Kajakin ahtaminen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Kajakin ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Olen huomannut tuota projektit osiota selaillessani että työn alla on tällähetkellä useampikin V4 Turbo projekti.
Näin ollen tuo ahtaminen alkoikin kiinnostaa 8O Minkä verran mahtaa mennä rahaa tuollaiseen projektiin? Mulla on jo lohko jokan on porattu 1835 cc(?) muistaakseni 93,5 mm männät. Se joudutaan poraamaan 94 mm:seksi vielä. Tuohon jos laittaisi jonkun pienen ahtimen kiinni niin alkaisi varmaan "tapahtuu" pellin alla :D
Kaasari tulisi kuitenki "ruokintalaitteeksi"....
Tän topikin alla olis hyvä varmaan keskustella aiheesta ja antaa vinkkejä. Ymmärtääkseni kun auto on -76 ei tarii kuin olla pekkipaperit leimalla ja tehot ei sais olla yli 80 hv...? :wink:
Eihän ahtimella nyt kuitenkaan tule yli tuota 80 hv, eihän :wink:

Ja tosiaan kyseessä on ns "budjettiturbotus" eli rahaa on todella rajallisesti (vaimo antaa tosi pientä viikkorahaa) ja kaikki komponentit olisi käytettylä jota käytettäisiin...

Voikohan tässä enepää epäselvä olla? No toivottavasti tästä saabi selvää...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Reilu tonni on hyvä lähtökohta hommaan.

- pakosarja, ahdin ja pakoputki 300
- painekotelo, putket ja cooleri 200
- bensapumppu, paineensäädin ja kaasari 600
- öljynkierto ja jäähdytin 100

Kaikenlaista muuta pientä tarvikeosaa ja käsityötä. Sitten dynopaprut.
Kaasariksi vois olla aika sopiva Weber 34/34 DAT joka sopisi suht helposti superin imusarjaan ja pellin alle.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä kummitelee myös oman kuupan turbottaminen.
Itsellä on ollut visiona/saatavilla
koneeseen vakio alakerta
Mahlen(kupla) 92mm männät(alle 200€ kierros)
turbo tonnarista, öljy jäähdytetty T03.
Itse tehtynä/hitsattuna putki hommat
Kaasariksi paineistettu Strömber tai Weber käytettynä.
9-5:n bensa pumppu(löytyy)
sopiva cuuleri romikselta.


Mitä mahtaa vakio alakerta kestää, entä laatikko ja kytkin?

Tavoite olisi n. 100-120hv :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Frostgrey kirjoitti: Mitä mahtaa vakio alakerta kestää, entä laatikko ja kytkin?

Tavoite olisi n. 100-120hv :wink:
Eikös tästä ollut aikasemmin juttua, ja kokeneemmat totesi saappaan alakerran/lootan kestävän hyvin 150hevosenkin tehot...

Itsellä muuten tänään alkoi koneen tiputus ja huomenna päivällä varmaan on jo alhaalla...tarkoitus olisi pistää 92mm mäntää+muut kuupan "perusvirit"
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös tästä ollut aikasemmin juttua, ja kokeneemmat totesi saappaan alakerran/lootan kestävän hyvin 150hevosenkin tehot...
Tainnut mennä tuo juttu ohi, mutta hyvä tietää, että tuollaista "pikku" viriä voi huoletta pistää :wink: :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

mikan kirjoitti:Reilu tonni on hyvä lähtökohta hommaan.

- pakosarja, ahdin ja pakoputki 300
- painekotelo, putket ja cooleri 200
- bensapumppu, paineensäädin ja kaasari 600
- öljynkierto ja jäähdytin 100

Kaikenlaista muuta pientä tarvikeosaa ja käsityötä. Sitten dynopaprut.
Kaasariksi vois olla aika sopiva Weber 34/34 DAT joka sopisi suht helposti superin imusarjaan ja pellin alle.
Jep. Tissarin turbo-ysivitonen oli tehty juurikin samantyylisellä pikkubudjettipaketilla, ja hyvin pelitti.

Kyllähän tollaseen rojektiin rahaa saa menemään kun nälkä alkaa kasvamaan, meikäläinen on siitä hyvä esimerkki kun mopo karkaa käsistä juurikin samaisen projektin kanssa :lol: ..... nooh so what, kohta käy!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mites muute ton ahtimen sijoitus konehuoneeseen? En haluaisi luopua esim lämmityslaitteesta tms. ja tilaahan siellä on nihkeästi, minne se ahdin kannattaisi sijoittaa?
Sitten miens sellainen vaihtoehto, että laittaisi ahtimen kuskinpuolen"pakosarjan" väliin, siis pelkästään toisen lohkon pakosarjaan? Toimisko sellainen patentti? Siellä kuskin puolella on justiinsa sopivasti tilaa turbolle....
Tää mun turbotus projekti on todellakin pitkän tähtäimen suunnitelma, mut koskaan ei ole liian aikaista aloittaa suunnitteleminen ja osien haaliminen kasaan....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Se ahdistin mahtuu olemaan joko koneen takana, tai sitten esim akun paikalla "pitkittäin". Itse otin lämppärin kennon pois ihan vaan sen takia että halusin konehuoneeseen mahdollisimman paljon tilaa, mutta kyllä sen sinne saa soviteltua vaikka se kenno/koppa jääkin.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

kallejh kirjoitti:Se ahdistin mahtuu olemaan joko koneen takana, tai sitten esim akun paikalla "pitkittäin". Itse otin lämppärin kennon pois ihan vaan sen takia että halusin konehuoneeseen mahdollisimman paljon tilaa, mutta kyllä sen sinne saa soviteltua vaikka se kenno/koppa jääkin.
Juu sano. Mun kurkkuputki+kenkälaatikko tasoisten kokeiden jälkeen olen sitä mieltä että sinne saa ahtimen kyllä poistamatta mitään, mutta pakopuolen putkista tulee aika eksoottisen malliset. Varsinkin jos halajaa pitää ne saman mittaisina. Kumpiko sitten paree, pidemmät samanmittaiset, vai lyhkäisemmät erimittaiset. Eikun iteroimaan dynoon... 8)
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Juu menee se. Eikä tule mitään eksoottisia pakosarjoja.
Mulla on kuvia koneella yhdestä moisesta ratkaisusta, osoitetta vaan niin laitan tulemaan. Itsellä tulee koneen taakse keskelle eli siis laatikon päälle, juurikin siksi kun lämppäri siirtyi sisätiloihin.

Edit: Niin Leväsen Jarillahan oli noita turbo-kajakkeja kadullakin, sillä oli yksi versio sellanen että ahdistin oli laatikon päällä ja lämppärin kopasta oli yksi sivu ihan pikkasen muutettu (rälläkällä pikku siivu veks)..... eli onhan noita tapoja. Jari kommentoinee jos lukee/kiinnostaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Pojat hipoilee ihan liikaa :lol: Mulla menny rahaa tähän mennessä turbo 150e,pakosarja n.40e,kaasari vissiin vitosen,pakoputki jotai 40e ja paineensäädin 40. Niin ja onhan mulla cooleriki varastossa mutten jaksa sitä tunkea muutenkin niin vidun täyteen konehuoneeseen.
Lämppärin kenno mulla jostain :roll: syystä paikallaan vaikkei ole edes käytössä ja ''ahdistin'' siis laatikon päällä poikittain.
Älkää hyvät ihmiset kaikki näitä tehkö,tulee liian yleisiksi. :(
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sopiiko nuo Mahlen "kuplan" esim. 92mm männät ihan suoraan kuupan kiertokankiin :roll: Entä täytyykö noita työstää kauheasti jotta puristukset tippuisivat hieman, entä riittääkö vakio nokka turbo käytössä ja voiko kantta "helposti" parantaa :roll:

Itse "saisin" velipojalta ehjän -86 tonnarin TO3 tai -96 T25:n kunhan hinnasta päästään sopimukseen. Itsellä löytyisi myös tupla römppäset mistä voisi toisen paineistamalla saada riittävän omaan käyttöön(kunhan löytäisi paineistus sarjan jostain :roll: ) Hitsipuikko pysyy myös sen verran käsissä, että pakosarjat ja ahtoputkistot eivät olisi mikään ongelma :wink:

eli itse olen budjetoinut n. 500€ tuohon projektiin, ilman turboa ja putkistoja. :)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Ei mee kuplan mahlet ihan suoraan. Niissä tappi 22mm, sabassa 24mm. Holkittamaan vaan niikylsesiitä.......
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

JA ei se römppä mitään ''paineistus'' sarjoja sen koommin kaipaa..Mulla toi kaasari siis peräsin vapari volvosta ja piltemasta korjaus sarja..
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti:Sopiiko nuo Mahlen "kuplan" esim. 92mm männät ihan suoraan kuupan kiertokankiin :roll: Entä täytyykö noita työstää kauheasti jotta puristukset tippuisivat hieman, entä riittääkö vakio nokka turbo käytössä ja voiko kantta "helposti" parantaa :roll:

Itse "saisin" velipojalta ehjän -86 tonnarin TO3 tai -96 T25:n kunhan hinnasta päästään sopimukseen. Itsellä löytyisi myös tupla römppäset mistä voisi toisen paineistamalla saada riittävän omaan käyttöön(kunhan löytäisi paineistus sarjan jostain :roll: ) Hitsipuikko pysyy myös sen verran käsissä, että pakosarjat ja ahtoputkistot eivät olisi mikään ongelma :wink:

eli itse olen budjetoinut n. 500€ tuohon projektiin, ilman turboa ja putkistoja. :)
VW Mahlethan on aavistuksen alle lohkon ylätason, joten puristukset on 10 kilon paikkeilla riippuen tietysti miten paljon vähän kansia on laskettu ja miten palotiloja on muotoiltu. Meillä on yhdessä autossa nuo männät ja niiden holkit männätappeihin löytyi valmiina koneistamosta ja oli suhtkot edulliset.

Nokkahan pitää tietysti olla vähintään 7.2. Kansien kanavien avartaminen vakio venttileilläkin on mielestäni välttämätön toimenpide, jos jotain hyötyä siitä turbosta haluaa. Vakio venttiilisistäkin kansistakin saa tavaraa pois vinkuttamalla. Varsinkin pakopuolelta.

Sitten tuosta 500 eurosta. Koneistamosta tuli juuri viime viikolla kohtuu alennuksilla satsi tallinnurkkaan, missä vakio lohko porattiin uusille 91.8 mm OHC:n männille (uudet Mahlen männät 210 euroa satsi), kampiakseli särötarkastettiin ja hiottiin, uudet laakerit kampiaksellin (45 euroa) ja kiertokankiin (22 euroa), koko koneen tiivistesarja (vajaat 45 euroa) ja nokka-akselin hionta kisanokaksi (postikuluineen 87 euroa). Meni selvästi yli 600 euroa, joten kansityöt ja mahdollisesti tehokkaampi kytkin+vauhtipyörän kevennys niin hintaahan sille tulee jos tekee uusilla osilla.

Venttileistä vielä - pitääkö V4:n ahtamisessa olla lämpöä kestävämmät venttiilit noissa ahdetuissa koneissa ?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin