Solexin säätelyä
Solexin säätelyä
Pitkään (9 v) seisonut -80-mallin moottori ja kaasutin ovat teettäneet melkoisesti puhdetyötä. Seuraavanlaisia havaintoja.
Kaasuvivustot voivat olla jumissa niin, ettei palaudu joutokäyntiasentoon, ja yrittää käydä joutokäyntiä pääsuuttimien kautta. Se ei onnistu, kierroksia jää joku 2000+. Syy voi olla ulkopuolisessa vivustossa, tai kuten minulla, automaattiryypyn rasian sisällä nopean joutokäynnin porraslevy ei palautunut hennon jousen voimalla, siis sprayvoitelua ja herkistelyä.
Toinen syy huonoon joutokäyntiin voi olla ilmavuodot, kannattaa kokeilla tukkimalla kaikki putkiyhteet. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että toisiokurkun kaasuläppä sulkeutuu tiiviisti, sitä voi säätää ruuvista. Näyttää olevan tärkeää että imu tapahtuu vain ensiökurkun kautta.
Tietenkin pitää puhdistaa ja puhallella kaikki poraukset ja suuttimet.
Iso välitiiviste on aika ongelma, sellaisen olisi saanut korjaussarjan mukana, mutta hintaa pyysivät 50,- euroa
Kaasuvivustot voivat olla jumissa niin, ettei palaudu joutokäyntiasentoon, ja yrittää käydä joutokäyntiä pääsuuttimien kautta. Se ei onnistu, kierroksia jää joku 2000+. Syy voi olla ulkopuolisessa vivustossa, tai kuten minulla, automaattiryypyn rasian sisällä nopean joutokäynnin porraslevy ei palautunut hennon jousen voimalla, siis sprayvoitelua ja herkistelyä.
Toinen syy huonoon joutokäyntiin voi olla ilmavuodot, kannattaa kokeilla tukkimalla kaikki putkiyhteet. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että toisiokurkun kaasuläppä sulkeutuu tiiviisti, sitä voi säätää ruuvista. Näyttää olevan tärkeää että imu tapahtuu vain ensiökurkun kautta.
Tietenkin pitää puhdistaa ja puhallella kaikki poraukset ja suuttimet.
Iso välitiiviste on aika ongelma, sellaisen olisi saanut korjaussarjan mukana, mutta hintaa pyysivät 50,- euroa
ohjekirjassa
sanotaan että toisio kurkku on tehtaalla säädetty eikä saa sätää itse. vikaa haettava illeksestä siellä vivustoissa ja hapettumista.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 800
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Itsellä oli todennäköisesti toimiva Solex aikanaan ripeässä 1.7 V4:ssa ja hyvin toimi. Automaattiryypyn revin pois, suuttimia en vaihdellut ja kauheesti vei bensaa kun piti aina kiihdytellä. Tämä reipas 20 v sitten. Auto oli pitelemätön niin Saab 99 Turbon kuin Fiat 105 TC:n kanssa kaupunki kiihdytyksessä. 99 Turbo pääsi ohi kun vauhti oli yli 100 km/h.himmee kirjoitti:Mulla tehtiin solexiin kaikki mahdollinen eikä toiminut millään tuon 1.7 kanssa.
Uudet männät+laakerit, 7.6 nokka, itse viritetyt isoventtiili kannet (VM:n ohjeiden mukaan - 1 mm lasketut palotilaa muotoilematta), avarrettu imusarja+välilippa, Sportin alkukäyrät + kokoamaputki + loppuosa väljempää, Solex+vapaavirtaussuodatin, sähköflekt ja kevyt vauhtipyörä.
Vastaava Solex on kuulema aiemmin ollut isommilla suuttimilla Opel 1.9:ssä tms. Tallilla on sen kaasarin suuttimet muistiin kirjoitettuna, mutta en ole sitä sydeemiä koskaan toteuttanut. Tokko noita suuttimia enää saakaan. Weber 32/36 DGV on tällähetkellä autoon kiinnitettynä, mutta kokemukset on vähäiset. Keväällä enemmän kun saadaan biili säätöihin kaasarin osalta.

Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Onhan tuo solexi vähän hankala kun weberiin vertaa.
Ottaa ilmeisesti hapettumia herkästi,itellä tuli koneen mukana putsattu solexi mutta oli ensiö puoli jo jotenki jumissa.Kävi törkeen laihalla en enempää vielä perehtyny vaan heitin DGV:n kiinni vakio 1,5:seen.Hyvin on toiminu eikä vie edes törkeesti bensaa vaikka hieman rikkaalla käy.Ei paljon oo ryyppyy tarvinnu
Ottaa ilmeisesti hapettumia herkästi,itellä tuli koneen mukana putsattu solexi mutta oli ensiö puoli jo jotenki jumissa.Kävi törkeen laihalla en enempää vielä perehtyny vaan heitin DGV:n kiinni vakio 1,5:seen.Hyvin on toiminu eikä vie edes törkeesti bensaa vaikka hieman rikkaalla käy.Ei paljon oo ryyppyy tarvinnu

Juuh..ei kai siinä mitään jos toimii..voi olla että mulla tuota ongelmaa aiheutti vuotava kansi..tai no miksi ei aiheuttais ongelmaa.KeijoAnnikki kirjoitti:Itsellä oli todennäköisesti toimiva Solex aikanaan ripeässä 1.7 V4:ssa ja hyvin toimi. Automaattiryypyn revin pois, suuttimia en vaihdellut ja kauheesti vei bensaa kun piti aina kiihdytellä. Tämä reipas 20 v sitten. Auto oli pitelemätön niin Saab 99 Turbon kuin Fiat 105 TC:n kanssa kaupunki kiihdytyksessä. 99 Turbo pääsi ohi kun vauhti oli yli 100 km/h.himmee kirjoitti:Mulla tehtiin solexiin kaikki mahdollinen eikä toiminut millään tuon 1.7 kanssa.
Uudet männät+laakerit, 7.6 nokka, itse viritetyt isoventtiili kannet (VM:n ohjeiden mukaan - 1 mm lasketut palotilaa muotoilematta), avarrettu imusarja+välilippa, Sportin alkukäyrät + kokoamaputki + loppuosa väljempää, Solex+vapaavirtaussuodatin, sähköflekt ja kevyt vauhtipyörä.
Vastaava Solex on kuulema aiemmin ollut isommilla suuttimilla Opel 1.9:ssä tms. Tallilla on sen kaasarin suuttimet muistiin kirjoitettuna, mutta en ole sitä sydeemiä koskaan toteuttanut. Tokko noita suuttimia enää saakaan. Weber 32/36 DGV on tällähetkellä autoon kiinnitettynä, mutta kokemukset on vähäiset. Keväällä enemmän kun saadaan biili säätöihin kaasarin osalta.

Tuo motorcraft on ilmeisesti jonkin 2litraisen kaasutin V6? Sillä löpöö menee normi ajolla maantie/kaupunki noin 7,5-9 kesä/talvi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vielä yksi kommentti tähän juttuun, nyt kun auto käy todella somasti joutokäyntiäkin.
Aiemmin lämpimänä joutokäynti hiljeni ja viimein sammui kuin polttoaineen puutteeseen. Yön hiljaisina tunteina mietin asiaa ja aloin epäillä polttoainepumpun toimintaa pienillä kierroksilla. Vaihdoin uuden pumpun ja se auttoi. Eli voidaan epäillä, että huonohko polttoainepumppu ei anna tarpeeksi ainetta alle 1000 r/min kierrosnopeudella, syynä ehkä sisäinen vuoto kalvossa tai venttiilissä.
Aiemmin lämpimänä joutokäynti hiljeni ja viimein sammui kuin polttoaineen puutteeseen. Yön hiljaisina tunteina mietin asiaa ja aloin epäillä polttoainepumpun toimintaa pienillä kierroksilla. Vaihdoin uuden pumpun ja se auttoi. Eli voidaan epäillä, että huonohko polttoainepumppu ei anna tarpeeksi ainetta alle 1000 r/min kierrosnopeudella, syynä ehkä sisäinen vuoto kalvossa tai venttiilissä.