V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Joo sorry. :(
Tosiaan tuo satkun kytkimen sovitus ei näyttäis olevan kovin paha rasti, mutta tosiaan siinä joutuu tilaamaan esim Miva-Carista V6:n 215mm massalevyn, jossa on siis sama boori kuin kajakissa, ellei itse vaihda keskiötä.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eli sama kuin ysiysin? Multa löytyy yksi tuommoinen täytyypi sovitella..muistaakseni ei istunut oikeen hyvin, mutta kokeilen uusiks.

Löytyykö sulta kuvia noista eri paketeista?
VW transporter 2.5tdi vm.99
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

himmee kirjoitti: Mie siirsin sitä pyörää etiäppäin niin että imu aukeaa aikasemmin...
Vaikuttaa tietysti myös imun sulkeutumiseen sekä pakoventtiilien ajoitukseen. Onko koko venttiiliajoituksen siirtäminen aikaisemmaksi könttänä tarkoituksenmukaista?
himmee kirjoitti:Tuota kiila/ura homma on mulle vielä hepreaa, mutta kesällä kun rupean tuota taas tekemään niin otan asiasta selvää ja varmasti tuon ajotuksen muutan. Kumminkin oli niin selvä ero ja pyörissä tuo yhden hampaan heitto tuntu aika järkevältä.
Tietääkseni ns. offset -kiiloja käytetään kompensoimaan esim. nokkaketjun venymistä, eli sopiihan ne tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos yhden hampaan ero on sopiva, niin sehän järjestyy helposti.

t. Jallu
Jari Ala-Ilomäki
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

jalmari kirjoitti:
himmee kirjoitti: Mie siirsin sitä pyörää etiäppäin niin että imu aukeaa aikasemmin...
Vaikuttaa tietysti myös imun sulkeutumiseen sekä pakoventtiilien ajoitukseen. Onko koko venttiiliajoituksen siirtäminen aikaisemmaksi könttänä tarkoituksenmukaista?
himmee kirjoitti:Tuota kiila/ura homma on mulle vielä hepreaa, mutta kesällä kun rupean tuota taas tekemään niin otan asiasta selvää ja varmasti tuon ajotuksen muutan. Kumminkin oli niin selvä ero ja pyörissä tuo yhden hampaan heitto tuntu aika järkevältä.
Tietääkseni ns. offset -kiiloja käytetään kompensoimaan esim. nokkaketjun venymistä, eli sopiihan ne tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos yhden hampaan ero on sopiva, niin sehän järjestyy helposti.

t. Jallu
mmmjoo johtuuko tuosta köntästä sitten tuo tyhjäkäynnin souto? Vai hiottiinko mun nokka tuohon tarkotukseen sopivaksi? Emmää vielä mitään tiedä mää vaan säädän niin kauan kunnes hajoo. Pitää yrittää lukea merkonomiksi ja sitten vielä säätää ajotuksia..pikkusen ristiriitaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Löytyykö sulta kuvia noista eri paketeista?
Saanhan mä toki otettua kuvia kun käyn tallilla esim nyt viikonloppuna.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ota ny ihmeessä kuvia niin näköö vähän mimmosii kyhäilmiä nuo on..
VW transporter 2.5tdi vm.99
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Tietääkseni ns. offset -kiiloja käytetään kompensoimaan esim. nokkaketjun venymistä, eli sopiihan ne tähän tarkoitukseen. Toisaalta, jos yhden hampaan ero on sopiva, niin sehän järjestyy helposti.[quote]

Rally Race Kerava,siellä on ainakin noita säätökiiloja vajaa 40 euroo
pussi.Sisältää useemman kiilan eri asteilla.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:Onko tuohon mahdollista laittaa minkään muun merkin asetelmaa muuttamatta vauhtipyörää? Minkälaanen tuo taunuksen vauhtipyörä/asetelma on ollut? Niitäkään ei vissiin enää uusia saa.

Keijoannikki: unohdetaan sitten se ajotus kun ei siitä ole kuin vaivaa :wink:

Edittii: Ja vielä noista sytytyksien muutoksista ym. nuo jotka noita harrastaa esim. varttimaili autoilijat kokeilee aina käytännössä nuo muutokset. Sehän on vaan sitä eestaas veivaamista jatkuvasti, joka ei tietysti sovi tavallisella autoilijalle/harrastajalle ajan puutteen vuoksi. Monella loppuu pinna liian herkästi ja mitään ei opi tekemättä.
Transportterin ja ladan asetelmia ja levyjä on ollut käytössä. Pitää tehdä uuden kiinnitysreijät asetelmalle vauhtipyörään ja mahdollisesti holkki painelaakeriin, jotta löytyy työliikettä riittävästi.

Joo unohdetaan himmee vaan. Sen verran vielä kiusaan, että nokka-akselin ajotus (joka kerta irroitettava syyläri ja jakopään koppa jne) ja sytytyksen säätö aikaisemmalle on tietysti täysin eri asia ja niistä ensimmäinen on tiedettä ja rajua ammattitaitoa. Jälkimmäinen on tietoa ja on välttämätön homma, jotta löytää parhaan hyödyn uudesta nokasta. Itsellä on yli 15 astetta ennakko jm 96 V4:ssa:ssa (vakio siis 6 astetta). Ei vie paljoakaan aikaa ja sopii erinomaisesti tavalliselle autoilijalle/harrastajalle kunhan tietää, että säätöjen ollessa persuiksillaan saattaa kone tykätä siitä huonoa. Siksi sytytyksen säätö ja kaasarin säätö (seokset) kävelee tiukasti käsi kädessä. 8) :wink:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

juu eli mihinkä se raja vedetään? Jotkut (mukaan lukien minä) lähtee tekemään noita 1.7 koneita kireillä nokilla ja vaakaimuilla ihan vaan tämän foorumin pohjalta (ihan hyvä pohja) ja sitten huomataan että tulee ongelmia lopetetaan hommat kesken ajan/pinnan puutteen vuoksi.

Eli jos haluaa päästä helpolla niin kannattaa pysyä siinä vakiokoneessa vakio ajotuksilla ja seoksilla ym. ym.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

KeijoAnnikki kirjoitti:Joo unohdetaan himmee vaan. Sen verran vielä kiusaan, että nokka-akselin ajotus (joka kerta irroitettava syyläri ja jakopään koppa jne) ja sytytyksen säätö aikaisemmalle on tietysti täysin eri asia ja niistä ensimmäinen on tiedettä ja rajua ammattitaitoa
Juuri tuo nokan ajoituksen suuritöisyys sai ainakin mut luopumaan koko ajatuksesta. Kun penkissähän se tars tehdä, on se ennenkin nähty että persdyno voi valehdella ja todella paljon.... :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

kallejh kirjoitti:Joo sorry. :(
Tosiaan tuo satkun kytkimen sovitus ei näyttäis olevan kovin paha rasti, mutta tosiaan siinä joutuu tilaamaan esim Miva-Carista V6:n 215mm massalevyn, jossa on siis sama boori kuin kajakissa, ellei itse vaihda keskiötä.
Minkä V6:n?
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

kallejh kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Joo unohdetaan himmee vaan. Sen verran vielä kiusaan, että nokka-akselin ajotus (joka kerta irroitettava syyläri ja jakopään koppa jne) ja sytytyksen säätö aikaisemmalle on tietysti täysin eri asia ja niistä ensimmäinen on tiedettä ja rajua ammattitaitoa
Juuri tuo nokan ajoituksen suuritöisyys sai ainakin mut luopumaan koko ajatuksesta. Kun penkissähän se tars tehdä, on se ennenkin nähty että persdyno voi valehdella ja todella paljon.... :wink:
Mutta kun on tietoa ja taitoa niin sehän täytyy tehdä vain kerran... :wink:

Joo onhan tuo persdyno aina pers..
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Mikael kirjoitti:Minkä V6:n?
Olikohan 2.0 V6? En jaksa muistaa, Miva-Carissa ne kyllä tietää.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Joo onhan tuo persdyno aina pers..
:lol: Juu, varsinkin tuon kilpurin kanssa se on tullut itse todistettua vähän liian monta kertaa... :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:juu eli mihinkä se raja vedetään? Jotkut (mukaan lukien minä) lähtee tekemään noita 1.7 koneita kireillä nokilla ja vaakaimuilla ihan vaan tämän foorumin pohjalta (ihan hyvä pohja) ja sitten huomataan että tulee ongelmia lopetetaan hommat kesken ajan/pinnan puutteen vuoksi.

Eli jos haluaa päästä helpolla niin kannattaa pysyä siinä vakiokoneessa vakio ajotuksilla ja seoksilla ym. ym.
Nokka-akselin vaihtoa yms pikku virittelyä ja koneen säätämistä uusille suoritusarvoille voin suositella kaikille, jotka haluavat V4 moottorilla varustettuun kajakkiin / vintsaan uusia ominaisuuksia. Ihan helppoa jees hommaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin