AAPPUUAAA
AAPPUUAAA
Auttakaas kaverii mäess.. Mikä on ku -72 Kuuppa sai uuden kytkinlevyn nii irrotus toiminto katosi.. vaikka sääti liikkeen nii suureks ku sai ni silti vaa aina oli veto päällä.. kaikki osat oli oikein laitettu sinisen biblian mukaan.. oisko asetelma erilaiselle levylle? Levy oli Motonetista tilattu... Broc&Brek..
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
kävikö vanhanaikainen
eli joskus scanian korjaajalla ei irrottanut rempan jälkeen niin takapihalle vähäksi aikaa luistattaan puskuri seinää vasten että sai tilaa levylle niin johan rupes irrottaan.
eli jos kaikki kunnossa asennus ja säätö niin tarkasta vielä työsylkyn toiminta; tekeekö riittävää liikettä, paljonko on välys haarukassa?
lähes poikkeuksetta kun vaihtaa kytkinpaketin niin ongelmia tulee.
vanha työsylinteri ei viitsi enää pökätä itseään kovempaa seinää vasten kuin mitä se on tottunut.
eli jos kaikki kunnossa asennus ja säätö niin tarkasta vielä työsylkyn toiminta; tekeekö riittävää liikettä, paljonko on välys haarukassa?
lähes poikkeuksetta kun vaihtaa kytkinpaketin niin ongelmia tulee.
vanha työsylinteri ei viitsi enää pökätä itseään kovempaa seinää vasten kuin mitä se on tottunut.
mulla ei tullu ihme kyllä mitään ongelmaa kun laitoin uuden kytkin levyn ja asetelman toki kytkin levy oli Sachs (taisi olla viimmeinen mitä maan päällä on )
vaihdoin sammalla myös painelaakerin ja haarukan (vanha vääntynyt) sekä tiivisteet sylintereihin
nyt toimii kuin uusi
vaihdoin sammalla myös painelaakerin ja haarukan (vanha vääntynyt) sekä tiivisteet sylintereihin
nyt toimii kuin uusi
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Meikäläisen kuupassa oli kanssa sama homma, edellinen omistaja oli joskus tehnyt tai teettättänyt kytkin rempan ja asetelman alle oli laitettu kanssa prikkoja. Kun vaihdoin vaihdelaatikon, niin kokeilin ilman prikkoja ja eihän se irrottanut. Kytkin pohjassa piti pe.......stä kurinaa. Laitoin rikat takaisin ja rupesi toimimaan.Buckman kirjoitti:Mulla oli sama onglema ku vaihdoin uuden kytkinlevyn. Laitoin asetelman ja vauhtipyörän väliin pienet prikat niin rupes irrottamaan hyvin ja muutenki toimii mainiosti.
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tähän kommentti, että Motonet myi Saschia vielä vuosi sitten. Ostin varamuuden vuoksi yhden hyllyyn varalle (missä se vieläkin paketissa köllöttelee ) ja toisen laitoin Sonettiin. Siinä on myös onkelmaa. Autolla ei ole ajettu kuin pieni koeajo ennen lumia ilman kytkintä (eli käyntiin vapaakytkin päällä ja menoks). Pitää tutkia, onko se tämä irrottamis juttu ja tarvitaanko prikat. Vaihdetta ei saanut päälle ja kuuluui per...moinen ääni kytkimestä kun kytkin pohjassa yritti vaihdetta päälle. Onko normaalin kokoiset prikat ?jarzi kirjoitti:mulla ei tullu ihme kyllä mitään ongelmaa kun laitoin uuden kytkin levyn ja asetelman toki kytkin levy oli Sachs (taisi olla viimmeinen mitä maan päällä on )
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
- Paikkakunta: Pori
Kyylä toi prikkojen lisääminen sinne asetelman ja vauhtipyörän väliin vastaa taas niinkuin valmiiksi kulunutta levyä, kun polkimestakin painamalla irrottaa sitten melkein heti kun vähän on painanut. Mieluummin ne prikat pistäisin työsylinteri ja haarukan väliin, eli siirtäisin sylinteriä. Toi on ikuinen ongelma 96ssa jos vaihtaa pelkän levyn, eikä asetelmaa. Silloin kun kuupat oli uusia ja huolloissa vaihdettiin pelkkä levy jouduttiin monesti ottamaan uudelleen auki ja vaihdettiin asetelma, kun ei saatu toimimaan kunnolla.
SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tänään selvitin tallilla tuon onkelman / prikka asian itselleni. Tai oikeastaan kunnia kuuluu Erkki 70 v:lle, joka on aikanaan noita Taunus V4:siakin asennellut paikallisessa merkkiliikkeessä.
Itsellä ei tuo uusi Sachin kytkin toimi Sonett:ssa ja asia on jäänyt taka-alalle lumien tultua. No tänään asiaan taas paneuduin ja säätelin sitä tunnin verran. Erkki tuli tallille ja yhdessä säädettiin, ilmattiin ja mietittiin. Erkki kertoi teoriaa ja sanoi että ei tunne Saabin kytkintä. Sitten otettiin hyllystä vauhtipyörä, käytetty kytkinasetelma ja levy + 8 mm ruuvit. Teoriaa ja sitten koko paketti kasaan. Selvitin tämän teidän prikka idean ja silloin Erkki sanoi, että asia on rookeri.
Eli mittasimme asetelman rungon ja painin levyn etäisyyden (se mihin painelaakeri ottaa kiinni kun kytkintä painetaan). Se oli ka 30 mm kolmesta pisteestä mitattuna. Erkki pomppasi asetelman päälle seisomaan ja kokeilimme kuinka nihkeästi tuo kytkinlevy liikkui siellä. Kytkimen pitäisi olla tuolloin auki polkimen ollessa pohjassa.
Sen jälkeen koko paketti auki. Asetelman ja vauhtipyörän väliin laitettiin normi 1.5 mm paksut 8 mm reijälä varustetut prikat. Eli asetelma jäin tuon verran korkeammalle. Ruuvien kiinnityksen jälkeen uudet mitan ja nyt tuon asetelman rungon ja paininlevyn välinen mitta oli ka 39 mm. Erkki asetelman päälle ja levy pyöri hienosti asetelman välissä eli nyt olisi kytkin irroittanut. 1.5 mm prikoilla oli tullut asetelmaan lisää liikettä 9 mm
Asetelmassa työliike perustuu jousien puristumiseen ja kytkin avautuu vain jos asetelman jouset saadaan riittävästi kasaan niin, että levy pääsee pyörimään vapaasti. Jos tuota liikettä ei ole riittävästi, tulee jossakin pisteessä mahdottomaksi lisätä työliikeen määrää vaikka työsylinterissä olisikin varaa, sillä jousi painuessaan liian paljon kasaan on yhtä kuin metallitanko ja kytkin ei silloin todellakaan irroita. Itsellä alkoi kuulumaan metallista ääntä ja tärinää kytkin polkimessa, kun lisäsin kaksi prikkaa nimenomaan työsylinterin ja vaihdelaatikon rungon väliin eli lisäsin työliikettä. Se ei auta jos jouset on jo käytännössä liian kasassa.
Tämä ilmiö tulee, jos esim kytkinlevy on vain 1 mm paksumpi kuin joskus aiemmin on mitoitettu. Eihän sitä nykyään tiedä, että onko tuo asetelma vain Saab V4:sta varten tehty Sachin tehtaalla ja levy käy vaikka mihin autoon. 1.5 mm lisää prikoilla toi 9 mm työliikettä => 1 mm paksumpi levy vähentää 6 mm asetelman työliikettä => 0,5 mm paksumpi vähentää 3 mm työliikettä. Kannattaa tuo tarkastaa kokoamisvaiheessa. Itse en ehtinyt Saabin korjaamokirjasta katsoa, onko tuolle levyn paksuudelle annettu joitakin referenssiarvoja. Nyt tiedän, että moottori on kertaalleen nostettava pois ja tarkastettava tämä asia.
Varoitus toisin päin. Jos sinne laittaa liian paksut prikat tarkoittaa se sitä että liikettä on liikaa ja asetelman jouset on ns löysällä eli kytkin alkaa luistamaan pienen kulumisen jälkeen.
Itsellä ei tuo uusi Sachin kytkin toimi Sonett:ssa ja asia on jäänyt taka-alalle lumien tultua. No tänään asiaan taas paneuduin ja säätelin sitä tunnin verran. Erkki tuli tallille ja yhdessä säädettiin, ilmattiin ja mietittiin. Erkki kertoi teoriaa ja sanoi että ei tunne Saabin kytkintä. Sitten otettiin hyllystä vauhtipyörä, käytetty kytkinasetelma ja levy + 8 mm ruuvit. Teoriaa ja sitten koko paketti kasaan. Selvitin tämän teidän prikka idean ja silloin Erkki sanoi, että asia on rookeri.
Eli mittasimme asetelman rungon ja painin levyn etäisyyden (se mihin painelaakeri ottaa kiinni kun kytkintä painetaan). Se oli ka 30 mm kolmesta pisteestä mitattuna. Erkki pomppasi asetelman päälle seisomaan ja kokeilimme kuinka nihkeästi tuo kytkinlevy liikkui siellä. Kytkimen pitäisi olla tuolloin auki polkimen ollessa pohjassa.
Sen jälkeen koko paketti auki. Asetelman ja vauhtipyörän väliin laitettiin normi 1.5 mm paksut 8 mm reijälä varustetut prikat. Eli asetelma jäin tuon verran korkeammalle. Ruuvien kiinnityksen jälkeen uudet mitan ja nyt tuon asetelman rungon ja paininlevyn välinen mitta oli ka 39 mm. Erkki asetelman päälle ja levy pyöri hienosti asetelman välissä eli nyt olisi kytkin irroittanut. 1.5 mm prikoilla oli tullut asetelmaan lisää liikettä 9 mm
Asetelmassa työliike perustuu jousien puristumiseen ja kytkin avautuu vain jos asetelman jouset saadaan riittävästi kasaan niin, että levy pääsee pyörimään vapaasti. Jos tuota liikettä ei ole riittävästi, tulee jossakin pisteessä mahdottomaksi lisätä työliikeen määrää vaikka työsylinterissä olisikin varaa, sillä jousi painuessaan liian paljon kasaan on yhtä kuin metallitanko ja kytkin ei silloin todellakaan irroita. Itsellä alkoi kuulumaan metallista ääntä ja tärinää kytkin polkimessa, kun lisäsin kaksi prikkaa nimenomaan työsylinterin ja vaihdelaatikon rungon väliin eli lisäsin työliikettä. Se ei auta jos jouset on jo käytännössä liian kasassa.
Tämä ilmiö tulee, jos esim kytkinlevy on vain 1 mm paksumpi kuin joskus aiemmin on mitoitettu. Eihän sitä nykyään tiedä, että onko tuo asetelma vain Saab V4:sta varten tehty Sachin tehtaalla ja levy käy vaikka mihin autoon. 1.5 mm lisää prikoilla toi 9 mm työliikettä => 1 mm paksumpi levy vähentää 6 mm asetelman työliikettä => 0,5 mm paksumpi vähentää 3 mm työliikettä. Kannattaa tuo tarkastaa kokoamisvaiheessa. Itse en ehtinyt Saabin korjaamokirjasta katsoa, onko tuolle levyn paksuudelle annettu joitakin referenssiarvoja. Nyt tiedän, että moottori on kertaalleen nostettava pois ja tarkastettava tämä asia.
Varoitus toisin päin. Jos sinne laittaa liian paksut prikat tarkoittaa se sitä että liikettä on liikaa ja asetelman jouset on ns löysällä eli kytkin alkaa luistamaan pienen kulumisen jälkeen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: AAPPUUAAA
Vanhan ketjun virkistystä.
Uusi kytkinpaketti odottelee paikalleen laittoa pihamökissä. Lähinnä kiinnostaisi tietää, mistä kohtaa paineasetelman runkoa tuo 30 tai 39 mm mitataan siihen paininlevyyn nähden?
Löytyykö tuolta sinisestä pipliasta referenssiarvoa kytkinlevyn paksuudelle? Vai pystyykö tuota nyt jotenkin kokeilemaan, kun asetelma on paikallaan?
Uusi kytkinpaketti odottelee paikalleen laittoa pihamökissä. Lähinnä kiinnostaisi tietää, mistä kohtaa paineasetelman runkoa tuo 30 tai 39 mm mitataan siihen paininlevyyn nähden?
Löytyykö tuolta sinisestä pipliasta referenssiarvoa kytkinlevyn paksuudelle? Vai pystyykö tuota nyt jotenkin kokeilemaan, kun asetelma on paikallaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: AAPPUUAAA
Taipuneen kytkinhaarukan aiheuttamat ongelmat on korjattu ja uusi kytkin irrottaa hyvin, mutta nypyttää/kalkattaa pohjaan painettaessa.
Helppo korjaushan on klapi polkimen alle, mutta mikä olisi oikeaoppinen tapa?
Helppo korjaushan on klapi polkimen alle, mutta mikä olisi oikeaoppinen tapa?
96 V4 -75
Re: AAPPUUAAA
No, onko tuo nyt varmaa että ne taipuneen haarukan ongelmat on todella korjattu? Ettei siis nyt haarukan pää osu jo paineasetelmaan ja sorvaa siellä? Jos niin käy, tarjoilee se kyllä sellaisen metallisen metelin ja "vasteen" jalalle, että tekee heti mieli päästää kytkintä ylös.
Samaan lopputulokseen pääsee virittämällä liikaa prikkaa työsylinterin taakse, samoin oletettavasti liian paksuilla prikoilla vauhtipyörän ja paineasetelman välissä. Eli kaikki, mikä vähentää työsylinterin ja paineasetelman välistä etäisyyttä, saattaa aiheuttaa tuon. Noita em. temppuja taas tehdään, jotta kytkin saataisiin irroittamaan liikeradan puitteissa.
Näinollen on voinut mennä optimaalista irrottamista hakiessa "hiukan liikaa". Toinen vaihtoehto on se, että haarukan varsi on (vääntynyt?) auton kulkusuunnassa liikaa eteenpäin vs. haarukan painelaakeria pitelevä keskiosa. Jos kaikki vaikuttaisi muuten olevan kunnossa, niin ruma mutta järjen kanssa annosteltuna toimiva kikka voisi olla tuo haarukan pään "säätövääntö" mitään purkamatta.
viewtopic.php?f=10&t=21919&p=161956&hil ... A4#p161956
Samaan lopputulokseen pääsee virittämällä liikaa prikkaa työsylinterin taakse, samoin oletettavasti liian paksuilla prikoilla vauhtipyörän ja paineasetelman välissä. Eli kaikki, mikä vähentää työsylinterin ja paineasetelman välistä etäisyyttä, saattaa aiheuttaa tuon. Noita em. temppuja taas tehdään, jotta kytkin saataisiin irroittamaan liikeradan puitteissa.
Näinollen on voinut mennä optimaalista irrottamista hakiessa "hiukan liikaa". Toinen vaihtoehto on se, että haarukan varsi on (vääntynyt?) auton kulkusuunnassa liikaa eteenpäin vs. haarukan painelaakeria pitelevä keskiosa. Jos kaikki vaikuttaisi muuten olevan kunnossa, niin ruma mutta järjen kanssa annosteltuna toimiva kikka voisi olla tuo haarukan pään "säätövääntö" mitään purkamatta.
viewtopic.php?f=10&t=21919&p=161956&hil ... A4#p161956
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: AAPPUUAAA
Kiitos vinkeistä, tutkimme näitä asioita.
Mielenkiintoista on, että oire on toisinaan liki olematon ja toisinaan taas hyvinkin voimakas. Vaikutelma olisi, että pidemmän ajomatkan jälkeen oire on voimakkaampi ja ääni alkaa aavistuksenomaisena jo melkein heti, kun kytkin irrottaa ja voimistuu sitten jossain vaiheessa selkeäksi mekaaniseksi kosketusääneksi.
Aivan vastaavasti aikaisempi ongelma oli lämpötilariipuvainen, joskus kylmällä koneella pakin saattoi saada narahtamatta päälle koneen käydessä, mutta lämmettyä alkoi ongelmaa olla, ei pelkästään pakin kytkemisessä, vaan myös muillakin vaihteilla.
Mielenkiintoista on, että oire on toisinaan liki olematon ja toisinaan taas hyvinkin voimakas. Vaikutelma olisi, että pidemmän ajomatkan jälkeen oire on voimakkaampi ja ääni alkaa aavistuksenomaisena jo melkein heti, kun kytkin irrottaa ja voimistuu sitten jossain vaiheessa selkeäksi mekaaniseksi kosketusääneksi.
Aivan vastaavasti aikaisempi ongelma oli lämpötilariipuvainen, joskus kylmällä koneella pakin saattoi saada narahtamatta päälle koneen käydessä, mutta lämmettyä alkoi ongelmaa olla, ei pelkästään pakin kytkemisessä, vaan myös muillakin vaihteilla.
96 V4 -75
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: AAPPUUAAA
Juurikin tämä on se ongelma. Sirraus ja naputus tulee vasta jonkin ajan kuluttua koneen lämmettyä.Jukka T kirjoitti: ↑Ti Touko 23, 2017 15:37Kiitos vinkeistä, tutkimme näitä asioita.
Mielenkiintoista on, että oire on toisinaan liki olematon ja toisinaan taas hyvinkin voimakas. Vaikutelma olisi, että pidemmän ajomatkan jälkeen oire on voimakkaampi ja ääni alkaa aavistuksenomaisena jo melkein heti, kun kytkin irrottaa ja voimistuu sitten jossain vaiheessa selkeäksi mekaaniseksi kosketusääneksi.
Aivan vastaavasti aikaisempi ongelma oli lämpötilariipuvainen, joskus kylmällä koneella pakin saattoi saada narahtamatta päälle koneen käydessä, mutta lämmettyä alkoi ongelmaa olla, ei pelkästään pakin kytkemisessä, vaan myös muillakin vaihteilla.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA