kayak75 kirjoitti:Mikähän olisi sopivin ratkaisu, kun lisäteholle ei ole tarvetta, mutta haluaisin silti tuplaputket ulkonäkösyistä, ja veekasimaisemman pakoäänen?
Aiemmin mulla oli vakio putki edessä ja tuplana se lähti taakse etuäänäriltä. Äänet oli hyvin lähellä vakio V4:sta. Paksummalla putkella saisi varmaan möreyttä, mutta onko se "veekasimaisuutta" ? Pikku virittely esim 7.2 nokka ja vauhtipyörästä pikaisen pois ja pakoaukkojen avarrus ja putkisto ja kaksikurkkuinen kaasari vapaavirtaus putsarilla voisi muuttaa ääniä selkeästi urheilullisemmaksi.
Tänään oli se päivä kun aloitin heti aamusta nikkaroimaan pakojärjestelmää. Vanhat oli jo purettu aiemmin, mutta hommaa riitti silti koko päiväksi!
Tein oman pääni mukaan, eli OG 900 8v turbon vaimennin ja 2,5" putket alle. Kysyin katsastuskonttorilta luvan tehdä tavaratilan pohjaan tilaa vaimentimelle, siihen myönnyttiin.
Alkupään yhdistysputket tein 99:n putkista. Koska vaimennin on aika takana, ei 900:n putken pituus riittänyt, siksi korvasin sen samankokoisella RST meijeri-putkella. Sanotaan ettei RST kestä, mutta hitsataan sitten myöhemmin korjauksia...
Lopputulos oli aika muikea, entinen pärinä ja putkutus vaihtui ratapemari-kutosen tyyppiseen rääkäisyyn, kun käyttää kierroksia. Täytyypä varoa ainakin 40:n alueella kaasunkäyttöä
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Lueskelin topicin läpi ja tässä mennään sen verran lähellä aihetta että ajattelin kirjoittaa muutaman rivin.
Omassa kuupassa (1,7 "isolohko"..) on ollut kaikenlaisia putkistokokeiluja viimeisen viidentoista vuoden aikana.On ollut 45mm ja kahden tuuman rööriä,ilman etupönttöä itse tehdyillä alkukäyrillä.Välillä yhdellä vaimentajalla ja viimeksi kolmella.Oli tuplaputketkin yhdessä vaiheessa.Kaikki vaiva vain silkasta kokeilunhalusta,muutenhan olisi voinut antaa vakioputken olla paikoillaan.Nyt muutama päivä sitten tuli jälleen inspiraatio tehdä putkisto uusiksi.(Satuin näkemään kuvan yhden klubilaisen kuupasta jossa oli vakioputki tuplana....)Siispä suunnaksi Motonet ja sieltä kotiin talliin kahden vakioputkisatsin kanssa.
Vanhat,vuosia sitten tehdyt alkukäyrät olivat vielä hyvät.Hitsasin uusiin etuväliputkiin vain sopivat supistukset ja tein vasemmasta takaväliputkesta oikean puoleisen peilikuvan.Vasemmalle takapöntölle tein ripustuskoukun.Sitten vielä kaikki liitokset kiinni ja kone käymään.Kyllä on nyt hieno käyntiääni! Sellainen metallinen kasikonemainen sätkätys.Kaasua polkiessa kuuluu putkista tietysti koneelle ominainen ns. takakireä pärinä,samanlainen kuin yhdellä vakioputkella ja sillä tehoa syövällä etupöntöllä.
Mutta olipa putki/putket sitten millaiset tahansa,yksi asia on ja pysyy;ärsyttävä kumina,joka on pahimmillaan noin 3500 rpm vaiheilla tai 100 km/h vauhdissa.Joku ehdotti niitä 99:n konetyynyjä,pitänee varmaan kokeilla.Ahveniston ratapäiviltä ajelin viimeksi kotiin kuulosuojaimet päässä kun nostin vauhdin sataseen.
Onko muilla kokeiluja vakioputken tuplauksesta? Eniten kiinnostaisi se,miten katsastuksessa on suhtauduttu vasemman puoliseen takapönttöön,sehän on samassa tilassa bensantäyttöputken kanssa.Omassani on kolmisen senttiä tilaa pöntön etulaipasta bensaputkeen,eikä koekäytössä paikallaan lämpö johtunut yhtään täyttöputkeen.Mielestäni konehuoneessa on paljon kuumemmat olosuhteet,onhan bensapumppu ja -letkut ihan vasemman pakoputken viressä.Mutta jos tulee hylky,niin tehdään putket taas uudelleen..