Millainen pakoputki V6 moottorille
Millainen pakoputki V6 moottorille
Ajattelin lopultakin tehdä kunnollisen putkiston avo-v6 saabiini, vanha V4-moottorin putkilla ja takavaimentimilla tekemäni tuplaputkisto kilisee taas lopun alkua.
Ensin ajattelin käyttää ihan euroja, mutta sitten tutkailin varaosa- turbo 900:n alle ja ajattelin napata siitä poikittaisvaimentimen 96:n alle?!
Siis tekisin tavaratilan pohjaan puolipyöreän tunnelin, tankin taakse, johon koloon sopisi vaimennin, ulostulo normaalia linjaa sivusta.
Onko mielipuolia asian suhteen? Onkohan kyseessä liian radikaali kantavien rakenteiden muutos, siis jos tavaratilan pohjasta pätkäisee parikyt senttiä pois ja muuttaa sen kuperaksi? Tarvitaankohan muutoslupa?
Voin tietysti ajella katsastuskonttorille kyselemään mielipiteitä, mutta jospa jollakulla olisi muistissa ennakkotapauksia tämänsuuruisista korinmuutoksista?
Varsinainen vaimentimen paikka takalokarissa on niin ahdas, että sopisiko sinne ehkä joku markkinoilla oleva isoreikäinen vaimennin? Ja samalla myös mielellään kohtalaisesti vaimentava!
Ensin ajattelin käyttää ihan euroja, mutta sitten tutkailin varaosa- turbo 900:n alle ja ajattelin napata siitä poikittaisvaimentimen 96:n alle?!
Siis tekisin tavaratilan pohjaan puolipyöreän tunnelin, tankin taakse, johon koloon sopisi vaimennin, ulostulo normaalia linjaa sivusta.
Onko mielipuolia asian suhteen? Onkohan kyseessä liian radikaali kantavien rakenteiden muutos, siis jos tavaratilan pohjasta pätkäisee parikyt senttiä pois ja muuttaa sen kuperaksi? Tarvitaankohan muutoslupa?
Voin tietysti ajella katsastuskonttorille kyselemään mielipiteitä, mutta jospa jollakulla olisi muistissa ennakkotapauksia tämänsuuruisista korinmuutoksista?
Varsinainen vaimentimen paikka takalokarissa on niin ahdas, että sopisiko sinne ehkä joku markkinoilla oleva isoreikäinen vaimennin? Ja samalla myös mielellään kohtalaisesti vaimentava!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
kuva?
Koitanpa laittaa kuvan kulkineesta (jos onnistuu), yleensä silloin juttu luistaa?
Kehno otos: tolpan takana tallissa, mutta oli ainoa joka löytyi diginä.
Kehno otos: tolpan takana tallissa, mutta oli ainoa joka löytyi diginä.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Re: kuva?
http://i75.photobucket.com/albums/i320/ ... C00360.jpgAVO96_V6 kirjoitti:Koitanpa laittaa kuvan kulkineesta (jos onnistuu), yleensä silloin juttu luistaa?
Kehno otos: tolpan takana tallissa, mutta oli ainoa joka löytyi diginä.
Ei ole linkin takana kuvaa, tai ainakaan se ei näy kun kysyy salasanaa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Tämmönen rakenne vaati ainakin Akelta luvat joskus reilu 10 vuotta takaperin. Nykyään ehkä konttorilla sopiminen riittää?
http://img408.imageshack.us/img408/3474/pict04243ox.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/4747/pict04259wh.jpg
http://img399.imageshack.us/img399/3927/pict04267sn.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/1908/pict04273ut.jpg
<2.0v6 bomber 96>
http://img408.imageshack.us/img408/3474/pict04243ox.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/4747/pict04259wh.jpg
http://img399.imageshack.us/img399/3927/pict04267sn.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/1908/pict04273ut.jpg
<2.0v6 bomber 96>
Mulla tuli putket pakosarjoilta pohjalevyssä olevista alkuperäisistä rei´istä auton alle. Sieltä sitten suoraa linjaa perää kohti, niin että penkkien kohdalla oli yhdet läpivirtaavat vaimentimet ja sitten takakontin kohdalla toiset. Meteliä riitti kierroksilla, mutta rauhallisessa ajossa piti korvia hivelevää höpinää.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
kuva
Uusi yritys, oppia ikä kaikki?
Koitan joskus laukoa uusia idyllisempiä kuvia.
Koitan joskus laukoa uusia idyllisempiä kuvia.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Kerroppas autostasi vkutvonen!
Onko se siis sedan mm. nostetulla tavaratilan pohjalla ja V6-koneella? Vaadittiinko tavaratilan muutoksiin lisätuet takapenkin taakse poikittain, vai ovatko ne jotain muita rautoja? Vaimentimiako varten vain taakse on tehty lisää tilaa? Hiukan vaikea päissään hahmottaa kuakulmia.
Onko se siis sedan mm. nostetulla tavaratilan pohjalla ja V6-koneella? Vaadittiinko tavaratilan muutoksiin lisätuet takapenkin taakse poikittain, vai ovatko ne jotain muita rautoja? Vaimentimiako varten vain taakse on tehty lisää tilaa? Hiukan vaikea päissään hahmottaa kuakulmia.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
-
- "Aero"
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
- Paikkakunta: Kempele-Käläviä
- Viesti:
Kivan näkönen cabriolet sulla. On varmaan hyvät höpinät kutoskoneella.AVO96_V6 kirjoitti:Kerroppas autostasi vkutvonen!
Onko se siis sedan mm. nostetulla tavaratilan pohjalla ja V6-koneella? Vaadittiinko tavaratilan muutoksiin lisätuet takapenkin taakse poikittain, vai ovatko ne jotain muita rautoja? Vaimentimiako varten vain taakse on tehty lisää tilaa? Hiukan vaikea päissään hahmottaa kuakulmia.
Omani on tosiaan rankasti muutettu sedan. Raudat on bensatankin kiinnitystä varten, sillä sai putket ja vaimentimet mahtumaan paremmin, eikä ne jää akselin alapuolelle.
Autosta on kuvia rekisterissä\galleria\96\sivu6\viides kuva.
Juttukin löytyy Saabistista huhtikuulta 04 nro:53 sivulta 46.
Tuosta löytyy vähän helpommin:vkutvonen kirjoitti:Omani on tosiaan rankasti muutettu sedan.
http://office.vippet.net/servlet/genera ... car=142635
Tää on todellakin modattu versio.
Hieno on vaikka alkuperää onkin hieman vaikea hahmottaa.
Myös toi vihree avokuuppa on todella siistin oloinen, on jaksettu viimeistellä nätisti. Turvakaarikaan ei hypi silmille.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Renkaat ja irtovalkosivut on Vammalan rengaspalvelusta, se toimittaa tilauksesta mm. noita 165-15 Michelinejä, muitahan tuon kokoisia kumeja ei enää saa uusina?
Olen ajellut avolla muistaakseni 13 vuotta, siitä kutoskoneisena ainakin 11 vuotta. Erinomainen yhdistelmä ja jos vielä saisi noita koneita asennella, on se taatusti helpoin tapa virittää 96:een yli 90 hevosta + rutkasti vääntöä. Sekä päitä kääntävät pakoäänet.
Ajovuosista johtuen mm. kangaskatto alkaa jo repsottaa, mutta pääsee silti sateen alta pois.
Olen varauksella kehuskellut että tuo on Suomen ainoa 96 Avo-V6, vai onko jossain rakennettu toinen?
Ehkä on helpoin tapa rakentaa pakoputket ihan vaan litteillä pöntöillä, ne varmaan mahtuu alle, vaikka olen laskenut alustaa vähintään sen mitä laki sallii!
Olen ajellut avolla muistaakseni 13 vuotta, siitä kutoskoneisena ainakin 11 vuotta. Erinomainen yhdistelmä ja jos vielä saisi noita koneita asennella, on se taatusti helpoin tapa virittää 96:een yli 90 hevosta + rutkasti vääntöä. Sekä päitä kääntävät pakoäänet.
Ajovuosista johtuen mm. kangaskatto alkaa jo repsottaa, mutta pääsee silti sateen alta pois.
Olen varauksella kehuskellut että tuo on Suomen ainoa 96 Avo-V6, vai onko jossain rakennettu toinen?
Ehkä on helpoin tapa rakentaa pakoputket ihan vaan litteillä pöntöillä, ne varmaan mahtuu alle, vaikka olen laskenut alustaa vähintään sen mitä laki sallii!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Tällä hetkellä on alla V4:n alkuperäisputket tuplana, ilman lohkojen välistä yhdistysputkea, takapenkin alla pienet omatekemät läpivirtaavat ja molemmissa takalokareissa 96:n omat pöntöt. Eikös se ole nytkin tehoputki kun on sentään 3litran koneen putket yhteensä, 2litran koneessa?
Ajatukseni on yhdistää lohkot poikkiputkella! Mielestäni se tasaa pakoääniä. Ainakin koneenluovuttaja 17M2000S Tuhnus höpisi upeasti. Nyt ääni lienee erikoinen 3+3 "paukutus"? Enpä kyllä ole kertaakaan ollut sivusta kuuntelemassa, kun kukaan muu ei ole hengentuotettani koskaan päässyt koeajamaan!
Olen katunut monta kertaa etten saman tien laittanut etulokareita tyyliin Vkutvonen!
Minkä auton etulokareista muuten muokkasit omasi?
Toinen harmituksen aihe on että myin moottoriluovuttaja auton äkkiä pois. V4:n laatikon välitykset on äärimmäisen sopimattomat= lyhyet kutoselle. Jospa samalla olisin tehnyt Suomen ensimmäisen Takavetoisen 96:n! (ehkä sekin on jo tehty?) Silloin olisi välityksiä piisannut. Kanta-auton prosentitkin olisivat riittäneet juuri ja juuri?
Autoni on muuten -76, eli kumihuuli, puskureita ei saa poistaa, mutta vaihtaa teräksisiin sai aikoinaan!
Ajatukseni on yhdistää lohkot poikkiputkella! Mielestäni se tasaa pakoääniä. Ainakin koneenluovuttaja 17M2000S Tuhnus höpisi upeasti. Nyt ääni lienee erikoinen 3+3 "paukutus"? Enpä kyllä ole kertaakaan ollut sivusta kuuntelemassa, kun kukaan muu ei ole hengentuotettani koskaan päässyt koeajamaan!
Olen katunut monta kertaa etten saman tien laittanut etulokareita tyyliin Vkutvonen!
Minkä auton etulokareista muuten muokkasit omasi?
Toinen harmituksen aihe on että myin moottoriluovuttaja auton äkkiä pois. V4:n laatikon välitykset on äärimmäisen sopimattomat= lyhyet kutoselle. Jospa samalla olisin tehnyt Suomen ensimmäisen Takavetoisen 96:n! (ehkä sekin on jo tehty?) Silloin olisi välityksiä piisannut. Kanta-auton prosentitkin olisivat riittäneet juuri ja juuri?
Autoni on muuten -76, eli kumihuuli, puskureita ei saa poistaa, mutta vaihtaa teräksisiin sai aikoinaan!
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Katukäyttön soveltuvat äänet, suorat putket ilman äänäreitä ja "oikea vastapaine" eivät kävele käsi kädessä tai edes samalla puolella katua. Tässä vanhassa linkitetyssä Simons ja huminaa jutussa ( http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0 ) on kuva mun Sonett:n putkista ja ekan sivun kuvasta voi nähdä että keskellä on 2 x 43 mm läpivirtaavat äänärit ja takana on lisäksi 2 x 45 mm Simonssin huilut. Ja äänet oli viime syksynä (ja toivottavasti myös tulevana lauantaina hoidettujen kytkin ongelmien jälkeen) erittäin miehekkäät. Saattaa edelleen olla ongelmia katsastuksessa. No mun moottori on selkeästi piristetty V4, mutta ei ne vakiokoneenkaan äänet hiljaisia ole jos kaasutellaan.himmee kirjoitti:Tuliskohan liian kovat äänet jos laittais vain suorilla putkilla, oikealla mitalla. Eli vastapainetta tarpeeksi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )