Kevät on (pahimman) autokuumeen aikaa 96 -75
Kevät on (pahimman) autokuumeen aikaa 96 -75
Tämä kevät on ollut autokuumeen kannalta erityisen paha. Autokuumehan on oikeastaan aina päällä, mutta kevättä kohti se kärjistyy huippuunsa. Oikeastaan jo ennen kevättä etsiskelin rekisterissä olevaa kuuppaa kesien fiilistely pirssiksi, mutta siihen hätään ei sopivia ollut myytävänä, kuukautta myöhemmin kylläkin. Noh, kuuppaa ei silloin siis tullut, mutta heräsikin idea hakea ruotsista tonnari, turbokoneella se tietenkin olla piti. Tämän hankinnan jälkeen perheen hallitus oli vakaasti sitämieltä, että uutta kajakkia (vuosi takaperin olin siis ostanut tuon museoprojektin) ei vähään aikaan meille tulisi. Noh, näin Lefalla myynnissä olleen -75:n ja tarjosinkin vaihdossa vanhaa autoamme, joka oli myynnissä. Pienten neuvottelujen jälkeen kaupat syntyivät ja eilen haimme pienoisen kotiin. http://www.students.tut.fi/~laakso49/kotiin.jpg Hauskinta on, että kajakit taitavatkin olla selkeästi sisarukset: http://www.students.tut.fi/~laakso49/eka.jpg Tämä uusi hankinta on siis tarkoitus saattaa mahdollisimman pian rekisteriin ja päästä äkkiä kruisailemaan. Alkuperäinen suunnitelma oli juhannuksena kilvissä, mutta autosta paljastuikin huomattavasti enemmän hitsattavaa kun aluksi luulin, joten taitaa tuo aikaraja hieman venyä ja paukkua. Laiteltavaa ainakin seuraavat:
- Kaikissa pyöräkoteloissa hitsattavaa, muutoinkin pohjassa paikkailtavaa
- Kaasarissa hämminkiä, ei käy lainkaan ilman ryyppyä
- Vetonivelet raksuttavat, uudet on hommattu
- Takalaakerit kitisevät (kuunneltuani en ole enää varma onko kyseessä laakerit vai laahaavat jarruhihnat, ei tyypillinen laakeriääni joten jos laaketi niin ne voivat olla vain kuivat)
- Lämppärin hana on hieman viritys, mutta uusia on kaksin kappalein
- Varmaan vielä muutakin löytyy ajan kanssa
Aloitin tänään homman tutkimalla mikäs siellä kaasarissa oikein pajattaa. Otettuani ilmanputsarin kotelon pois alta paljastui yllättävä näky. Kiihdytyspumpu kannen välistä tiputti mittarikentiltä saatavaa kullanarvoista tavaraa melkoisen mittavasti. Mm. imusarjan päällä olevat montut oikein uivat bensassa ja ilmeisesti näin oli ollut pidemmän aikaa, koska kuopat kuivattuani pohjalla oli aina kuivuneen bensan jättämää sakkaa melko runsaasti. Noh, kaasari palasiin ja kohokammiossa hieman töhkää ja kiihdytyspumpun kalvo puhki. Onneksi toisista kaasareista löytynee ehjä tilalle. Lisäksi pumpun kansi tarvii naputella suoraksi, se kun on tyypillisesti käyristynyt. Taidankin tästä lähteä puhaltelemaan kanavia puhtaaksi ja sitten illalla vapun viettoon. Niin ja hyvää vappua kaikille!
- Kaikissa pyöräkoteloissa hitsattavaa, muutoinkin pohjassa paikkailtavaa
- Kaasarissa hämminkiä, ei käy lainkaan ilman ryyppyä
- Vetonivelet raksuttavat, uudet on hommattu
- Takalaakerit kitisevät (kuunneltuani en ole enää varma onko kyseessä laakerit vai laahaavat jarruhihnat, ei tyypillinen laakeriääni joten jos laaketi niin ne voivat olla vain kuivat)
- Lämppärin hana on hieman viritys, mutta uusia on kaksin kappalein
- Varmaan vielä muutakin löytyy ajan kanssa
Aloitin tänään homman tutkimalla mikäs siellä kaasarissa oikein pajattaa. Otettuani ilmanputsarin kotelon pois alta paljastui yllättävä näky. Kiihdytyspumpu kannen välistä tiputti mittarikentiltä saatavaa kullanarvoista tavaraa melkoisen mittavasti. Mm. imusarjan päällä olevat montut oikein uivat bensassa ja ilmeisesti näin oli ollut pidemmän aikaa, koska kuopat kuivattuani pohjalla oli aina kuivuneen bensan jättämää sakkaa melko runsaasti. Noh, kaasari palasiin ja kohokammiossa hieman töhkää ja kiihdytyspumpun kalvo puhki. Onneksi toisista kaasareista löytynee ehjä tilalle. Lisäksi pumpun kansi tarvii naputella suoraksi, se kun on tyypillisesti käyristynyt. Taidankin tästä lähteä puhaltelemaan kanavia puhtaaksi ja sitten illalla vapun viettoon. Niin ja hyvää vappua kaikille!
Viimeksi muokannut jamala, Ma Touko 01, 2006 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Noniin, kuuppa päästelee kauniita sulosäveliä ilman ryyppyä ja käy oikein keväistä kaunista tyhjäkäyntiä. Hymy oli korvissa. Naputtelin pumpun kannen suoraksi ja viimeistelin hiomapaperilla tasoa vasten. Mieltä kaihertaa kuitenkin se, että kiihdytyspumpun kalvo on silti entinen. Yksi hyvä löytyy itseltä kuitenkin tilalle, mutta jos sinulta löytyy hyvä ja ehjä kalvo niin minulle saa tarjota. Näitä saa vielä tietääkseni Fordilta tilaamalla! Lisäksi hieman tutkin ja tulin tulokseen, että takalaakereiden sijasta jarrut laahaavat ja kitisevät.
Viimeksi muokannut jamala, Su Huhti 30, 2006 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Hienolta näyttävät molemmat autot. Itsekin kruisailin Kajakilla Jyväskylässä (ja välillä myös Pyhimys Volvolla). Annappa hyvä vinkki/linkki mistä noita tonnareita voisi Ruotsista katsella, kun tavoitteena olisi hankkia sellainen S tai täysturbo ja mielellään vielä hyvä kuntoinen.
Hyvää Vappua ja alkavaa kesää !
Hyvää Vappua ja alkavaa kesää !
http://www.blocket.se itse tuon tonnikalan kalastelin. Pohjoisruotsista melkein kannattaa etsiskellä niin löytää pelleiltään mahdollisimman hyväkuntoisia. Oma tuli kuitenkin Tukholmasta. Auton itse tuoneena voi sanoa, että kyllä kannattaa tuoda, loppujen lopuksi huomattavasti yksinkertaisempi homma kuin itse luulin.
EDIT: Ja itse siis toin matalapaineisen siinä uskossa, että olisivat saaneet vähemmän kenkää, tiedä häntä. Tosin itselle pitäisi piakkoin olla postissa magneettiventtiili ja täyspaineisen piirit Niin ja vdo:n ahtopainemittari odottaa asennusta.
EDIT: Ja itse siis toin matalapaineisen siinä uskossa, että olisivat saaneet vähemmän kenkää, tiedä häntä. Tosin itselle pitäisi piakkoin olla postissa magneettiventtiili ja täyspaineisen piirit Niin ja vdo:n ahtopainemittari odottaa asennusta.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Tullin kotisivuilta löytyy taulukot sovelletuista veroista.
Tänään homma taas eteni ja purin molemmat takapyörät ja totesin laakereiden olevan kunnossa. Kuskinpuolella hihnat hieman laahasivat ja aiheuttivat siis kitinän. Vielä iltasella katsomaan onko noista käytetyistä vetonivelistä mihinkään. Muuten, onko kenelläkään tietoa saako tuulettajan laakereitä enää mistään? Muistelisin, että joskus olisi ollut näistä puhetta, että jonkin toisen auton joku laakeri sopisi tähän tms..?
Tänään homma taas eteni ja purin molemmat takapyörät ja totesin laakereiden olevan kunnossa. Kuskinpuolella hihnat hieman laahasivat ja aiheuttivat siis kitinän. Vielä iltasella katsomaan onko noista käytetyistä vetonivelistä mihinkään. Muuten, onko kenelläkään tietoa saako tuulettajan laakereitä enää mistään? Muistelisin, että joskus olisi ollut näistä puhetta, että jonkin toisen auton joku laakeri sopisi tähän tms..?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Projekti on seisonut jo jonkun aikaa, koska papereissa oli pienoista epäselvyyttä (auto kun on jonkun perikunnan ja siirtynyt eri välikäsien kautta minulle). Nyt kuitenkin homma rytkäisty uudelleen eteenpäin ja peltien paikkaaminen etenee kovalla vauhdilla Tarvetta löytyisi ehjille jousilautasille taakse. Tarjotkaahan sellaisia. Lähtöhinnan määrittelee myyjä!
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti