Jokkiksessa ei ole tasapainoakselia käytössä, mutta silloin häviää myös se yksi kiilaurapyörä, missä on ajoitusmerkit . Ja mites sitten vesipumppu siviilikäytössä.... Jokkiksessa käytämme sähköistä vesipumppua ja laturiahan ei ole ja oma tuulettaja on pois käytöstä, joten mikään "turha" ei jarruta moottoria.
Mut kuin paljon ne lohkon etupäät on erilaisia?
Eli jos laittas kaikki,eli rattaat,jakopäänkoppa ja vesipumppu kutosesta?
kavelin hieman kirjastoani ja löysin meka med bilen reparations hamdbok för 'gör det självare' Ford taunus 17m -20 m v4 ja v6 samankaltaisuudet.
tietenkin mun ruotsin kieli ei ole hyvä=)
-nokkapyörä näyttää käyvän suoraan
-kannet on päistään identtiset eli v4 on 'lisätty keskellä yksi palotila' ja on saatu v6 (64-70/71) -72 lähtien v6 kannet ja bloki hieman muuttui en tiedä muuttuko v4 ?
-öljypumppu käy v6 <-> v4 vuodesta -67 lähtien
-öljypumpun käyttöakseli sama
PeTorace kirjoitti:
Mut kuin paljon ne lohkon etupäät on erilaisia?
Eli jos laittas kaikki,eli rattaat,jakopäänkoppa ja vesipumppu kutosesta?
Jos haluat jättää tasapainoakselin pois niin jostain vaan V6:n jakopään koppa, ja öljypohjaan joutuu tekemään pienen modifikaation koska hihnapyörä tulee kampuralle. Luonnollisesti tällöin täytyy hommata V6:n vesipumppu (ellei laita sähköistä), omani sain Miva-Carista.
Tällainen setti löytyy tallilta, kuviakin löytyy.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Kaneettikuski kirjoitti:
Mistä näitä suuttimia saa?Entäpä männät, mitkä tilalle ku on porattu yli kokoon?. Itteä himottas just tehä just tommone pikkuviritelmä. Jotaki siihen mun yhteen superin koneeseen entinen omistaja oli jo tehnykki. Ilmeisesti imusarjalle ja sitte oli peltisarjat. Tuonki jo huomas selkeästi verrattuna tommosen ykskurkkuseen vakioon.
SIINÄ koneessa ja sen Solexissa on jo ne isommat siittimet.
Isompiaki kokeiltiin mutta paras löyly irtos tuolla setillä.
cologne kirjoitti:
-72 lähtien v6 kannet ja bloki hieman muuttui en tiedä muuttuko v4 ?
Lohko ja kansien muutos koskee juurikin vedenkiertoa. Silloin tuli "uusi" vesipumppu kutosiin eli se joka on jakokotelon päällä / jakokotelossa. Näissä koneissa vesi menee jakokotelon läpi lohkoon kun taas vanhemmissa ja V4:ssä menee putket lohkon takaosaan. Vanhemmissa V6:ssa oli siis samanlainen sivupumppu kuin V4:ssa säilyi loppuun asti. Tai V6 ja V4 pumputhan pyörii erisuuntiin, onko siivet erilaiset (=pyörimissuunnalla merkitystä) sitä en muista. Kalle kertonee... Kallen jakokoppa lienee tuollaisesta vanhemmasta koneesta ja se sopiikin pienimmällä vaivalla.
cologne kirjoitti: -kannet on päistään identtiset eli v4 on 'lisätty keskellä yksi palotila'
No, sama asia tavallaan, mutta mä ajattelen että kansia on jatkettu. V6 kansissahan on toinen pakokanava yhdistetty kuten V4:ssa ja toiseen tulee vain yhden sylinterin pakokanava.
MikkiV4 kirjoitti:Öljypumppu tosin on alkanut nyttemmin oireilla, kylmänä kestää hetken että paineet nousee, pienillä kierroksilla lämpimänä mittari heiluu kuin mielipuoli (saattaa olla myös anturivika..?)
Tai laakerivika. Omassani kuvaamasi oireeet ovat liittyneet tasapaino- ja nokka-akselin laakerin hajoamiseen.
Kajakista pitää ilmeisesti napata kone irti jos meinaa vaihtaa nokka-akselin?
Onkos vakionokan hiotuttaminen kuinkakin arvokasta puuhaa, Ruotsin klubilla kaupittelevat nokkia 1500 kruunuun, eli kannattaako tilata vaiko hiotuttaa kotimaassa?
Kun puhutaan isoventtiilisistä kansista, niin mitkä venttiilit kansiin on vaihdatettu, ja onko kanavia syytä avartaa samalla? Minkälaisesa hintaluokassa liikuttaisiin tälläisen operaation osalta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Kajakista pitää ilmeisesti napata kone irti jos meinaa vaihtaa nokka-akselin?
Kyllä nokka lähtee pelkästään jakopyörästön kotelo aukaisemalla. Tällöin öljupohjan tiiviste kotelon ja öljypohjan väliltä saattaa kärsiä, mutta varovasti irroittamalla voi onnistuakin. Asentaahan voi sitten silikonin kera.
Kaneettikuski kirjoitti:
Mistä näitä suuttimia saa?Entäpä männät, mitkä tilalle ku on porattu yli kokoon?. Itteä himottas just tehä just tommone pikkuviritelmä. Jotaki siihen mun yhteen superin koneeseen entinen omistaja oli jo tehnykki. Ilmeisesti imusarjalle ja sitte oli peltisarjat. Tuonki jo huomas selkeästi verrattuna tommosen ykskurkkuseen vakioon.
SIINÄ koneessa ja sen Solexissa on jo ne isommat siittimet.
Isompiaki kokeiltiin mutta paras löyly irtos tuolla setillä.
No niinpä tietysti.Mitäs muuta siinä myllyssä ny sitte on tehty?Etten ny hommaa mitään turhaa osaa??Nokka on ilmeisesti kuitenki vakio?
Tuohon uuten rojektiin aattelin sen josain vaiheessa istuttaa..Ens kesä varmaan vedetään vakio myllyllä, jos se vain pelaa kunnolla..
Kaneettikuski kirjoitti:
No niinpä tietysti.Mitäs muuta siinä myllyssä ny sitte on tehty?Etten ny hommaa mitään turhaa osaa??Nokka on ilmeisesti kuitenki vakio?
Tuohon uuten rojektiin aattelin sen josain vaiheessa istuttaa..Ens kesä varmaan vedetään vakio myllyllä, jos se vain pelaa kunnolla..
Nokasta ei mitään hajua, en koskaan käyttäny auki sitä myllyä muutaku imusarjan verran. Sehän varmaan kannattais purkaa ja tarkistaa jos kerran on toinen pannu millä ajaa. Ja sitten vahingossa pikkusen kansia kairata jne.
Ei lähe nokka kun ainoastaan taaksepäin eli on nostettava kone pois keulalta ja kannet ja jakopään koppa irti. GT-motos hioo vakio nokasta 100€ sellaisen kun haluaa.
Ja sen nokka-akselin keskimmäisen runkolaakerin vaihto ei jokapojalta onnistu..
Viimeksi muokannut olli siekkinen, To Helmi 16, 2006 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ok, no piankos tuon koneen tuosta nappaa irti. Eli ei kannata tilata Ruotsista nokkaa. Jokin 7.7 olisi varmaankin ihan mukava, mitäköhän vastaa asteissa?
Mitäs nuo perät on jota kauppaavat siellä sivuillaan, onko 8:39 vakioperä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
olli siekkinen kirjoitti:En tiedä asteista mutta osaavat kyllä hioa 7.2,7.6,7.8,8.1 nokkia muutakun ilmoittaa millasen haluaa.
Mikäs noista sopisi 1.5:een, johon olisi tarkoitus ainakin isontaa venttiilit, hankkia jäykemmät jouset venoihin ja jokin vakiota isompi tuplakaasutin + Simonsin putkisto, eli siis lievää viritystä vain haetaan, menisikö 7.8 turhan kireäksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98