Pari kysymystä?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Pari kysymystä?

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kuuppaan on olemassa ilmeisesti ainakin kahta erillaista ulkopuolista ovenkahvaa :roll: Ostin viime viikolla yhdeltä klubilaisesta 2kpl hyvä kuntoista ovenkahvaa ja tänään rupesin niitä vaihtamaan tuohon vm-79 kuuppaan ja huomasin että nuo "uudet" kahvat ovat erillaiset mitä vanhat :? Se osa mikä jää oven sisälle on näissä uusissa n.1cm lyhyempi mitä vanhoissa. Nämä uudet ovat ilmeisesti jostain vanhemmasta kromipuskurisesta kuupasta. Missä kohtaa ovat nämä mahtaneet muuttua.

Entä onko vihreää sisustaa olemassa eri sävyillä. Samalla reissulla jäi myös hyvä kuntoiset vihreä ovipahvit matkaan, mutta nämä ovat paljon tummemmat mitä vanhat :roll: :?:

Onko mitään keinoa estää kosteuden nousemista ovi pahveihin. Omat ovat kylläkin 4mm vanerista joten ei ihan heti ala kupruilemaan mutta onko mitään järkeä liimata/teipä sinne takapuolelle muovi. :?:

Tässä nyt taas aluksi lisäillään jos vielä tulee jotain mieleen :wink:

Sellasta vielä, että kummalle puolelle ne kulmapleksit tulee, ikkunan ulkopuolelle vai sisäpuolelle :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko sulla ummessa ne ovien aukot, siis niissä on muovit teipattuna tiiviisti? jos on niin ei silloin pitäisi päästä kosteutta pahveihin.
Mun mielestäni ne kulmaplexit tulee ulkopuolelle, voin katsoa omastani.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eipä ole ummessa, kannattasko siihen vedellä roudari teipillä jokin tiivis muovi :?:

Sain tänään muuten itse "sarjoitettua" kaikki lukotkin samalle avaimelle :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Eipä ole ummessa, kannattasko siihen vedellä roudari teipillä jokin tiivis muovi :?:

Sain tänään muuten itse "sarjoitettua" kaikki lukotkin samalle avaimelle :D
Ei kannata käyttää roudariteippiä, laita mieluummin rakennusteipillä joka on tarkoitettu muovien teippaamiseen, esim. Scottin mustaa teippiä, jolla tehdään esim. ok-talojen höyrynsulkumuovien teippaukset. Roudariteippi kesii pois sieltä alle aikayksikössä. Laita jotain kunnollista muovia ettei mitään jätesäkistä leikattua :)

Mäkin olen joskus "sarjoittanut" lukon, haitat pirisi pois ja pyörivät minnelie, mutta oli helppo sarjoittaa kun ei ollut kuin kaksi haittaa jäljellä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyypi tollasta teippiä käydä jostain hakemassa :D

Löytyy ihan rullatavarana sellasta aika paksua kirkasta "suoja"muovia :wink:

Nuo sisutan sävyerot kyllä ihmettyttävät, nyt on etupenkit, takapenkit ja ovipahvit eri autoista ja kaikkissa on tuo tekonahka/vinyyli hieman erin sävyistä :roll: No eipä haittaa kun kaikki ovat kummiskin suunnilleen ehjiä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pari kysymystä?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Frostgrey kirjoitti:
Sellasta vielä, että kummalle puolelle ne kulmapleksit tulee, ikkunan ulkopuolelle vai sisäpuolelle :?:

Olen sitä mieltä, että sisäpuolelle.
Minäkin voin tarkistaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Pari kysymystä?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Frostgrey kirjoitti: Entä onko vihreää sisustaa olemassa eri sävyillä. Samalla reissulla jäi myös hyvä kuntoiset vihreä ovipahvit matkaan, mutta nämä ovat paljon tummemmat mitä vanhat :roll: :?:

Sellasta vielä, että kummalle puolelle ne kulmapleksit tulee, ikkunan ulkopuolelle vai sisäpuolelle :?:

-79 malleissa on kahta sävyä. Metallivihreässä on tummempi verhous kuin valkoisessa.

Kulmapala tulee sisäpuolelle siten, että se ohennettu puoli tulee sisäpuolen oven raamiin päin
# 419 Vesa Pohjalainen
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuleepa nyt sitten ovipahvit ainakin "alkuperäistä" sävyä.
Vihdoin sain myös vihreät lattiamatot.

Kiitoksia vastauksia :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Pari kysymystä?

Viesti Kirjoittaja KaKe »

Ostin viime viikolla yhdeltä klubilaisesta 2kpl hyvä kuntoista ovenkahvaa Missä kohtaa ovat nämä mahtaneet muuttua........ -71
#158
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Ovien lukot vaihtu ainakin silloin kun Superi tuli, taisi olla jo -77 alussakin, avain muuttui symmetriseksi silloin ja lukon toiminta huonommaksi. En ole kyllä ihan varma, että muuttuko se kahva myös sillon vai olisko jo ennen tullu sitten :roll: muutosta, ite en oo kyllä törmänny tämmöseen.

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo: käsittääkseni se kahvan muutos menee käsi kädessä sen "Superin lukon" eli mustakahvaisen, symmetrisen avaimen kanssa.

Aiempi kahva sopii yhteen epäsymmetrisen avaimen kanssa, ja lukkonapin päällä on vielä se sivuun pyöräytettävä suojalevy. Joissain vuosimalleissa taisi olla vielä kuskin ja pelkurin suojalevyssä jotain eroa keskenään.

Kokeiltu on, että jos vaihtaa vanhempaan kajakkiin Superin lukot, pitää oven sisältä vaihtaa myös se koko lukitusmekanismi sisäkahvalta salvoille asti. Eroa ei ole paljon, mutta sitä on juuri siinä kohtaa, missä ulkokahvan painin osuu salvan vapauttimeen.

Muistelen, että helpoimmalla pääsi vaihtamalla koko varpukokoonpanon oven sisältä, edellyttäen että varaosa oli saatavilla. Aiheuttaa varmaan samaa askartelua myös sovitettaessa vanhempia osia uudempaan autoon.

Oliko tarpeeksi sekava?! :oops:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Se ovipahvin alla oleva muovi on myös pölysuoja ja "höyrysulku". Samalla kun se estää sadeveden pääsyn pahvia kastelemaan, se estää myös sisäilman kosteuden kondensoitumisen oven sisään.
Se myös tiivistää itse ovea ja vähentää hieman suhinoita ja kohinoita.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin