Tahtarin syylärin korkki

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Tahtarin syylärin korkki

Viesti Kirjoittaja tommij »

Iskä tuossa pesi, putsasi, tinasi ja maalasi kuupan syylärin, ja komeehan siitä tuli : :D
Kuva

Ainut pikkujuttu mitä tuossa mietittiin, on että miten noita korkin tiivisteitä on ihmiset mahdollisesti korjanneet:
Kuva

Meinasin vain, että onko väliä jos sinne korkin alle vain tipauttaa sopivankokoisen irtonaisen kumitiivisteen, vai pitäisikö se saada pysymään kiinni tuossa korkissa?

Tässähän kun on tuo yhdysrakenteinen ylipaineventtiili siis? Onko sen toiminnan kannalta mitään väliä?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mahtaiskohan siihen käydä ihan tarvikekorkki? Ei se ainakaan kauhean erikoisen malliselta vaikuta.
Onhan sen toiminnalla sen verran väliä, että osaa pitää oikean ylipaineen järjestelmässä.
Suosittelen jonkinlaista paisuntasäiliötä. Ei sillä että tuo liikaa nestettä hukkaisi, vaan että pysyy konehuone siistimpänä. Säiliö ei saa olla paineessa ja kun vie letkun syylärin korkin alta säiliön pohjalle, niin jäähtyessään syyläri imee säiliöön kertyneen veden takaisin. Museorekisteriin tuo ei ehkä kelpaa, ainakaan jos käyttää jotain Lasolipulloa :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tahtarin syylärin korkki

Viesti Kirjoittaja jus »

tommij kirjoitti:Tässähän kun on tuo yhdysrakenteinen ylipaineventtiili siis? Onko sen toiminnan kannalta mitään väliä?
Ylipaineventtiilihän on tuossa korkin lautasen keskellä ja sillä on oma tiivisteensä. Ei sen venttiilin kannalta ole mitään väliä millä tiivistät tuon ison tiivisten kohdan. Eikös siihen saisi leikattua sopivanpaksuisesta kumilevystä rinkulan, joka on keskireiältään hiukan ahtaampi kuin tuon pokkauksen, jonka alla alkuperäinen tiiviste on? Rinkulan saa sitten laitettua venyttämällä paikalleen.

Ehkä joutuu tekemään hiukan alkuperäistä ohuemmasta levystä tai jättämään keskireiän hiukan alkuperäistä suuremmaksi. Käytön kannalta lienee kuitenkin kätevintä, että tiiviste nousee korkin mukana. Jos ei muuten ala pysyä, niin voisihan sitä yrittää liimata jollakin sopivalla?

Ylipaineventtiilin tiivisteen elvyttäminen onkin paljon haastavampi tehtävä :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Jees, jotain tämän kaltaista ajattelinkin. Kyllä tuo venttiili itsessään elää hyvin, se onkin sitten eri asia, että pitääkö se niin kuin olisi tarkoitus.

Tuon rikkinäisen tiivisteen vaihto sinällään ei varmaan mikään erityisen hankala homma ole, noinkohan sen voisi liimata paikalleen ihan kontaktiliimalla, kestääkö se kuumaa? Vai ehkä tiivisteliimalla?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Wanhaan renaultiini tein vastaavaan kohtaan tiivisteen sellaisesta tekstiilillä vahvistetusta valkoisesta kumista saksilla leikkaamalla. rinkulan tiputin sinne syylärin syvennykseen ja hyvin pysyi ihan ilman liimoja. Jousihan sen puristaa ja tiivistää paikoilleen. Ne vanhan tiivisteen jämät voi sitten poistaa...
Mauno
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Ei niin montaa vuotta sitten, kun tuollaisia reiällisiä kumiläpysköitä sai kaupasta valita sopivan kokoisena. Löytyneekö enää sopivaa kaupaa...
96 V4 -75
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Mauno kirjoitti:Wanhaan renaultiini tein vastaavaan kohtaan tiivisteen sellaisesta tekstiilillä vahvistetusta valkoisesta kumista saksilla leikkaamalla. rinkulan tiputin sinne syylärin syvennykseen ja hyvin pysyi ihan ilman liimoja. Jousihan sen puristaa ja tiivistää paikoilleen. Ne vanhan tiivisteen jämät voi sitten poistaa...
No juu, ajattelin vissiin vähän väärin tuon ylipaineventtiilin toiminnan, eli kuvittelin että se koko reunus nousee - mutta jos se kerran nousee vaan keskeltä, niin eipä sillä sitten väliä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Ulppi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:21
Paikkakunta: Turku

Kumitiivisteet

Viesti Kirjoittaja Ulppi »

Jukka T kirjoitti:Ei niin montaa vuotta sitten, kun tuollaisia reiällisiä kumiläpysköitä sai kaupasta valita sopivan kokoisena. Löytyneekö enää sopivaa kaupaa...
Yhtä syylärin korkkia varten tuskin tulee mittatilattua, mutta jos tulee tarve muille tiivisteille, niin Turusta löytyy ainakin sellainen pikkukauppa kuin Kumipaja Oy (02-237 4600). Leikkaavat mallista tai mitoista melkein mitä vain. Viimeksi ostin öljynkestävästä kumista (paksuus 1 mm) septitankin huoltoluukkuun tiivisteen. n. A5 kokoinen ja paljon pultin reikiä. Hinta oli muistaakseni 6 e ja samaan hintaan sai varatiivisteen. Reunat olivat siistejä, stanssivalikoimaa löytyy.
K. Airola
#2215
Vastaa Viestiin