V4 piristämisvinkkejä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

kallejh kirjoitti:
Mikael kirjoitti:Minkä V6:n?
Olikohan 2.0 V6? En jaksa muistaa, Miva-Carissa ne kyllä tietää.
En ole missään Fordin laatikossa (kytkinakselissa) nähnyt samaa pooria kuin saabissa. Se ei kuitenkaan todista etteikö moista olisi olemassa. Muakin kiinnostaa mikä laatikko, koska fordin osia/romuja on jonkinverran nurkissa pyörinyt. Kaikissa 2.0 V6 koneissa ei ole moista kytkinlevyä. Kyseessä on siis ilmeisesti joku m-"taunuksen" kytkinlevy?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

mulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa olla pari etuveto v4 15m tanarin loottaa odottamassa inspistä panna sellainen kajakkiin,niin saisi ylipitkät aavikkovälitykset.Joutuisi vaan leikkaamaan kaasupolkimen kohdalta avohakkuuta koska se loota on hieman pidempi malli.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Tero_s kirjoitti:En ole missään Fordin laatikossa (kytkinakselissa) nähnyt samaa pooria kuin saabissa. Se ei kuitenkaan todista etteikö moista olisi olemassa. Muakin kiinnostaa mikä laatikko, koska fordin osia/romuja on jonkinverran nurkissa pyörinyt. Kaikissa 2.0 V6 koneissa ei ole moista kytkinlevyä. Kyseessä on siis ilmeisesti joku m-"taunuksen" kytkinlevy?
Joku ämmätanari se on, kuten sanoin Miva-Car tietää. 17/20M P5 muistaakseni. Mulle tuli ihan vaan varuiksi hyllyyn yksi, ja niitä saa siis vieläkin ja nimenomaan samalla keskiöllä kuin kajakissa, tässä ote kataloogista:

"Kupplungsscheibe/clutch disk V6 2,0l AT2 42730810-1 Ø 215mm = 8 1/2"
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Dodiin, kuplan uudempi asetelma käy vallan mainiosti tuohon teetettyyn vauhtipyörään! Nyt saa sitten kunnon asetelmia ( http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=177 ), tuollainen Kennedy on sitte tulossa. :lol:

Niitä kuvia olisi nyt muista versioista, laittakaapa osoitteita ketkä niitä haluaa....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

voin sanoa että kennydy 2 vähintään jos pitoja haluat..... heh laita mullekki sähköpostiin kuva.... nalleolut@luukku.com

kaverilla on kuplan padassa 170hv niin stage1 ei pitäny...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

nalleolut kirjoitti:voin sanoa että kennydy 2 vähintään jos pitoja haluat..... heh laita mullekki sähköpostiin kuva.... nalleolut@luukku.com

kaverilla on kuplan padassa 170hv niin stage1 ei pitäny...
Millä levyllä? Tuossakin tuntuu olevan aika paljon eroja.
http://www.streetturbo.fi/gallery/kupla/index.htm tässä on Stage 1, tosin levykin on Black Magic joka on tosi hyvä (ja kallis!). Sama Forssun kiihdytyspelissä.

Yhdellä tutulla turbo kuplassa Kennedy st2 ja sintteri, ja se pitää hyvin.

No anyways ihan totta puhut, laitan vähintään kennedy 2:n.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Paljonkos noissa Kennedyissä on puristusvoima? Mulla on turbokuplassa 2000 lbs ja 4 palanen sintteri. Pitää kuin tauti!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

mikan kirjoitti:Paljonkos noissa Kennedyissä on puristusvoima? Mulla on turbokuplassa 2000 lbs ja 4 palanen sintteri. Pitää kuin tauti!

t. Mika
Kennedy 1, 1700
Kennedy 2, 2100
Kennedy 3, 2600
Kennedy 4, 3000

Levy on mullakin 4 lapainen sintteri.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kallee et laittanu mulle kuvia..! laitoin yveetä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

himmee kirjoitti:Kallee et laittanu mulle kuvia..! laitoin yveetä.
Tuleetulee, jahka kerkiän kotikoneelle....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Tero_s kirjoitti: En ole missään Fordin laatikossa (kytkinakselissa) nähnyt samaa pooria kuin saabissa. Se ei kuitenkaan todista etteikö moista olisi olemassa. Muakin kiinnostaa mikä laatikko, koska fordin osia/romuja on jonkinverran nurkissa pyörinyt. Kaikissa 2.0 V6 koneissa ei ole moista kytkinlevyä. Kyseessä on siis ilmeisesti joku m-"taunuksen" kytkinlevy?
Noniin, tässä vähän kuvia. En jaksa pienentää niitä vooorumiin sopivaksi joten linkitän jos osaan :wink: .

215mm ja vakio:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heik ... ja_190.JPG

Samat levyt päällekkäin akselilla:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heikkila/levyt.JPG

Tuleva paketti, kuplan asetelma, ja sintteri:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heik ... etelma.JPG

Sama:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heik ... etelma.JPG

Vasemmalla 900 Turbon asetelma, oikealla Kupla:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heik ... _kupla.JPG

Vauhtipyörä:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heik ... etetty.JPG

Eri variaatiot vauhtipyöristä.
Ylärivi: vasen 900 turbo, oikea teetty kuplan asetelmalle.
Alarivi: vasen vakio, oikea joku 2.0 V6 ämmätanari?:
http://personal.inet.fi/koti/kalle.heikkila/vpt.JPG
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

kallejh kirjoitti:
Tero_s kirjoitti:En ole missään Fordin laatikossa (kytkinakselissa) nähnyt samaa pooria kuin saabissa.
Joku ämmätanari se on, kuten sanoin Miva-Car tietää. 17/20M
Itselläni on juuri tuollainen kytkinlevy. Levy on siis 17M Taunuksesta ja kytkinasetelma on TD Transportterin. http://personal.inet.fi/koti/jhelminen/muuta/osat.jpg

Painelaakerissa joutuu käyttämään holkkia, jotta liike olisi tarpeeksi suuri.
http://personal.inet.fi/koti/jhelminen/muuta/holkki.jpg
Viimeksi muokannut Johnny V4, La Huhti 08, 2006 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2277
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Dodiin, onhan niitä levyjä muillakin! :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

pientä tarkennusta kaipais, onko nelosen vauhtipyörää joka tapauksessa sorvattava jotta toisen merkin palikat mahtuu. Saako v6:n vauhtipyörää mahtumaan sen omilla palikoilla kuuppaan? :oops:
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

vkutvonen kirjoitti:pientä tarkennusta kaipais, onko nelosen vauhtipyörää joka tapauksessa sorvattava jotta toisen merkin palikat mahtuu. Saako v6:n vauhtipyörää mahtumaan sen omilla palikoilla kuuppaan? :oops:
Tuskin mikään muu kuin V4:n kytkinastelma ja levy menee ilman sorvausta. Yleensähän haetaan tehokkaassa moottorissa isompaa kytkinlevyä ja jäykempi "jousista" asetelmaa luistamisen estämiseksi. Itsellä on myös tuo JohnnyV4:n mainitsema transportterin asetelma ja joku levy (en tiedä mikä se on). Toisessa koneessa on kuplan asetelma ja sintterikytkin. Molemmissa on jouduttu laittamaan holkki painelaakeriin. Myös Ladan asetelmaa ja levyä on käytetty. V6:n vauhtipyörä on todennäköisesti liian Saabin vaihdelaatikon sisälle.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin