V4 piristämisvinkkejä
V4 piristämisvinkkejä
Jep. Eli hieman himottaisi tässä kevään mittaan rakennella tulevaan käyttöautoon hieman vakiokonetta pirteämpi voimanlähde. Olen suunnitellut tilavuutta ainakin suurentaa, kuitenkin maksimissaan sinne 1815cc.
Olisiko ehdotuksia kaasariksi? Ei saisi olla älyttömän viriviri siinä mielessä kun ihan normiajoon tulossa se kone ja bensanhinta kun on mitä on...
Kannattaako nenä vaihtaa? Kuinka paljon häviää alavääntö jos laittaa 7.2 tai 7.6 nenun? Kuinkas muuten jakopään rattaat. Missä vaiheessa ne kannattaa vaihtaa? Voisi olla kivaa se mainostettu "päitä kääntävä" ujellus
Voiko kannet tekaista itse kun ei kuitenkaan mitän huipputehoja olla irti ottamassa? Miten venttiilien suurentaminen, kuinka paljon hyötyä/haittoja, onko hankala homma tehdä?
Pakoputkisto tehtäneen uusiksi. Minkäkokoista rööriä on fiksua käyttää? Vaimentajaksi tulisi yksi iso kammiovaimentaja, matalat äänet sillä luultavasti saisi (olisi hakusessa...)
Uskaltaako ex-jokkiskoneesta ruveta rakentamaan? Tallissa olisi yksi pyörivä kampe, ei ole koekäynnistetty kylläkään kun auto meni palasiksi käytännössä heti kun sen käsiin sai... Pitäisi käyttää kannet pois ja mitata isku ja sylinterinhalkaisija, tsekata kannet jne. Ko. koneessa taitaa olla vielä tasapainoakselikin paikallaan. Jos se nyt olisi kooltaan odotetunlainen (väh. 1.7) niin voisi siitä alkaa työstämään..
EDIT: Niin juu, kaksiporttikannetkin olisi periaatteessa tiedossa, vieläpä sopuhintaan. Kannattaisiko ostaa poies konetta koristamaan(olisko niistä jopa hyötyä?)?
Olisiko ehdotuksia kaasariksi? Ei saisi olla älyttömän viriviri siinä mielessä kun ihan normiajoon tulossa se kone ja bensanhinta kun on mitä on...
Kannattaako nenä vaihtaa? Kuinka paljon häviää alavääntö jos laittaa 7.2 tai 7.6 nenun? Kuinkas muuten jakopään rattaat. Missä vaiheessa ne kannattaa vaihtaa? Voisi olla kivaa se mainostettu "päitä kääntävä" ujellus
Voiko kannet tekaista itse kun ei kuitenkaan mitän huipputehoja olla irti ottamassa? Miten venttiilien suurentaminen, kuinka paljon hyötyä/haittoja, onko hankala homma tehdä?
Pakoputkisto tehtäneen uusiksi. Minkäkokoista rööriä on fiksua käyttää? Vaimentajaksi tulisi yksi iso kammiovaimentaja, matalat äänet sillä luultavasti saisi (olisi hakusessa...)
Uskaltaako ex-jokkiskoneesta ruveta rakentamaan? Tallissa olisi yksi pyörivä kampe, ei ole koekäynnistetty kylläkään kun auto meni palasiksi käytännössä heti kun sen käsiin sai... Pitäisi käyttää kannet pois ja mitata isku ja sylinterinhalkaisija, tsekata kannet jne. Ko. koneessa taitaa olla vielä tasapainoakselikin paikallaan. Jos se nyt olisi kooltaan odotetunlainen (väh. 1.7) niin voisi siitä alkaa työstämään..
EDIT: Niin juu, kaksiporttikannetkin olisi periaatteessa tiedossa, vieläpä sopuhintaan. Kannattaisiko ostaa poies konetta koristamaan(olisko niistä jopa hyötyä?)?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vaihettain aukeava weberi varmaan aika hyvä ratkasu kaasariks..
Nokkaa oman mielen mukaan. Itellä on ripauksen alle tuon 7.2 nokka ja kun ajotukset saatiin kohdalle tuli siitä odotettu potku.
Ite laittaisin vaikka vakiokoneeseenki nuo metalliset rattaat.
Venttiileihin tuskin tarpee koskea, jos ollaan vain lievää viriä tekemässä.
Pakoaukot on hyvä aukasta.
Pukipatken tekisin alusta loppuun kahdella putkella ja vaimentimia mielen mukaan.
Nokkaa oman mielen mukaan. Itellä on ripauksen alle tuon 7.2 nokka ja kun ajotukset saatiin kohdalle tuli siitä odotettu potku.
Ite laittaisin vaikka vakiokoneeseenki nuo metalliset rattaat.
Venttiileihin tuskin tarpee koskea, jos ollaan vain lievää viriä tekemässä.
Pakoaukot on hyvä aukasta.
Pukipatken tekisin alusta loppuun kahdella putkella ja vaimentimia mielen mukaan.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Paljonkohan noilla kamppeilla tulis suurinpiirtein potkua? Jakopäänrattaat ovatkin olleet mielessä, pitäisi vaan saada aikaiseksi se tilaus...himmee kirjoitti:Vaihettain aukeava weberi varmaan aika hyvä ratkasu kaasariks..
Nokkaa oman mielen mukaan. Itellä on ripauksen alle tuon 7.2 nokka ja kun ajotukset saatiin kohdalle tuli siitä odotettu potku.
Ite laittaisin vaikka vakiokoneeseenki nuo metalliset rattaat.
Venttiileihin tuskin tarpee koskea, jos ollaan vain lievää viriä tekemässä.
Pakoaukot on hyvä aukasta.
Pukipatken tekisin alusta loppuun kahdella putkella ja vaimentimia mielen mukaan.
Kannet siis käsittelen luultavasti itse. Pakoputkea olenkin suunnitellut tuplaputkeksi, vaimentimiksi tulisi ne kammiopöntöt sinne putkiston loppupäähän...
Tekeekö Weberin mekaanisesti rattailla aukeavalla kaasarilla mitään? Se on jonkun voortin vakiokaasari vissiinki. On paikallaan siinä jokkiskoneessa. Mallin voisin tarkistaa tämänpäivän aikana.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
Metalliset jakopään rattaat makso muistaakseni ~230€ kotiin tuotuna ruottin klubilta tilattuna.
Kaksporttikansia jos saa jostain niin kannattaa ilman muuta ostaa. Parantaa virtauksia pakopuolella huomattavasti kun on kaks lähtöä sarjoilta / puoli.
Itselläni on kanssa kesällä vähän viri-viriä tulossa. Tällä hetkellä vakiosta poikkeavaa on kevennetty vauhtipyörä, simonsin putki joka on "modattu" eli sisukset revitty helvettiin ja kuristuspala loppuputken ja pöntön välistä poistettu. Löytyy myös Taunuksen iso syyläri -> pysyy lämmöt kurissa. Keväällä olis tarkoitus asentaa kaverilta halvalla ostettu Weber 32/36 DGV A, krominen putsari, käyttää nokka hiottavana ja kannet avarrutuksessa. Alakerta saa mun puolesta olla. Kyllä pitäis noilla jo sysätä jonku verran.
Kaksporttikansia jos saa jostain niin kannattaa ilman muuta ostaa. Parantaa virtauksia pakopuolella huomattavasti kun on kaks lähtöä sarjoilta / puoli.
Itselläni on kanssa kesällä vähän viri-viriä tulossa. Tällä hetkellä vakiosta poikkeavaa on kevennetty vauhtipyörä, simonsin putki joka on "modattu" eli sisukset revitty helvettiin ja kuristuspala loppuputken ja pöntön välistä poistettu. Löytyy myös Taunuksen iso syyläri -> pysyy lämmöt kurissa. Keväällä olis tarkoitus asentaa kaverilta halvalla ostettu Weber 32/36 DGV A, krominen putsari, käyttää nokka hiottavana ja kannet avarrutuksessa. Alakerta saa mun puolesta olla. Kyllä pitäis noilla jo sysätä jonku verran.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Se tanarin 2.0l kaasari jossa yhtaikaa aukeevat läpät antaa mukavasti potkua alempaa mutta pitkän miinuksen antaa bensan suuri kulutus.
Oma tupla solex 7.2 nokalle olevilla suuttimilla tai weber DGV ovat varmoja valintoja. Kaikki hilppeet mitä halvalla saa kannattaa ostaa kuleksimasta varsinkin jos käyttöön menossa.
Oma tupla solex 7.2 nokalle olevilla suuttimilla tai weber DGV ovat varmoja valintoja. Kaikki hilppeet mitä halvalla saa kannattaa ostaa kuleksimasta varsinkin jos käyttöön menossa.
Kajakin viritys on meikäläiselle tuntematon asia, eli kuinka se imukansihomma oikein menee, onko olemassa tehdasvalmisteisia imukansia jotka on tarkoitettu vakaimuille, vai kuinka ne on kötystetty kajakkiin kiinni?
Vai onko tehty ensin jonkimmoiset laipat kansien imukanavia vasten ja sitten rakennettu jonkimmoinen kansi noiden öljy- ja vesikanavien päälle?
Sori mutta pitää kysellä tyhmiä kun ei tunne asiaa
Jonkinasteinen kevyt viritys kiinnostaisi, edes luokkaa +20hv, eli kansien kanavien avartaminen, kireämpi nokka (sekä venttiilien jouset), Simonsin putkisto ja jotkin vaakaimut, vai saisiko esim. superin imukantta modifioitua sellaiseksi että siihen sopisi jokin isompi tuplakaasutin, siis pystyimu?
Vai onko tehty ensin jonkimmoiset laipat kansien imukanavia vasten ja sitten rakennettu jonkimmoinen kansi noiden öljy- ja vesikanavien päälle?
Sori mutta pitää kysellä tyhmiä kun ei tunne asiaa
Jonkinasteinen kevyt viritys kiinnostaisi, edes luokkaa +20hv, eli kansien kanavien avartaminen, kireämpi nokka (sekä venttiilien jouset), Simonsin putkisto ja jotkin vaakaimut, vai saisiko esim. superin imukantta modifioitua sellaiseksi että siihen sopisi jokin isompi tuplakaasutin, siis pystyimu?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Solexin kanssa tullut välillä ongelmia. Lienen sitte hieman kädetön tapaus... Se on vissiinkin juuri tuommoinen mikä on esim. Taunuksessa ollut. Millaisia kulutulukemia mahdollisesti olisi odotettavissa, vai jääkö tuo kokeilun varaan?olli siekkinen kirjoitti:Se tanarin 2.0l kaasari jossa yhtaikaa aukeevat läpät antaa mukavasti potkua alempaa mutta pitkän miinuksen antaa bensan suuri kulutus.
Oma tupla solex 7.2 nokalle olevilla suuttimilla tai weber DGV ovat varmoja valintoja. Kaikki hilppeet mitä halvalla saa kannattaa ostaa kuleksimasta varsinkin jos käyttöön menossa.
Muistin tuossa että aika radikaalisti kevennetty vauhtiskin löytyy varastosta. Senkinhän voisi siinä samalla näppärästi nakata paikoilleen.
Pitääpä vissiinkin hakea ne kannet talteen tässä ehtiessä. Jospa niistä olisi jotain iloa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Juu kolmea erilaista tehdastekoista imusarjaa olen nähnyt tuplille.ng900aero kirjoitti:Kajakin viritys on meikäläiselle tuntematon asia, eli kuinka se imukansihomma oikein menee, onko olemassa tehdasvalmisteisia imukansia jotka on tarkoitettu vakaimuille, vai kuinka ne on kötystetty kajakkiin kiinni?
Onnea vaan metsästykselle, juuri myin omani pois ja ostajia olisi kyllä riittänyt...
Mainitsemallasi setillä se 20hv voi olla ihan alueella.
Mun sivuillahan on juttua ja vähän kuvia kajakin pienestä virittelystä.
PS: Kai olet(te) lukenut:
http://www.vsaab.com/SportRally/TOC.htm
ja
http://www.geocities.com/saabturbo2000/ ... atalog.htm
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Tattis, en ollut lukenut noita juttuja, aina oppii uutta. Eli imusarjasta saa maksaa itsensä kipeäksi jos sellaista ylipäätään löytää? Entäs se superin imusarja, saisiko sitä modifioitua yhtään minkäänlaiseksi?kallejh kirjoitti:Juu kolmea erilaista tehdastekoista imusarjaa olen nähnyt tuplille.ng900aero kirjoitti:Kajakin viritys on meikäläiselle tuntematon asia, eli kuinka se imukansihomma oikein menee, onko olemassa tehdasvalmisteisia imukansia jotka on tarkoitettu vakaimuille, vai kuinka ne on kötystetty kajakkiin kiinni?
Onnea vaan metsästykselle, juuri myin omani pois ja ostajia olisi kyllä riittänyt...
Mainitsemallasi setillä se 20hv voi olla ihan alueella.
Mun sivuillahan on juttua ja vähän kuvia kajakin pienestä virittelystä.
PS: Kai olet(te) lukenut:
http://www.vsaab.com/SportRally/TOC.htm
ja
http://www.geocities.com/saabturbo2000/ ... atalog.htm
Periaatteessa kiinnostaisi asentaa jokin yksinkertainen yksipisteruisku tuohon niin pääsisi kaasareiden ja ryypyn kanssa vekslaamisesta, eikös niitäkin ole kajakkeihin asennettu?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tottakai siihen saa tehtyä mitä vaan. Esim joissain jokkisvehkeissä on tehty putket sivuille jonka päässä kaksikurkkuinen tupla, tai on niitä tehty kaksikurkkuisia pystykaasareitakin siihen suoraan:
http://www.vintagesaab.com/sonett/yt/ytengine2.htm
Jos on kyse pikkuvirityksestä, niin ei välttämättä risti-imuja tarvitse.
http://www.vintagesaab.com/sonett/yt/ytengine2.htm
Jos on kyse pikkuvirityksestä, niin ei välttämättä risti-imuja tarvitse.
Viimeksi muokannut kallejh, Ma Tammi 30, 2006 15:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Ruisku on tosiaan aina yksivaihtoehto. Mutta melkeinpä hitsauttaisin alkuperäiseen imusarjaan laipan ja tekisin imusarjan tuplakaasarille. Dellorto on hyvä valinta. Tämä siksi että siihen saa hyvin suuttimia ja oikeilla säädöillä koneesta irtoaa tehoa mutta kulutus pysyy järkevänä.
Virinokka tietenkin. Koska sulla koneen koko kasvaa (1.7 kampi), niin en olisi ollenkaan huolissaan alaväännöstä. Varsinkin kun tietää kuinka lyhyet välitykset kajakissa on.
Pakoaukon ainakin kannattaa avartaa ja tehdä muutenkin väljä putkisto. Joku ehdotteli alusta loppuun tuplaputkea, mutta mielestäni putket yhdistämällä saa toimivamman ratkaisun. Simonsin setistä mallia.
t. Mika
Virinokka tietenkin. Koska sulla koneen koko kasvaa (1.7 kampi), niin en olisi ollenkaan huolissaan alaväännöstä. Varsinkin kun tietää kuinka lyhyet välitykset kajakissa on.
Pakoaukon ainakin kannattaa avartaa ja tehdä muutenkin väljä putkisto. Joku ehdotteli alusta loppuun tuplaputkea, mutta mielestäni putket yhdistämällä saa toimivamman ratkaisun. Simonsin setistä mallia.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Eikös se "tehdas viritys sarja 1.7l n.90hp" ollut siten että kampura,7.2 nokka,simons putki ja solexiin isommat suttimet. "stage 1". En tiedä onko avarrettu mitään kanavia silloin tai höylätty kansia.
Mututuntumalla toi tanarin solexi vei reilut 10l lähes normaaliajossa ja tolla omalla vähän vähempi ja weberillä vielä vähempi (7-8l/100km).
Koitettu koneessa jossa just 1750cm3, 7.2 nokka, oma 2" putki, avarretut pakoaukot, kevennetty vauhtipyörä eli "stage 1". Vakioon kyllä eron huomaa.
Mututuntumalla toi tanarin solexi vei reilut 10l lähes normaaliajossa ja tolla omalla vähän vähempi ja weberillä vielä vähempi (7-8l/100km).
Koitettu koneessa jossa just 1750cm3, 7.2 nokka, oma 2" putki, avarretut pakoaukot, kevennetty vauhtipyörä eli "stage 1". Vakioon kyllä eron huomaa.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Samanlaiset tuulet puhaltaa...
Itellä kanssa tämmöset verkkaiset kuuppa projektit menossa... Eli kajakki olis -79 väri vielä doradon ruskea, mutta vaihtuu...johonkin Valmiina löytyis jo työstetyt kannet...vähän laskettu, 92mm männät, pitkäiskunen kampura, kevennetty vauhtipyörä, 7.6nokka, jotain todella hämäriä kaasari viritelmiä ja hirvee läjä simonssin käyriä ja pari pömpeliä ...Se on vaan ikävää, että aika menee aina johonkin muuhun(muka tärkeempään) ja ei tahdo lainkaan ehtiä....ehkäpä se tästä keväämmällä sitten taas
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Mulla on kuupassa vaaka Dellorto. Imusarja on alkuperäisestä väsätty, vaatii vaan vielä pientä parantelua, vaikka koko viime kesän kiinni olikin.
http://personal.inet.fi/koti/jhelminen/ ... uppa_2.jpg
http://personal.inet.fi/koti/jhelminen/ ... uppa_2.jpg
#2277