V4-moottorin synty

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

V4-moottorin synty

Viesti Kirjoittaja kostape »

Viimeisimmässä Mobilistissa (7/2005) on pitkä ja perusteellinen juttu Ford Transitin synnystä ja kehityksestä. Pakettiautoa suunniteltiin Saksan ja Englannin yhteistyönä,konserni määritteli, että moottorin pitää olla tilantarvesyistä V4. Kumma kyllä moottori suunniteltiin sekä Saksassa että Englannissa. Saksalaiset saivat valmiiksi 1,2 litraisen jo 1962 Taunus-henkilöautossa käytettäväksi, myöhemmin tuli 1,5 ja 1,7 litraiset. Englantilaiset saivat valmiiksi 1965 1,7 ja 2,0 litran mallit. V4-moottorit olivat vaihtoehtona Transiteissa 1975-78 asti, jolloin ne korvattiin bensarivimoottoreilla.
Epäselväksi edelleen jää yhdistettiinkö tuotannot joskus, ja oliko se ylipäätään mahdollista, käyttivätkö saksalaiset millejä ja engelsmannit tuumia, ja missä ja milloin Saabin moottorit tehtiin. Tehtiinkö ne Englannissa ja varusteltiin/pakattiin Saksassa paremman maineen saamiseksi, kuten sisäpiirin tieto Uudestakaupungista on kertonut.
Hyviä moottoreita joka tapauksessa sen aikaisiksi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eikö vnelkku ole alunperin jenkeistä? Ford mustankiin yhdistetty, mutta tuota ei koskaan kuitenkaan tullut?
VW transporter 2.5tdi vm.99
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Saattaahan se olla niinkin että oli hyviä kokemuksia USA:sta ja siksi pakettiautoon valittiin V4.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Tarinan mukaan V4 moottori suunniteltiin alunperin jenkeissä, ja oli kuullemma myös koemoottorina musatangin protoyyppissä, myöhemmin V4 projekti siirtyi Euroopan fordille , ja jaettiin kahteen osaan, Saksaan Cologne (Köln) moottori perhe, ja britti Essex moottoriperhe. Nämä moottorit ovat ulko ja sisä mitoiltaan täysin eri moottorit.

Saksan V4 mootorissa on kuullemma myös mittoja jotka viittavat jenkkeihin, tuuma mittoja jotka ovat muutettu lähimpään mm.

Suurin Ford moottori mitä kuulemma sopii V4 lattiikoon on jenkki Fordin 4.0 V6 8O
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

JB kirjoitti:Tarinan mukaan V4 moottori suunniteltiin alunperin jenkeissä, ja oli kuullemma myös koemoottorina musatangin protoyyppissä,
Kyseinen auto löytyy muistaakseni Detroitin automuseosta. Minulla on valokuva siitä. Sain sen eräältä sikäläiseltä saabistilta, kun hän nuorena kävi ko. museossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Skannaa ihmeessä ja pistä tänne näytille..
VW transporter 2.5tdi vm.99
saariju
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Touko 08, 2003 12:33

Viesti Kirjoittaja saariju »

V4:sen projekti nimi tais olla Cardinal, mutta homma kaatui johonkin.
Mosa myytiin eurooppaan....
cologne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 18:49

Viesti Kirjoittaja cologne »

http://www.sunpoint.net/~mmodel/saksan_fordit.htm

pakko vähän avittaa

JOKU V4 suunniteltiin USAssa, mutta nämä essex ja cologne ovat puhtaasti eurooppalaista suunnitelua.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

cologne kirjoitti:http://www.sunpoint.net/~mmodel/saksan_fordit.htm

pakko vähän avittaa

JOKU V4 suunniteltiin USAssa, mutta nämä essex ja cologne ovat puhtaasti eurooppalaista suunnitelua.
Tuo viite ei kylläkään ihan yksiselitteisesti näin sano:
'Samalla Fordin Euroopan tehtaat sai myös uudet V-moottorit'. Muistelisin (Kölniläisen) moottorin olevan jenkkiperua. Toisaalta, Kölnin Fordilla oli kyllä jo hieman aikaisemmin kuorma-autopuolella V-4 ja V-6 2-t dieseleitä (joiden suunnittelutaustaa en tosin tunne).
Jari Ala-Ilomäki
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Katsotaan kuinka hyvin muistan tuon tapahtuman: Cardinal piti olla pieni, etuvetoinen maailmanauto. Idea syntyi Detroitissa sen jälkeen kun Eurooppalaiset autot m.m. VW, olivat aloittaneet US-valtauksensa.

Sellainen siellä ymmärtääkseni spesifioitiin. Fordin tehtaat Jenkeissä, Englannissa ja Saksassa saivat ehdotella parannuksia/muutoksia. Jenkit itse vesittivät oman suunnitelmansa pienestä autosta siinä määrin suurentamalla kaikkia mittoija, että jättäytyivät varhaisessa vaiheessa koko hommasta. V4 oli kuitenkin rakennettu Jenkeissä ja se osoittautui sudeksi; tärisi aivan tavattomasti. Tietääkö muuten joku, missä vaiheessa tasapainoakseli lisättiin tärinöitä lievittämään?

Projektia jatkettiin Sakassa ja Englannissa, jota saivat perintönä V4 koneen. Molemmat kehittivät konseptia edelleen toisistaan piittamatta. (Niin kai siinä aina käy kun pääkoordinaattori menettää kiinnostuksensa asiaan?) Saksassa toteutettiin Taunusohjelma 12m ja 15m alkuperäisellä etuveto konseptilla ja Englannissa Corsair, Cortina jotka olivat takapyörävetoisia.

Luulin aina, että Saabin V4 mottorit tehtiin Kölnissä. Moottorin sekava numerointi, joku tiesi minulle kertoa, johtui siitä, että mottorit myytiin teollisuusmoottorina. Jos se olisi tullut Englannista edes kiertoteitä niin kai ne Essex moottorit sopisivat Saabiin?
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
cologne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 18:49

Viesti Kirjoittaja cologne »

Joo jollakin tapaa jenkkiperua, mutta mihin sen rajan vetää.. ?
Itse näkisin, että Detroitista tuli vain käsky, että tossa on mossa tehkää sille jotain me ei osattu :lol:
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

:idea: Vähän asian sivusta mutta V4 syntymäaikaisiin tapahtumiin liittyen.

Kenraali Moottirin yritys tehdä Detroitissa pieni auto. Erittäin rohkea ja innovatiivinen mielenhäiriö, ulkonäkökin oli todella tyylikäs: Chevrolet Corvair.

http://corvairsforsale.com/

Vähän niinkuin mallia Kuplasta ja Porschesta: 6-sylinterinen ilmajäädytteinen boxeri takana, bensatankki edessä ja korin konstruktiossa myös VW konseptia oli vilkaistu. Moottori oli melkein kauttaaltaan alumiinia.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Vastaa Viestiin