aloittelevan kuuppakuskin kysymyksiä

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

aloittelevan kuuppakuskin kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja xjford »

joo, tommosta kuuppaa olen kesäksi meinannut kauppakassiksi ja sopiva ehdokaskin on löytynyt.
huolenaiheena on kuitenkin vapaakytkin joka ei pelaa.
liikkeellelähtö onnistuu hienosti kytkintä käyttäen ja kun vauhtiin on päästy ja kaasusta höllää niin laatikko irtoaa niinkuin pitääkin. uutta pykälää silmään ja kaasua pessään mutta kytkin ei otakkaan enää kiinni :?
"normaali"asennossa kytkin pelaa hienosti.
tuolta yhden vanhan topicin kaivoin esille missä oli samantyylistä ongelmaa ja ratkaisuksi tarjottiin pitkään seisseitä laattikkoöljyjä.
voisiko vika todella olla näin simppeli?


toisena huolen aiheena ovat erittäin huonokuntoiset lokasuojat ja ovet.
autossa menee leima kuivaksi loppuvuodeszta ja näillä näkymin autoa käytettäisiin vain kesä ja syksyllä se hävitettäisiin johonkin mutta mielen syövereissä kuitenkin muhii ajatus pitää auto ja fiksata koppa talven aikana kuntoon.

kysymnkin nyt siis mikä on kuupan hyvien käytettyjen/uusien peltiosien saatavuus?

joku ilmeisesti on joskus tehnyt kuuppaan kuituloksujakin...?

onkos peltiosissa eroja kromi/kumipuskurimallien välillä eroja?

tässä ensi hättään. toivottavasti saadaan kuuppa kotiin ensi viikolla.
kyseessä siis 70-luvun alun kromipuskurimalli
Viimeksi muokannut xjford, Ke Touko 10, 2006 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Lokareista

Viesti Kirjoittaja MindW »

xjford kirjoitti: joku ilmeisesti on joskus tehnyt kuuppaan kuituloksujakin...?
Kyllä niitä on tehty/tehdään, haulla saattaa löytyä lisää.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... lokasuo%2A
Varmasti huolettomammat tuollaiset lasikuituiset, eivät ainakaan ruostu.
Hyväkuntoisia ovia lienee helpompi löytää kuin lokasuojia.
Viimeksi muokannut MindW, Su Touko 07, 2006 20:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

koita ensihätään vaihtaa laatikkoöljyt.. uutta neste hyponoidia lootaan ja toivotaan että pelittää. peltiosia saa, ainakin etu- ja takaloksut motonetista. sitten kannattaa päivystellä jos myyntipalstalle tupsahtaa sopivia osia. Eroja lokasuojissa ei pitäisi olla, ainut on että vuosimalliin -70 saakka oli kromilistat renkaan yläpuolella ja -71 eteenpäin renkaan takana ainoastaan saab merkki.. pellin muoto muuten sama :wink:
normaali
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 20:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja normaali »

JTM:n lasikuitulokasuojia voin omasta kokemuksesta ja täydestä sydämestä suositella. Näyttää siltä, että ylittävät ainakin loppuauton eliniän.

Mulla oli tällainen artikkeli vapaakytkimen huollosta hyllyssä (mainiosta kirjasarjasta Näin Korjaan Autoani), en jaksanut tähän aikaan illasta referoida joten kokeillaan jos kuvat riittäis

http://www.normaali.net/temp/vapari1.jpg
http://www.normaali.net/temp/vapari2.jpg
Eetu Pajala #1516
eetu.pajala attantatta kotinet.com
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Lokareita on varmasti kaikkein vaikein löytää. Uusia ei ilmeisesti enää oikein saa mistään ja käytetyt hyvät on kyllä kiven alla. Omaan projektiin etsiskelin varmasti parisen kuukautta hyväkuntoisia takalokareita jotka sitte onneks löyty ja vieläpä kohtuu hintaan...
Hyviä ovia varmasti tosiaan löytää helpommin ja niitähän on myös helpompi korjata kuin esim takalokareita.
Mulla on myynnissä kokonainen auto jossa on täysin ehjät takalokarit :wink:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38348
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

nonniiin.ensinnäkin kiitos tähän mennessä vastanneille.
nyt on kuuppa pihassa ja hymy korvissa. auto tuli jo sisältä puunattua. huomenna töissä sitten pesu.
asiaan
-pitääkö konehuoneen pesussa huomioida jotain erikoista vai tohtiiko tohottaa pesurilla menemään? akun tietty irrotan
-onkos kaasuvivustossa jonkunlaista säätömahdollisuuttta. polkimessa kun on monta senttiä tyhjää. klappi näyttäis oolevan kaasuttimen vieressä olevassa n. 10cm pituisessa tangossa. molemmissa päissä tietty :)
laitan kuvia vielä tässä illan mittaan.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

kannattaa peittää virranjakaja+muut sähkötilpehöörit esim muovipussilla ja teipillä.. ja jos meinaat painepesurilla pestä niin kannattaa varautua maalin lohkeiluun.. wanhat autot :lol: kaasupolkimen "säätämisestä" en tiedä.. ja kaasun palautusjousi siinähän varmaan on paikoillaan.. auttaiskohan jäykempi jousi??
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Viesti Kirjoittaja jalmari »

xjford kirjoitti: -onkos kaasuvivustossa jonkunlaista säätömahdollisuuttta. polkimessa kun on monta senttiä tyhjää. klappi näyttäis oolevan kaasuttimen vieressä olevassa n. 10cm pituisessa tangossa. molemmissa päissä tietty :)
laitan kuvia vielä tässä illan mittaan.
Tangon päiden kytkentä yleensä väljistyy, uusien puslien teko auttaa. Myös lämppäriltä tulevan tangon kiinnitysjalan asento imusarjan päällä vaikuttaa tyhjään liikkeeseen.
Jari Ala-Ilomäki
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

jalmari kirjoitti:
Tangon päiden kytkentä yleensä väljistyy, uusien puslien teko auttaa. Myös lämppäriltä tulevan tangon kiinnitysjalan asento imusarjan päällä vaikuttaa tyhjään liikkeeseen.
juurikin tästä on kyse

tässä muutama kuva

Kuva
Kuva
Kuva

tämä on siis se kyseinen yksilö kun oli pitkään myynnissä raisiossa yhessä autoliikkeessä.
950€ siinä oli pyyntinä. parin viikon pehmittelyn jälkeen sai 300€ hakea pois :)

vapaakytkinkin osoittaa heräämisen merkkejä. välillä toimii hienosti. välillä pitää paukahduksen ja ikäänkuin vaihde hyppää pois päältä. täytyypä tehdä tuo huuhtelu viikonloppuna, kiitokset vain hyvistä ohjeista
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Meikäläiselläkin on tuota samaa vaivaa että kuuluu hirveä kolahdus ja vaihde hyppää pois päältä. Varsinkin pakilla. Viittaa siihen, että vaihdeakseli on liian pitkällä joka aiheuttaa sen että pykälät ei mene oikealla tavalla sisään. Tosin itselläni ei ole enää säätövaraa rattikarahkassa joten pitää keksiä joku toinen kikka.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Paukaus ja vaihteen hyppääminen pois voi johtua myös kuluneesta vapaakytkimestä.

Mutta toihan näyttää ihan käypäiseltä projektilta päällepäin :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

siis että mitä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai että kun peruuttaa niin vaihde hyppää päältä ...veto päälläkö?
siis vapaakytkin asennossa vai kiinteällä?
outo ah niin outoa
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Nimenomaan veto päällä ja molemmissa asennoissa. Varmaan johtuu siitä, että multa puuttuu vaihdelaatikon takaa se kumikartio. Elikkäs laatikko on näin ollen ehkä hivenen väärässä paikassa vaihdeakseliin nähden.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

nyt on kuuppa ollut viikon talossa ja hienosti on mennyt. huuhtelu on laatikkoon vielä tekemättä mutta vapaakytkin toimii kun on tarkkana vaihdekepin liikkeistä. ilmeisesti tuota samaa vikaa kun ylempänä :roll:

loppuviikosta pitäisi mennä katsomaan varaosaautoa työkaverin isältä... pois sais kuulemma hakea ja muisteli että siinä oli jotkut helve**n rumat aluvanteet alla ( jalkapallot???? :? ) mitäpäs nää thyyning miehet nyt vanteiden päälle ymmärtäisivät :)

hienosti pitää 90 matkanopeutta (työmatka 70km/pvä) , satanen on vähän liikaa. niin ehkä pitääkin olla...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Moro!

Onneks olkoon uuden kiesin johdosta... Pikkasen ihmetelly ku äijä dissaillu mun puheluita :D :x

Tuu vääntää kansiprojektii nii mä maksan kuuppaan bensaa tjms. :idea: :?:
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vastaa Viestiin