V4-moottorin synty
V4-moottorin synty
Viimeisimmässä Mobilistissa (7/2005) on pitkä ja perusteellinen juttu Ford Transitin synnystä ja kehityksestä. Pakettiautoa suunniteltiin Saksan ja Englannin yhteistyönä,konserni määritteli, että moottorin pitää olla tilantarvesyistä V4. Kumma kyllä moottori suunniteltiin sekä Saksassa että Englannissa. Saksalaiset saivat valmiiksi 1,2 litraisen jo 1962 Taunus-henkilöautossa käytettäväksi, myöhemmin tuli 1,5 ja 1,7 litraiset. Englantilaiset saivat valmiiksi 1965 1,7 ja 2,0 litran mallit. V4-moottorit olivat vaihtoehtona Transiteissa 1975-78 asti, jolloin ne korvattiin bensarivimoottoreilla.
Epäselväksi edelleen jää yhdistettiinkö tuotannot joskus, ja oliko se ylipäätään mahdollista, käyttivätkö saksalaiset millejä ja engelsmannit tuumia, ja missä ja milloin Saabin moottorit tehtiin. Tehtiinkö ne Englannissa ja varusteltiin/pakattiin Saksassa paremman maineen saamiseksi, kuten sisäpiirin tieto Uudestakaupungista on kertonut.
Hyviä moottoreita joka tapauksessa sen aikaisiksi.
Epäselväksi edelleen jää yhdistettiinkö tuotannot joskus, ja oliko se ylipäätään mahdollista, käyttivätkö saksalaiset millejä ja engelsmannit tuumia, ja missä ja milloin Saabin moottorit tehtiin. Tehtiinkö ne Englannissa ja varusteltiin/pakattiin Saksassa paremman maineen saamiseksi, kuten sisäpiirin tieto Uudestakaupungista on kertonut.
Hyviä moottoreita joka tapauksessa sen aikaisiksi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Saattaahan se olla niinkin että oli hyviä kokemuksia USA:sta ja siksi pakettiautoon valittiin V4.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Tarinan mukaan V4 moottori suunniteltiin alunperin jenkeissä, ja oli kuullemma myös koemoottorina musatangin protoyyppissä, myöhemmin V4 projekti siirtyi Euroopan fordille , ja jaettiin kahteen osaan, Saksaan Cologne (Köln) moottori perhe, ja britti Essex moottoriperhe. Nämä moottorit ovat ulko ja sisä mitoiltaan täysin eri moottorit.
Saksan V4 mootorissa on kuullemma myös mittoja jotka viittavat jenkkeihin, tuuma mittoja jotka ovat muutettu lähimpään mm.
Suurin Ford moottori mitä kuulemma sopii V4 lattiikoon on jenkki Fordin 4.0 V6
Saksan V4 mootorissa on kuullemma myös mittoja jotka viittavat jenkkeihin, tuuma mittoja jotka ovat muutettu lähimpään mm.
Suurin Ford moottori mitä kuulemma sopii V4 lattiikoon on jenkki Fordin 4.0 V6
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kyseinen auto löytyy muistaakseni Detroitin automuseosta. Minulla on valokuva siitä. Sain sen eräältä sikäläiseltä saabistilta, kun hän nuorena kävi ko. museossa.JB kirjoitti:Tarinan mukaan V4 moottori suunniteltiin alunperin jenkeissä, ja oli kuullemma myös koemoottorina musatangin protoyyppissä,
# 419 Vesa Pohjalainen
http://www.sunpoint.net/~mmodel/saksan_fordit.htm
pakko vähän avittaa
JOKU V4 suunniteltiin USAssa, mutta nämä essex ja cologne ovat puhtaasti eurooppalaista suunnitelua.
pakko vähän avittaa
JOKU V4 suunniteltiin USAssa, mutta nämä essex ja cologne ovat puhtaasti eurooppalaista suunnitelua.
Tuo viite ei kylläkään ihan yksiselitteisesti näin sano:cologne kirjoitti:http://www.sunpoint.net/~mmodel/saksan_fordit.htm
pakko vähän avittaa
JOKU V4 suunniteltiin USAssa, mutta nämä essex ja cologne ovat puhtaasti eurooppalaista suunnitelua.
'Samalla Fordin Euroopan tehtaat sai myös uudet V-moottorit'. Muistelisin (Kölniläisen) moottorin olevan jenkkiperua. Toisaalta, Kölnin Fordilla oli kyllä jo hieman aikaisemmin kuorma-autopuolella V-4 ja V-6 2-t dieseleitä (joiden suunnittelutaustaa en tosin tunne).
Jari Ala-Ilomäki
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Katsotaan kuinka hyvin muistan tuon tapahtuman: Cardinal piti olla pieni, etuvetoinen maailmanauto. Idea syntyi Detroitissa sen jälkeen kun Eurooppalaiset autot m.m. VW, olivat aloittaneet US-valtauksensa.
Sellainen siellä ymmärtääkseni spesifioitiin. Fordin tehtaat Jenkeissä, Englannissa ja Saksassa saivat ehdotella parannuksia/muutoksia. Jenkit itse vesittivät oman suunnitelmansa pienestä autosta siinä määrin suurentamalla kaikkia mittoija, että jättäytyivät varhaisessa vaiheessa koko hommasta. V4 oli kuitenkin rakennettu Jenkeissä ja se osoittautui sudeksi; tärisi aivan tavattomasti. Tietääkö muuten joku, missä vaiheessa tasapainoakseli lisättiin tärinöitä lievittämään?
Projektia jatkettiin Sakassa ja Englannissa, jota saivat perintönä V4 koneen. Molemmat kehittivät konseptia edelleen toisistaan piittamatta. (Niin kai siinä aina käy kun pääkoordinaattori menettää kiinnostuksensa asiaan?) Saksassa toteutettiin Taunusohjelma 12m ja 15m alkuperäisellä etuveto konseptilla ja Englannissa Corsair, Cortina jotka olivat takapyörävetoisia.
Luulin aina, että Saabin V4 mottorit tehtiin Kölnissä. Moottorin sekava numerointi, joku tiesi minulle kertoa, johtui siitä, että mottorit myytiin teollisuusmoottorina. Jos se olisi tullut Englannista edes kiertoteitä niin kai ne Essex moottorit sopisivat Saabiin?
Sellainen siellä ymmärtääkseni spesifioitiin. Fordin tehtaat Jenkeissä, Englannissa ja Saksassa saivat ehdotella parannuksia/muutoksia. Jenkit itse vesittivät oman suunnitelmansa pienestä autosta siinä määrin suurentamalla kaikkia mittoija, että jättäytyivät varhaisessa vaiheessa koko hommasta. V4 oli kuitenkin rakennettu Jenkeissä ja se osoittautui sudeksi; tärisi aivan tavattomasti. Tietääkö muuten joku, missä vaiheessa tasapainoakseli lisättiin tärinöitä lievittämään?
Projektia jatkettiin Sakassa ja Englannissa, jota saivat perintönä V4 koneen. Molemmat kehittivät konseptia edelleen toisistaan piittamatta. (Niin kai siinä aina käy kun pääkoordinaattori menettää kiinnostuksensa asiaan?) Saksassa toteutettiin Taunusohjelma 12m ja 15m alkuperäisellä etuveto konseptilla ja Englannissa Corsair, Cortina jotka olivat takapyörävetoisia.
Luulin aina, että Saabin V4 mottorit tehtiin Kölnissä. Moottorin sekava numerointi, joku tiesi minulle kertoa, johtui siitä, että mottorit myytiin teollisuusmoottorina. Jos se olisi tullut Englannista edes kiertoteitä niin kai ne Essex moottorit sopisivat Saabiin?
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Vähän asian sivusta mutta V4 syntymäaikaisiin tapahtumiin liittyen.
Kenraali Moottirin yritys tehdä Detroitissa pieni auto. Erittäin rohkea ja innovatiivinen mielenhäiriö, ulkonäkökin oli todella tyylikäs: Chevrolet Corvair.
http://corvairsforsale.com/
Vähän niinkuin mallia Kuplasta ja Porschesta: 6-sylinterinen ilmajäädytteinen boxeri takana, bensatankki edessä ja korin konstruktiossa myös VW konseptia oli vilkaistu. Moottori oli melkein kauttaaltaan alumiinia.
Kenraali Moottirin yritys tehdä Detroitissa pieni auto. Erittäin rohkea ja innovatiivinen mielenhäiriö, ulkonäkökin oli todella tyylikäs: Chevrolet Corvair.
http://corvairsforsale.com/
Vähän niinkuin mallia Kuplasta ja Porschesta: 6-sylinterinen ilmajäädytteinen boxeri takana, bensatankki edessä ja korin konstruktiossa myös VW konseptia oli vilkaistu. Moottori oli melkein kauttaaltaan alumiinia.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!