Kytkinsylinteri
Kytkinsylinteri
Moi!
Heti alkuun ollaan vailla teknista neuvoa. Kun kytkimen pääsylinteri ei tunnu toimivan, päätin vaihtaa siiheen uudet kumitiivisteet. Mutta näyttää olevan aika tiukka purkki tuo Lockheed-England niminen otus. Onko kokeneilla saabisteilla niksejä, miten saan ne tiivisteet viisaasti vaihdettu vai on se ihan helppo homma?
Etukäteen kiittäen,
syntyvä saabisti.
Heti alkuun ollaan vailla teknista neuvoa. Kun kytkimen pääsylinteri ei tunnu toimivan, päätin vaihtaa siiheen uudet kumitiivisteet. Mutta näyttää olevan aika tiukka purkki tuo Lockheed-England niminen otus. Onko kokeneilla saabisteilla niksejä, miten saan ne tiivisteet viisaasti vaihdettu vai on se ihan helppo homma?
Etukäteen kiittäen,
syntyvä saabisti.
Kiitos
Vastauksista, kytkinsylinterin avaaminen olikin aivan yksinkertainen. Siinä oli se metallinen spiraali (naurun paikka, kun en tiedä, mikä se suomeksi on) mennyt neljäksi (!) palaksi. Ei muuta, kun uutta etsimään.
Valkoinen S-96GL Tallinnasta.
Valkoinen S-96GL Tallinnasta.
Re: Kiitos
no niin ... näin SE TOIMIIJaakko kirjoitti:Vastauksista, kytkinsylinterin avaaminen olikin aivan yksinkertainen. Siinä oli se metallinen spiraali (naurun paikka, kun en tiedä, mikä se suomeksi on) mennyt neljäksi (!) palaksi. Ei muuta, kun uutta etsimään.
Valkoinen S-96GL Tallinnasta.
-¤GreeN EyE DeviL¤-
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
Mitens, onko muilla saabisteilla tämmöistä ongelmaa, kun olen törmännyt siihen jo kahdessa 900:ssa: (omassa ja kaverin omassa)
kytkimessä on tyhjää melkein puoliväliin, mutta kytkin toimii hyvin. Ainoa ongelma on että kytkin "ottaa" jo todella matalalla. kytkin pohjassa ei rupea pikkuhiljaa "mönkimään" tai muuta vastaavaa, ainoastaan ottaa matalalla...
kytkimessä on tyhjää melkein puoliväliin, mutta kytkin toimii hyvin. Ainoa ongelma on että kytkin "ottaa" jo todella matalalla. kytkin pohjassa ei rupea pikkuhiljaa "mönkimään" tai muuta vastaavaa, ainoastaan ottaa matalalla...
omassa 900:ssa oli samanlaisia ongelmia , syy löyty : kytkimen työsylinteri oli jo aika ulkona koko ajan eikä ollut enää kunnolla iskunpituutta irroittamaan kytkintä ,jonkin ajan jälkeen vuoti suoraan nesteen pihalle , myös kytkin levy oli loppu . samalla duunilla levy, asetelma ja sylinteri uusiksi . nyt on taas kuin "uus"
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Aika usein og satkuissa on myös menny kytkinpolkimesta kiinnitykset soikeaksi. Eikun hitsaa umpeen ja poraa reiän uudelleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
koitin kädellä sitä vipua sieltä kojelaudan alta, kun kytkintä heilutteli sillä tyhjällä alueella. tyhjäähän sieltä löytyi...
Kävin sitten rommarilla, sieltä irtosi tämä kytkimen osa kolmella eurolla
pitää taas viikonloppuna ottaa asennussessiot. ei se varmaan koko vikaa korjaa, mutta toivottavasti päästään vähän pitempään...
Kävin sitten rommarilla, sieltä irtosi tämä kytkimen osa kolmella eurolla
pitää taas viikonloppuna ottaa asennussessiot. ei se varmaan koko vikaa korjaa, mutta toivottavasti päästään vähän pitempään...
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
taas mutkia matkaan:
kytkinpolkimessa oli se reikä kulunut soikeaksi. ei muuta ku toista tilalle, ja hyvinhän se toimi päivän verran... Sitten siihen polkimeen tuli semmoinen pykälä, ja aina välillä kytkin ei irrottanutkaan kunnolla. Ja ennenkuin sitten pääsin takaisin kotiin, oli kytkimestä kadonnut tämä pykälä, mutta kytkinpä ei irrotakkaan enää kunnolla. Vaihteita ei saa paikallaan ollessa päälle, ja kytkimessä on tyhjää taas puoliväliin asti.
Poljinta painamalla työsylinteri liikkuu, ja asetelma liikkuu myös. Onko tässä nyt kyseessä se asetelmavika vai mikä? laitan illemmalla pari kuvaa, jos se selventäisi asiaa... Asetelman "käpälät" on syvällä, ei siis ole ulospäin vinossa...
edit:
paineasetelman ja paininlaakerin väliin jää 5mm rako:
http://mtk.ma.cx/kuvat/oma_kulkine/kytkin_3.jpg
paineasetelmassa olevat "klipsut" on vääntyneen näköiset (oikea alakulma) :
http://mtk.ma.cx/kuvat/oma_kulkine/kytkin_4.jpg
kytkinpolkimessa oli se reikä kulunut soikeaksi. ei muuta ku toista tilalle, ja hyvinhän se toimi päivän verran... Sitten siihen polkimeen tuli semmoinen pykälä, ja aina välillä kytkin ei irrottanutkaan kunnolla. Ja ennenkuin sitten pääsin takaisin kotiin, oli kytkimestä kadonnut tämä pykälä, mutta kytkinpä ei irrotakkaan enää kunnolla. Vaihteita ei saa paikallaan ollessa päälle, ja kytkimessä on tyhjää taas puoliväliin asti.
Poljinta painamalla työsylinteri liikkuu, ja asetelma liikkuu myös. Onko tässä nyt kyseessä se asetelmavika vai mikä? laitan illemmalla pari kuvaa, jos se selventäisi asiaa... Asetelman "käpälät" on syvällä, ei siis ole ulospäin vinossa...
edit:
paineasetelman ja paininlaakerin väliin jää 5mm rako:
http://mtk.ma.cx/kuvat/oma_kulkine/kytkin_3.jpg
paineasetelmassa olevat "klipsut" on vääntyneen näköiset (oikea alakulma) :
http://mtk.ma.cx/kuvat/oma_kulkine/kytkin_4.jpg
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
Hetken jo pelkäsin, että saabista olisi tullut toimiva kytkinpaketin vaihtamalla.
Elikkäs: Esimerkiksi liikennevaloissa kytkin pohjassa odottaessa ei lähde mönkimään, mutta kun aikoo lähteä on kytkimessä pelkkä on ja off. Kerran kun käyttää kytkinpoljinta ylhäällä, niin toimii taas normaalisti.
(rupeaa tuntumaan ooppeli taas hyvältä autolta, kun tätä on nyt ruuvattu jokainen viikonloppu syyskuun alusta....)
Elikkäs: Esimerkiksi liikennevaloissa kytkin pohjassa odottaessa ei lähde mönkimään, mutta kun aikoo lähteä on kytkimessä pelkkä on ja off. Kerran kun käyttää kytkinpoljinta ylhäällä, niin toimii taas normaalisti.
(rupeaa tuntumaan ooppeli taas hyvältä autolta, kun tätä on nyt ruuvattu jokainen viikonloppu syyskuun alusta....)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
no niin
Taas on lisätutkintaa tehty:
Vaihdoin pääsylinterin, rupesi toimimaan normaalisti. Tosin toimi tällä kertaa vain kaksi päivää. nyt katoaa nesteet säiliöstä, joten vaihdoin säiliöltä lähtevän letkun uuteen, kun vanha oli huonokuntoinen. ei apua. Polkimeen saa puolen tunnin ilmaamisella (painetta säiliöön -menetelmällä) noin pari senttiä "toimivaa" aluetta. -> Seuraavaksi vissiin pitää vaihtaa työsylinteri uuteen???
Ollut oikea vikojen ketjureaktio tämä saab taas kerran, saa vaihtaa osaa osan jälkeen. Seuraavaksi varmaan vaihdelaatikko tai jotakin muuta kivaa
Taas on lisätutkintaa tehty:
Vaihdoin pääsylinterin, rupesi toimimaan normaalisti. Tosin toimi tällä kertaa vain kaksi päivää. nyt katoaa nesteet säiliöstä, joten vaihdoin säiliöltä lähtevän letkun uuteen, kun vanha oli huonokuntoinen. ei apua. Polkimeen saa puolen tunnin ilmaamisella (painetta säiliöön -menetelmällä) noin pari senttiä "toimivaa" aluetta. -> Seuraavaksi vissiin pitää vaihtaa työsylinteri uuteen???
Ollut oikea vikojen ketjureaktio tämä saab taas kerran, saa vaihtaa osaa osan jälkeen. Seuraavaksi varmaan vaihdelaatikko tai jotakin muuta kivaa