Kuuppa tullut pihaan (Kuvat lisätty)

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Taidan hakea toisen mokoman varaosiksi tuosta paikalliselta autokorjaamolta, väriltään metsänvihreä - sekä sisältä että päältä. Vuosimallista ei hajua, peltipuskurinen kuitenkin ja todella laho. Sisusta vaan oli niin täydellinen, että melkein kiinnostaisi, vaikkei uudenmalliset penkit olekaan. Ja olisihan siinä muutakin varaosaa vielä jäljellä..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

ARGH! Soittelin tästä kuupasta heti sen tultua nettiautoon myyntiin (perjantai) ja sovin meneväni lauantaina katsomaan, mutta oli ostettu jo perjantai iltana. Päätyi sitten romuroopen kautta lefalle. Onnea, mua ahistaa!
Viimeksi muokannut jamala, Ke Maalis 01, 2006 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:http://koti.mbnet.fi/stefa/Kuppa/uudet/

Uusia kuvia.
eihän tuo ole pahakaan, ainakaan jos vertaa tuohon mun hankintaan :lol: :http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34338

ruosteetkaan ei ihan mahdottomilta näytä, ja eikös sinulla ole `77 tupliksesta ylimääräiseksi jääneet tuon takapenkin väriin sopivat uudemman mallin etupenkit? muutenhan tuo sisusta on imurointia, hansikaslokeron kantta ja lattialla olevien kaljojen sulattelua vaille valmis..? :wink:

noista ilmanpoistoaukoista puuttuvat osat ovat Saab-lätkät, joita ei ehjinä juuri näe.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jamala kirjoitti:ARGH! Soittelin tästä kuupasta heti sen tultua nettiautoon myyntiin (perjantai) ja sovin meneväni lauantaina katsomaan, mutta oli ostettu jo perjantai iltana. Päätyi sitten romuroopen kautta lefalle. Onnea, mua ahistaa!
Olen pahoillani menetyksestä, mutta viidakon laki kuuluu : Nopeat syö hitaat. Tämä alkuperäinen myyjä näet myi rahapulaansa. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:http://koti.mbnet.fi/stefa/Kuppa/uudet/

Uusia kuvia.
eihän tuo ole pahakaan, ainakaan jos vertaa tuohon mun hankintaan :lol: :http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34338

ruosteetkaan ei ihan mahdottomilta näytä, ja eikös sinulla ole `77 tupliksesta ylimääräiseksi jääneet tuon takapenkin väriin sopivat uudemman mallin etupenkit? muutenhan tuo sisusta on imurointia, hansikaslokeron kantta ja lattialla olevien kaljojen sulattelua vaille valmis..? :wink:

noista ilmanpoistoaukoista puuttuvat osat ovat Saab-lätkät, joita ei ehjinä juuri näe.
Etupenkkejä ei enää ole, ja sävy oli eri (nuo ovat kuin '76 99:ssäni). Hansikaslokeron kansi on olemassa, kuvassa vaan auki, joten näyttää puuttuvalta ja kaljatkin ovat saunalla odottamassa iltaa.

Kiitos ng900aero, nyt pelaa kytkin eikä luistele. Painun tästä auton alle, tutkin onko mätää, irroitan renkaat ja koitan nivelet sekä jarrut, jos vaikka leimalle loppuviikosta.

Niin, ja vaihdan kuskinpuolen ajovalon polttimon. 8)

Lisäys: Ei vielä tällä viikolla, ellei hitsari ehdi heti hommiin, pohjassa on yksi reikä takana kuskinpuolen tunkinkorvakkeen kohdilla. Alustamassa on parilta kohtaa kuoriutunut pois ja pelti on pintaruosteessa, eli vaatii hiomista, maalausta, massausta. Kuitenkin vaikutti melko positiiviselta myös altapäin katsottuna.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

olli siekkinen kirjoitti:Solexeja. Taitaa tossa sun kuupassa olla 1 kurkkunen solexi ton muovisen ilmanputsarinkopan perusteella. Supereissa peltinen ilmanputsarinkoppa.

Hyvä ostos se korjaamokäsikirja.

Taikka eikös tuon ilmanputsarin alla ole kuitenkin 1-kurkkunen FoMoCo. Solexeja Supereissa ja 2-kurkkuisina.

Tuossa vielä pisti silmään tuo lämpö/polttoainemittari...en oo ihan varma, mutta jokos -76ssa oli alunperin ne sillain sivusuunnassa ettei tolleen ylös/alas-suunnassa niinkuin vanhemmissa? Pohjalaisen Vesa varmaan osaa guruna sen sanoa tosta vaikka ohimennen 8)

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuosta mallista ei ilman runkonumeroa osaa sanoa varmaa.

Osin se on -75 mallinen, mutta osin -76

-75 osia:
- mittaristo ( muuttui -76 malliin bensa-lämpömittarin osalta
- ovien verhouspahvien kromilistat
- verhoilun väri

-76
-puskurit

Takapaksi on muuten harvinaisen ehjä, tuskin se mätä on muutenkaan.
Luukut ja ovet on helppo vaihtaa, kuten verhoilutkin.

Hyvä hankinta kerrassaan.

Pistä visusti katti sitä vahtimaan :D
# 419 Vesa Pohjalainen
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Mites toi verhoilujen kromilista systeemi sitten meni...joka jatkuu siinä kojetaulussa sen lipan alla? Oliko sitä vielä -76?

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Korjaajalta on varattu aika pohjan putsaukseen, pikkuhitsauksiin ja maalaus/massaushommiin. Katsastukseen vaadittavat tehdään nyt, lokasuojat revin irti keväämmällä, ja rapsuttelen itse tarpeen vaatiessa.

Katti vahtaa visusti, kävi sekä takaluukussa, että hyvissäkin. Mutta ne kaljat, jotka sieltä löytyi ovat kyllä pilalla, sulatin monta tuntia, enkä kyllä arvaa juoda kun on ihan sumeaa ja seassa lilluu jotain epämääräistä. Kokonaista 3 pulloa pilaantunutta kaljaa.. :cry:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ruotsin rauta kirjoitti:Mites toi verhoilujen kromilista systeemi sitten meni...joka jatkuu siinä kojetaulussa sen lipan alla? Oliko sitä vielä -76?
Mielestäni ei ole. Ainakaan -77 mallissa sitä ei ole

edit:

-76 malliin tuli muutoksina puskimien lisäksi mittaristo, jossa neulat siinä kaksoismittarissa tuli sivuille. Takapenkkiä siirrettiin jokunen sentti taaksepäin. Lämmitettävä takalasi taisi tulla myös siinä yhteydessä
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuossa näyttäis olevan vielä takapenkki etuasennossa eli se viittais -75 malliin... tuossa kuvassa näkyy:

http://koti.mbnet.fi/stefa/Kuppa/IMG_9355.JPG
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Vuoden -76 kuupan uutuudet:
- nopeusmittari ja lämpö/polttoainemittari uutta mallia, vm. -76:ssa vieläpä ainoa vuosi, jolloin nopeusmittari parittomilla numeroilla 170 km/h asti
- takapenkki siirretty kauemmaksi
- kumipuskurit leveällä metallilistalla
- ovipahveissa ei enää kromilistaa, samoin kromilista puuttu kojetaulusta
- mustat ikkunaveivit pitkällä varrella (kuvien autossa veivit vm. -78-80)
- ratti isokeskiöistä mallia
- etulokasuojaan tuli 96L-merkit, kun tuota luxea oli vuosien saatossa jo kertynyt...
- kaasari käsiryypyllä, kurkkuja yksi ja valmistaja FoMoCo
- takalasin lämmitin, joskin taisi olla jo vm.-75:ssä?
- tavaratilan matto irrallinen

Auto näyttäisi olevan vm. -74 tai -75.

Ainoastaan Amerikan vientimallit oli varustettu 1,7 ltr:n koneella.

Moottoritilan kuvia katsellessani tuli mieleen, että kannattaa kanssakuupistit tarkastaa polttoaineletkut usein, sillä nykybensat näyttävät hapertavan bensaletkut melkoisella vauhdilla.

-------
96 vm.-76 (21-vuosi menossa samalla sukkulalla), kesäpeli
96 vm.-73 OE
99 vm.-82 OE
900i special vm.-86 talviauto
900 aero vm.-89 kesäauto
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eli mittaristo ja takalasin lämmittimen puute myös viittaavat '75 malliin. :roll:

Käsiryyppy löytyy kuitenkin.. Mikä lie sekasikiö :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mitä se haittaa.
Saahan sitä vuosien varrella rakennella. Parasta tuossa on ehjän oloinen kori. Niitä ei enää tahdo juuri löytyä mistään.

Hyvän hankinnan olet tehnyt, vuosimallista viis......vaikka siis olis seitenviis ...tai kuus....tai neljä :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin