vanteen kromireunukset

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Elikkä nämä minun rinkulat ny ovat siis tällaiset
Kuva
Onkohan nämä ysikuutosen ollenkaan?Tunnistaako kukaan?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla on samanlaiset tallissa löyty vanhan pösö farkun takaluukusta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Tuolla on ollut puhetta aiheesta, jopa muutama kuva löytyy:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#153233
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Minkälaiset "soviteprikat" laitoit nuihin rinkuloihin?Eli siis miten varmistit pysyvyyden vaikka pöläri putoaisi?
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

multa saattaisi löytyä 15" vanteelle sellaset leveät rinkulat JOITA oli myynnissä kuplaan. sopii myös 96:Sen vanteelle ! eli 15" ja leveä kromattu reunus! eli tälläiset ku kuvassa! :

http://img301.imageshack.us/my.php?imag ... 1105qq.jpg
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Kaneettikuski kirjoitti:Minkälaiset "soviteprikat" laitoit nuihin rinkuloihin?Eli siis miten varmistit pysyvyyden vaikka pöläri putoaisi?
Suunnitteilla on, ei vielä tehty. Etsin parhaillaan alumiinijuotetta ja -juoksutetta, joilla saisin korjattua sisäkehän repeämät. Tuollainen reilusti alle millinen, repeillyt alumiini ei kyllä ole kaikkein kiitollisimpia juotettavia - en suosittele ensikokemukseksi. :?

Hätäratkaisuna voisi toimia sopivankokoiset, pehmeäksi hehkutetut jousiprikat, jotka menevät napsahtaen pölärin kiinnitystappien kantojen yli. Prikat joutunee kiinnittämään alumiiniritilään popniitillä tms, joten pitää miettiä raatsiiko ritilöitä reijittää. Jokin (pro-tasoinen) eiPika-liima voisi myös pitää puhtaassa alumiinissa?

Ritelit tiivistävät sen verran pölykapselin sovitusta syvyyssuunnassa, että niitä on välillä hankala saada pois ritilöitä murjomatta. Pöläri kannattaa muuten vielä paikalleen lyönnin jälkeen "kiertää" tiukalle. Samalla huomaa, onko kiristävä reuna kuinka soikea/väljä.


Nyt kun saatiin sekoitettua lopullisesti vannekehät ja vannekehykset sekaisin, voisin yrittää selventää asiaa omien luulojen pohjalta:

Vannekehykset, = pinnavannejäljitelmät, pölykapselin alle asentuvat ja vanteen kehään nojaavat ritilät. 60-luvulle ominainen lisävaruste, aikanaan saatavissa useisiin automerkkeihin.
Yleisin materiaali lienee niklattu tai kromattu alumiini.
Geometrinen muoto = "Reikäleipä".

Vannekehät, = vannetta "levittävät" "snobirenkaat". Sisäpinnaltaan sileäpintainen, vanteen kehällä oleva lieriömäinen kappale korostaa (liioittelee) vanteen leveyttä. Asentuvat yleensä vanteen tubeless-uraan jousimaisten metalliliuskojen ja niiden päissä olevien tartuntapintojen avulla. Kuupassa vannekehät lienevät olleet vakiona -80 juhlamallissa, tosin saatavissa myös lisävarusteena ja tietysti myös huonompilaatuisena tarvikesälänä.
Materiaali yleensä rst tai kromattu metalli.
Geometrinen muoto = "Putkenpätkä"


jt:n kielitoimisto suosittaa sekaannusten välttämiseksi sanojen "koristeritilä" (pölykapselin alle kiinnittyvä) ja "vannekehä" käyttämistä.


terv. jt
Vastaa Viestiin