Osien puhdistus ja kiillotus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Rin-tin-tin kirjoitti:Yees, mutta muista kuomaseni ilmastointi noilla virranvoimakkuuksilla, muuten voi tuloksena olla nallikaasutehdas ja sinulla musta nokka tai jotain vielä näyttävämpää:!: :!: :!:

Muistat kai koulun kemiantunnilta, että vetykaasu ja ilman happi muodostaa itsetään räjähtävän seoksen?
Muistan hyvinkin kuoma hyvä, mutta ennenkuin tuollainen pääsee oikeasti tapahtumaan täytyy ilmatilavuuden olla todella pieni ja ilmanvaihdon olematon, kumpikaan ei täsmännyt koetilassani.
Laitoin "padan" taas juuri äskenkin porisemaan ja ajattelin vetäistä noin 6-7h unet päälle ja napata kappaleen pois vetypommipadasta herättyäni :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Huolestuttaa. Jos ei kuomasta kuulu kohta mitään, niin
pata on varmaan räjähtänyt... 8O
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Isolohko kirjoitti:Huolestuttaa. Jos ei kuomasta kuulu kohta mitään, niin
pata on varmaan räjähtänyt... 8O

Aamulla osa oli ruosteeton, oli takajarrukilpi tosi paksussa ruosteessa eikä pieni aika riittänyt siihen :)

Edit: lisäksi autotallissa on toimiva ilmanvaihto ja padan lähellä on vielä puhallinkin, ja vetyä muodostuu erittäin vähän, no hätä, kiitokset huolenpidosta :D

Edit2: soodaliukosen puhtaus vaikuttaa oleellisesti prosessiin, eli esim. jarruosia tai muita tosi likaisia kappaleita käsitellessä osat kannattaa ensin jynssätä puhtaiksi vaikka teräsharjalla ja viilalla.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Maalis 13, 2006 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ng900aero kirjoitti:Suosittelen edelleen elektrolyysiä, ehdottoman tehokas ja nopea tapa....
En lähtisi leikkimään hapoilla enää näiden elektrolyysikokeilujeni jälkeen ;)

On niin vakuuttavaa tekstiä, että pitihän tuota lopulta kokeilla.
No niin, nyt on pata porisemassa....saas nähdä milloin posahtaa? :wink:
No ei sentään, työhuoneessa on päällä vielä poistopuhallin.

Sen verran sain pintakäsittelylinjan (työpaikalla on sellainenkin) vinkkejä
(lipeän lisäksi), että aine kannattaa liottaa n. 60 asteiseen veteen.
Ja katodeja voi laitaa astiaan useampiakin. Itse laitoin nyt kaksi rosterilätkää. Seokseksi n. 2 prosenttisen lipeän. Siellä kuupan etujousi nyt porisee...

Lopuksi vielä helppo tietovisa, mikäs tämä tänään keltapassivoitu häkkyrä on?
Kuuppamiehille taas luvattoman helppo :)




Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pissapojan säiliön teline
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

900i kirjoitti:Pissapojan säiliön teline

No sehän se. :)

Millainen lie tuon telineen pintakäsittely (väri) alunperin?
Tuosta kun ei 27 vuoden paikallaolon jälkeen oikein ottanut selvää.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Isolohko kirjoitti:
900i kirjoitti:Pissapojan säiliön teline

No sehän se. :)

Millainen lie tuon telineen pintakäsittely (väri) alunperin?
Tuosta kun ei 27 vuoden paikallaolon jälkeen oikein ottanut selvää.
Eikös se ole ollut mattamusta (maalattu)?

Elektrolyysiin käy mikä tahansa raudanpalanen, kunhan se on suhteellisen kookas. Virtaa kannattaa olla mahdollisimman paljon (käyttivät 2 laturia siinä Mobilistin jutussa).
utunpe-2
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 21:15

Viesti Kirjoittaja utunpe-2 »

luultavasti osa oli alunperin sinkitty ja maalaamaton
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Mites alumiinista saisi muuten kuin mekaanisesti hapettumat pois? Noissa korvamerkeissä on nimittäin sellaisia muotoja ettei dremelilaikka sinne yllä. (eivät kyllä välttämättä ole alumiinia) Sain kuitenkin noista korvamerkeistä jo aika hyvät, mutta haluaa täyskiiltävät ... :)
Viimeksi muokannut MindW, To Huhti 06, 2006 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Ruosteruisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ruosteruisku »

Elektrolyysissä elektrodien väli kappaleeseen tulee olla 100-150mm maksimissaan. Lämpötila tulisi olla 55-80 C astetta. Väkeviä happoja käytettäessä pitäisi suorittaa neutralointi (emäksellä). Vesi laimentaa vain ja jos ei pese tarpeeksi hyvin ja kauan, niin syöpyminen jatkuu maalin alla. Virran tarve noin 5-10 A/ neliö dm.

Teräksen laittaminen happoon aiheuttaa aina vedyn muodostamisen. Isoja kappaleita puhdistettaessa ja virran kasvaessa vetyä muodostuu tietenkin enemmän.

Suojavaatteet kannatta olla haponkestäviä (keinokuitua). Puuvillahaalarit paloivat aika nopeasti kun sai väkevän rikki(93%)- ja fosforihappo(83%) -cocktailin päälle. Vilpertti tietää ettei tämä hapoilla läträäminen ollut meikäläisen kohdalla kovin uutta. :oops: (Oliko se vuodonmäärä 7 kuutiota sekahappoa?)

Alumiinin oksidipinnan saa pois elektrolyysillä. (käytä hakusanana alumiinin elaksointi ja värjäys) Motskaripojilta löytyy tarkemmat ohjeet.
'87 900i Satan
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Ruosteruisku kirjoitti:Vilpertti tietää ettei tämä hapoilla läträäminen ollut meikäläisen kohdalla kovin uutta. :oops: (Oliko se vuodonmäärä 7 kuutiota sekahappoa?)
Vaatimaton 12 kuutiota...

Eilen juuri 30% fosforihapolla Viipan pohjaa puhdistettiin sisäpuolelta maalausta varten ja todella puhdasta tuli, kunhan ensin happo saatiin puhaltimella lämpimäksi. Aika dramaattinen ero on kuuman ja kylmän hapon tehossa. Fosforihappo jättää kuivuessaan kivikovan sinisen pinnan. Semmonen sintrautunut väri. Hapot onkin tärkeää pestä pois käsittelyn päätteeksi.

Paikat joissa happoa ei saa lillumaan onkin kinkkisempiä, mutta sitruunahappo+tapettiliisteri on hyvää niihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muutama kysymys sitruunahaposta.
toimiiko pakkasessa? tai voiko ulkona +5astetta toimiiko?
1kg tavaraa paljonko vettä 10l?
loppu onkin selvää!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

nalleolut kirjoitti:muutama kysymys sitruunahaposta.
toimiiko pakkasessa? tai voiko ulkona +5astetta toimiiko?
1kg tavaraa paljonko vettä 10l?
Saab.96 kirjoitti:... Pari viikkoa n. 4% sitruunahappo liuoksessa ja välillä rapsuttaa kevyesti teräsharjalla roskai irti osista niin lopputulos on todella hyvä, hintaan ja vaivaan nähden. Lopuksi osa huudellaan runsaalla vedellä ja kuivataan heti, myös maalaus olisi hyvä tehdä melkein heti... Omat kokeilut on olleet todella rohkaisevia ja aion vastaisuudessa käyttää tarpeen mukaan...
Tuskin toimii pakkasella (jäätyy) eikä ainakaan kovin nopeasti noin kylmässä.
Yleensä kemialliset reaktiot toimivat paremmin huoneenlämmössä tai lämpimämmässä.

1 kg + 10 l = 9 %
1 kg + 20 l = 4,8 %
96 V4 -75
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itelle on tullu semmoset ohjeet sitruunahapon käyttöön, että 4% liuos olisi tehokkain, eli sitä alle on liian laimea, siitä yli oli jokin muu syy, miksi ei tehoa niin hyvin (käytännössäkin saman huomannut) eli siis olen ite aina 5l vettä nakannut 2dl happoa ja hyvin on lähtenyt ruosteet (hapottanut mm. viipan vakaajan + osat, kaasuvivuston, erinäisiä pultteja ja klemmareita, viipan tuhkakupin...) ihan "montun pohjia" myöten.

Pitäis varmaan tuota elektrolyysiä kans joskus kokeilla, vois vaikka messingillä koittaa jotain koristelun vuoksi pinnoittaa ja taitaa hapettumistakin kestää ihan hyvin (koulussahan tuota tuli joskus tehtyä).

...ja sitä sitruunahappoa ei kannata apteekista ostella, maksaa maatalousliikkeessä todella paljon vähemmän (saa tosin vain 5kg+ annoksissa)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiitoksia vinkeistä. uskaltaako sitä pitää "tuvassa" suljetussa ämpärissä kansi päällä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin