V4 piristämisvinkkejä
Joo sorry.
Tosiaan tuo satkun kytkimen sovitus ei näyttäis olevan kovin paha rasti, mutta tosiaan siinä joutuu tilaamaan esim Miva-Carista V6:n 215mm massalevyn, jossa on siis sama boori kuin kajakissa, ellei itse vaihda keskiötä.
Tosiaan tuo satkun kytkimen sovitus ei näyttäis olevan kovin paha rasti, mutta tosiaan siinä joutuu tilaamaan esim Miva-Carista V6:n 215mm massalevyn, jossa on siis sama boori kuin kajakissa, ellei itse vaihda keskiötä.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vaikuttaa tietysti myös imun sulkeutumiseen sekä pakoventtiilien ajoitukseen. Onko koko venttiiliajoituksen siirtäminen aikaisemmaksi könttänä tarkoituksenmukaista?himmee kirjoitti: Mie siirsin sitä pyörää etiäppäin niin että imu aukeaa aikasemmin...
Tietääkseni ns. offset -kiiloja käytetään kompensoimaan esim. nokkaketjun venymistä, eli sopiihan ne tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos yhden hampaan ero on sopiva, niin sehän järjestyy helposti.himmee kirjoitti:Tuota kiila/ura homma on mulle vielä hepreaa, mutta kesällä kun rupean tuota taas tekemään niin otan asiasta selvää ja varmasti tuon ajotuksen muutan. Kumminkin oli niin selvä ero ja pyörissä tuo yhden hampaan heitto tuntu aika järkevältä.
t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
mmmjoo johtuuko tuosta köntästä sitten tuo tyhjäkäynnin souto? Vai hiottiinko mun nokka tuohon tarkotukseen sopivaksi? Emmää vielä mitään tiedä mää vaan säädän niin kauan kunnes hajoo. Pitää yrittää lukea merkonomiksi ja sitten vielä säätää ajotuksia..pikkusen ristiriitaa.jalmari kirjoitti:Vaikuttaa tietysti myös imun sulkeutumiseen sekä pakoventtiilien ajoitukseen. Onko koko venttiiliajoituksen siirtäminen aikaisemmaksi könttänä tarkoituksenmukaista?himmee kirjoitti: Mie siirsin sitä pyörää etiäppäin niin että imu aukeaa aikasemmin...
Tietääkseni ns. offset -kiiloja käytetään kompensoimaan esim. nokkaketjun venymistä, eli sopiihan ne tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos yhden hampaan ero on sopiva, niin sehän järjestyy helposti.himmee kirjoitti:Tuota kiila/ura homma on mulle vielä hepreaa, mutta kesällä kun rupean tuota taas tekemään niin otan asiasta selvää ja varmasti tuon ajotuksen muutan. Kumminkin oli niin selvä ero ja pyörissä tuo yhden hampaan heitto tuntu aika järkevältä.
t. Jallu
VW transporter 2.5tdi vm.99
Tietääkseni ns. offset -kiiloja käytetään kompensoimaan esim. nokkaketjun venymistä, eli sopiihan ne tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos yhden hampaan ero on sopiva, niin sehän järjestyy helposti.[quote]
Rally Race Kerava,siellä on ainakin noita säätökiiloja vajaa 40 euroo
pussi.Sisältää useemman kiilan eri asteilla.
Rally Race Kerava,siellä on ainakin noita säätökiiloja vajaa 40 euroo
pussi.Sisältää useemman kiilan eri asteilla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Transportterin ja ladan asetelmia ja levyjä on ollut käytössä. Pitää tehdä uuden kiinnitysreijät asetelmalle vauhtipyörään ja mahdollisesti holkki painelaakeriin, jotta löytyy työliikettä riittävästi.himmee kirjoitti:Onko tuohon mahdollista laittaa minkään muun merkin asetelmaa muuttamatta vauhtipyörää? Minkälaanen tuo taunuksen vauhtipyörä/asetelma on ollut? Niitäkään ei vissiin enää uusia saa.
Keijoannikki: unohdetaan sitten se ajotus kun ei siitä ole kuin vaivaa
Edittii: Ja vielä noista sytytyksien muutoksista ym. nuo jotka noita harrastaa esim. varttimaili autoilijat kokeilee aina käytännössä nuo muutokset. Sehän on vaan sitä eestaas veivaamista jatkuvasti, joka ei tietysti sovi tavallisella autoilijalle/harrastajalle ajan puutteen vuoksi. Monella loppuu pinna liian herkästi ja mitään ei opi tekemättä.
Joo unohdetaan himmee vaan. Sen verran vielä kiusaan, että nokka-akselin ajotus (joka kerta irroitettava syyläri ja jakopään koppa jne) ja sytytyksen säätö aikaisemmalle on tietysti täysin eri asia ja niistä ensimmäinen on tiedettä ja rajua ammattitaitoa. Jälkimmäinen on tietoa ja on välttämätön homma, jotta löytää parhaan hyödyn uudesta nokasta. Itsellä on yli 15 astetta ennakko jm 96 V4:ssa:ssa (vakio siis 6 astetta). Ei vie paljoakaan aikaa ja sopii erinomaisesti tavalliselle autoilijalle/harrastajalle kunhan tietää, että säätöjen ollessa persuiksillaan saattaa kone tykätä siitä huonoa. Siksi sytytyksen säätö ja kaasarin säätö (seokset) kävelee tiukasti käsi kädessä.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
juu eli mihinkä se raja vedetään? Jotkut (mukaan lukien minä) lähtee tekemään noita 1.7 koneita kireillä nokilla ja vaakaimuilla ihan vaan tämän foorumin pohjalta (ihan hyvä pohja) ja sitten huomataan että tulee ongelmia lopetetaan hommat kesken ajan/pinnan puutteen vuoksi.
Eli jos haluaa päästä helpolla niin kannattaa pysyä siinä vakiokoneessa vakio ajotuksilla ja seoksilla ym. ym.
Eli jos haluaa päästä helpolla niin kannattaa pysyä siinä vakiokoneessa vakio ajotuksilla ja seoksilla ym. ym.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Juuri tuo nokan ajoituksen suuritöisyys sai ainakin mut luopumaan koko ajatuksesta. Kun penkissähän se tars tehdä, on se ennenkin nähty että persdyno voi valehdella ja todella paljon....KeijoAnnikki kirjoitti:Joo unohdetaan himmee vaan. Sen verran vielä kiusaan, että nokka-akselin ajotus (joka kerta irroitettava syyläri ja jakopään koppa jne) ja sytytyksen säätö aikaisemmalle on tietysti täysin eri asia ja niistä ensimmäinen on tiedettä ja rajua ammattitaitoa
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Minkä V6:n?kallejh kirjoitti:Joo sorry.
Tosiaan tuo satkun kytkimen sovitus ei näyttäis olevan kovin paha rasti, mutta tosiaan siinä joutuu tilaamaan esim Miva-Carista V6:n 215mm massalevyn, jossa on siis sama boori kuin kajakissa, ellei itse vaihda keskiötä.
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Mutta kun on tietoa ja taitoa niin sehän täytyy tehdä vain kerran...kallejh kirjoitti:Juuri tuo nokan ajoituksen suuritöisyys sai ainakin mut luopumaan koko ajatuksesta. Kun penkissähän se tars tehdä, on se ennenkin nähty että persdyno voi valehdella ja todella paljon....KeijoAnnikki kirjoitti:Joo unohdetaan himmee vaan. Sen verran vielä kiusaan, että nokka-akselin ajotus (joka kerta irroitettava syyläri ja jakopään koppa jne) ja sytytyksen säätö aikaisemmalle on tietysti täysin eri asia ja niistä ensimmäinen on tiedettä ja rajua ammattitaitoa
Joo onhan tuo persdyno aina pers..
VW transporter 2.5tdi vm.99
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Nokka-akselin vaihtoa yms pikku virittelyä ja koneen säätämistä uusille suoritusarvoille voin suositella kaikille, jotka haluavat V4 moottorilla varustettuun kajakkiin / vintsaan uusia ominaisuuksia. Ihan helppoa jees hommaa.himmee kirjoitti:juu eli mihinkä se raja vedetään? Jotkut (mukaan lukien minä) lähtee tekemään noita 1.7 koneita kireillä nokilla ja vaakaimuilla ihan vaan tämän foorumin pohjalta (ihan hyvä pohja) ja sitten huomataan että tulee ongelmia lopetetaan hommat kesken ajan/pinnan puutteen vuoksi.
Eli jos haluaa päästä helpolla niin kannattaa pysyä siinä vakiokoneessa vakio ajotuksilla ja seoksilla ym. ym.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )