Sytkä + kaasari+ korityöt

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

olli siekkinen kirjoitti:Pyöräyttää koneen ekaks ykköselle ja sit laittaa virranjakajan pohjaosan paikoillen siten että pyörijä osoittaa suoraan taaksepäin autoa. kääntää sit jakajaa siten etta se viiva siinä reunassa osuu pyörijänkanssa kohdikkain.
Joo noin se on nyt, eli oli alunperin väärin, ja nyt tuo sytkän säätö osuu oikealle kohdalle, eli ei tarvitse jakajaa kääntää ihan väärinpäin.
Silti yskii ja pärskii.

Jos tuo jakaja olisi 180 astetta pielessä niin silloin ei tuon pitäisi käydä ollenkaan?

Edit: kokeilin vielä toisella uudella jakajan kannella ja pyörijällä, ei vaikutusta. Kait on otettava kaasari uudestaan auki ja tutkittava mitä tuli puhdistettua huonosti tms.
Olisko antaa vinkkejä mikä kaasuttimessa voisi aiheuttaa kyseisenlaisen käyntiongelman?
Ja onko missään ohjeita tuollaisen FoMoCo:n korjaamiseksi, tai jonkinlaista selostusta mikä kanava on mikin jne?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kaasari

Viesti Kirjoittaja mestari »

älä suotta etsi vikaa kaasarista. onko kone ennen käynyt hyvin? tuliko vika yhtaäkkiä.
venakoppa irti ja katso etä yläkuolokohdassa ykkösen venttiileissä on molemmissa välys eli vaihtopiste ja tarkista jakaja mihin asentoon pyöriä näyttää.pitäisi näyttää ykkösen tulpanjohtoon.
sit käännä ennekkomerkki 10 asteeseen ja säädä sytytys valolla siihen jakajaa hieman kääntämällä.jos näyttää että jakajan säätö ei riitä,aloita alusta ja tarkasta jakajan asento.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kaasari

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:älä suotta etsi vikaa kaasarista. onko kone ennen käynyt hyvin? tuliko vika yhtaäkkiä.
venakoppa irti ja katso etä yläkuolokohdassa ykkösen venttiileissä on molemmissa välys eli vaihtopiste ja tarkista jakaja mihin asentoon pyöriä näyttää.pitäisi näyttää ykkösen tulpanjohtoon.
sit käännä ennekkomerkki 10 asteeseen ja säädä sytytys valolla siihen jakajaa hieman kääntämällä.jos näyttää että jakajan säätö ei riitä,aloita alusta ja tarkasta jakajan asento.
En tiedä kuinka tuo on käynyt ennen, oli edellisellä omistajalla leimahtanut motarilla liekkeihin, eli jotain häikkää oli silloinkin.
Kaasari oli aika ranetettu versio eli avattu varmaan toistatuhatta kertaa.

Sytkä on 10 asteessa, ja jakajaa kääntelemällä ei homma ole muuttunut miksikään. Kaikki sytkäosat on uusia.
Purin kaasuttimen toistamiseen, se mikälie venttiili joka on pitkän jousen päässä, oli hapettunut jumiin ja sen kanava oli tukossa samoin kuin se pikkuventtiili joka oli pienellä tapilla kiinni sen pitkän jousen yläosassa.
Mitäs sen 125 suuttimen yläpuolella kuuluisi olla, siellä näkyy vain jokin pyöreäpäinen pronssiosa tms, onko sekin jokin venttiili tms, joka on tartuksissa? Vai olisiko tuo se kuula josta jo aiemmin mainitsit?

Olispa korjauskirja niin näkis kuinka tuo kaaasari oikein toimii, mitä osia tuossa kuuluisi olla ja mikä kanava vaikuttaa mihinkäkin :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Äsh, pitää leikata kaasariin uusi tiiviste ja takoa kansi taas suoraksi.

Niin tietääkös kukaan onko sen pääsuuttimen yläpuolella jotain, siellä näkyy vain sellainen päästään umpinainen messinkiputki, ei kait se ole mikään jumittunut osa vaan lienee yläpäästään kiinnioleva? Ei se ainakaan väkivallallakaan sieltä halunnut tulla ulos joten jääköön sinne ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kaasari

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:älä suotta etsi vikaa kaasarista. onko kone ennen käynyt hyvin? tuliko vika yhtaäkkiä.
venakoppa irti ja katso etä yläkuolokohdassa ykkösen venttiileissä on molemmissa välys eli vaihtopiste ja tarkista jakaja mihin asentoon pyöriä näyttää.pitäisi näyttää ykkösen tulpanjohtoon.
sit käännä ennekkomerkki 10 asteeseen ja säädä sytytys valolla siihen jakajaa hieman kääntämällä.jos näyttää että jakajan säätö ei riitä,aloita alusta ja tarkasta jakajan asento.
No kaasari on nyt puhdistettu toistamiseen ja se jumittunut venttiili irtosi, tosin tällä kerralla lakkasi sitten suihkuttamasta bensaa kiihdytyssuuttimesta (tms) :?

No oireet aivan samanlaiset eli ei käy kuin ryyppy täysillä (tai lähes täysillä). Anteeksi sivistymättömyteni mutta mitäs tekemistä venttiilien mahdollisella kantamisella on tässä hommassa?

Edit: nuo sytkähommat olen tehnyt jo monta kertaa.

Edit2: kolmannen kerran kaasari paloina, olin huolimattomuuttani unohtanut leikata tekemääni tiivisteeseen reiän siihen kiihdytyspumpun kanavan kohtaan :oops:

Taas rassailin kanavia ja kaikki auki, nostin bensanpintaa vielä hieman, eikä vaikutusta.

Siis tuo lähtee käyntiin ainoastaan ryyppy täysin päällä, sitten kärsii avata ihan pikkuisen, jos avaa enemmän niin yskii, sylkee bensaa ulos ja sammuu.
Taas jos ennen käynnistystä painelee pari kertaa kaasua niin hörähtää ilman ryyppyä juuri senverran kuin kiihdytyspumppu sinne lykkää parilla polkaisulla. Eli kait on sitten ruokintaongelma, mutta millainen ja kuinka korjattavissa?

Tuskin käytettynäkään löytyy yhtään tuon kummempaa FoMoCoa, tuo ei ole mitenkään kulunut läpältään tai sen akselilta, kohoa ei ole pahoinpidelty ja nykyään on kanneltaankin suora eikä vuoda.

On se nyt kumma jossei yhtä alkeellista kaasutinta saa kuntoon :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja mestari »

minä ainakin mittaisin puristukset heti sen jälkeen kun olisin säätänyt venttiilit. eihän vain imu kanna että lyö tulta sen takia. käytä näihin asioihin mieluumimin aikasi älä kaasarin rassaukseen.
klubilla myytävänä sellaista sinistä vihkoa jossa tarpeelisia kuvia.
niin ja se messinkitappi ja kuula on kiihdytin kalvolta tulevassa porauksessa ylöspäin ja siitä liittyy kanteen kiihdytinsuuttimeen. se messinkitappi näkyy kun otat kannen irki.kuula alapuolella(ainakin pitäisi olla)
pääsuuttimen reiässä ei muuta raportoitavaa.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Oisko saattanu käydä glassinen moka tossa sytynlaitossa että olet laittanut sen nelospytyn mukaan etkä ukkösen. Sillon aineski lyö tulta kaasarista ja paukkuu putkessa, mutta ei kyllä käy pitempään käynnissä.

Tarkista vielä venttiilin välykset ennen muita kokeiluita. Voihan se olla jos se moottori on ottanut siinä palossa hieman damakee ja jumittanut tai polttanut jonkun venttiilin.
Jos se lyö tulta kaasarista niin ei oo kaasarissa aineskaa vika, vaan muualla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

olli siekkinen kirjoitti:Oisko saattanu käydä glassinen moka tossa sytynlaitossa että olet laittanut sen nelospytyn mukaan etkä ukkösen. Sillon aineski lyö tulta kaasarista ja paukkuu putkessa, mutta ei kyllä käy pitempään käynnissä.

Tarkista vielä venttiilin välykset ennen muita kokeiluita. Voihan se olla jos se moottori on ottanut siinä palossa hieman damakee ja jumittanut tai polttanut jonkun venttiilin.
Jos se lyö tulta kaasarista niin ei oo kaasarissa aineskaa vika, vaan muualla.
Kyllä on ykkösen mukaan sytkä, nelosen mukaan ei lähtenyt edes käyntiin vaan paukkui ja löi kunnolla liekkiä ;)

Ei tuo niin paljoa ole lämmennyt että olisi venttiileitä poltellut, pitääpä silti tarkistaa välykset.
Kun tuo seisoo tunnin-pari nin sitten hörähtää käymään noin 10s ajan tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä joten edelleen epäilys kohdistuu tuon FoMoCon suuntaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Kannattais tarkistaa Bensapumppu. Jos suodatin punpun ja kaasarin välissä niin näkee tuleeko etes tarpeeksi ainetta kaasarilleasti tai täyttyykö suodatin. Myös kakki liitokset kannaattaa tarkistaa. Ja jos todella vanhaa Bensaa tankissa niin ei välttämättä pala olleskaa ja jos ei sudatinta niin suutin het tukossa.
Lyöt käyntiin ja heität korkillisen kaasariin bensaa aika kun meinaa sammua,siitähän sitä näkee saako se ainetta vai ei.

Ois mukava tietää mikä sitä vaivaa 8O .
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Ei tuo niin paljoa ole lämmennyt että olisi venttiileitä poltellut, pitääpä silti tarkistaa välykset.
Kun tuo seisoo tunnin-pari nin sitten hörähtää käymään noin 10s ajan tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä joten edelleen epäilys kohdistuu tuon FoMoCon suuntaan.[/quote]


Ettei sais ilmaa imusarjan ja kansien välistä? Oisko lämmenny niin paljon että imusarja ropellilla tai tiiviste menny?

-73 kuuppa hukkas tyhjäkäynnin ja syynä oli imusarjan vuoto.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mutta

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös se tehnyt sitä tulta kasariin jo edellisellä omistajalla siellä motarilla?
eli jätä kaasari bensapumppu kokeilut vielä rauhaan ja etene perusasiat kuntoon,eli puristusmittaus ensin.sit vena säätö tai päinvastoin.
voisi perstuntumalla sanoa että sieltä löytyy jotakin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: mutta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:eikös se tehnyt sitä tulta kasariin jo edellisellä omistajalla siellä motarilla?
eli jätä kaasari bensapumppu kokeilut vielä rauhaan ja etene perusasiat kuntoon,eli puristusmittaus ensin.sit vena säätö tai päinvastoin.
voisi perstuntumalla sanoa että sieltä löytyy jotakin.
Näin siinä oli käynyt, lisäksi kaasuttimessa oli sellaista hapettumakökköä joka puolella, eli oli saattanut tuo kaasutin olla putsaamatta kun oli otettu ajoon.
Oli kaiketi kärähtänyt viime toukokuussa joten en usko että vielä siinä ajassa olisi päässyt noin hapettumaan.

Jos vaikka huomenissa kokeilisin katsoa noita venanvälyksiä, paljonkos noiden välyksien kuuluu olla ja mitataanko kylmänä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no

Viesti Kirjoittaja mestari »

enste tdc kohdalleen ja kopat irki sit riippuen onko 4 ja 1 pytyissa venat vaihtopisteessä niin säädät seurv: jos vaihtaa 1 pytyssä eli välykset kummassakin imu ja pako, niin säädä 1,2 ,4, 6 sit pyöräytä kierros konetta ja säädät 3, 5,7,8 imut .030-35 ja pakot .040.
sit muista mitata puristuspaineet.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: no

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

mestari kirjoitti:... imut .030-35 ja pakot .040.
Mikäs tässä on mittayksikkö?
96 V4 -75
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: no

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mestari kirjoitti:enste tdc kohdalleen ja kopat irki sit riippuen onko 4 ja 1 pytyissa venat vaihtopisteessä niin säädät seurv: jos vaihtaa 1 pytyssä eli välykset kummassakin imu ja pako, niin säädä 1,2 ,4, 6 sit pyöräytä kierros konetta ja säädät 3, 5,7,8 imut .030-35 ja pakot .040.
sit muista mitata puristuspaineet.
Minä kiitän! :) Puristuspainemittari löytyy, puristuksilla ei kait ole muuta väliä kunhan ovat suunnilleen samansorttiset joka sylinterissä?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Tammi 13, 2006 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin