V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Piristämiseen tämäkin varmaan liittynee, eli minkäslainen sähköflekti sopii V4:ään?
No myönnettäköön että ei viritystarkoituksessa kiinnosta vaan ihan toimivuuden kannalta sähköinen olisi kaikin puolin parempi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Noissa ennenajan V4 rallipirssessä se 165hp.
Meillä datsun cerryn flekti mahtuu hyvin syylärintaakse siihen ropelin tilalle kun on niin ohut.
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Ei oo vähään aikaan tullu V6:sia tutkittua,mut kuis paljo se jakopää
eroo? Jos meinaan jättää sen tasapainoakselin pois ja heittää kutosen kilkkeet kii :?:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Motonetista saa myös yleismallista imevää tai puhaltavaa flektiä. Tuo on vielä aika ohkanen, että luulisin sen kyllä kuuppaan mahtuvan hyvin. Hintaa oli jotain 60€ luokkaa :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

cologne kirjoitti:Miten paljon v4 kansi heittää v6:sta kanavien muodon ja koon osalta vai onko se todellakin vain lyhyempi V6 ?
Tietenkin sitä v6:sen siamilaista pakoaukkoa on aika vaikea verrata ?
Kun luin tätä topiccia niin onko tosiaan v4 litrateho parhaillan 100 hv luokkaa ??
Ei mitään havaintoa V6:n kansista. ISO lohkoissa (V4 95 mm) olen käyttänyt vain 2.6 V6:n kannentiivisteitä modifioituna.

Saab 96 200 hv on sellaisessa yhdistelmässä, että koneena on viritetty Matzdan 2.0 l moottori ja Saabin oma laatikko. Toholammin miesten tekemiä ja sellaisia löytyy meidän tallilta ja esim Siekkisen Ollin sukulaiselta. V4:lla on päästy yli 150 hv. No ruiskulla kuulema joskus ralliajan lopussa 180 hv.... :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Motonetista saa myös yleismallista imevää tai puhaltavaa flektiä. Tuo on vielä aika ohkanen, että luulisin sen kyllä kuuppaan mahtuvan hyvin. Hintaa oli jotain 60€ luokkaa :wink:
Eiei, kun se saisi maksa luokkaa 6 euroa, eli jonkin vanhan hiivatin tms, flekti olis mahtava :D Siis en ole tekemässä omastani mitään luksusluokan kulkinetta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei muutakun joltain romikselta etsimään :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

PeTorace kirjoitti:Ei oo vähään aikaan tullu V6:sia tutkittua,mut kuis paljo se jakopää
eroo? Jos meinaan jättää sen tasapainoakselin pois ja heittää kutosen kilkkeet kii :?:
Jokkiksessa ei ole tasapainoakselia käytössä, mutta silloin häviää myös se yksi kiilaurapyörä, missä on ajoitusmerkit . Ja mites sitten vesipumppu siviilikäytössä.... Jokkiksessa käytämme sähköistä vesipumppua ja laturiahan ei ole ja oma tuulettaja on pois käytöstä, joten mikään "turha" ei jarruta moottoria. :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Ei muutakun joltain romikselta etsimään :wink:
Niin koetin siis kysyä että minkämoinen tai minkä automerkin/mallin flekti sopisi kajakkiin, ettei tarttis purkaamoilla sovitella jokaista :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

olli siekkinen kirjoitti:Noissa ennenajan V4 rallipirssessä se 165hp.
Meillä datsun cerryn flekti mahtuu hyvin syylärintaakse siihen ropelin tilalle kun on niin ohut.
Eihän se autosta oo mutta kulkineesta kuitenkin
Viimeksi muokannut olli siekkinen, Pe Helmi 10, 2006 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

ng900aero kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Ei muutakun joltain romikselta etsimään :wink:
Niin koetin siis kysyä että minkämoinen tai minkä automerkin/mallin flekti sopisi kajakkiin, ettei tarttis purkaamoilla sovitella jokaista :D
Sunny tai sierra kuulemma, lisää keskustelua tuolla
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

miksei sitä flektiä voi laittaa syylärin toiselle puolelle, eli maskin ja syylärin väliin..säästyy tilaa.

minua myös kiinnostaa tuo V4 piristäminen..kunhan pysyy hinnat kohtuuden rajoissa(tästä onkin tullut jo juttua) kun tuo oma 96 odottelee ens kesää ja kunnostusta, ja jos tuosta alkaa jotain rakentamaan niin ihan vakiokoneella ei ajella..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itseäni tuo sähköflekti kiinnostaa jo siksikin että sellainen piti asentaa silloin kun ajoin kajakilla ihan tosissani, silloin hatutti kun remmivetoinen pyöri turhaan talvella ja kesällä taas pyöri liian hitaasti, eli piti usein kaupunkiajossa pitää 88 asteen termarillakin lämppäriä täysillä ja ikkunoita auki ettei mokoma keittänyt, ja hikihän sillä ajaessa tuli. Tosin lämpöä piisasi talvellakin vaikka mokoma ropelli pyörikin ;)
Vaan on tuollainen hihnavetoinen flekti niin vanhanaikainen että täytyy ehdottomasti korvata sähkökäyttöisellä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ng900aero kirjoitti:Itseäni tuo sähköflekti kiinnostaa jo siksikin että sellainen piti asentaa silloin kun ajoin kajakilla ihan tosissani, silloin hatutti kun remmivetoinen pyöri turhaan talvella ja kesällä taas pyöri liian hitaasti, eli piti usein kaupunkiajossa pitää 88 asteen termarillakin lämppäriä täysillä ja ikkunoita auki ettei mokoma keittänyt, ja hikihän sillä ajaessa tuli. Tosin lämpöä piisasi talvellakin vaikka mokoma ropelli pyörikin ;)
Vaan on tuollainen hihnavetoinen flekti niin vanhanaikainen että täytyy ehdottomasti korvata sähkökäyttöisellä.
Jos se tulee koneen ja syylärin väliin, niin tilahan on ahdas ja oma syyläri on pieni, joten ohutta pitäis löytää. Nuo liikkeiden tarvike flektit on niin ohuita ja kokoja löytyy erilaisa, että en pitäsi mitenkään huonona ratkaisuna. Itelleni ostin Sonettiin sellaisen, mutta koko on eri kuin 96:ssa, koska syylärikin on Sonetissa paljon leveämpi. Ja niinkun gls mainitsi, niin niitä on myös työntäviä, joten voi olla helpompi laittaa syylärin ja maskin väliin jos on paksumpi malli. Japseissa on ollut ohuita imeviä flektejä, mutta nykyään romareillakin kaikesta pyydetään 20 euroa ja kunto on arvoitus... Uuden Motonetin tms taitaa saada alle 40 euron. Hihnan pituutta en enää muista, jos oma tuuletin poistuu, mutta pitää katsoa tallilla se - oliko jotakin 840 mm ?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Tilanahtautta maskin takana lievittää lampunpesinkoneiston poistaminen, sehän ei enää ole pakollinen. Tosin ei sitä varmasti raaski tehdä jos se toimii, on se vipuineen niin metkan näköinen toimiessaan.
Vastaa Viestiin