V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan kajakin virityshommia tuntematta oma kiinnostukseni aiheeseen lopahti siihen kun muistin kuinka lyhyet välitykset siinä on, sehän ulvoo jo melkoisesti satasenkin nopeudessa, eli jos saisi 5:n vaihteen niin sitten ilman muuta mitä tahansa virityksiä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Nonniin hyvä että tulee kommenttia. Keijoannikki koita säätää pyöriä niin että imuventtiili aukee aikasemmin.

Tietysti vaatii hiotun nokan enkä tuota ole vakio nokalla koittanut.

Ero oli kumminkin aivan selkeä. Kun laitoin nuo pyörät vakio paikalle tuli autosta suorastaan luumu.

Tuli tuo neuvo kolmelta eri taholta niin pakkohan se oli kokeilla. Ensiksi kyllä käänsin väärään suuntaan ja ihmettelin että mitä paska puhetta taas ollut.
VW transporter 2.5tdi vm.99
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Kyllähän tossa lootassa välitykset sinne yli 200km/h tunnissa riittää mutta mekkala kapiinissa on jo sen verran kova 100 jälkeen että harvemmin tarttis ajella sellasia nopeuksia. Ihan hyvä ajettava vielä tossa 160 vauhissa kun alusta vaan laitettu.
96 on vähän kun köyhänmiehen Aero.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Mulla on ollut kohta 70 tkm (tai 5 vuotta) käytössä seuraavanlainen paketti jokapäiväisessä ajossa:

Lohko ekassa ylikoossa, vakiokampura (iskutilavuus hieman yli 1500). Alakerta tehtiin vuonna 2001 täysin uusiksi (sis. uudet männät, laakerit yms.) koneistamolla. Kansia tiputettiin hieman (noin millin verran), kanavat työstettiin, pakovenoihin seetit, jäykemmät jouset, ohjurit ym. (ventiilit vakiokokoiset). Kansityöt teki paikallinen pitkän linjan ford-koneistaja. Nokka hiottu 280 asteinen, venttiilinosto 11.1mm (nokan nosto mikälie..?). Imukantena superin versio, kaasarina vanha vaiheittain aukeava lisenssi-weber (oisko ollut 34/34). Pakoputkena Simons. Vauhtipyörä kevennetty, kytkimen jouset prikattu.

Laatikko vaihdettiin muistaakseni kesällä -04 rikkoontuneen vapaakytkimen vuoksi (kiitos nimimerkille jslaakko, liiterin takaa löytynyt laatikko on pelannut ok hintaansa nähden.. . :) ). Laturin ja vesipumpun vaihdoin syksyllä. Startti vaihdettu vuosi sitten. Yksi tasapainoakselin ratas mennyt. Muuten kone on pelannut hyvin. Öljypumppu tosin on alkanut nyttemmin oireilla, kylmänä kestää hetken että paineet nousee, pienillä kierroksilla lämpimänä mittari heiluu kuin mielipuoli (saattaa olla myös anturivika..?)

Kokemuksia: Kaasari on senverran vanha että pitäisi vaihtaa. Vääntöä saisi olla piirunverran enemmän (iskutilavuuden lisäys ym. suunnitteilla). 3000-7000 rpm alueella on kivaa. Kulutus seka-ajossa talvella alle 10, kesällä nätilllä maantieajolla 8 litran pintaan (parempi kaasari luultavasti vielä laskisi kulutusta). Kylillä bensaa menee. Pitempi perä ja paremmat välitykset kelpaisivat.

Kaikenlaista varmaan jäi mainitsematta, lisäillään jos on tarpeen.

Edit: Tehot..? Luultavasti yli 63 hp. :lol:
Nopeus: muistelen ajaneeni mittarin asteikon loppuun, alusta on laitettu. Harvemmin tulee huippuja kokeiltua, ei kantti kestä kun säälii mottia (ajettavuus kyllä riittäisi vaikka mihin 8) ).
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Nonniin hyvä että tulee kommenttia. Keijoannikki koita säätää pyöriä niin että imuventtiili aukee aikasemmin.

Tietysti vaatii hiotun nokan enkä tuota ole vakio nokalla koittanut.

Ero oli kumminkin aivan selkeä. Kun laitoin nuo pyörät vakio paikalle tuli autosta suorastaan luumu.

Tuli tuo neuvo kolmelta eri taholta niin pakkohan se oli kokeilla. Ensiksi kyllä käänsin väärään suuntaan ja ihmettelin että mitä paska puhetta taas ollut.
Hyvä yritys himmee. Nokka-akselin hiomisella ei ole mitään tekemistä tämän säätämisen (eli nokan ajottamisen) kanssa. :D Fakta on, että kiinteitä pyöriä ei voi säätää, kun niiden hammaskulma on tehty juuri sille optimi kulmalle (eli nokkapyörä, kampiakselin teräksinen ja tasapainokakselin). Jos nokka-akselin fiiberipyörää kääntää jotenkin kepulikonstilla, niin hammaskulma muuttuu ja kampiakselin teräksinen hammanpyörä tuhoaa nokkapyörän heti. Eli ei onnistu kuten joku voi tehdä ns perusmoottoreissa. Tuo mun säädettävä pyörä oli juttu sinänsä, eli kahdesta pyörästä yhdistetty ja säädettäväksi tehty siten, että hammaskulma pysyi vakiona, mutta nokka-akselia pystyi kääntämään, mutta se on juttu sinänsä. Itse hiffaan kyllä tämän nokan säätämisen ongelman ja sen mahdollisuudet.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Ite oli tarkotus kokeilla Mellingin high volume öljypumppuu.
Pitäs olla 20% suurempi tuotto,kai vähä paineisiinki vaikuttaa.
Jos vaikka lauhdutinta kokeilis.Seinäjoella joku kuulemma tehny
säädettävää nokkapyörää V6:seen? Ja Burtonilta saa niitä astekiiloja.
Onko kokemuksia kuin veteläks 94 porattu lohko jo menee?
Tarkotus oli kyllä stressilevyillä hoonata.Ei oo vielä kyllä tullu mäntii
hankittua,eli jos budjetti antaa myöden ni vois unohtaa ne vw mahlet.
Ja veiveihin ne ameriikan pultit,oli cobra-replica kerhon sivuilla hienoo
kuvaa. :roll:
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

PeTorace kirjoitti:Onko kokemuksia kuin veteläks 94 porattu lohko jo menee? :
Näppituntuma kolmesta 95 mm männillä olleesta kisalohkosta sanoo, että lohko väsyy ja kannentiivisteongelmat tulee eteen. Kun pitää 93 mm tai alle niin vakio kannetiiviste käy ja ongelmat on pienemmät. Vesi tulee helposti pesään kannenpuolen puolipyöreistä vesiaukoista, kun mäntä on 95 mm. Pienempiä 94 mm ei ole ollut, mutta taas kokemusta on 93 mm:stä Opelin männistä, 92 mm OHC:n männistä, 91 mm omista virimännistä ja 1.7 l viimeisestä ylikkosta. Kun 1.7 kammella männän koon nostaa 92:sta 94 mm:iin, niin kuutiotilavuus nousee vähän (1780 cm3 => 1850 cm3), mutta lämpöongelmat lisääntyy, lohkon seinämävahvuus heikkenee ja pitää alkaa käyttämään esim Ford V6 kannetiivisteitä. Tehot / vääntö ei nouse mitenkään merkittävästi pelkästään tuolla 2 mm porauksella, mutta haastetta löytyy.

EDIT: vielä lisää, että VW 94/92 männät on ok, mutta ne laskee lohkon alle n 1 mm (puristusta hieman vähemmän) ja niiden sovittaminen kiertokankeen tarvitsee holkin. Ford OHC:n mäntä menee suoraan omalla tapilla V4:n kierokankeen.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Helmi 10, 2006 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

KeijoAnnikki kirjoitti:
himmee kirjoitti:Nonniin hyvä että tulee kommenttia. Keijoannikki koita säätää pyöriä niin että imuventtiili aukee aikasemmin.

Tietysti vaatii hiotun nokan enkä tuota ole vakio nokalla koittanut.

Ero oli kumminkin aivan selkeä. Kun laitoin nuo pyörät vakio paikalle tuli autosta suorastaan luumu.

Tuli tuo neuvo kolmelta eri taholta niin pakkohan se oli kokeilla. Ensiksi kyllä käänsin väärään suuntaan ja ihmettelin että mitä paska puhetta taas ollut.
Hyvä yritys himmee. Nokka-akselin hiomisella ei ole mitään tekemistä tämän säätämisen (eli nokan ajottamisen) kanssa. :D Fakta on, että kiinteitä pyöriä ei voi säätää, kun niiden hammaskulma on tehty juuri sille optimi kulmalle (eli nokkapyörä, kampiakselin teräksinen ja tasapainokakselin). Jos nokka-akselin fiiberipyörää kääntää jotenkin kepulikonstilla, niin hammaskulma muuttuu ja kampiakselin teräksinen hammanpyörä tuhoaa nokkapyörän heti. Eli ei onnistu kuten joku voi tehdä ns perusmoottoreissa. Tuo mun säädettävä pyörä oli juttu sinänsä, eli kahdesta pyörästä yhdistetty ja säädettäväksi tehty siten, että hammaskulma pysyi vakiona, mutta nokka-akselia pystyi kääntämään, mutta se on juttu sinänsä. Itse hiffaan kyllä tämän nokan säätämisen ongelman ja sen mahdollisuudet.
Mää en tajua hammaskulma muuttuu? Pitäis ottaa kuva tuosta..kuitenkin tuollasenaan ajelin ehkä vajaat 1000km eikä tuon puolesta mitään vikaa!

No joo se täytyy myöntää että en näistä hommista hirveesti vielä ymmärrä, mutta kumminkin nokan ohjeissakin oli et ajotus pitää muuttaa niin että imu aukeaa aikasemmin. Eli siis nostan se isoimman pyörän pois ja käännän systeemiä eteenpäin. Hammaskulma mitenkään muutu.

Vai tarkotatko sitä että jos vanhaa pyörää lähdetään siirtämään joka on jo kulunut?
Viimeksi muokannut himmee, Pe Helmi 10, 2006 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Mää en tajua hammaskulma muuttuu? Pitäis ottaa kuva tuosta..kuitenkin tuollasenaan ajelin ehkä vajaat 1000km eikä tuon puolesta mitään vikaa!

No joo se täytyy myöntää että en näistä hommista hirveesti vielä ymmärrä, mutta kumminkin nokan ohjeissakin oli et ajotus pitää muuttaa niin että imu aukeaa aikasemmin. Eli siis nostan se isoimman pyörän pois ja käännän systeemiä eteenpäin. Hammaskulma mitenkään muutu.
Ei onnistu ihan heti jakopään hammaspyörillä. Ongelma on, että hammaspyörien kulma ei saa muuttua, mutta nokkaa pitäsis pystyä kääntämään parempaan ajoitukseen. Nokka-akseli on taas lukituspalalla kiinteesti kiinni nokkapyörässä, joten ei sitä voi edes teoriassa kääntää ilman ettei hammaskulma muutu. Ellei siis nokkapyörä ole todella modifioitu säädettäväksi tai reikä pyörän keskellä on eri paikassa, jolloin se ei ole säädettävä vaan ajoitus on muutettu (=vaatii tietoa). Muuten metallinen pyörä syö heti tuon fiiberipyörän.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Luulis että jos ne ajoitus merkit kampura/nokka/taspainoaks. menee laittaan perseilleen niin ei kauaa kone laula jos olleskaa. Yhen hampaan siirto tuntuis aikas isolta liikkeeltä ajotukseen. Ite oon aineski nää pikku nokat laittanut merkkienmukaan ja en oo kuullu että niitä muuten laitettaskaan. Tietääkseni ne teräksiset rattaatkin on ihan samanlaisia kuin alkuperäiset pakeliitit.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

jaa-a eipä näkynyt kyllä mitään kulumaa tuossa pyörässä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

olli siekkinen kirjoitti:Luulis että jos ne ajoitus merkit kampura/nokka/taspainoaks. menee laittaan perseilleen niin ei kauaa kone laula jos olleskaa. Yhen hampaan siirto tuntuis aikas isolta liikkeeltä ajotukseen. Ite oon aineski nää pikku nokat laittanut merkkienmukaan ja en oo kuullu että niitä muuten laitettaskaan. Tietääkseni ne teräksiset rattaatkin on ihan samanlaisia kuin alkuperäiset pakeliitit.
Sellaisissa koneissa, missä on hihna / ketju jakopäässä tehdään niin, että nokan lukitus nokkapyörään irroitetaan ja sen jälkeen heittokellolla nokan ajoitus haetaan alkuperäistä paremmaksi. Kun optimi paikka on löydetty, niin porataan nokkapyörään uusi lukitusreikä , mihin laitetaan esim putkisokka (+ tietysti se kiinnitys ruuvi kireelle) ja näin ollaan saatu nokkaa ajoitettua. Ei onnistu millään hammasrattailla ellei tuo nokka-akselin pyörä ole todellakin tehty säädettäväksi. Yhden olen eläessäni nähnyt/kuullut olevan ja omistanutkin sen, mutta kun kone toimii hyvin ilman sitäkin, niin laitoin kiertoon.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Helmi 10, 2006 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Näin minäkin olen ymmärtänyt mutta jos joku ois hienon ratkaisun keksinyt niin..
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

EDIT: vielä lisää, että VW 94/92 männät on ok, mutta ne laskee lohkon alle n 1 mm (puristusta hieman vähemmän) ja niiden sovittaminen kiertokankeen tarvitsee holkin. Ford OHC:n mäntä menee suoraan omalla tapilla V4:n kierokankeen.[/quote]

Sovitusholkit on. Ja männät luultavasti ihan ok,mutta mukana tulevat
renkaat kuulemma sitä itteensä.Vanhat ainakin näytti myös siltä.

Tuota kepulikonsti ajoittamista on kuulemma harrasteltu :?:
Kiilauraa vaan isonnetaan,ja niin kuulemma nokka pyörii :idea:
cologne
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 18:49

Viesti Kirjoittaja cologne »

Tota metallista nokkapyörää saa vetten takaa tilaamalla noin 40-50 euroo olettaen että v6 nokkapyörä on saman kokoinen
ja mukaan kannatta tilata Melling Hv öljypumppu 60 euroo..
Itse olen välikätenä käyttänyt Racerplace laakkosta keravalta..

Miten paljon v4 kansi heittää v6:sta kanavien muodon ja koon osalta vai onko se todellakin vain lyhyempi V6 ?
Tietenkin sitä v6:sen siamilaista pakoaukkoa on aika vaikea verrata ?
Kun luin tätä topiccia niin onko tosiaan v4 litrateho parhaillan 100 hv luokkaa ??
Vastaa Viestiin