V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Tuo kkuisma varmaan tietäs kun sillä autossa näyttäs olevan 1.5l ja jytäkämpi nokka. Itellä ei ole kun näitä 1.7l.
Sille vaan tarkka kysely niin voi päästä parhaaseen tulokseen.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

edelleen olen sitä mieltä että tuota ajotuksen "vippakonsti" muuttamista kannattaa kokeilla. ELi jos tuota ei "saa" tehdä viemällä pyörää etiäppäin niin tuo kiilan suurentamis homma on ihan pätevä.

Moottorin käytös muuttuu aika pahasti hyvään suuntaan. Tyhjäkäynnistä tulee lievästi soutava. Mutta kuuppa on kyllä niin luumu vakio ajotuksella.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

olli siekkinen kirjoitti:Ei lähe nokka kun ainoastaan taaksepäin eli on nostettava kone pois keulalta ja kannet ja jakopään koppa irti. GT-motos hioo vakio nokasta 100€ sellaisen kun haluaa.
Ja sen nokka-akselin keskimmäisen runkolaakerin vaihto ei jokapojalta onnistu..
Kyllähän nokka lähtee irti eteenpäin. Maski irit, jakopään koppa irti, imusarja irti, keinuvivusto, kannet ja nostinkupit pois, nokka-akselin iso fiiberi hammaspyörä irti ja sen jälkeen nokka-akseli irti. Eli ei tarvitse konetta pois ottaa. Ongelmallisin on nuo öljypohjan ja jakopäänkopan yhdistävät 6 mm pultit.

GT Motorsin hioma ralli nokka on himpun alle 300 astetta ja on erittäin hyvän tuntuinen katukäyttöön. Maksaa postikuluineen reipas 100 euroa.

Ja tuo nokka-akselin laakerin vaihto keskelle on todellakin vaativampi juttu. Jos se menee pieleen, niin öljy ei nouse kansiin ja voitelu jää hoitumatta. Lisäksi noita laakereita ei taida enää löytyä kuin niin ,että tilaa V6:n laakeri sarjan.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Pe Helmi 17, 2006 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Kyllä tuo 7.6 nokka tuntuu ainakin minusta varsin sopivalta normaali ja miksei vähän vauhdikkaampaankin ajoon :) Tyhjäkäynti pyörii jossain 1500-2000 rpm kieppeillä, vääntää kohtuu hyvin alaalta ja tuntuu syttyvän jossain 4500 kieppeillä josta vetää mukavasti 7000 asti.
Kimmo #1373
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:edelleen olen sitä mieltä että tuota ajotuksen "vippakonsti" muuttamista kannattaa kokeilla. ELi jos tuota ei "saa" tehdä viemällä pyörää etiäppäin niin tuo kiilan suurentamis homma on ihan pätevä.

Moottorin käytös muuttuu aika pahasti hyvään suuntaan. Tyhjäkäynnistä tulee lievästi soutava. Mutta kuuppa on kyllä niin luumu vakio ajotuksella.
Toki se kannattaa tehdä, jos on tietoa ja välineet. Ja ei varmasti mene tuurilla kohdalleen. Väittäisin, että tuosta ei ole paljoa kokemusta V4 piirissä, kun niitä säädettäviä nokkapyöriä ei ole ollut myynnissä. Saab 96:ssa ongelmana vielä se, että pitää laittaa tuo jakopään koppakin / syyläri / maski jne kiinni kunnolla, jotta voisi tuota vaikutusta testata nimenomaan ajamalla. Muuten on konehuone kunnolla öljyttynä. Tämä siis siitä nokka-akselin ajoituksesta viimeisen kerran täältä päästä kommentoituna.

Sytytyksen ajoitus aikaisemmalle virranjakajaa kääntämällä on virinokan kohdalla tietysti itsestään selvä säätämisen kohde, mikä on jokaisen helppo tehdä. Vakio 6:n asteen ennakko menee helposti yli 10:n asteen. Tämän lisäksi virranjakajan alipainesäätimen lukitseminen ja keskipakosäätimen jousen jäykennys lisää edelleen moottorin piileviä ominaisuuksia. Tämä viimeisin vaatii taas tietoa ja virranjakaja penkin. Tietysti myös kaasarin säätäminen kuuluu asiaan, jotta saadaan myös vakio-kaasarista enemmän kakkua piristetylle koneelle. :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Muisti pätkii välillä kun ei niin hirven monesti ole tarttenut tota nokkaa vaihtaa. Mutta samalla sen koneen nostaa keulalta kun siihen se 30min. menee. Mutta turha on sinne uutta akselia laitta jos ei niitä laakereita vaihda, eli kone on irrotetttava että sen takimmaisen runkolaakerin saa vaihettua tai melkonen seppä on oltava.
Saahan sen kyllä silleen että teettää vaan jyrkemmäs ja heittää saman akselin takas samoihin laakereihin.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

olli siekkinen kirjoitti:Muisti pätkii välillä kun ei niin hirven monesti ole tarttenut tota nokkaa vaihtaa. Mutta samalla sen koneen nostaa keulalta kun siihen se 30min. menee. Mutta turha on sinne uutta akselia laitta jos ei niitä laakereita vaihda, eli kone on irrotetttava että sen takimmaisen runkolaakerin saa vaihettua tai melkonen seppä on oltava.
Saahan sen kyllä silleen että teettää vaan jyrkemmäs ja heittää saman akselin takas samoihin laakereihin.
Toki kun konetta piristää, niin kannattaa myös vauhtipyörä vaihtaa kevennettyyn ja silloin pitää moottori nostaa pois. Peruskevennys eli asetelman kiinnitys kohoamasta tavaraa pois pultin reikiin asti auttaa sekin paljon. Nokka-akselin laakerit ei omasta mielestäni ole niin kuluvia kuin esim runko/kiertokangen laakerit (visuaalinen tähystys nokka-akselin irrottamisen yhteydessä). Sanon sen sillä, että jos ei itsellä ole välineitä / taitoa nokka-akselin laakereiden vaihtoon, niin jättäisin sen tekemättä. Varsinkin keskimmäinen vaatii melkoista kynekolokin taitoa ja sitten kun öljyreikä ei ole kohdallaan alkaa ongelmat keinuvipujen jne voitelussa. Kansien irroituksen yhteydessä kannattaa ne pako-aukot suurentaa + tietysti välilaipat, jos on sportin putket.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Onko tuohon mahdollista laittaa minkään muun merkin asetelmaa muuttamatta vauhtipyörää? Minkälaanen tuo taunuksen vauhtipyörä/asetelma on ollut? Niitäkään ei vissiin enää uusia saa.

Keijoannikki: unohdetaan sitten se ajotus kun ei siitä ole kuin vaivaa :wink:

Edittii: Ja vielä noista sytytyksien muutoksista ym. nuo jotka noita harrastaa esim. varttimaili autoilijat kokeilee aina käytännössä nuo muutokset. Sehän on vaan sitä eestaas veivaamista jatkuvasti, joka ei tietysti sovi tavallisella autoilijalle/harrastajalle ajan puutteen vuoksi. Monella loppuu pinna liian herkästi ja mitään ei opi tekemättä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

himmee kirjoitti:edelleen olen sitä mieltä että tuota ajotuksen "vippakonsti" muuttamista kannattaa kokeilla. ELi jos tuota ei "saa" tehdä viemällä pyörää etiäppäin niin tuo kiilan suurentamis homma on ihan pätevä.

Moottorin käytös muuttuu aika pahasti hyvään suuntaan. Tyhjäkäynnistä tulee lievästi soutava. Mutta kuuppa on kyllä niin luumu vakio ajotuksella.
Heräsi mielenkiinto. Millä keinoin sä sitä ajotusta säädit? Muuttamalla kiilaa tai uraa? Siirtämällä nokkapyörää sisään/ulos?
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Onko tuohon mahdollista laittaa minkään muun merkin asetelmaa muuttamatta vauhtipyörää? Minkälaanen tuo taunuksen vauhtipyörä/asetelma on ollut? Niitäkään ei vissiin enää uusia saa.
Paha on laittaa ilman muutoksia. Mulla on nyt tallilla kaksi vaihtoehtoa:

1: vakiovauhtipyörä joka on tehty Saab 900 Turbon asetelmalle ja 215mm levylle (löytyy massalevy Saabin keskiöllä sekä sintteri).

2: toinen on teetetty Kuplan 200mm asetelmalle (johon saa tosi kivoja asetelmia), tänään illalla selviää onnistuuko se, toivottavasti. Kuplaan kun saa erilaisia asetelmia ja se mikä mulla on oli liian korkea, tänään kokeillaan vähän uudempaa/matalampaa.

Edellisessä koneessa mulla oli Caprin tähtiasetelma 190mm ja vakiolevy, piti tosi hyvin. Samoin katselin kaverin F-ryhmäläisen Kentin asetelmaa (myös 190mm), sen sais tehtyä aika helposti kanssa.

Mutta kaikissa joutuu tekemään sorvaushommia, uusia pultinreikiä jne. Täytyiskö käynnistää tallilla massatuotanto? :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mikael kirjoitti:
himmee kirjoitti:edelleen olen sitä mieltä että tuota ajotuksen "vippakonsti" muuttamista kannattaa kokeilla. ELi jos tuota ei "saa" tehdä viemällä pyörää etiäppäin niin tuo kiilan suurentamis homma on ihan pätevä.

Moottorin käytös muuttuu aika pahasti hyvään suuntaan. Tyhjäkäynnistä tulee lievästi soutava. Mutta kuuppa on kyllä niin luumu vakio ajotuksella.
Heräsi mielenkiinto. Millä keinoin sä sitä ajotusta säädit? Muuttamalla kiilaa tai uraa? Siirtämällä nokkapyörää sisään/ulos?
Mie siirsin sitä pyörää etiäppäin niin että imu aukeaa aikasemmin ja niin kuulemma ei saa tehdä. Mulla ei kyllä tapahtunut pyörille mitään 8O .

Tuota kiila/ura homma on mulle vielä hepreaa, mutta kesällä kun rupean tuota taas tekemään niin otan asiasta selvää ja varmasti tuon ajotuksen muutan. Kumminkin oli niin selvä ero ja pyörissä tuo yhden hampaan heitto tuntu aika järkevältä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

kallejh kirjoitti:
himmee kirjoitti:Onko tuohon mahdollista laittaa minkään muun merkin asetelmaa muuttamatta vauhtipyörää? Minkälaanen tuo taunuksen vauhtipyörä/asetelma on ollut? Niitäkään ei vissiin enää uusia saa.
Paha on laittaa ilman muutoksia. Mulla on nyt tallilla kaksi vaihtoehtoa:

1: vakiovauhtipyörä joka on tehty Saab 900 Turbon asetelmalle ja 215mm levylle (löytyy massalevy Saabin keskiöllä sekä sintteri).

2: toinen on teetetty Kuplan 200mm asetelmalle (johon saa tosi kivoja asetelmia), tänään illalla selviää onnistuuko se, toivottavasti. Kuplaan kun saa erilaisia asetelmia ja se mikä mulla on oli liian korkea, tänään kokeillaan vähän uudempaa/matalampaa.

Edellisessä koneessa mulla oli Caprin tähtiasetelma 190mm ja vakiolevy, piti tosi hyvin. Samoin katselin kaverin F-ryhmäläisen Kentin asetelmaa (myös 190mm), sen sais tehtyä aika helposti kanssa.

Mutta kaikissa joutuu tekemään sorvaushommia, uusia pultinreikiä jne. Täytyiskö käynnistää tallilla massatuotanto? :lol:
Tuo caprin paketti kuullostaa järkevältä onko vielä tallessa? Jotakin tuolle kytkimelle on tehtävä en jaksa enää kattella tuota lelua.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Nokan ajoitus voi vaikuttaa moottoriin ihan sikana, me on ajettu autoja penkissä ja säädetty nokkaa, ei tosin kajakkia, ja on saatu aika isojakin tuloksia. Mullakin oli kajakkiin yksi säädettävä nokkapyörä työn alla, mutta sen säätämisen suuritöisyyden takia ei sitä ikinä laitettu kiinni. Jos hyvin tekisi tarttis tehdä jakokoppaan luukku, josta sitä voisi säätää/hakea penkissä, eikä millään viitsinyt koska kyseessä on ihan vaan katuauto jossa ei muutamalla hevosella tai newtonilla ole niin väliä....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Tuo caprin paketti kuullostaa järkevältä onko vielä tallessa? Jotakin tuolle kytkimelle on tehtävä en jaksa enää kattella tuota lelua.
Valitettavasti ei ole enää, meni koneen mukana kun sen myin. :(
Ja siinä oli ongelmia saatavuuden kanssa, eli nyt jos tekisin miedosti piristettyyn niin tekisin ehkäpä Kentin kykästä jolloin vois koittaa vakiolevyä, olis varmasti helpoin/halvin ratkaisu.
Viimeksi muokannut kallejh, Pe Helmi 17, 2006 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

damn :cry:
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin