2-T kone avattu
2-T kone avattu
Avasin eilen ja tänään tuon kutoseni koneen.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone1.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone2.jpg
Ykköskuvassa on sylinterinkansi, pientä karstaa näkyvissä. Kakkoskuvassa on lohko, jossa on vielä tiiviste paikoillaan. Vesikanavat ovat ruosteen peitossa, mutta sylintereissä on ohut öljykerros.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone3.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone4.jpg
Kolmoskuvassa on jo lohkon alapuolikas otettu irti. Alakerta hämmästyttyävän hyvässä öljyssä. Neloskuvassa sama tilanne eri kuvakulmasta.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone5.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone6.jpg
Viitoskuvassa on pois nostettu kampiakseli. Kuutosessa on lohko.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone7.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone8.jpg
Kasissa on kampiakseli ilman jakajan käyttöpyörämekanismeja. Seiskassa on jakajan käyttöpyörämekanismin takakansi.
Kiertokankien ja männäntappien laakerit vaikuttavat hyväkuntoisilta, kuten myös kaksi runkolaakeria. Toiset kaksi eivät pyöri niin hyvin (kuvissa toinen ja neljäs vasemmalta lukien) Olisiko nämä laakerit sököjä? Ne eivät jatka pyörimistä sen jälkeen kun on lopettanut pyörittämisen. Pitäisikö takakannessa olla jonkinnäköinen laakeri? Jos pitäisi se on ilmeisesti leikannut kiinni, sillä tuossa takakannessa ei ole mitään pyörivää.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone1.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone2.jpg
Ykköskuvassa on sylinterinkansi, pientä karstaa näkyvissä. Kakkoskuvassa on lohko, jossa on vielä tiiviste paikoillaan. Vesikanavat ovat ruosteen peitossa, mutta sylintereissä on ohut öljykerros.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone3.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone4.jpg
Kolmoskuvassa on jo lohkon alapuolikas otettu irti. Alakerta hämmästyttyävän hyvässä öljyssä. Neloskuvassa sama tilanne eri kuvakulmasta.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone5.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone6.jpg
Viitoskuvassa on pois nostettu kampiakseli. Kuutosessa on lohko.
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone7.jpg
http://personal.inet.fi/koti/eliasp/kone8.jpg
Kasissa on kampiakseli ilman jakajan käyttöpyörämekanismeja. Seiskassa on jakajan käyttöpyörämekanismin takakansi.
Kiertokankien ja männäntappien laakerit vaikuttavat hyväkuntoisilta, kuten myös kaksi runkolaakeria. Toiset kaksi eivät pyöri niin hyvin (kuvissa toinen ja neljäs vasemmalta lukien) Olisiko nämä laakerit sököjä? Ne eivät jatka pyörimistä sen jälkeen kun on lopettanut pyörittämisen. Pitäisikö takakannessa olla jonkinnäköinen laakeri? Jos pitäisi se on ilmeisesti leikannut kiinni, sillä tuossa takakannessa ei ole mitään pyörivää.
Viimeksi muokannut MindW, Su Tammi 01, 2006 23:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Tuossa threadissa sivutaan samaa aihetta ja peltla varmasti on mies jolta saa suoraan tietoa kampiakselin kunnostamisesta.
Jakajan "takakansi" ei pyöri, se toimii o-renkaan kanssa rasvatiivisteenä ja kiristyy sen jousi/prikka hässäkän kanssa paikalleen värinänvaimennin/hihnapyörän alle.
Vielä mainintana, en muista kuka sitä sanoi (varmaan Kostamon Pekka), mutta seisonnan aikana nuo neulalaakerit yleensä jumittuu hyvästä voitelusta huolimatta. Saattaa kone käynnistyä ja käydä, mutta ei sitten välttämättä kovin pitkään kestäkään. Eli syytä vaihdattaa sitten kaikki kerralla kun kampuran joutuu kuitenkin purkamaan runkolaakereiden vaihtoa varten.
Tuossa threadissa sivutaan samaa aihetta ja peltla varmasti on mies jolta saa suoraan tietoa kampiakselin kunnostamisesta.
Jakajan "takakansi" ei pyöri, se toimii o-renkaan kanssa rasvatiivisteenä ja kiristyy sen jousi/prikka hässäkän kanssa paikalleen värinänvaimennin/hihnapyörän alle.
Vielä mainintana, en muista kuka sitä sanoi (varmaan Kostamon Pekka), mutta seisonnan aikana nuo neulalaakerit yleensä jumittuu hyvästä voitelusta huolimatta. Saattaa kone käynnistyä ja käydä, mutta ei sitten välttämättä kovin pitkään kestäkään. Eli syytä vaihdattaa sitten kaikki kerralla kun kampuran joutuu kuitenkin purkamaan runkolaakereiden vaihtoa varten.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vaikuttaa siltä, että runkolaakerit pitää vaihtaa,
ja samalla kannattaa tosiaan vaihtaa lieriörullatkin kiertokankien alapäihin.
Samalla näkee, missä kunnossa kiertokankien alapäät, kammentapit
ja rullien pidinhäkit ovat.
Runkolaakerit maksavat n. 12Eur/kpl, lieriörullat maksoivat n.1,2mk/kpl
kun niitä viimeksi ostin. Niitä tarvitaan 36 kpl. ( Tosin noita rullia piti aikoinaan ostaa täysi laatikko, oliko 100kpl vai 200kpl, en muista.)
Lasse Peltola
Nastola
0400-516807
ja samalla kannattaa tosiaan vaihtaa lieriörullatkin kiertokankien alapäihin.
Samalla näkee, missä kunnossa kiertokankien alapäät, kammentapit
ja rullien pidinhäkit ovat.
Runkolaakerit maksavat n. 12Eur/kpl, lieriörullat maksoivat n.1,2mk/kpl
kun niitä viimeksi ostin. Niitä tarvitaan 36 kpl. ( Tosin noita rullia piti aikoinaan ostaa täysi laatikko, oliko 100kpl vai 200kpl, en muista.)
Lasse Peltola
Nastola
0400-516807
Keskimmäisten runkolaakerien vieressä on osat, joissa on tavallaan renkaat. Toisesta näistä on lohjennut kaksi noin sentin mittaista palasta. (Näkyy heikosti kuvassa 5) Onko näistä oleellista haittaa eli meneekö osa uusiksi? Entä saisiko jostain tuollaisen osan?
Lueskelin Tommi sivujasi, taitaa itsellänikin olla tarve koneen maalaukselle. Mites teit tuon maalauksen? Mitä maaleja käytit ja minkäkokoisina paloina tuota konetta maalasit? Entä vaihdelaatikko? (kannattaisi varmaan tarkastaa laatikon kunto ennen kuin mitään radikaalimpaa tekee)
Täytyy itsekin tehdä ainakin yksi tiiviste, nimittäin lohkon kyljessä oleva vesiputken tiiviste. Mistäs tuollaista tiivistelevyä löytäisi?
Onkos tuo kytkin uusi?
Lueskelin Tommi sivujasi, taitaa itsellänikin olla tarve koneen maalaukselle. Mites teit tuon maalauksen? Mitä maaleja käytit ja minkäkokoisina paloina tuota konetta maalasit? Entä vaihdelaatikko? (kannattaisi varmaan tarkastaa laatikon kunto ennen kuin mitään radikaalimpaa tekee)
Täytyy itsekin tehdä ainakin yksi tiiviste, nimittäin lohkon kyljessä oleva vesiputken tiiviste. Mistäs tuollaista tiivistelevyä löytäisi?
Onkos tuo kytkin uusi?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Elias kirjoitti:
tuo osa vaihtaa. Minulla on noita osia ylimääräisenä.
Vielä noista runkokaakereiden kunnosta, kannattaa pestä koko akseli
hyvin ja öljytä sitten kaikki laakerit. Saattaa sen jälkeen pyöriä paremmin.
Lasse Peltola
Mielestäni nuo lohkeamat eivät haittaa, mutta jos akseli puretaan, kannattaaKeskimmäisten runkolaakerien vieressä on osat, joissa on tavallaan renkaat. Toisesta näistä on lohjennut kaksi noin sentin mittaista palasta. (Näkyy heikosti kuvassa 5) Onko näistä oleellista haittaa eli meneekö osa uusiksi? Entä saisiko jostain tuollaisen osan?
tuo osa vaihtaa. Minulla on noita osia ylimääräisenä.
Vielä noista runkokaakereiden kunnosta, kannattaa pestä koko akseli
hyvin ja öljytä sitten kaikki laakerit. Saattaa sen jälkeen pyöriä paremmin.
Lasse Peltola
Lohko on maalattu ihan pensselillä, sylinteriryhmä ja pohja erillään. Putsauksen hoidin pääasiassa porakone-teräsharja-systeemillä, mutta voihan tuon halutessaan puhaltaakin. Maalina on ihan tavallista metallimaalia (purkissa lukee "ruosteenestopohjamaali ja pintamaali yhdessä"). Pakosarjan ja muut mustaksi tulevat raudat maalasin lämmönkestävällä mattamustalla.
Vihreä väri on valkattu lohkossa olleiden maalinjämien mukaan (tuohan on siis pitkänokan lohko, teikäläisellä kait oikea väri olisi se kermanvaalea), lähin alkuperäistä vastaava valmissävy.
Kytkin ei ole uusi, mutta oli erittäin hyväkuntoinen kokonaisuus, joten putsaus ja maalaus lämmönkestävällä.
Iskä kunnosti vaihdelaatikon, joten siitä en juuri osaa sanoa sen kummempaa, en ole noihin itse enempiä perehtynyt. Maalaus siinäkin alkuperäissävyä vastaavalla metallinsuojamaalilla.
Tiivistepaperia luulisi löytyvän autotarvikeliikkeistä (itsellä on ollut niin paljon vanhoja varastoja jo varmaan papan peruja, ettei ole tarvinnut osteskella). Paksuuksiahan on vaihtelevia, eli kannattaa tutkailla niitä alkuperäisiä ja arvioida siitä hieman.
Vihreä väri on valkattu lohkossa olleiden maalinjämien mukaan (tuohan on siis pitkänokan lohko, teikäläisellä kait oikea väri olisi se kermanvaalea), lähin alkuperäistä vastaava valmissävy.
Kytkin ei ole uusi, mutta oli erittäin hyväkuntoinen kokonaisuus, joten putsaus ja maalaus lämmönkestävällä.
Iskä kunnosti vaihdelaatikon, joten siitä en juuri osaa sanoa sen kummempaa, en ole noihin itse enempiä perehtynyt. Maalaus siinäkin alkuperäissävyä vastaavalla metallinsuojamaalilla.
Tiivistepaperia luulisi löytyvän autotarvikeliikkeistä (itsellä on ollut niin paljon vanhoja varastoja jo varmaan papan peruja, ettei ole tarvinnut osteskella). Paksuuksiahan on vaihtelevia, eli kannattaa tutkailla niitä alkuperäisiä ja arvioida siitä hieman.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Mitäs tuolla pesulla tarkoitetaan?peltla kirjoitti: Vielä noista runkokaakereiden kunnosta, kannattaa pestä koko akseli
hyvin ja öljytä sitten kaikki laakerit. Saattaa sen jälkeen pyöriä paremmin.
Lasse Peltola

Tuossa jakajankäyttöpyörästössä pitäisi olla jonkinnäköinen pieni kiila. Itse en kyllä sellaista purkaessa huomannut. Joko joku on sen aiemmin hävittänyt tai minä nyt. Minkäs näköinen sen pitäisi olla ja mikä on sen tarkoitus, minkä se pitää paikoillaan?
Noista maaleista. Kokeilin hakua, lohkon maalaukseen suositeltiin miranolia. Ainakin sen saa sävytettyä, että siinä mielessä se olisi hyvää. Katselin Tikkurilan sivuja ja miranolin alle suositeltiin ulkokäytössä jotain pohjamaalia esim. rostex. Onko tuo käyttämäsi lämpömaali siveltävää, sprayta vai ihan ruiskulla maalattua?
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
ja sitten kun loota avataan
ja huomataan että rattaita on ruosteessa niin allekirjoittanut purki taannoin sellaisen lootan ja rattaat ja akselit on vielä päydän alla jouten......
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
täsä on selkeästi ny sun tarpeeseen
ei muuta ku huutoa niin siihen vastataan
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=25441585
(ei maksettu mainos eikä omieni myyntiä, hywää hywyttäni mainostan
)
ei muuta ku huutoa niin siihen vastataan
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=25441585
(ei maksettu mainos eikä omieni myyntiä, hywää hywyttäni mainostan

#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Jostain luin, että turkoosissa on Zenith ja beigessä Solex. Taisi olla Ruotsin klubin sivuilta. Minulla on Solex, moottori on jossain vaiheessa maalattu korin väriin.lehtola kirjoitti:Standardi moottorin väristä:
Niitä oli myös turkoosin/sinisen sävyisiä tuon vaalen "kerman" lisäksi.
Olen kuullut selityksen, että riippuen missä pajalla kone kasattu, sen värinen siitä lohkosta tuli. Mun 64 on orkkis ja tuon turkoosin sävyinen.
Matti
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Se on virranjakan hammasratasta varten, eli akselissa on ura siinä hammasrattaan kohdalla ja rattaassa myös. Jos kiila on paikallaan, ei sitä hammasratasta saa paikalleen kuin yhdessä asennossa.MindW kirjoitti:Tuossa jakajankäyttöpyörästössä pitäisi olla jonkinnäköinen pieni kiila. Itse en kyllä sellaista purkaessa huomannut. Joko joku on sen aiemmin hävittänyt tai minä nyt. Minkäs näköinen sen pitäisi olla ja mikä on sen tarkoitus, minkä se pitää paikoillaan?
http://www.lihikset.net/images/kuuppa/v ... 055429.jpg Tuossa näkyy, osa 11. Nuolet omia merkintöjä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Ok. Se olikin vielä paikoillaan akselissa eli se ei ole hävinnyt.tommij kirjoitti:Se on virranjakan hammasratasta varten, eli akselissa on ura siinä hammasrattaan kohdalla ja rattaassa myös. Jos kiila on paikallaan, ei sitä hammasratasta saa paikalleen kuin yhdessä asennossa.
http://www.lihikset.net/images/kuuppa/v ... 055429.jpg Tuossa näkyy, osa 11. Nuolet omia merkintöjä.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen