Sytytyspuola

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Buckman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 19:27
Paikkakunta: isokyrö

Sytytyspuola

Viesti Kirjoittaja Buckman »

Mun 79vm 96:n puola lyö sinistä valokaarta johtojen välillä jotka on puolassa kiinni, kun naksuttaa kärkiä vaikka ruuvimeisselillä. Ja lisäksi kun on pitäny virtaa hetken aikaa päällä niin puola tulee hemmetin kuumaksi, että missähän vika tuohon säkenöimiseen puolan päässä. Olisiko kondensaattorissa vika, koska kärjille menvät johdot eivät ota maihin jakajassa? Vai voiko ne johdot mennä väärinpäin ku sähköt kone ym sähköt on ollu äskettäin irti..
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

Niin kondensaattorin johto menee puolan miinusnapaan, jos sen laittaa plussaan niin kärjet ja kondensaattorin johto sulaavat. Entä kuinka vanha tuo puola on? Sekin voi oirella. mutta eikö se sitten ole normaalia että puola lämpeää, ainakin hieman :?:
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Puola lämpenee hitaasti, jos moottori ei käy, virta on kytketty ja katkojan kärjet ovat kiinni. Jos puola on ehjä, on virtapiirin vastus melko suuri ja siksi virta pieni, ja kärkien avautuessa pieni kondensaattori pystyy "sammuttamaan" kipinöinnin.
Jos puola lämpenee "hemmetisti" niin voisi epäillä, että se on osittain oikosulussa, vastus normaalia pienempi ja virta suurempi, mikä kehittää nopeasti lämpöä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Vastaa Viestiin