lattiassa on pieni noro nestettä.
Kävin hakemassa pääsylinterin tiivistesarjan (mikä lienee tämä kuvassa oleva?), ja onko muuten kellään kokemusta korjauksesta?
Itselläni on peltipurkkisäiliö kytkin (Lockheed), enkä juuri tiedä onko tuossa Finndata SAAB 96/95 korjauskäsikirjassa juuri oikea kytkimen pääsylinterin hajoituskuva.

Kokemuksia ja neuvoja otetaan avosylin vastaan...



EDIT:
No perrk... ei kuva näykkään.
No tiivistesarja lyhyesti:
1kpl n. puolentoistasentin halkaisijaltaan oleva kuppi, jossa reikä keskellä (tulee just siihen polkimentapin juureen?
2kpl hieman kartionmuotoisia rengastiivisteitä, halkaisia n. 1cm
yksi kuminen "korkin näköinen" 1cm halkaisijaltaa oleva kuppitiiviste.
1kpl ohuen ohut kuparitiivisterengas, ulkohalkaisija n.1cm
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
I_K_E_H
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 11, 2003 09:40
Paikkakunta: muhos\oulu

Viesti Kirjoittaja I_K_E_H »

voisko joku laittaa kuvan\tai kertoa että mikä on se kytkimen säätöruuvi? ku eikö se oo nii et jossain saabeissa on se mutta jossain ei, riippuen vuosi luvusta?!
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Taitaapi olla kaikissa V4 malleissa sama kytkinvälyksen säätönippa. En oo ihan varma. Se on työsylinterin toisella puolella kytkinkopassa kiinni siinä vapaakytkimen vivuston edessä. Vaikka se on semmonen vähän special neliskulmainen mutteri, niin se on paras 13-mm kiintoavaimella säätää. Tolla ruuvilla saa säädettyy jos kytkin luistaa, mutta paras ratkaisu tartunnan parantamseks on pistää pari prikkaa työsylinterin taakse siihen kiinnityskohtaan.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

No niin, minulla on kätösissäni lockheed pääsylinteri, jonka irroitin auton tuliseinästä.
Sylinteri on aika kostea, enkä ole avannut sitä vielä, töihin lähtö kohta niin ei kerkeä.
Onko normaalia, että pedaaliin kiinnitettävässä työntötangossa ja sylinterin välillä on aika paljon klappia? tyhjensin säiliön kaatamalla nesteet purkkiin ja pohjalla oli mustaa nestettä, kuin öljyä tms. mistä tämä voi kieliä?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

miten helkkarissa muuten olette saaneet työsylinterin työntötangon lukitustapin pinnin irti ilman että se tipahtaisi kytkinkoppaan?
Pinni on siis alapuolella..
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Nyt on työsylinterikin irti, ihmeekseni sitä työntötankoa ei tarvinnutkaan irroittaa :?:
Miten nuo sisuskalut saa ulos sylinteristä? ovat ihan perällä siellä sylinterissä.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

No tulihan ne sieltä, kun otin ilmausruuvin poies ja kopsuttelin ne ulos ja lopuksi vetäisin koko mäntäosan pois.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

tossa on kytkimen säädöstä ollu jotain puhetta mut ei tainu "tarkempia" ohjeita olla...joten...
kuten mainittu oli niin säätöruuvi on työsylinteriin nähden kytkinkopan vastakkaisella puolella. Välys kasvaa kun ruuvia kääntää ulospäin eli vasemapaan :) välys on oikea kun painaa sormella työsylinterin ja irrotushaarukan välistä liitoskohtaa ja liike on siinä 4mm.
"voima se on mikä pörisee"
Vastaa Viestiin