V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

[
quote="olli siekkinen"]Eikös se "tehdas viritys sarja 1.7l n.90hp" ollut siten että kampura,7.2 nokka,simons putki ja solexiin isommat suttimet. quote]
Mistä näitä suuttimia saa?Entäpä männät, mitkä tilalle ku on porattu yli kokoon?. Itteä himottas just tehä just tommone pikkuviritelmä. Jotaki siihen mun yhteen superin koneeseen entinen omistaja oli jo tehnykki. Ilmeisesti imusarjalle ja sitte oli peltisarjat. Tuonki jo huomas selkeästi verrattuna tommosen ykskurkkuseen vakioon.
Noita kampuroita tuntuu vaan olevan vaikea löytää ja jos jostain löytyy niin maksaa mansikoita.. :cry:
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Suuttimia solexiin sai vielä aineski vuosisititten kaasutin expertiltä,kun tilasi vaan valmiinsarjan 1.7l/90hp. hinta oli 50€ luokkaa. Suuttimet käyvät kyllä noista 2.0-2.3l tanarin solexeista kunhan ovat oikean kokoiset.
Mäntiä saa tavallisesta varaosaliikkeestä. Ford OHC 90.8,91.33,92...
AE:na ja Mahlena. hintaluokka oli 200€ AE ja mahle 20€ kalliimmat. Mahleen on hankalampi saada uusia renkaita sit myöhemmin ja ovat kalliimpia,AE renkaat n.50€ satsi. Nämä männät menee sen 0.6mm yli lohkon pitkällä kampuralla, eli puristuksia tulee hieman lisää.
Jokuaika sitten oli kampura täällä myynnissä voi olla vieläkin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33455

Sulla kaneettikuski samanlainen auto kun mulla.
http://personal.inet.fi/private/saab96/ ... kuvia.html
Viimeksi muokannut olli siekkinen, Ma Tammi 30, 2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

mikan kirjoitti:Ruisku on tosiaan aina yksivaihtoehto. Mutta melkeinpä hitsauttaisin alkuperäiseen imusarjaan laipan ja tekisin imusarjan tuplakaasarille. Dellorto on hyvä valinta. Tämä siksi että siihen saa hyvin suuttimia ja oikeilla säädöillä koneesta irtoaa tehoa mutta kulutus pysyy järkevänä.

Virinokka tietenkin. Koska sulla koneen koko kasvaa (1.7 kampi), niin en olisi ollenkaan huolissaan alaväännöstä. Varsinkin kun tietää kuinka lyhyet välitykset kajakissa on.

Pakoaukon ainakin kannattaa avartaa ja tehdä muutenkin väljä putkisto. Joku ehdotteli alusta loppuun tuplaputkea, mutta mielestäni putket yhdistämällä saa toimivamman ratkaisun. Simonsin setistä mallia.

t. Mika
Jos nyt päättäisin ostaisinko simonsin vai tekisinkö putken itse niin ehdottomasti itse väkertäisin. En välttämättä alusta loppuun kahdella, mutta yhdyskohdan huomattavasti kauemmas mitä simonssis on.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Mulla porattiin tuosta Solexista suuttimet virisarjan oppien mukaan eikä maksanut 50€ :wink: . Muu viritys on isovenakannet, 7.6 nokka ja itse tehty " Saab Sport & Rally" putki ja ihan mukavasti menee reviteltäessä. Normaaliajossa bensaa menee vähän ja muutenkin tuntuu mukavan vääntävältä.
Kimmo #1373
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jeps. Voisipa melkein sen jokkiskoneen alkaa purkamaan ja läpikäymään. Putkea mietin itse alunperin silleen että yhdyskohta tulisi silleen takemmas mitä Simonssissa. Ja jos saan ostettua ne kaksporttikannet niin...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mulla on kans ollu "työn alla" pari vuotta uus kone. Rahaa ja aikaa ei vaan tunnu ikinä olevan. Tässä on palikat jotka on olemassa: 1,7 kampura, -68 lohko joka porattu 93,5 mm > porataan 94 mm männille. Kannet jotka on portattu (imu- ja pako aukot työstetty ja suurennettu venttilienohjurit katkaistu, isot venttiilit) nokka teeteään 7,6-8,2 välille (en ole vielä varma) Imusarja jossa työstetty reijät kahdelle kaasarille tai tuplakaasarlle) Näillä palikoilla olis tarkoitus hakea jotain noin 100 hv???
Tosta imusarjasta en tiedä käytänkö sitä vai superin sarjaa. Ja ruiskukin on ollu mielessä.... Kuitenki 100 hv olis haussa....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Mitenkähän siinä käy jos on isonnetut venttiilit ja laittaa vielä paljon nostavan nokan 7.8-8.1 niin onkohan hankala saada säätöihin kun noi nokat taitaa olla tehty vakio venttiileille. Ainetta luulis aineski hörnivän mukavasti, eli ilman saanti puolen ongelmia voisi tulla vai..?
(pysty kaasarilla)
Luulis kyllä pääsevän vähän korkeemmallekin kuin 100hp tollasilla vireillä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo V4:sen viritystouhu kuulostaa kyllä valitettavan isotöiseltä ja kalliilta, taidan kyllä pitää omani ihan vakiona, kerran viripalikoistakin tuntuu olevan huutava pula.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

olli siekkinen kirjoitti:Mitenkähän siinä käy jos on isonnetut venttiilit ja laittaa vielä paljon nostavan nokan 7.8-8.1 niin onkohan hankala saada säätöihin kun noi nokat taitaa olla tehty vakio venttiileille. Ainetta luulis aineski hörnivän mukavasti, eli ilman saanti puolen ongelmia voisi tulla vai..?
(pysty kaasarilla)
Nyt en ehkä ymmärrä pointtia, miksei toimis, hyvinhän siinä käy.

Jos nyt ite tekisin vaparikonetta laittaisin ehdottomasti 7.9 nokan ainakin tuplille, on toi 7.6 vähän mopo ainakin mun makuun... Jos olis yksi kaasari niin silloin toki 7.6 olis vähän väännökkäämpi, mutta makuasioitahan nämä.... tossa mun tulevassa ahdetussa koneessa on 7.6.

Ja kun puhutaan V4:n tehoista kannattaa muistaa, että onhan tuo aikamoinen maamoottori verrattuna moneen muuhun konstruktioon.... mutta onneks ahtimet on keksitty :wink: :lol: !
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

ng900aero kirjoitti:Tuo V4:sen viritystouhu kuulostaa kyllä valitettavan isotöiseltä ja kalliilta, taidan kyllä pitää omani ihan vakiona, kerran viripalikoistakin tuntuu olevan huutava pula.
Niin, tuo on kyllä valitettava tosiasia että vähän pahahan näitä on tehdä kun mitään valmiita osia ei oikein saa mistään, vertaa esim kuplat, escortit jne joihin löytyy mitä vaan palikkaa. :?

Aika paljon näihin joutuu soveltaa/tekee/teettää itse. Nytkin työn alla on vauhtipyörä johon istutetaan Saab 900 Turbon asetelma ja 215mm sintterilevy.... kuplaan tms. senkin olis saanu valmiina pakettina. Nooh sekin on jo valmiina kohta....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

kallejh kirjoitti:Jos olis yksi kaasari niin silloin toki 7.6 olis vähän väännökkäämpi, mutta makuasioitahan nämä.... tossa mun tulevassa ahdetussa koneessa on 7.6.

Ja kun puhutaan V4:n tehoista kannattaa muistaa, että onhan tuo aikamoinen maamoottori verrattuna moneen muuhun konstruktioon.... mutta onneks ahtimet on keksitty :wink: :lol: !
No juu. Hintaahan noille palasille kertyy jne. Ja ei tuosta mitään isolohkokasin tehoja ole ajateltu irtiotettavan. Kunhan se olisi vähän vähempi maamoottori kuin vakio. Se riittäisi minun käyttööni hyvin kun ihan normaaliin, näillä näkymin ympärivuotiseen ajoon tulossa se kone.

Hmm.. Nokaksi voisi ehken olla passeli tuo 7.6 kun yhdellä kaasarilla mennään?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Jorppe kirjoitti: No juu. Hintaahan noille palasille kertyy jne. Ja ei tuosta mitään isolohkokasin tehoja ole ajateltu irtiotettavan. Kunhan se olisi vähän vähempi maamoottori kuin vakio. Se riittäisi minun käyttööni hyvin kun ihan normaaliin, näillä näkymin ympärivuotiseen ajoon tulossa se kone.

Hmm.. Nokaksi voisi ehken olla passeli tuo 7.6 kun yhdellä kaasarilla mennään?
Niin, makuasioita sanoi Musti kun mu**aan nuoli. :lol:
Mää laittaisin sinuna ehkä ton 7.6:n.... ainakin aluks! :wink: 7.2:n jättäisin ainakin ihan suosiolla pois vaihtoehdoista.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jorppe kirjoitti:
kallejh kirjoitti:Jos olis yksi kaasari niin silloin toki 7.6 olis vähän väännökkäämpi, mutta makuasioitahan nämä.... tossa mun tulevassa ahdetussa koneessa on 7.6.

Ja kun puhutaan V4:n tehoista kannattaa muistaa, että onhan tuo aikamoinen maamoottori verrattuna moneen muuhun konstruktioon.... mutta onneks ahtimet on keksitty :wink: :lol: !
No juu. Hintaahan noille palasille kertyy jne. Ja ei tuosta mitään isolohkokasin tehoja ole ajateltu irtiotettavan. Kunhan se olisi vähän vähempi maamoottori kuin vakio. Se riittäisi minun käyttööni hyvin kun ihan normaaliin, näillä näkymin ympärivuotiseen ajoon tulossa se kone.

Hmm.. Nokaksi voisi ehken olla passeli tuo 7.6 kun yhdellä kaasarilla mennään?
Jotenkin oon tullut siihen tulokseen että nämä voorttin koneet kannattaa pitää vakiona varsinkin jos ajelee autolla joka päivä. Kyseisen auton vanhuus vielä lisää mun ajatusta tuohon suuntaan.

Ei vaan tunnu oikeen paikat kestävän, kun tuota lähtee virittelemään...kyllähän siitä saa suht huolettoman myös noinkin, mut vakio on silti vakio.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti: Ei vaan tunnu oikeen paikat kestävän, kun tuota lähtee virittelemään...kyllähän siitä saa suht huolettoman myös noinkin, mut vakio on silti vakio.
Mitäs sulta on hajonnut?
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Lähinnä laatikot itkee rääkissä. Tällä hetkellä tuntuu ykköspytyn venuissa olevan jotain häikkää ei pysy imuventtiili säädössään millään..kokeilin toisella pukilla ja tapilla. Jotain häikkää löytyy myös edelleen laatikko kampiakseli väliltä..(poljin täryyttää).

Jos vertaa esim 99 koneisiin niin on kestävyys niissä aivan eriluokkaa kuin myös laatikkoissa vaikka painavempi auto.

Edittiä: No joo tulipa tässä minuutti sitten myöskin selväksi että kansi vuotaa.
En tiedä onko vika nyt koneen kokoojassa vaiko kansien tekijässä.

Voi olla että mulla on nyt vaan huonoa tuuria tämän kuuppailun kanssa. 3-4kk oli kivaa ja sitten seuraavat 3-4 kk on ollut pelkkää ruuvaamista.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin