V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Niinno..... mulla oli reilut 140hv pata käytössä kesäajossa useamman vuoden, ilman mitään ongelmia.....
Aikanaan rallikäytössäkin veenelkut saivat kehuja nimenomaan luotettavuudesta.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

ilmeisesti mulla on vaan hemmetin huonoa tuuria tuon kanssa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Laatikko ei ole ollut minkäänlainen ongelma edes jokkis puolella, missä kaikki lähdöt on "kempin" 100 % lukolla vedätettynä sutimista asvaltilla läpi ykkösen ja kakkosen. Vetaritkaan ei pauku ellei ole jo valmiiksi kolkuttavia. Joten ihmettelen jos niitä menee katukäytössä. V4 koneena on kestävä, vaikka viritysasteen nostaisi yli 100 hv pintaan. Toki lämpöjä kannattaa seurata jos erehtyy käyttämään vakio syyläriä.

Tästä on jo aiemmin ollut puhetta, mutta sellainen kestävä viritysaste on, kun hankkii 1.7 kammen, poraa koneen esim 92 mm Ford OHC männillä (vajaat 1800 cm3), 7.6 nokka (noin 300 astetta), kevennetty vauhtipyörä, sähköflekti (eli oma hihnavetoinen pois käytöstä), kansista 1 mm pois ja pakoaukot suureksi + mahdollisesti jäykemmät jouset tai prikat alle (imupuolen avarrusta ehkä aavistus ja venttiilit ja palotilat voi jättää rauhaan), 2 kurkkuinen vaiheittain aukeava kaasari esim Weber 32/36 DGV tai hyväkuntoinen oma Solex mielellään käsiryypyllä, imusarjan kaasarin puoleista päätä hieman avarrettava ja varsinkin välilaippaa, pakoputki sport sekä koko helahoidon jälkeen kannatta viedä kone säädettäväksi. En tiedä mitä virranjakaja tässä viritysasteessa auttaa, mutta esim Car Sarkkola Hauholla säätäessään myös jäykistää tuon jakajan jousen sopivaksi. Auto on aivan eri planeetalta (90 hv +) ja normiajossa bensankulutus ei nouse. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

KeijoAnnikki kirjoitti:Laatikko ei ole ollut minkäänlainen ongelma edes jokkis puolella, missä kaikki lähdöt on "kempin" 100 % lukolla vedätettynä sutimista asvaltilla läpi ykkösen ja kakkosen. Vetaritkaan ei pauku ellei ole jo valmiiksi kolkuttavia. Joten ihmettelen jos niitä menee katukäytössä. V4 koneena on kestävä, vaikka viritysasteen nostaisi yli 100 hv pintaan. Toki lämpöjä kannattaa seurata jos erehtyy käyttämään vakio syyläriä.

Tästä on jo aiemmin ollut puhetta, mutta sellainen kestävä viritysaste on, kun hankkii 1.7 kammen, poraa koneen esim 92 mm Ford OHC männillä (vajaat 1800 cm3), 7.6 nokka (noin 300 astetta), kevennetty vauhtipyörä, sähköflekti (eli oma hihnavetoinen pois käytöstä), kansista 1 mm pois ja pakoaukot suureksi + mahdollisesti jäykemmät jouset tai prikat alle (imupuolen avarrusta ehkä aavistus ja venttiilit ja palotilat voi jättää rauhaan), 2 kurkkuinen vaiheittain aukeava kaasari esim Weber 32/36 DGV tai hyväkuntoinen oma Solex mielellään käsiryypyllä, imusarjan kaasarin puoleista päätä hieman avarrettava ja varsinkin välilaippaa, pakoputki sport sekä koko helahoidon jälkeen kannatta viedä kone säädettäväksi. En tiedä mitä virranjakaja tässä viritysasteessa auttaa, mutta esim Car Sarkkola Hauholla säätäessään myös jäykistää tuon jakajan jousen sopivaksi. Auto on aivan eri planeetalta (90 hv +) ja normiajossa bensankulutus ei nouse. :D
Nojjoo ehkä on kyse siitä että auto toimii täydellisesti..elikkä jossain jokkiksessa ei pieni laatikon vittuilu paljoo hetkauta. Kumminkin noita jokkis kuuppia näköö monesti muilla koneilla ja laatikoilla kuin kuupan?

Mulla on suurinpiirtein tuo paketti minkä luettelit paitsi kevytvauhtipyörä, noin raju nokka. Miksi kansista pois kun noilla männillä nousoo jo puristukset taivaisiin?

Senverta voin sanoa että ajotusta kannattaa muuttaa niin että imuventtiili aukee hieman aikaisemmin. Rattaiden suhdetta muuttamalla.

Tyhjäkäynti muuttuu lievästi soutavaksi, mutta käytös muuttuu huomattavasti pirteämmäksi.

Ja nyt kumminkin haluaisin sellaisilta ihmisiltä kommenttia, jotka on ajellut tai ajaa tuollaisella paketilla joka päivä? Huhu puheet on jo kuultu.

Toisille kelpaa melkein toimiva ja toiset vaatii muutakin kuin hienoa tekstiä paperilla.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Taisi KeijoAnnikki tarkoittaa että on ihme jos laatikoita hajoaa kadulla jos ne jokkiksessakin kestää, käyttö on kuitenkin aika paljon raaempaa. Ja jokkiksessa on aika paljon autoja tehty välilaipalla eli vieraskone+kajakin oma laatikko.

Myös laatikon remppaaminen on viritysastetta nostaessa aika bueno juttu, ja tietysti muutenkin. Isoilla välyksillä on aivan varmaa että vehkeet pamahtaa jos kiusataan. Toisaalta saahan sen ratakiskon pätkänkin rikki jos oikein haluaa. :lol:

Eikös KeijoAnnikin Sonetissa ole juuri tuollainen paketti? Samoin mä olen ajanut mainitsemallasi paketilla paljon ilman mitään ongelmia, joka päivä. Sitten tehtiin viritys kaikilla herkuilla, ja edelleen auto toimi täydellisesti. Tosin on ollut aina tapana tehdä kaikki niin hyvin ja hyvistä osista kuin mahdollista.

Tervetuloa ensi kesänä katsastamaan miten toimii kajakki missä on kakkosella alkavia lukemia, ja toimii edelleen kuin kello (**koputtaa puuta**). :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juup...kyllähän sitä saa räppäämällä vaikka minkä rikki, mutta kun on tullut ajeltua niin pirullisen siististi.

Noh ruuvaaminen jatkuu ja opiskelu samalla. On kyllä kiva kattoo mitä tuolle kannelle on tapahtunut kun vuotaa ilmeisesti jotain halkeamaa. Tai sitten lohkossa on jotain häikkää 8O

No eipä oo mullakaan tuo vielä tielle koskaan jättänyt. Vikaa vaan löytyy ja ne pitää saada kuntoon ja kone kestämään.

Monesti sitä vaan puhutaan et se ja se on hyvä jne. vaikka itsellä ei ole kokemusta.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ainahan se on kun konetta ruvetaan rassaamaan tavalla tai toisella niin on tavanomaista että tulee ongelmia ja ainakin alkukankeutta.... Mitä enemmän on konetta rakennettu sitä todennäköisemmin tulee jonkinlaisia ongelmia, moottorin merkillä ja mallilla ei ole väliä. Jokainen kone kun on loppupeleissä yksilö :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Näin on.
VW transporter 2.5tdi vm.99
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Tuli hankittua loppu kesästä kuuppa seuraavanlaisella myllyllä:
-1,7 kampi
-94mm mahlet vw?
-7.6 nokka
-42/37 venat
-kannet kairattu ja pako muutettu 2-reikäseks
-kairattu imukansi korotuspalalla+dgv webru

Oli muutama tuhat ajettu,ite ajoin pari tonnia päälle.
Hyvin pelitti eikä reippaassa matkaajossa täydellä kuormalla vieny
ku 8,5 satasella.Sit alko ohivuodot olee sitä luokkaa et eiku mylly lihoiks.
Nelos pytyssä ylin rengas noin 4mm pätkinä ja muissa pytyissä kahdessa
osassa.Pytyt ihan hyvässä kuosissa.Tasapainoakselin rattaassa oli halkeema.
Tarkotus ois vielä kokeilla vw:n mahleja,ei kuitenkaan niiden vakio renkailla.
Paremmat veivin pultit,suurteho öljypumppu ja huolellinen kasaus.
Teräsjakopää houkuttelis,löytyykö säädettävää vai pitääkö epäkeskotapeilla pelata? Jäähdytyspuoleen pitäs kans perehtyä hieman,
ilmeisesti tolla nelospytyllä taipumuksia käydä lämpösempänä.
Vakiokoneessa alko solexi ryppyilee, ni heitin ton dgv:n pikku sprint filtterillä suoraan kiinni.Hyvin on pelannu -20 pakkasessakin. :D
Ja kallistako? Jos auto maksaa 300 ja pistää vaikka 2000 koneeseen,niin
minkäslaisen tuning-kikkuran sillä rahalla saa?
Juu,renkaat ja vanteet. 8O Sit pitäs vielä auto ostaa. :lol: :lol:
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eipä taida säädettäviä saada. Uusi vakiopumppu pitäisi riittää melko pitkälle, ilmeisesti käytetään myös v6:ssa??
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti: Nojjoo ehkä on kyse siitä että auto toimii täydellisesti..elikkä jossain jokkiksessa ei pieni laatikon vittuilu paljoo hetkauta. Kumminkin noita jokkis kuuppia näköö monesti muilla koneilla ja laatikoilla kuin kuupan?

Mulla on suurinpiirtein tuo paketti minkä luettelit paitsi kevytvauhtipyörä, noin raju nokka. Miksi kansista pois kun noilla männillä nousoo jo puristukset taivaisiin?

Senverta voin sanoa että ajotusta kannattaa muuttaa niin että imuventtiili aukee hieman aikaisemmin. Rattaiden suhdetta muuttamalla.

Tyhjäkäynti muuttuu lievästi soutavaksi, mutta käytös muuttuu huomattavasti pirteämmäksi.

Ja nyt kumminkin haluaisin sellaisilta ihmisiltä kommenttia, jotka on ajellut tai ajaa tuollaisella paketilla joka päivä? Huhu puheet on jo kuultu.

Toisille kelpaa melkein toimiva ja toiset vaatii muutakin kuin hienoa tekstiä paperilla.
Jos tuolla "toiset vaatii muutakin kuin hienoa tekstiä paperilla" viittaat esim omiin kirjoituksiini, niin en voi muuta puolustella kuin että ekan koneeni tein 16 vuotiaana ekaan omistamaani autoon eli Saab 96 vm 73:een 23 vuotta sitten. Se oli reilu 1700 cm3 ja hieman tuota esittämääni kireempi eli myös kannet oli viilattu ja venttiilit vaihdettu suuremmiksi. Viilauksen tein itse ja venttiilien "porttauksen" teki koneistamo + laski 1 mm noista kansista VM:n ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen virikoneita on tullut tehtyä katuautoihin joitakin ja jokkis peleihin 4-5 kpl. Kisa-osaa on nytkin tallissa muutamaan moottoriin ja kaverini tekee tallilla juuri esittämääni konetta, mikä asentuu toiseen Sonettiin. Ja omassa Sonetissa on Kallen viittaamana edellä esitetty kone kisakansilla ja hieman kireemmällä nokalla. Ja tallissa on myös JohnnyV4:n kireä Saab. Että se siitä. :wink:

Tuosta kansien laskusta voisi sanoa, että se puristus tuo paukkua joka on tehoa, mutta tarvitaanko sitä kevytvireisessä katuautossa on toinen juttu. Se vaikuttaa tottavie kestävyyteen. Ehkä ei ole tarpeen jos käyttää 92 mm OHC:n mäntiä.

Mitenköhän sinä olet tuo nokka-akselin ajottamisen hoitanut ? Mulla on ollut yksi itse tehty säädettävä nokkapyörä Saab V4:sta, mutta en sitä itse käyttänyt. Sen tekeminen on taitoa vaativa juttu ja ei ole sama kuin tehdään jonkun hihnavetoisen auton nokkapyörää säädettäessä. Eli onko sulla sellainen vai onko teoriaa. Asiahan on juuri noin, että nokan säätäminen tuo ominaisuutta koneesta. 8)
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Helmi 10, 2006 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

kallejh kirjoitti:Taisi KeijoAnnikki tarkoittaa että on ihme jos laatikoita hajoaa kadulla jos ne jokkiksessakin kestää, käyttö on kuitenkin aika paljon raaempaa. Ja jokkiksessa on aika paljon autoja tehty välilaipalla eli vieraskone+kajakin oma laatikko.

....Tosin on ollut aina tapana tehdä kaikki niin hyvin ja hyvistä osista kuin mahdollista.
Molemmat kommentit juuri näin. 96:n laatikot kestää 200 hv:n koneissa erittäin hyvin ja vetaritkaan ei pauku sen ihmeellisemmin. Toki jos vetari ääntelee jo siviilikäytössä, niin hajoohan se, kun molemmat pyörät tekee asfalttiin pitkäääääääää viivaa 195/65 15 renkailla. Nykyään kaikki maksaa ja esim tiivisteet ja laakerit on kohtuullisen kalliita (ja osin harvinaisia), joten kun jotain tehdään niin tehdään se sitten kunnolla. :D 8O
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Helmi 10, 2006 18:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

PeTorace kirjoitti: Jäähdytyspuoleen pitäs kans perehtyä hieman,
ilmeisesti tolla nelospytyllä taipumuksia käydä lämpösempänä.
Virikone katukäytössä ja varsinkin taajamassa tietää lämpöä. Oma syyläri edes sähköflektillä ei meinaa riittää, mutta olemme käyttäneet alumiinista Fiat Ritmon/Regatan syyläriä ja kisakäytössä on toiminut. Alavesiletkun paikka on ko syylärissä toisessa päässä, mutta eikun alavesiletkua pidentämään niin homma pelaa. Ja toki sähköflekti käyttöön, niin saadaan turha tehonviejä pois käytöstä. Flektin saa toimimmaan termostaatilla siten, että hakee sopivan termostaatin anturin sähkötarvikeliikkeestä tms ja sen jälkeen etsii siihen kierteeseen sopivan mutterin ja hitsaa sen sopivan paksuiseen putkenpätkään, mikä kiinnittyy letkujen väliin. :wink:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Eipä taida säädettäviä saada. Uusi vakiopumppu pitäisi riittää melko pitkälle, ilmeisesti käytetään myös v6:ssa??
Säädettävää nokka-akselin pyörää en ole nähnyt / kuullut kuin sen yhden, jonka joskus ostin Akilta Kouvolasta, mutta sitäkään en itse käyttänyt. Nokian Jarnolla taitaa olla käytössä. Vakio öljypumppu riittää varmasti katukäytössä ja viritysohjeessa (VM joltakin 80-luvun alkuvuodelta) kertoi jostakin prikka virityksestä öljypumpun sisällä. Jos löytyy USA mallin pumppu niin siinä pitäisi olla öljynpaineet korkeamat. Itsellä on pari sellaista, joista toinen Sonetissa ja toinen hyllyssä :P . Jos bensa pumpusta oli kysymys, niin vakio pumppu riittää hyvin tuonne 130 hv asti, mutta sen jälkeen kannattaa laittaa sähköpumppu. Tankilta tulevan bensaputken paksuus ei riitä vakiona, jos viritysastetta nostetaan kunnolla. Tällöin 8 mm kupariputki pitää vetää tankilta moottoritilaan.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Ja nyt kumminkin haluaisin sellaisilta ihmisiltä kommenttia, jotka on ajellut tai ajaa tuollaisella paketilla joka päivä? Huhu puheet on jo kuultu.

Oon ajellu parivuotta tollasilla vireillä kesät/talvet n.16tkm. nokka 7.2 ja 91.33mm AE:t. dgv32 weber. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Tämän talven isällä samanlainen motti mut solexilla ja aina lähtee avainta näyttämällä oli keli kun keli.
Ei oo kun pelkkiä hyviä kokemuksia noista vähän viritetyistä. Sellaisten kannattais kokeilla viri päkättiä jotka ovat vakiolla tottuneet ajamaan. Ajotuntuma on aivan eri kuin vakiolla.
Kannatta kans kiinnittää huomioo palikoihin mitä laittaa paikoilleen,kyllä uus on aina uus.

EI JÄÄ UUDEMPIEN AUTOJEN JALKOIHIN..
Vastaa Viestiin