Sytkä + kaasari+ korityöt

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: no

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Jukka T kirjoitti:
mestari kirjoitti:... imut .030-35 ja pakot .040.
Mikäs tässä on mittayksikkö?
Lienee tullut pilkkuvirhe mestarille, arvothan ovat: Imu 0,35mm Pako 0,40mm.

Ohjeet ko. operaatioon löytyy myös JTM motorsportin sivuilta ( http://kotisivu.mtv3.fi/saabistinet/jtm/ ) kohdasta V4 moottori-> imukansi -> venttiilien säätö, sekä tietenkin bibliasta.

suora linkki: http://kotisivu.mtv3.fi/saabistinet/jtm ... _saato.htm
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

näin pääsi käymään

Viesti Kirjoittaja mestari »

huomasin itsekin että pilkkuvirhe tuli. tarkoitin tietty rakotulkkia. kerro sit minkälaisia puristustuloksia sait. jos on oikein alhainen niin pane tippakannulla jölyä pyttyyn ja mittaa uudestaan jos arvot ei nouse niin venttiili vika tod näk.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No joo, puristusmittauksen tulokset:
1: 12.6bar
2: 12.4bar
3: 12.8bar
4: 12.7bar

Ja näköjään kg/cm3 -asteikolla nuo arvot menisivät jotain pari kymmenystä vähemmän.

Eli ei liene syytä napata venakoppia uudestaan auki, venttiilit ei ropise ja kone käy tosi nätisti, eivätkä venat voine kantaa.

Eikös nuo arvot ole lähellä uuden koneen vastaavia (tai ainakin tosi hyvät vanhalle kajakille), noin pienet heitot eivät kyllä meinaa mitään, ex-95:sesta mittasin 10v sitten koneesta parista sylinteristä jotain 7 ja 8 bar, ja parissa muussa taisi olla luokkaa 9, ja kone toimi ihan ok.
Eli myyjän puheet tuon koneremontista eivät olleet palturia, oli kuulemma samalla vaihdettu alumiiniset rattaat jakopäähän jne.

Eli allekirjoittaneelle saisi tarjota pikaisesti huippukuntoista FoMoCoa, näköjään en saa tuota pelaamaan kunnolla, kone käy ja toimii ihan ok ryyppy päällä, ilmavuotoja ei ole ja kaasutin on puhdistettu niin hyvin kuin olen osannut, bensanpinta kohdallaan jne.

Toki neuvoja/vinkkejä otetaan suurella kiitollisuudella vastaan ;)

edit: mikäs olikaan imukannen kiristysjärjestys ja momentti? En kyllä jaksa uskoa että sieltä imisi ilmaa koska liemet eivät ole sekaisin eikä vuoda nestettä tai öljyä välistä.
Täytynee tilata se sininen biblia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niinpä

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli niinkuin tulta lyö muka vieläkin? kyllähän kaasari voidaan kaupata ei siin mitn. eri asia tuleeko sillä kondikseen.
puristukset kyllä ok,vaikkakin karstaa hieman.
itsellä oli aikoinaan 14 kiloa joka pytys ja kilisti vedättäessä ikävästi. autolla oli silloin ajettu 41tkm.
onko sen edellisen kaverin koneremontista kuinka kauan ja pelasko se vehe sillä ennen motari paloa normaalisti?
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Voisko olla että, jos kerran alumiiniset jakopäänrattaat laitetu niin ennakko menisi sen takia sekaisin. Senhän näkee sit kun kokeilee enteks toisella kaasarilla lyökö vielä tulta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kävin kokeilemassa, ryyppy päällä lähti heti käyntiin ja nosti tyhjäkäynnin aika ylös, kaasua painettaessa (ryyppy 2/3 kiinni), tyhjäkäyntiä ei tuntunut käyvän alle about 2500rpm.
Ryyppyä vähentäen kone "moomotti", sitten aivasteli sylkien bensaa perään, ja noin joka kolmannella kerralla iski liekkiä kaasarin päällä, auton sai juri ja juuri pidetyä käynnissä ryyppy 1/3 kiinni kaasua pumppaamalla, silloin yski juuri noin.

Koneremontin ajankohdasta tai muustakaan en tiedä, kaveri jolta ostin auton, ei tiennyt siitä mitään, oli vain säilyttänyt pihassaan puoli vuotta, puhuin edellisen omistajan kanssa hänen kännykällään enkä tullut kysyneeksi numeroa :oops:

Mielestäni tuo vaikuttaa bensansaantiongelmalta, tosin tuota flunssaa en ymmärrä, enkä siutä miksi tuon pitää leikkiä lohikäärmettä :D

Mikähän hittolainen tuota oikein vaivaa, ei mulla ole ikinä ollut veenelkuissa moisia ongelmia :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Taas kun seisoi hetken paikallaan niin hörähti käymään 3 sekunnin ajaksi ilman ryyppyä eli jotain olen mokannut tuon kaasarin kasaamisessa, eli se ei saa käydessä lientä kuin kiihdytyspumpun kautta ja pääsuuttimesta tosi heikosti, vinkkejä? :D

edit: kokeilin elämäni ensimmäistä kertaa myllytystä, ja jopas rupesi kuupan katto kiiltämään :) Siis tarkoitus olis myllyttää tuo siihen ikkunalinjan kohtaan asti ettei värierio olisi niin räikeä siinä vaiheessa kun maalaan tuon (ja sitten ennen maalusta poistan kaikki aineet liuottimella etteivät kesi maalin alta).
Kertokaas oi te suuret tietäjät millä "laikoilla" tuo kannattaisi tehdä, 19e nopeussäädettävän rälläkän mukana tuli yksi sellainen kangaspussukka joka ei kestänyt kuin vajaa 10min käyttöä, repesi reunastaan ja lensi pois. Siltikin tuon kankaan kiillotusjälki oli erinomainen, ja aineena käytin Fareclán jotan ainetta, taisi olla G5. Siis ruuvasin tuo0hon kiinni sellaisen tarrapintaisen laikan, ja sen päälle vetäisin tuon kangaspussin, eikös niitä ole olemassa myöskin sellaisi atarrakiinnitteisiä "sieniä" joilla voisi myllyttää?
Huomasin myös että vesi on erittäin oleellinen osa myllytystä, muuten aine palaa maalipintaan ja kankaaseen.

vetelin myös raspi-roopella ruosteita pois pelleistä, ei tuo pahalta vaikuttaisi, tosin vasen takaloksu menee kyllä vaihtoon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kirjoitellaan nyt tämän topicin alle, vaikka aloitinkin omansa tuon komuutin maaluksesta..
Eli laajenihan tuo projekti väkisinkin, illalla nappasin siitä irti toisenkin takaloksun koska tulihan siihen pari reikää ruosteita hioessa.
Lisäksi takaiskarit on mallia pellehermanni, eli taitavat olla etuiskarit joihin on hitsattu kiinni pultit kiiinnityskorvan yläpäähän 8O
Laitan kuvan noista viritelmistä kunhan saan purettua kuvat kamerasta.
Minkälainen osa kuuluisi olla vasten takajousien yläpäätä, omassani on jokin ruostunut syteemi jossa on kumia vähän jäljellä alaosassa? Saakos noita enää uusina mistään?
Yllättävän kovakorinen tuo on, hakkasin sitä eilen oikein antaumuksella enkä saanut aikaiseksi kuin pari pientä reikää, oikealle taakse jarruputken kiinnityskohtaan ja vasemmalle siiihen tankin alareunan alapuoliseen peltiin. Tuossa oli näköjään lokarit edessä ja takana, kaiketi sitten auttoivat vähän.
Pohjasta en löytänyt reikiä, ja pohja on muutenkin ihmeen hyvä, helmakoteloiden (tms) alasaumatkaan eivät ole turvonneet.
Tosin harmillisesti autoa on näköjään öljytty joka kesä eli massan päältä löytyy sellainen 0.5cm:n hiekka/öljykerros joka on niin kuiva että haluaa tipahtaa itsestään irti.
Mutta sangen lupaava yksilö, tähän asti en ole löytänyt mitään fataalia vikaa.

Edit: raspi-roope on aivan lyömätön noissa ruosteenpoistohommissa, vinyylilaikalla ei saanut aikaan juuri mitään ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

pitäsköhän setän lähtee

Viesti Kirjoittaja mestari »

tarkastamaan tämä asia. kyllä itse hakisin sytytys osioista vikaa. eihän sieltä kaasarista tulta tule ellei sytytys ole oikeen aikasellaan.
onko auto missäpäin?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ng900aero kirjoitti:...Minkälainen osa kuuluisi olla vasten takajousien yläpäätä, omassani on jokin ruostunut syteemi jossa on kumia vähän jäljellä alaosassa? Saakos noita enää uusina mistään?

Tässä kuva omasta projektistani, tämän näköistä siellä jouseen tienoilla pitäisi olla:

Kuva

Laitan paremman kuvan, jahka ehdin.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Isolohko kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:...Minkälainen osa kuuluisi olla vasten takajousien yläpäätä, omassani on jokin ruostunut syteemi jossa on kumia vähän jäljellä alaosassa? Saakos noita enää uusina mistään?

Tässä kuva omasta projektistani, tämän näköistä siellä jouseen tienoilla pitäisi olla:

Kuva

Laitan paremman kuvan, jahka ehdin.
Jumankeuta! Näyttääpi aika hyvältä! Mitenkäs nuo massa ym. saa noin hyvin pois?
VW transporter 2.5tdi vm.99
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Viipassa oli originaali(?) massa, jonka poistossa tehokkain parivaljakko oli taltta ja tehokas, mutta kevyt työvalo. Lämmiteltiin lampulla ja sitten, kun alkoi taltalla irtoamaan, niin varovasti laidasta vetämällä ja lamppua viekkaasti irroituskohdassa viemällä massasta irtosi todella isoja repaleita.

Lamppu vei kuumailmapuhallinta ja hiustenkuivaajaa tässä hommassa 6-0.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jahhaa täytyypi joskus testailla kun aikaa löytyy. Ärsyttäviä nuo kuupan nurkat jotka kerää paljon möhnää ajan myötä jos ei hoideta ja sitten ruostuupi. Varsinki tuo jarruputken nurkkaus ja ympärystä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Noissa kuvissa ei näy sitä kumi/pelti yläpäänkiinnitintä laisinkaan jota kyselit. Sellanen kartio sen ollapitäisi jos niistä yleensä mitään on jäljellä. Tuskin uusia saa.. vanhoja voi jollain olla.
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Saako tuon jousen yläpään kiinnikkeet/istukan jotenki irti?Mulla on kans just sanomista siinä levyssä sekä tuon istukan ympärillä pellissä. Olis helpompi hitsata ku sais tuon pois edestä.
Ja parhaat omat kokemukset massa poistosta ovat kyllä juuri kuumailmapuhaltimesta. Sillä lähtee ku pikkuhilkaa lämmittelee. Etulokareista lämmitin myös pellin toiselta puolen jollonka lähti kyllä oikein nasevasti..
Oli siinä mulla kyllä vajaan metrin päässä itseäni lämmittämässä kaks 500w halogeenia, mutta tokkopa niillä oli osaa eikä arpaa tuosa massa irrotuksesa. Noh ite ainaki tarkeni hyvin :oops:
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Vastaa Viestiin